Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Vill och vill, jag vill inte ha den familjebuss jag har heller, men jag måste för att det är den typen av fordon min familj behöver för att uppfylla dom transportbehov vi har idag. Och då är just den bil vi har den jag helst vill ha. Och lustigt nog är det mest elbilsägare som börjar dra upp milkostnad när man diskuterar bilägande, om man bortser från service/underhåll, ränta och att man kan ladda gratis hos Tesla, då är det nästan billigare än en vanlig bil, se så fantastisk min småbil är!Eller så kanske man vill att det ska vara dyrare och sämre?
Många elbilar har ju kortare räckvidd, i praktiken, än vad min hoj har, och snudd på samma lastförmåga. Då vinner vare sig miljösamvete eller PK-skam. Det är lite som att shoppa loss på förstaklassbiljetter till färjan, men bli kastad över relingen ihop med en flytväst 20 distansminuter från kusten, close but no cigar liksom.
Ett tag var elbilar fantastiska för att dom var helt ljudlösa, nu är det väl mest förvirrade MP-borgarråd i Stockholm som håller fast vid det.
Elbilar skulle också vara nästan gratis, och INGA underhållskostnader, eftersom dom inte har några rörliga delar, det har också kommit rejält på skam: https://www.dn.se/motor/begagnad-elbil-gar-att-rakna-hem, där några testade småbilar har servicekostnader på 5700-6800kr.
Många verkar också tro att dom rabatter och lättnader som finns i dag kommer att vara permanenta, att staten gärna tappar 20 miljarder i intäkter och betalar ut desto mer i bonus i andra ändan. Visst, vi ska rädda världen, och det vi gör kommer att få bort kolkraftverken i Kina, plastmassorna i haven och rädda alla söta sälungar, men någonstans måste även politikerna ha pengar till sina stolligheter. Sen att ingen behöver bil längre bara vi får höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg och Malmö, det tar vi då.
Men ja, en förändring kommer att ske, en förändring behöver ske, men om det är rätt väg att skrota bort det vi har, för att köpa en snordyr bil vi inte behöver, är jag inte helt övertygad om. Kanske för att hålla igång dom ekonomiska hjulen och göda fordonsindustrin och dess investerare, men knappast för att rädda planeten och dess invånare.