Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nytt "miljö"parti!


Vad tror ni det gör för MPs chanser att klara spärren?

Dom lär väl inte få en promille av rösterna.

Jag skulle iofs önska att det fanns ett borgerligt miljöparti. Men det här är ju bara ett till grönt kommunistparti.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har i högsta grad med hur ekonomin sköts. Det är dessutom ingen slump att Dorotea, Övertorneå och Pajala toppar listan över minuskommuner. Både politikerna och politrukerna ser inga problem med att subventioneras av Stockholm.

Det är inte hög arbetslöshet som gör Pajala fattigt. Det är kommunens kostnader. 77K sek per invånare, extremt högt.

Politruker brukar inte ha problem med högt skattetryck och höga utgifter, det gynnar ju dem. Du verkar inte heller ha problem med högt skattetryck och höga utgifter.
Nej inte alls. Du har inte ens en liten poäng utan helt och fullständigt fel. Igen. Börjar bli lite tjatigt.

Det går troligen att googla sig till en åtminstone rudimentär förklaring om hur det kommunala utjämningssystemet fungerar och vad det bygger på, men du har ju uppenbarligen inte gjort det hittills i alla fall.Det vore lite klädsamt om du åtminstone försökte lära dig något om ämnen du ger dig in i diskussion kring. Det kanske är därför du oftast undviker sakfrågorna och istället går på person. Slut på diskussion med dig.

---------

On topic:

Det finns nog ingen med de minsta ekonomiska kunskaper som inte skulle vilja ha så låg skatt som möjligt, men problemet är att det finns en mängd saker som skall utföras också.

Allt som diskuteras i denna tråd är emellertid inte heller det minsta relevant för de kommunala ekonomierna (och följaktligen kommunalskatt osv) utan bränslepriser bestäms på helt andra nivåer.

Iofs så kanske tråden borde döpas om nu när mp inte bestämmer någonting längre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej inte alls. Du har inte ens en liten poäng utan helt och fullständigt fel. Igen. Börjar bli lite tjatigt.

Det går troligen att googla sig till en åtminstone rudimentär förklaring om hur det kommunala utjämningssystemet fungerar och vad det bygger på, men du har ju uppenbarligen inte gjort det hittills i alla fall.Det vore lite klädsamt om du åtminstone försökte lära dig något om ämnen du ger dig in i diskussion kring. Det kanske är därför du oftast undviker sakfrågorna och istället går på person. Slut på diskussion med dig.

---------

On topic:

Det finns nog ingen med de minsta ekonomiska kunskaper som inte skulle vilja ha så låg skatt som möjligt, men problemet är att det finns en mängd saker som skall utföras också.

Allt som diskuteras i denna tråd är emellertid inte heller det minsta relevant för de kommunala ekonomierna (och följaktligen kommunalskatt osv) utan bränslepriser bestäms på helt andra nivåer.

Iofs så kanske tråden borde döpas om nu när mp inte bestämmer någonting längre.
Du får gärna framföra vad som är rätt. I vanlig ordning nöjer du dig tydligen med att bara säga att allt är helt fel. Men det är off-topic, sant.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan ju alltid hoppas att detta dåligt kamouflerade extremvänsterparti stjäl de mest extrema väljarna från MP - så att båda hamnar betryggande långt under fyra procent…

Både Märta och Gudrun bör dock upplysas om att det just nu är bottenlös puder på alla myrlandskap häromkring. Drygt trettio liter bensin och nästan två liter tvåtaktsolja rakt ut i naturen, för att ta sig fyra mil med snudd på full plugg hela tiden. Nej - jag har verkligen ingen klimatångest…bara jävligt kul…!
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Det är ju lite av det vi ser på bilsidan, för 30-40 år sedan rostade bilarna rejält och hade klart kortare livslängd. Idag är det inte ett problem, med modern rostbehandling står sig bilarna trots allt ganska länge. Men det är ju här det blir problem, kunden vill inte ha en bil som rostar alls, men tillverkarna vill inte ha bilar som lever för länge, så dels ser man via sin lobbyverksamhet till att man måste byta bränsle i fordonen med jämna mellanrum (ett tag skulle alla ha etanolbil, sen skulle diesel rädda världen innan diesel blev värre än digerdöden och nu är det el som gäller ett tag), och för att snabba på det hela lite till så leasar man ut bilarna i 2-3 år för att både binda kunden och öka omsättningen.
Menar du att fordonsindustrin har lobbat för att byta energislag stup i kvarten, och därigenom kunna göra större vinster?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den socialdemokratiska regeringen föreslår nu utan föregående varning att skattebefrielsen för biodrivmedel slopas. Förslaget har skickats ut på remiss och om det inte stöter på patrull kan löftessveket vara ett faktum från årsskiftet.

Om skattebefrielsen på biodrivmedel tas bort, så som regeringen nu vill, kommer bränslekostnaderna bara för SL i Stockholm att öka med 300 miljoner kronor. Det är en kostnad som sannolikt landar på kollektivtrafikens resenärer i form av höjda biljettpriser. Staten kan sedan använda de ökade skatteintäkterna till sådant som migration och u-landsbistånd.

En allt större del av de politiska beslut som fattas i Sverige bara är implementeringar av vad som redan bestämts av EU i Bryssel. Skattepolitiken sägs vara fredad från överstatlig inblandning men det gäller inte på det här området där EU:s nya Energiskattedirektiv styr beskattningen.

För att Sverige ska få fortsätta att skattebefria biodrivmedel krävs att regeringen frågar EU-kommissionen om lov. Men det har de socialdemokratiska statsråden valt att inte göra för nästa år och utan ansökan och beviljat tillstånd därifrån i tid är Sverige tvunget att avskaffa skattebefrielsen – även om en majoritet i Sveriges riksdag skulle vilja annorlunda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Herregud!
Men samhället har väl kollapsat redan.
Men jag håller med, kommunen borde ta större ansvar och fixa det här med klimatomställningen.
Hur svårt kan det vara?

Som vanligt när fylle-Gudrun är involverad så menar hon säkert väl, i alla fall för de enstaka människor som kan tänkas rösta på henne.

Och som vanligt när fylle-Gudrun är involverad så är bristen på teknisk och ekonomisk insikt total…”Det här är tekniskt omöjligt, vi har inga pengar och ingen kommer att vilja investera…äh, det får kommunerna ta hand om…”.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den socialdemokratiska regeringen föreslår nu utan föregående varning att skattebefrielsen för biodrivmedel slopas. Förslaget har skickats ut på remiss och om det inte stöter på patrull kan löftessveket vara ett faktum från årsskiftet.

Om skattebefrielsen på biodrivmedel tas bort, så som regeringen nu vill, kommer bränslekostnaderna bara för SL i Stockholm att öka med 300 miljoner kronor. Det är en kostnad som sannolikt landar på kollektivtrafikens resenärer i form av höjda biljettpriser. Staten kan sedan använda de ökade skatteintäkterna till sådant som migration och u-landsbistånd.

En allt större del av de politiska beslut som fattas i Sverige bara är implementeringar av vad som redan bestämts av EU i Bryssel. Skattepolitiken sägs vara fredad från överstatlig inblandning men det gäller inte på det här området där EU:s nya Energiskattedirektiv styr beskattningen.

För att Sverige ska få fortsätta att skattebefria biodrivmedel krävs att regeringen frågar EU-kommissionen om lov. Men det har de socialdemokratiska statsråden valt att inte göra för nästa år och utan ansökan och beviljat tillstånd därifrån i tid är Sverige tvunget att avskaffa skattebefrielsen – även om en majoritet i Sveriges riksdag skulle vilja annorlunda.
Tur att jag byter från dieselbil detta år till PHEV bensin.
Visserligen liten snål diesel, men nya bilen är det osäkert med hur den skall kunna laddas, så det blir mindre dyrt med bensin.
Samt endast ”symbolisk” fordonsskatt hjälper till…

I övrigt trodde jag att det räckte att vi har skatt på plastpåsar. ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var det före mobiltelefonkamerorns tid när hon satte sig på huk i en biograf och gjorde sitt?

Det vet jag inte och jag tänker inte googla det heller. Jag vill inte som Al Bundy tvingas hälla klorin i ögonen för att radera något jag verkligen inte ville se…

Oavsett fylleskandaler så är väl trovärdigheten hos den kärringen noll. Jag har dessutom extra svårt för folk som först erkänner sig som kommunister och några år senare är de helt plötsligt inte kommunister…
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man blir inte klokare av svensk politik när man besöker grannlandet.

Man tankar diesel från 11.89 danska kronor per liter vilket är betydligt billigare än dieselpriset i Sverige trots väldigt dålig valutakurs.

Tankar man bensin finns det inte så mycket att hämta. De har två bränslen med 95 oktan och E10. Ena ett premium. 98 oktan E5 har jag inte sett på länge på danska sidan av sundet. För egen del har jag inget att hämta genom att tanka i Danmark.

