När du får isbeläggning så har inte ytvattnet kontakt med luften, som vi kan förutsätta är bra många minusgrader.
Ytvattnet kommer då inte att bilda de iskristaller som är början till isbeläggning på materialet.
Vattnets densitet är ju som högst vid 4 grader, så det vattnet kommer att sjunka ner, och kyla de undre skikten snabbbare om du inte har en isolerande hinna med is.
Men det största problemet är ytvattnets kontakt med den kalla luften, som ger början till ett växande problem.
Personligen är jag inte så konspiratoriskt lagd att jag tror att experterna på vattenkraft som har driftansvaret skulle sätta elpriset före långsiktigt produktionsplanering.
OK, det bildas iskristaller direkt vid ytan ute på vattnet?
Självklart möjligt, men signifikansen i det motsäger vad som skrivs på olika ställen när man googlar runt.
Man hänvisar faktiskt mest till att det sker isbildning i strandkanter och stenar etc när vattnet skummar runt.
Och även om ytvattnet vid 4gr C sjunker djupare ner så kyler det inte underliggande vatten till kallare än så.
För mig så verkar du inte heller sitta med någon förstahandskunskap utan bara spekulerar.
Tyvärr är inte svaren adekvata nog för att bekräfta vad som faktiskt händer.
Och självklart så kan det råka ske på tre ställen samtidigt.
Men varför dessa åtgärder samtidigt, under rådande brist.
När något verkar vara för bra för att var sant så är det oftast det också.
Därför är det rätt att ifrågasätta det.
Det gör inte mig konspiratorisk.
Men du som är i elbranschen, utan att känna till bakgrunden till indelningen av elzoner och bygget av ny stamledning från norr till söder tillskriver inget förtroende.
Jag har läst detta även från toppfolk i branschen samt nationalekonomer, de kommer plötsligt på att man borde höja nätavgifterna ”för att det skall kunna investeras i utbyggnad av elnätet”.
En besvikelse.