Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kompisen från Polen säger att hans bil går både längre och framförallt bättre när han tankar diesel i Polen
Tja.... Vem hade trott att folk skulle göra så....
Svensk diesel rekorddyr – skåningar tankar i Danmark
I måndags blev svensk diesel dyrast i världen.www.dn.se
"I måndags blev svensk diesel dyrast i världen. Nu passar skåningarna på att fylla tanken i Danmark.
Där är priserna lägre eftersom regeringen inte kräver lika hög andel förnybar andel i bränslet.
– Det är dåligt för miljön men bra för min plånbok, säger malmöbon Tom Eksell och skruvar av tanklocket på sin Toyota."
FInns det några tester eller liknande på det där?Ja den dieseln vi har i Sverige är ren skit om man jämför, det skiljer ca 10 % i förbrukning.
FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.
Sponsrar du mig med en elbil så byter jag mer än gärna ut min diesel skåpbil ?Har man tid att åka till Danmark för att tanka kanske 30 minuter för att ladda elbilen inte är helt otänkbart ändå...
Det är inte omöjligt att det gör men jag vet inte av vem eller så.FInns det några tester eller liknande på det där?
Borde ju finnas någon lastbilsrelaterat test mellan ren diesel och HVO tycker man.
Vet att det är så med bensinen och det är bevisat i test och av egen erfarenhet med norsk soppa utan etanol då det begav sig.
Här uppe i norr är det väl ganska känt hur det ligger till att man har bättre verkningsgrad på Finndiesel, talas väl ungefär om 10% lägre förbrukning. Har tidigare funderat på att köpa diesel i Finland endast för att slippa helvetet som sätts i efter att fått alger i tanken på ena traktorn men tryckt det är lite små jobbigt med tanke på den ringa vinsten, men nu är ju läget annorlunda och man kan räkna hem en Finlandsresa.FInns det några tester eller liknande på det där?
Intressant men vad förklarar att bilar och traktorer överlag tar mindre bränsle och upplevs starkare?
Finns möjligheten att det vatten som finns i FAME påverkar?...snarare på att HVO100 ligger närmare den europeiska dieseln än den svenska lågsvavliga i energieffektivitet.
Ingen aning, men låter spontant rimligt att det skulle kunna ha iaf viss påverkan.Finns möjligheten att det vatten som finns i FAME påverkar?
Men det är väl inga problem, lite lastbalansering så är det löst. Bilar laddas på nätterna när alla har gått hem från jobbet, eller hur var det nu? Nog för att Ygeman vill att ungdomar ska idrotta på nätterna, men Bolund&Co tar ju flyget hem och sjunker ner i soffan på kvällen, då gör väl alla andra det också, utom dom som är oviktiga och måste ta tåget förstås.Gruvjätten LKAB kommer bli Sveriges största elförbrukare. Till 2040 beräknas behovet öka från dagens 2 TWh till 50 TWh per år. Det är mer än hela Danmarks förbrukning av el. Bara i Gällivare behövs 10 TWh per år till 2030. Det motsvarar el till fyra miljoner elbilar.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|