Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Källkritik, hur kommer det in i bilden? Är det något som är osant?

En rapport är en rapport, men visst det kan säker finnas någon referens som är klen i rapporten. Vilken/vilka referenser menar ni är svaga map att ni lyfter källkritik?

Är det att artikeln beskriver det som ett förslag och rapporten pratar om att resultatet inte ska ses som ett färdigt förslag?

Att en remissinstans tycker att ett förslag edyl är dåligt innebär inte att förslaget i sig är dåligt underbyggt, med referenser till felaktig data. Förslaget kan anses kasst eller bra, det är väl inget konstigt med det och inget som har med källkritik per definition att göra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det hindrar väl inte en regering från att införa något tossigt? Ungefär som ett beredskapslager av kritisk utrustning eller stänga ett par kärnkraftsverk. :näsblod
Det var väl mer tendensen att dra i näsan och hetsa upp sig över gammal skåpmat, som dessutom var inaktuell redan när den lanserades...

Det finns smartare sätt att konstruera skattesystem och tvärtom vad många tycks ha fått för sig så finns det inga större samhälleliga incitament att straffskatta elfordon i sig. Däremot för förbränningen av fossilbränsle. "Pengarna skall in" hävdas med bestämdhet, men ingen tycks ha tänkt på vare sig "pengarna skall ut" eller på VARFÖR i stort sett samtliga stater i hela världen ställer om hela energi- och transportsystemet - självklart efter förmåga.

Tvärtom så tror jag att fler och fler får upp ögonen för de enorma fördelar som det innebär för Sveriges näringsliv och tillväxt att ta en tätposition i omställningen, vilket nästan alla företag faktiskt redan har insett när de väl lyft blicken. Titta på investeringstakten i industrin, när var den lika stor någonsin?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara för att remiss instanser säger icke.

Hur många gånger har inte den röd/gröna röran ansett att dom vet bättre än alla andra..

Det ligger väl i sakens natur att politiker anser att deras förslag och idéer är bra…

Men icke desto mindre får nog just denna fråga anses vara tämligen död och begraven sedan länge. Skulle den onda staten bara vilja ha in miljarderna är det väl smartare att återinföra fastighetsskatten eller höja momsen. Men jag är inte helt säker på att målet alltid är att ha så höga skatter som möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var väl mer tendensen att dra i näsan och hetsa upp sig över gammal skåpmat, som dessutom var inaktuell redan när den lanserades...

Det finns smartare sätt att konstruera skattesystem och tvärtom vad många tycks ha fått för sig så finns det inga större samhälleliga incitament att straffskatta elfordon i sig. Däremot för förbränningen av fossilbränsle. "Pengarna skall in" hävdas med bestämdhet, men ingen tycks ha tänkt på vare sig "pengarna skall ut" eller på VARFÖR i stort sett samtliga stater i hela världen ställer om hela energi- och transportsystemet - självklart efter förmåga.

Tvärtom så tror jag att fler och fler får upp ögonen för de enorma fördelar som det innebär för Sveriges näringsliv och tillväxt att ta en tätposition i omställningen, vilket nästan alla företag faktiskt redan har insett när de väl lyft blicken. Titta på investeringstakten i industrin, när var den lika stor någonsin?

Så istället för "pengarna ska in" tänkte du dig en minskning av "pengarna som ska ut"? Det var nog det vettigaste förslag du sagt på sporthoj så långt jag kan minnas. Men jag blir lite nyfiken på var du tänkte dig att dessa besparingar skulle ske? Kanske det kommunala utjämningssystemet? Jag menar det är ju faktiskt ganska olämpligt och dåligt incitament att belöna kommuner som missköter sin ekonomi.

Eller hur har du tänkte dig att en framtida statsbudget ska se ut utan intäkterna från skatterna på de fossila bränslena?bidrag.png
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det kommunala utjämningssystemet har faktiskt ingenting med hur ekonomin sköts, men det kanske du redan visste? Eller, det står ju snarare fullständigt klart att du inte visste det eller ens orkade kolla upp det.

Men oavsett detta så är det där med "kilometerskatt på elbilar" ett piskande av död häst.

Och vad det har med det kommunala utjämningssystemet att göra har du nog inte riktigt lyckats förklara.

Nåja, du är nog bara lite grälsjuk. Börjar ana det vid det här laget :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, det kommunala utjämningssystemet har faktiskt ingenting med hur ekonomin sköts, men det kanske du redan visste? Eller, det står ju snarare fullständigt klart att du inte visste det eller ens orkade kolla upp det.

Men oavsett detta så är det där med "kilometerskatt på elbilar" ett piskande av död häst.

Och vad det har med det kommunala utjämningssystemet att göra har du nog inte riktigt lyckats förklara.

Nåja, du är nog bara lite grälsjuk. Börjar ana det vid det här laget :)

Om du läser en gång till så ser du kanske att det var ett förslag på besparingsområde, men du kanske har bättre förslag på områden där dessa 40-50 miljarder kan sparas in?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du läser en gång till så ser du kanske att det var ett förslag på besparingsområde, men du kanske har bättre förslag på områden där dessa 20-30 miljarder kan sparas in?
Bara underskottet i bytesbalans för oljeimporten är betydligt större än så. Lägg till direkta lokala hälsoeffekter pga minskade utsläpp i städerna, minskat transportbehov för bränsletransporter inom landet osv osv så är det en enorm plusaffär att minska oljeberoendet.


Så det där med att man skulle få en minskad nettoinkomst för att det blir fler elbilar är naturligtvis rena dumheter.

Staten drar ju som bekant in en hel del på moms, och även där så blir det vinst i slutändan.

Med det sagt så är det självklart inte alls halleluja för alla överallt. Snordyrt att köra någon av snöskotrarna, hojen kostar bilpengar per mil och mat- och transportpriser ökar samtidigt som bönder drabbas hårt. Övergångsproblem förvisso men icke desto mindre högst konkreta här och nu för många.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja det är väl bara de alternativen som finns?

Så, lite förenklat.
Om alla bränsleskattsbilar ersätt med elbilar så kommer en delmängd av dessa ~50 miljarder kompenseras via elskatten. Mellanskillnaden måste in på annat håll, allt annat lika.

Alternativet att staten ist sänker sina utgifter med mellanskillnaden.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Tja, det kommunala utjämningssystemet har faktiskt ingenting med hur ekonomin sköts, men det kanske du redan visste? Eller, det står ju snarare fullständigt klart att du inte visste det eller ens orkade kolla upp det.

Men oavsett detta så är det där med "kilometerskatt på elbilar" ett piskande av död häst.

Och vad det har med det kommunala utjämningssystemet att göra har du nog inte riktigt lyckats förklara.
Du sitter inne med framtida kunskap som ingen annan i världen förstår?
Pengar växer på träd?
Höjda kostnader för konsumenter och företag går att göra utan att någon får problem med sin existens?
Var tar alla pengar vägen från straffskatter ifrån, om de nu bara är ett tvingande incitament?
För i så fall så behövs de här extra pengarna inte till något annat?
Läggs dessa pengar på ett hemligt konto för framtiden för att sedan återgå till dessa medborgare igen när man uppnått något önskat mål?

Om du skall vara ärlig så betyder inte ett nedlagt förslag att ingen tänker fortsätta driva det på nytt, i omarbetad form.
Det har hänt åtskilliga gånger tidigare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara underskottet i bytesbalans för oljeimporten är betydligt större än så. Lägg till direkta lokala hälsoeffekter pga minskade utsläpp i städerna, minskat transportbehov för bränsletransporter inom landet osv osv så är det en enorm plusaffär att minska oljeberoendet.


Så det där med att man skulle få en minskad nettoinkomst för att det blir fler elbilar är naturligtvis rena dumheter.

Staten drar ju som bekant in en hel del på moms, och även där så blir det vinst i slutändan.

Med det sagt så är det självklart inte alls halleluja för alla överallt. Snordyrt att köra någon av snöskotrarna, hojen kostar bilpengar per mil och mat- och transportpriser ökar samtidigt som bönder drabbas hårt. Övergångsproblem förvisso men icke desto mindre högst konkreta här och nu för många.

Okej, så svenska staten kommer alltså få ett överskott ifall vi slutar importera oljeprodukter?
Har du inte lite svårt att skilja på dina och andras fickor nu?

Exakt var skulle den här momsen ge plus i statskassan när vi slutar importera oljeprodukter? Återigen tror jag du har svårt se vems ficka pengarna går från och till.

Moms på elbilar? Menar du momsen som man i praktiken inte betalar på elbilar pga bonussystemet?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kilometerskatten - vilka partier vågar ta upp den i allmänhet, och under ett valår i synnerhet? Det är en väldigt liten del av svenska folket som vill ha den skatten är min gissning. Jag väljer att rösta på Nyans om det är det enda partiet som motsätter sig kilometerskatten. :rofl
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag vet en grej som kostar drygt 1% av BNP varje år, vilket är 52 miljarder i år, som skulle kunna hållas inne....


Nåja, allt är inte totalt bortkastat, men jag är fullständigt övertygad om att det spills rätt mycket i den hanteringen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tja, det kommunala utjämningssystemet har faktiskt ingenting med hur ekonomin sköts, men det kanske du redan visste? Eller, det står ju snarare fullständigt klart att du inte visste det eller ens orkade kolla upp det.

Men oavsett detta så är det där med "kilometerskatt på elbilar" ett piskande av död häst.

Och vad det har med det kommunala utjämningssystemet att göra har du nog inte riktigt lyckats förklara.

Nåja, du är nog bara lite grälsjuk. Börjar ana det vid det här laget :)
Det har i högsta grad med hur ekonomin sköts. Det är dessutom ingen slump att Dorotea, Övertorneå och Pajala toppar listan över minuskommuner. Både politikerna och politrukerna ser inga problem med att subventioneras av Stockholm.

Det är inte hög arbetslöshet som gör Pajala fattigt. Det är kommunens kostnader. 77K sek per invånare, extremt högt.

Politruker brukar inte ha problem med högt skattetryck och höga utgifter, det gynnar ju dem. Du verkar inte heller ha problem med högt skattetryck och höga utgifter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nytt "miljö"parti!


Vad tror ni det gör för MPs chanser att klara spärren?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top