Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag umgicks lite genom bekanta i Tyskland med en "Grön" lokal partihöjdare.
Hans ursäkt var att det var snabbaste vägen till ett välbetalt politiker jobb i den delstaten.
Det tog längre tid genom de andra partiernas filter uppåt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vänta bara, återinförande av en ohemult hög fastighetsskatt lurar runt hörnet. Nu kallar man en-procentaren för fastighetsavgift - blandat med fastighetsskatt - så man inte ska glömma av att begreppet finns.
Sant. Kommer ihåg otyget som försökte tvätta sig genom att byta namn och bli mindre. Men jag spår att inom en snar framtid kommer boendet beskattas som förr. Med värdestegringen på marknaden så blir det en rejäl pungspark för alla som bor någonstans. För även hyresgäster betalar ju, då till en ägare som beskattas. De som bor på tomträtt får en örfil också då avgälden höjs från (i framförallt Stockholm och andra storstäder) bizarra summor till än högre.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kan ha frågat tidigare men känner ni någon miljöpartist? Kan man umgås med dem eller de fungerar bara med likasinnade?

Privat har jag bara träffat en bekräftad, en politiker i sydskånsk kommun. Det var en obskyr upplevelse. En närboende har också varit politiker för detta märkliga sällskap. Verkar inte stolt över det idag. Förvisso en smula "alternativ".

Är genuint nyfiken på om de kan vara som folk är mest.

Precis som överallt så finns det nog grader även i helvetet…

Jag känner inga MP’are, men jag känner till några av det extrema fåtal lokala MP’are vi har häromkring. Officiellt håller de säkert partilinjen, annars har jag nog fått intrycket att de är lite mer ”normala” människor än de som oftast står och skriker i media.

Häromkring brinner de nog mer för rena landsbygdsfrågor och de inser att de inte skulle komma långt med något snack om revolution i klimatets namn eller att alla måste bli veganer. Det finns ju dessutom MP’are härifrån som hoppat av då de inte alls håller med storstadens veganfalang…

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Läs om fulspelet bakom reduktionsplikten och Preems avbrutna ansökan för Scanraff:

När Per Bolund och Isabella Lövin började maila och träffa Preem för att få bort Preem-raff från debatten var det den här listan de levererade – ”Vad sägs om att vi höjer reduktionsplikten mycket aggressivt under bara 8 år? Kan ni tänka er att låta bli tjockoljan då och bara bygga för biobränsle?”

Våra pengar på grund av regeringens muta av världens högsta reduktionsplikt kommer betala biobränslefabriker som sedan kommer utöka verksamheten och sälja till hela EU.

Ja, det är Rebecca Weidmo-Uvell som skrivit.

Ja, hon fiskar efter Patreonpengar.

Ja, hon kan kopplas till Sverigedemokraterna.

Ja, det hon skriver behöver granskas.

Jag hoppas verkligen någon tar tag i det, kräver förtydligande och genomlysning.

Verkligen!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan ha frågat tidigare men känner ni någon miljöpartist? Kan man umgås med dem eller de fungerar bara med likasinnade?

Privat har jag bara träffat en bekräftad, en politiker i sydskånsk kommun. Det var en obskyr upplevelse. En närboende har också varit politiker för detta märkliga sällskap. Verkar inte stolt över det idag. Förvisso en smula "alternativ".

Är genuint nyfiken på om de kan vara som folk är mest.
Nä jag har haft en granne som var med sedan miljöpartiet startades. Frid vare över hans minne. Men världen blev bättre när han avled.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läs om fulspelet bakom reduktionsplikten och Preems avbrutna ansökan för Scanraff:

Ja, det är Rebecca Weidmo-Uvell som skrivit.

Ja, hon fiskar efter Patreonpengar.

Ja, hon kan kopplas till Sverigedemokraterna.

Ja, det hon skriver behöver granskas.

Jag hoppas verkligen någon tar tag i det, kräver förtydligande och genomlysning.

Verkligen!
Du e komunist? allt som inte passar partillinjen skall misskrediteras.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Du e komunist? allt som inte passar partillinjen skall misskrediteras.

Precis! Frank Baude är min mentor.
(Det är inte ens fel när två träter.
Det är Baudes)

Nej, det jag skriver är ärligt menat.

Turerna kring miljöprövningen av utbyggnaden i Brofjorden är jävligt shady.
...för att inte tala om den avbrutna processen.

Detta behöver upp på bordet.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är Baudes)

Är väl Filter som ligger närmast till hands att våga lyfta på locket.

Ring herr Göransson och fråga om det är helt inaktuellt. Du kommer få en trevlig pratstund i allafall.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är Baudes)

Jag var 1 av flera arbetsledare på GOP projektet på premraf som var Norra Europas största byggarbetsplats under 2,5 år.