Om man hade varit bosatt i Malmö och hade en brobizz hade det varit lönsamt att åka snabbt över fram och tillbaka för att fylla tanken på en dieselbil.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har faktiskt träffat Grudrun, för lite drygt 25 år sedan visserligen, men jag har aldrig sett någon mer sliten person, det skrek liksom härjad och frånvarande på något mystiskt vis.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Även ytvattnet går ner genom turbinerna.
Och får man isen att lägga sig så höjer man temperaturen på ytvattnet.
På så vis undviker man isbildning i turbinerna, vilket är fördelaktigt ur effektsynpunkt.
Jag har nu sökt, men inte kunnat hitta något som stödjer dina uppgifter.
Ytvattnet går någon gång också ner genom turbinerna, rimligtvis.
Men ytvattnet ligger förhållandevis stilla, i alla fall vid dammar och stora kraftverk.
De stora som borde vara de relevanta för elproduktionen alltså, de som ger mycket el till nätet.
Små kraftverk med lägre vattendjup, och utan dammanläggning är rimligen mer utsatta för is.
Men de har å andra sidan mindre påverkan på den nationella elförsörjningen.
Dock är det inte ytisen som man verkar beröra vad gäller den problematiken, utan något som man refererar som kravis.
”Kravis” är ett begrepp som kan påverka i sammanhanget på känsligare anläggningar (normalt mindre, och utan dammanläggningar).
Kravis är små ispartiklar som bildas närmst stranden eller stenar i vattnet etc. Dessa kan flöda vidare och fäster sig på annat längre fram.
Men omfattningen är liten, och det finns ingen riktig sammanställning om problemet, eller ens omfattningen.
Så det är uppenbarligen inget stort problem.

Hur man sedan kan få högre temperatur på ytvattnet genom att det fryser är för mig en gåta.
Det får du gärna förklara närmare.
Vad skulle det ha för relevans dessutom?


Än så länge är slutsatsen att det inte var nödvändigt att stänga tre vattenkraftverk samtidigt, inte någon av större dimension i alla fall.
Eller så var det mindre anläggningar man tänkte på, vilka inte har så stor påverkan på den totala elproduktionen, och i så fall refererade man till dessa enbart som dålig ursäkt för elprisets skull?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När kylan sätter in vill vattenkraftsproducenterna att isen ska lägga sig för att underlätta produktionen för resten av vintern. Detta för att undvika så kallad iskravning som innebär att iskristaller svävar i vattnet på grund av turbulens. Dessa kan bilda stora sjok av seg ismassa, en issörja som kan ha en dämmande effekt. För att kunna islägga måste vattnet bromsas upp genom att mindre vatten går igenom kraftverken, så att vattennivån hålls mer stabil. Isläggning sker varje år, men i år i tre svenska älvar samtidigt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har nu sökt, men inte kunnat hitta något som stödjer dina uppgifter.
Ytvattnet går någon gång också ner genom turbinerna, rimligtvis.
Men ytvattnet ligger förhållandevis stilla, i alla fall vid dammar och stora kraftverk.
De stora som borde vara de relevanta för elproduktionen alltså, de som ger mycket el till nätet.
Små kraftverk med lägre vattendjup, och utan dammanläggning är rimligen mer utsatta för is.
Men de har å andra sidan mindre påverkan på den nationella elförsörjningen.
Dock är det inte ytisen som man verkar beröra vad gäller den problematiken, utan något som man refererar som kravis.
”Kravis” är ett begrepp som kan påverka i sammanhanget på känsligare anläggningar (normalt mindre, och utan dammanläggningar).
Kravis är små ispartiklar som bildas närmst stranden eller stenar i vattnet etc. Dessa kan flöda vidare och fäster sig på annat längre fram.
Men omfattningen är liten, och det finns ingen riktig sammanställning om problemet, eller ens omfattningen.
Så det är uppenbarligen inget stort problem.

Hur man sedan kan få högre temperatur på ytvattnet genom att det fryser är för mig en gåta.
Det får du gärna förklara närmare.
Vad skulle det ha för relevans dessutom?


Än så länge är slutsatsen att det inte var nödvändigt att stänga tre vattenkraftverk samtidigt, inte någon av större dimension i alla fall.
Eller så var det mindre anläggningar man tänkte på, vilka inte har så stor påverkan på den totala elproduktionen, och i så fall refererade man till dessa enbart som dålig ursäkt för elprisets skull?
Ja, slarvigt av mig att inte ge hela bilden.
Den största strypningen som isen orsakar är i isgrindarna, vilket är ett stort bekymmer när det gäller produktionskapaciteten.
Så att inte genomföra isläggningen är nog att betrakta som ett tjänstefel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top