Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Men det är i alla fall tur att vi har miljöskatt på plastpåsar i Sverige så vi kompenserar för det där.
 

Bifogat

  • 2F588570-D935-470D-9A9D-D8EE43939B81.jpeg
    2F588570-D935-470D-9A9D-D8EE43939B81.jpeg
    81.2 KB · Visningar: 24

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörni, milersättningen då? Den är väl okej i alla fall?

View attachment 468717

Är det någon som enbart har skattefri del av milersättningen om man kör i tjänsten? Den skattepliktiga delen är också pensionsgrundande och totalt sett brukar det inte vara så taskig affär för den enskilde.

Däremot resor till/från arbetet är såklart ett skämt, det borde höjas eftersom det finns där kollektivtrafik inte finns.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad sjutton är en ”bränsleskada”?
Detta luktar snarare medveten strategi om jag skall vara ärlig.
Ungefär lika stor överraskning som för Vattenfall att de av en slump råkade ha stängt flera vattenkraftverk samtidigt ”för att isen på ytan skulle hinna frysa” (trots att vattnet som använts flödar många meter ner på djupet).
Är det långsökt att tro att man vill skicka upp spotpriset med fulknep?
Fast just det där är ju helt korrekt.
Isläggning är ingen nyhet inom vattenkraften, och den styrs av väderprognosen.
Vill bara flika in med det, så att det inte knypplas foliehattar i onödan ute i stugorna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det någon som enbart har skattefri del av milersättningen om man kör i tjänsten? Den skattepliktiga delen är också pensionsgrundande och totalt sett brukar det inte vara så taskig affär för den enskilde.

Däremot resor till/från arbetet är såklart ett skämt, det borde höjas eftersom det finns där kollektivtrafik inte finns.

Du har aldrig funderat på var pengarna kommer ifrån då?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Fast just det där är ju helt korrekt.
Isläggning är ingen nyhet inom vattenkraften, och den styrs av väderprognosen.
Vill bara flika in med det, så att det inte knypplas foliehattar i onödan ute i stugorna.
Jag säger inte emot dig, för jag påstår inte att jag kan ämnet.
Men jag finner inte logiken i det.
Hur hjälps vattenflödet djupt nere vid luckorna till turbinerna, att ytan fryser?
Det är väl knappast ytvattnet som driver över kanten och faller ner över turbinblad, för då skulle det bara generera kraft när dammen är sprängfylld och det flödar över kanten.
Och är det rimligt att statliga Vattenfall råkade stänga 3 vattenkraftverk samtidig mitt under rådande elbrist, trots att det inte var tekniskt nödvändigt?
Någonstans måste rimligheten ifrågasättas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Även ytvattnet går ner genom turbinerna.
Och får man isen att lägga sig så höjer man temperaturen på ytvattnet.
På så vis undviker man isbildning i turbinerna, vilket är fördelaktigt ur effektsynpunkt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.

Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?

Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.


Spegla gärna mot vattenkraften.

Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.

Kostnaden är svindlade ...



...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.

Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.

Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!

Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.

"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.

Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.

Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.

Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?





Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.


Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.


Sickna fommar!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.

Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?

Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.


Spegla gärna mot vattenkraften.

Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.

Kostnaden är svindlade ...



...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.

Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.

Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!

Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.

"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.

Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.

Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.

Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?





Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.


Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.


Sickna fommar!
Fördelen med att vattenkraftverken har så lång livslängd är ju också att även om det blir miljökonsekvenser lokalt går de ju att planera för och anpassa sig till med lång framförhållning. Vindkraftverk smälls ju upp lite här och där och fastighetsägare får plötsligt en ny ovälkommen granne som stör, samtidigt som de får se värdet på sina fastigheter sjunka rejält.

Har för mig att flera hus både uppströms och nedströms Lilla Edets vattenkraftverk har servitut som innebär rätt för kraftverket att översvämma marken vid behov. Det är förstås rätt jobbigt om det händer, men samtidigt ingen nyhet i och med att verket legat där det ligger i 100 år och älven med tillhörande skred- och översvämningsrisk legat där några år ytterligare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En polare jobbar lite mot vattenkraftsbranschen, och vi kom in lite på det här med renovering och moderna grejer. Jag trodde ju lite naivt att moderna turbiner skulle vara minst jättemycket effektivare än 100 år gamla grejer, men det var bara några enstaka procent. Det blir visserligen en del på 1MW, men det var betydligt viktigare att dom var rena och fräscha än nya, och ett byte är ju varken gratis, miljöneutralt eller enkelt.

Visst, det går åt en del stål, en hel del koppar och massvis med betong, men det är ganska vanliga ämnen, och relativt snälla med låååång livslängd. Har någon egentligen räknat på miljöavtrycket på solceller och vindkraft, om man tittar på LCC?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi får höra att ett vindkraftverk går Oh! så snabbt att resa och få igång.

Men bra då.
Hur långe håller ett vindkraftverk? 25 år? 15? Kortare...?

Ekonomisk livslängd på ett kärnkraftverk? 50 år, typ? Finnarnas nya sägs vara projekterad för 80 år.


Spegla gärna mot vattenkraften.

Lilla Edets kraftstation genomgår en stor ReMo, med bland annat ny damm och större dammluckor. Självklart hjälper det upp driften, men framförallt gör man sig redo för att både kunna hålla och magasinera större framtida vattenmängder - och kunna evakuera dem nedströms.

Kostnaden är svindlade ...



...låg. 370 miljoner! Kan det stämma? Låter som ett konsultarvode för att gå ett varv runt anläggningen och slå fast vad som behöver göras, typ.

Anyway, ett "löphjul" togs upp ur anläggningen. Det är enkelt uttryckt själva propellern som snurrar i vattenflödet och via axel kopplad till generator... ...ja - ni förstår.

Enligt uppgift på plats var det första gången sedan installationen som detta löphjul var uppe och ur sin position.
Nästan 100 år i drift!

Till skrot? Nej, alls inte.
Ombyggnaden gav en tidslucka att passa på att ta ut grejerna, inte tvärt om.
Löphjulet skickades upp till Jämtland för "en översyn" men skulle som jag förstår det återmonteras efter bara minimala åtgärder och vara fit för tjänstgöring i ännu ett sekel.

"Hållbar tillväxt" har många facetter. Här snackar vi "hållbarhet" på ett helt annat plan.
Ja, jag förstår att ett vattenkraftverk genomgår löpande underhåll och uppgraderingar över ytan.

Men ändå. Ett vattenkraftverk brummar och går.
Det gör sannerligen inte mycket väsen av sig. Man måste stå tätt intill det för att höra något alls.

Jag förstår att 1900-talets älvutbyggnad aldrig skulle kunna ske i dagens miljöklimat - trots oron för klimat och miljö.
Olika storheter står helt enkelt mot varandra.

Kan vi stanna upp lite och visa tacksamhet för vad vattenkraften gjort för landet under mer än 100 år, och samtidigt förstå hur just vattenkraftsutbyggnaden varit en tung del i den tröttsamma polariseringen av nationen, i det där "dom där uppe" respektive "dom där nere"...?





Jag spyr på politikers argument att vindkraft och just nu havsbaserad vindkraft skulle vara så bra för att vi snabbt kan få igång den, i den nu uppkomna situationen.


Well, den "nu uppkomna situationen" är ett resultat av politiska beslut som är fattade av politiker som inte förstått vidden av de beslut dom tagit, och den underliggande problematiken är skapad av politiker som inte tagit några beslut alls i frågan - sedan decennier tillbaka.


Sickna fommar!

Och dessutom byggdes stora delar av vattenkraften på den tiden när ingenjörer fick räkna och dimensionera, och kvalitet på utfört arbete i hop med yrkesstolthet inom alla yrkeskategorier skapade ett driftsäkert objekt.
Man tänkte även på hur stationen skulle kunna underhållas, eftersom det kändes avlägset att detta någonsin skulle avvecklas.
Man funderar på hur det hade sett ut om man skulle ha byggt samma anläggningar idag, där det lägsta priset är mycket viktigare än både ett bra slutresultat och människoliv :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och dessutom byggdes stora delar av vattenkraften på den tiden när ingenjörer fick räkna och dimensionera, och kvalitet på utfört arbete i hop med yrkesstolthet inom alla yrkeskategorier skapade ett driftsäkert objekt.
Man tänkte även på hur stationen skulle kunna underhållas, eftersom det kändes avlägset att detta någonsin skulle avvecklas.
Man funderar på hur det hade sett ut om man skulle ha byggt samma anläggningar idag, där det lägsta priset är mycket viktigare än både ett bra slutresultat och människoliv :va
Det är ju lite av det vi ser på bilsidan, för 30-40 år sedan rostade bilarna rejält och hade klart kortare livslängd. Idag är det inte ett problem, med modern rostbehandling står sig bilarna trots allt ganska länge. Men det är ju här det blir problem, kunden vill inte ha en bil som rostar alls, men tillverkarna vill inte ha bilar som lever för länge, så dels ser man via sin lobbyverksamhet till att man måste byta bränsle i fordonen med jämna mellanrum (ett tag skulle alla ha etanolbil, sen skulle diesel rädda världen innan diesel blev värre än digerdöden och nu är det el som gäller ett tag), och för att snabba på det hela lite till så leasar man ut bilarna i 2-3 år för att både binda kunden och öka omsättningen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
PRENUMERERA


TEKNIKENS VÄRLD / NYHETER / BIL OCH TRAFIK / KILOMETERSKATT – SÅ HÖG BLIR DEN ENLIGT FÖRSLAG

FOTO: PATRIK LINDGREN

Kilometerskatt – så hög blir den enligt förslag​

PUBLICERAD: 28 JAN 2020, KL 15:55
ÄMNEN I ARTIKELN: BENSIN DIESEL ELBIL VISA FLER...
Kilometerskatt kan vi förutsätta att det blir i Sverige, men hur den kommer att utformas vet vi ännu inte. Nu har IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola kommit med ett förslag på hur skatten kan se ut.

60@80.jpg

MATTIAS RABEmattias.rabe@teknikensvarld.se
I dagsläget behövs intäkter på omkring 57 miljarder kronor varje år för att täcka kostnader för olyckor, vägunderhåll, buller och luftföroreningar. Kostnaderna täcks via intäkterna som bilismen i form av olika skatter, exempelvis fordonsskatt (som det senaste året har skjutit i höjden, två gånger, för många bilmodeller), vägavgifter, trängselskatter, trafiksäkringspremieskatter, energiskatter och koldioxidskatter. Intäkterna sägs uppgå till omkring 60 miljarder kronor.
Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).
Lösningen stavas kilometerskatt och har varit under diskussion en period i och med den långvariga utredning som Energimyndigheten påbörjade 2017. Uppdraget att bringa klarhet i framtidens beskattning av bilism och transport gick till IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola som redan i fjol kunde avslöja att beskattning baserad på körsträcka är mycket trolig, sannolikt inom fem till tio år.

Nu har utredningen kommit så långt att man har utformat ett förslag på hur kilometerskatten kan komma att se ut.
– I dag beskattas alla fordon med samma drivmedelsskatter och i stort sett samma fordonsskatt oberoende av var i landet som transporterna sker. Samtidigt finns det stora geografiska skillnader i hur mycket trafiken kostar samhället – i större städer kostar trafiken mer, på landsbygd mindre. Dagens drivmedelsbeskattning skapar ett ineffektivt utnyttjande av vägar som bidrar till för mycket trängsel i städer. Dessutom gynnar beskattningen bilägare i storstäder, på bekostnad av bilägare i mindre städer och på landsbygd, säger Magnus Hennlock på IVL Svenska Miljöinstitutet.
 Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten.
Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten. Foto: Patrik Lindgren
Förslaget lyfter därför fram en geografiskt anpassad kilometerskatt, eller vägskatt som IVL benämner den, vilket sägs minska ineffektiviteten och snedfördelningen.

Resultatet som IVL och Chalmers har kommit fram till är uppdelat i tre geografiska områden enligt följande:
I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).
I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.
På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon.
– En ny vägskatt kan omfatta både bensin- och dieseldrivna bilar samt laddbara bilar, om bensin- och dieseldrivna bilar alltjämt utgör en ansenlig andel av nybilsförsäljningen vid introduktionen. Ett införande av en vägskatt behöver då ske genom en skatteväxling mot skatt på drivmedel. Med dagens drivmedelsskattenivåer skulle det innebära en sänkning till cirka två kronor per liter för diesel och fyra kronor per liter för bensin. Med dagens regler förutsätter det ett undantag från EU:s miniminivåer för beskattning av drivmedel, säger Magnus Hennlock på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Om det visar sig att EU-regler inte tillåter skatteväxling eller om bensin- och dieseldrivna bilar fasas ut snabbare än beräknat anser förslaget att kilometerskatt för laddbara fordon (elbilar och laddhybrider) ändå ska införas för att hålla uppe intäkterna som ska täcka utgifterna (som nämndes i första stycket). Enligt IVL visar uträkningarna att det ändå blir markant billigare att köra laddbara bilar än bensin- och dieseldrivna.
– Det är viktigt att införandet sker på ett sätt som bidrar till acceptansen för den nya skatten. Kompletterande åtgärder och styrmedel kan behövas till dess en vägskatt är införd för att hantera upplevd rättvisa mellan stad och landsbygd, säger Anders Roth på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Ska kilometerskatt införas bör det enligt utredningen helst ske innan år 2030, och i och med att en vidare statlig utredning tar minst sju år, kanske till och med uppemot tio år, anser IVL att en sådan måste ta plats omgående.
– Det är också viktigt att skattereformen införs tillsammans med en översyn av andra styrmedel som koldioxidbeskattning på drivmedel, reduktionsplikten och bonus/malus för att säkerställa att klimatmålet nås, säger Anders Roth.
Hela IVL:s rapport om kilometerskatt (vägskatt) kan du ladda ned och läsa här.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och nu jublar dom utländska åkerierna, och driver dom svenska ännu närmare konkurs.

Jag anar att fler kommer skriva sig i sommarstugan däremot, för skatten kommer väl baseras på var man bor.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag anar att fler kommer skriva sig i sommarstugan däremot, för skatten kommer väl baseras på var man bor.
Jag tror mer på att man funderar på en GPS-baserad lösning. Snarlik den apparat som försäkringsbolag gillar att kunder monterar för att kunna ge en lägre premie - och ger då försäkringsbolaget möjlighet att neka ersättning pga "onormal" aktivitet för fordonet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och nu jublar dom utländska åkerierna, och driver dom svenska ännu närmare konkurs.

Jag anar att fler kommer skriva sig i sommarstugan däremot, för skatten kommer väl baseras på var man bor.
Nja, det som har diskuterats är väl snarare att det skall vara obligatoriskt med en modern variant av färdskrivare. En GPS-uppkopplad mojäng som blir inbyggd i nya bilar och har koll på var man kör. Kan även användas för ISA, dvs automatisk hastighetsanpassning, geofencing, miljözoner osv. Tekniken med system för automatisk hastighetsanpassning är redan lagstiftad inom EU och ett krav för nya bilar som säljs från och med i år,
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top