Skanska har ju gjort mycket av utredningarna kring att spränga bort valön för koks betong kasuner att lasta båtar med, det är många års projektering och Stora kostnader i den delen, sedan har man ju miljö biten, bygglov biten osv osv. Pratades om 100 millioner då jag slutade men summan är nog större än så fram till avbrottet.

Så något är som du säger skumt ett multinationellt företag under en av världens rikaste arab stoppar inte ett mång miliards bygge 12 st milliarder vill jag minnas att det var.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, milersättningen är fel, det har den varit under decennier.

Men, i ärlighetens namn - under pandemin kostade bränslet ner mot hälften av nuvarande summa.
Inte många som stod på barrikaderna då och ville fyllnadstillbakarestitutionsbetala något överskott inte..

Som jag ser det nu är avsikten med milersättningen att försöka svälta ut de som verkligen måste ha bil i eller till/från jobbet.

"Vi måste skapa ett förändringstryck..."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Bränsleskada i kärnkraftverk
Oskarhamn 3 är Sverige mest kraftfulla kärnreaktor och största elproducent. Den levererar sen den 2012 byggts ut 1450 MW, vilket är mer effekt än de två nedlagda reaktorerna O1 och O2 gjorde tillsammans.
Just nu har man emellertid tvingats stänga reaktorn på grund av en bränsleskada. Det rapporterar SVT Småland.
Vi beräknar att reaktorn skall vara ur produktion i 9 dagar till och med den 27 februari, säger Désirée Liljevall, kommunikationschef på OKG till SVT.
"

Lär väl inte göra mirakel med elpriserna...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hörni, milersättningen då? Den är väl okej i alla fall?

View attachment 468717
Nu i april beslutas om nya milersättning en.

8 spänn milen

Statsbor måste köra 35km enkel väg innan milersättning en börjar ticka.

Landsboende måste köra 15km enkel väg innan milersättning börjar ticka.

Allt enligt socialdemokrater o miljöpartiet det blir mera rättvist så här tycker dessa.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Milersättningen är en styggelse överlag, en skattesnurra av rang som är orättvis och skev, dessutom med ett fast belopp per mil, vilket ju blir tokigt det också. Sänk skatten på bränslet istället - för alla.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nä jag har haft en granne som var med sedan miljöpartiet startades. Frid vare över hans minne. Men världen blev bättre när han avled.
Som den jag diskuterade med. Han var besvärad av att jag använde den i talspråk vedertagna pluralformen "dom" om en sedan tidigare i samtalet definierad grupp människor. Omständigheten att ett gäng kurder kastat ner en svart man från en gångbro i Kroksbäck, inför ögonen på den något eller ett par år gamle sonen, verkade dock inte bekomma honom nämnvärt. Bodde då i "svensklängan", dvs säga precis invid nämnda gångbro.

Sådant har jag svårt att omfatta.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag umgicks lite genom bekanta i Tyskland med en "Grön" lokal partihöjdare.
Hans ursäkt var att det var snabbaste vägen till ett välbetalt politiker jobb i den delstaten.
Det tog längre tid genom de andra partiernas filter uppåt.

Ärlighet varar längst. Typ.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
"Bränsleskada i kärnkraftverk
Oskarhamn 3 är Sverige mest kraftfulla kärnreaktor och största elproducent. Den levererar sen den 2012 byggts ut 1450 MW, vilket är mer effekt än de två nedlagda reaktorerna O1 och O2 gjorde tillsammans.
Just nu har man emellertid tvingats stänga reaktorn på grund av en bränsleskada. Det rapporterar SVT Småland.
Vi beräknar att reaktorn skall vara ur produktion i 9 dagar till och med den 27 februari, säger Désirée Liljevall, kommunikationschef på OKG till SVT.
"

Lär väl inte göra mirakel med elpriserna...
Vad sjutton är en ”bränsleskada”?
Detta luktar snarare medveten strategi om jag skall vara ärlig.
Ungefär lika stor överraskning som för Vattenfall att de av en slump råkade ha stängt flera vattenkraftverk samtidigt ”för att isen på ytan skulle hinna frysa” (trots att vattnet som använts flödar många meter ner på djupet).
Är det långsökt att tro att man vill skicka upp spotpriset med fulknep?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vet ej alla detaljer om detta, men om detta är hållbart så lär det bli svårt att motivera elbilar respektive miljöskatt på bränsle.

Bifogat

• C2559A78-3DE0-49C7-A5E2-7D6E39BCF226.jpeg
    C2559A78-3DE0-49C7-A5E2-7D6E39BCF226.jpeg
    95 KB · Visningar: 34
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras