Man kommer att straffskatta ihjäl den. Sanna mina ordVet ej alla detaljer om detta, men om detta är hållbart så lär det bli svårt att motivera elbilar respektive miljöskatt på bränsle.
Fast just det där är ju helt korrekt.Vad sjutton är en ”bränsleskada”?
Detta luktar snarare medveten strategi om jag skall vara ärlig.
Ungefär lika stor överraskning som för Vattenfall att de av en slump råkade ha stängt flera vattenkraftverk samtidigt ”för att isen på ytan skulle hinna frysa” (trots att vattnet som använts flödar många meter ner på djupet).
Är det långsökt att tro att man vill skicka upp spotpriset med fulknep?
Men det är i alla fall tur att vi har miljöskatt på plastpåsar i Sverige så vi kompenserar för det där.
Är det någon som enbart har skattefri del av milersättningen om man kör i tjänsten? Den skattepliktiga delen är också pensionsgrundande och totalt sett brukar det inte vara så taskig affär för den enskilde.
Däremot resor till/från arbetet är såklart ett skämt, det borde höjas eftersom det finns där kollektivtrafik inte finns.
Jag säger inte emot dig, för jag påstår inte att jag kan ämnet.Fast just det där är ju helt korrekt.
Isläggning är ingen nyhet inom vattenkraften, och den styrs av väderprognosen.
Vill bara flika in med det, så att det inte knypplas foliehattar i onödan ute i stugorna.
Fördelen med att vattenkraftverken har så lång livslängd är ju också att även om det blir miljökonsekvenser lokalt går de ju att planera för och anpassa sig till med lång framförhållning. Vindkraftverk smälls ju upp lite här och där och fastighetsägare får plötsligt en ny ovälkommen granne som stör, samtidigt som de får se värdet på sina fastigheter sjunka rejält.Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.
Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?
Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.
Spegla gärna mot vattenkraften.
Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.
Kostnaden är svindlade ...
Anrika vattenkraftverket i Lilla Edet byggs om
Med omkring hundra år på nacken har statliga Vattenfall beslutat att investera 370 miljoner kronor i restaureringen av vattenkraftverket i Göta älv.www.nyteknik.se
...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.
Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.
Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!
Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.
"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.
Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.
Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.
Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?
Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.
Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.
Sickna fommar!
Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.
Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?
Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.
Spegla gärna mot vattenkraften.
Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.
Kostnaden är svindlade ...
Anrika vattenkraftverket i Lilla Edet byggs om
Med omkring hundra år på nacken har statliga Vattenfall beslutat att investera 370 miljoner kronor i restaureringen av vattenkraftverket i Göta älv.www.nyteknik.se
...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.
Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.
Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!
Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.
"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.
Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.
Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.
Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?
Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.
Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.
Sickna fommar!
Det är ju lite av det vi ser på bilsidan, för 30-40 år sedan rostade bilarna rejält och hade klart kortare livslängd. Idag är det inte ett problem, med modern rostbehandling står sig bilarna trots allt ganska länge. Men det är ju här det blir problem, kunden vill inte ha en bil som rostar alls, men tillverkarna vill inte ha bilar som lever för länge, så dels ser man via sin lobbyverksamhet till att man måste byta bränsle i fordonen med jämna mellanrum (ett tag skulle alla ha etanolbil, sen skulle diesel rädda världen innan diesel blev värre än digerdöden och nu är det el som gäller ett tag), och för att snabba på det hela lite till så leasar man ut bilarna i 2-3 år för att både binda kunden och öka omsättningen.Och dessutom byggdes stora delar av vattenkraften på den tiden när ingenjörer fick räkna och dimensionera, och kvalitet på utfört arbete i hop med yrkesstolthet inom alla yrkeskategorier skapade ett driftsäkert objekt.
Man tänkte även på hur stationen skulle kunna underhållas, eftersom det kändes avlägset att detta någonsin skulle avvecklas.
Man funderar på hur det hade sett ut om man skulle ha byggt samma anläggningar idag, där det lägsta priset är mycket viktigare än både ett bra slutresultat och människoliv
Jag tror mer på att man funderar på en GPS-baserad lösning. Snarlik den apparat som försäkringsbolag gillar att kunder monterar för att kunna ge en lägre premie - och ger då försäkringsbolaget möjlighet att neka ersättning pga "onormal" aktivitet för fordonet.Jag anar att fler kommer skriva sig i sommarstugan däremot, för skatten kommer väl baseras på var man bor.
Nja, det som har diskuterats är väl snarare att det skall vara obligatoriskt med en modern variant av färdskrivare. En GPS-uppkopplad mojäng som blir inbyggd i nya bilar och har koll på var man kör. Kan även användas för ISA, dvs automatisk hastighetsanpassning, geofencing, miljözoner osv. Tekniken med system för automatisk hastighetsanpassning är redan lagstiftad inom EU och ett krav för nya bilar som säljs från och med i år,Och nu jublar dom utländska åkerierna, och driver dom svenska ännu närmare konkurs.
Jag anar att fler kommer skriva sig i sommarstugan däremot, för skatten kommer väl baseras på var man bor.
Ni är medvetna om att artikeln är två år gammal och redan har kastats i papperskorgen av samtliga remissinstanser?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |