Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har faktiskt träffat Grudrun, för lite drygt 25 år sedan visserligen, men jag har aldrig sett någon mer sliten person, det skrek liksom härjad och frånvarande på något mystiskt vis.
Då var hon väl som mest alkad. Tror hon lever bättre nu än då. Samtidigt så sitter såklart skador från missbruket kvar till viss del. Samma med vår statsminister.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Att det kan bli issörja som i olika grad kan belägga isgrindarna är inte samma sak som att det är ett stort bekymmer, eller ett akut behov av att göra det samtidigt på flera ställen.
Era svar bekräftar fortfarande inte varför ett statligt bolag väljer att göra dessa åtgärder exakt när det är underskott på el från andra produktionsslag.

Hur var det förresten med att ytvattnet blir varmare när det fryser till is?

Bifogat

• 9DDFF4D8-9877-4B71-916B-5D71E2E47F90.png
    9DDFF4D8-9877-4B71-916B-5D71E2E47F90.png
    1.9 MB · Visningar: 41
  • 7A895626-3CF4-4961-BA25-96B1EC01A29E.png
    7A895626-3CF4-4961-BA25-96B1EC01A29E.png
    387.9 KB · Visningar: 41
  • D2AF49E2-1FE1-479A-A45A-314B0195F01D.png
    D2AF49E2-1FE1-479A-A45A-314B0195F01D.png
    1.3 MB · Visningar: 41

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Att det kan bli issörja som i olika grad kan belägga isgrindarna är inte samma sak som att det är ett stort bekymmer, eller ett akut behov av att göra det samtidigt på flera ställen.
Era svar bekräftar fortfarande inte varför ett statligt bolag väljer att göra dessa åtgärder exakt när det är underskott på el från andra produktionsslag.

När du får isbeläggning så har inte ytvattnet kontakt med luften, som vi kan förutsätta är bra många minusgrader.
Ytvattnet kommer då inte att bilda de iskristaller som är början till isbeläggning på materialet.
Vattnets densitet är ju som högst vid 4 grader, så det vattnet kommer att sjunka ner, och kyla de undre skikten snabbbare om du inte har en isolerande hinna med is.
Men det största problemet är ytvattnets kontakt med den kalla luften, som ger början till ett växande problem.
Personligen är jag inte så konspiratoriskt lagd att jag tror att experterna på vattenkraft som har driftansvaret skulle sätta elpriset före långsiktigt produktionsplanering.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Skandinaviens nordligaste särskrivningsuniversitet? Gymnasienivå, som min projektledare brukade säga.
(Angående de bifogade bilderna.)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
När du får isbeläggning så har inte ytvattnet kontakt med luften, som vi kan förutsätta är bra många minusgrader.
Ytvattnet kommer då inte att bilda de iskristaller som är början till isbeläggning på materialet.
Vattnets densitet är ju som högst vid 4 grader, så det vattnet kommer att sjunka ner, och kyla de undre skikten snabbbare om du inte har en isolerande hinna med is.
Men det största problemet är ytvattnets kontakt med den kalla luften, som ger början till ett växande problem.
Personligen är jag inte så konspiratoriskt lagd att jag tror att experterna på vattenkraft som har driftansvaret skulle sätta elpriset före långsiktigt produktionsplanering.
OK, det bildas iskristaller direkt vid ytan ute på vattnet?
Självklart möjligt, men signifikansen i det motsäger vad som skrivs på olika ställen när man googlar runt.
Man hänvisar faktiskt mest till att det sker isbildning i strandkanter och stenar etc när vattnet skummar runt.
Och även om ytvattnet vid 4gr C sjunker djupare ner så kyler det inte underliggande vatten till kallare än så.

För mig så verkar du inte heller sitta med någon förstahandskunskap utan bara spekulerar.
Tyvärr är inte svaren adekvata nog för att bekräfta vad som faktiskt händer.

Och självklart så kan det råka ske på tre ställen samtidigt.
Men varför dessa åtgärder samtidigt, under rådande brist.
När något verkar vara för bra för att var sant så är det oftast det också.
Därför är det rätt att ifrågasätta det.
Det gör inte mig konspiratorisk.
Men du som är i elbranschen, utan att känna till bakgrunden till indelningen av elzoner och bygget av ny stamledning från norr till söder tillskriver inget förtroende.
Jag har läst detta även från toppfolk i branschen samt nationalekonomer, de kommer plötsligt på att man borde höja nätavgifterna ”för att det skall kunna investeras i utbyggnad av elnätet”.
En besvikelse.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
OK, det bildas iskristaller direkt vid ytan ute på vattnet?
Självklart möjligt, men signifikansen i det motsäger vad som skrivs på olika ställen när man googlar runt.
Man hänvisar faktiskt mest till att det sker isbildning i strandkanter och stenar etc när vattnet skummar runt.
Och även om ytvattnet vid 4gr C sjunker djupare ner så kyler det inte underliggande vatten till kallare än så.

För mig så verkar du inte heller sitta med någon förstahandskunskap utan bara spekulerar.
Tyvärr är inte svaren adekvata nog för att bekräfta vad som faktiskt händer.

Och självklart så kan det råka ske på tre ställen samtidigt.
Men varför dessa åtgärder samtidigt, under rådande brist.
När något verkar vara för bra för att var sant så är det oftast det också.
Därför är det rätt att ifrågasätta det.
Det gör inte mig konspiratorisk.
Men du som är i elbranschen, utan att känna till bakgrunden till indelningen av elzoner och bygget av ny stamledning från norr till söder tillskriver inget förtroende.
Jag har läst detta även från toppfolk i branschen samt nationalekonomer, de kommer plötsligt på att man borde höja nätavgifterna ”för att det skall kunna investeras i utbyggnad av elnätet”.
En besvikelse.
Nä, du har förmodligen helt rätt.
Men varför genomförde man då denna märkliga och onödiga manöver på tre ställen samtidigt, när det dessutom var ”elbrist”?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror att det är en brun hårig sjuk sköterska som (sär)skrivit texten.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eftersom jag jobbar lite i blindo, i en bransch som jag tydligen inte har kunskaper inom, så försöker jag förtvivlat att utbilda mig.
Så om man är väldigt less på OS i media, kan man ta del av lite debatt av ganska bra kvalitet.
Kanske inte direkt relaterat till trådens rubrik, men indirekt i och med att det har med energi att göra, och många intressanta debattfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/vad-kan-eu-gora-at-de-stigande-energipriserna

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja.... Vem hade trott att folk skulle göra så.... :rolleyes:

"I måndags blev svensk diesel dyrast i världen. Nu passar skåningarna på att fylla tanken i Danmark.
Där är priserna lägre eftersom regeringen inte kräver lika hög andel förnybar andel i bränslet.
– Det är dåligt för miljön men bra för min plånbok, säger malmöbon Tom Eksell och skruvar av tanklocket på sin Toyota."

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tja.... Vem hade trott att folk skulle göra så.... :rolleyes:

"I måndags blev svensk diesel dyrast i världen. Nu passar skåningarna på att fylla tanken i Danmark.
Där är priserna lägre eftersom regeringen inte kräver lika hög andel förnybar andel i bränslet.
– Det är dåligt för miljön men bra för min plånbok, säger malmöbon Tom Eksell och skruvar av tanklocket på sin Toyota."

Såg också artikeln idag. Skrev ett inlägg en sida tillbaka i söndags om hur billigt det är i Danmark jmf här i Sverige med tanke på prisrekorden avlöser varandra.

Med bensinbil har man inte något att tjäna direkt. De förefaller inte ha 98 oktan på bensinmackarna och E10 i både standard och premium bensin. Vet inte vad skillnaden är mellan deras två 95 oktan bränslen.

Bor inte i Malmö och kör inte diesel. Om jag gjorde det hade jag passat på att besöka danska sidan ofta.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Förr i tiden, innan bron t ex så tankade man fullt i Helsingborg, tog färjan över till Helsingör, höll hastighetsbegränsningen i stort sett fram till Rödby. Full tank i Puttgarten sen hissades trottlarna.
Nu åker alltså folk till Danmark för att tanka diesel.

Heja Sverige friskt humör!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...