Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eller så kanske man vill att det ska vara dyrare och sämre?
Vill och vill, jag vill inte ha den familjebuss jag har heller, men jag måste för att det är den typen av fordon min familj behöver för att uppfylla dom transportbehov vi har idag. Och då är just den bil vi har den jag helst vill ha. Och lustigt nog är det mest elbilsägare som börjar dra upp milkostnad när man diskuterar bilägande, om man bortser från service/underhåll, ränta och att man kan ladda gratis hos Tesla, då är det nästan billigare än en vanlig bil, se så fantastisk min småbil är!

Många elbilar har ju kortare räckvidd, i praktiken, än vad min hoj har, och snudd på samma lastförmåga. Då vinner vare sig miljösamvete eller PK-skam. Det är lite som att shoppa loss på förstaklassbiljetter till färjan, men bli kastad över relingen ihop med en flytväst 20 distansminuter från kusten, close but no cigar liksom.

Ett tag var elbilar fantastiska för att dom var helt ljudlösa, nu är det väl mest förvirrade MP-borgarråd i Stockholm som håller fast vid det.

Elbilar skulle också vara nästan gratis, och INGA underhållskostnader, eftersom dom inte har några rörliga delar, det har också kommit rejält på skam: https://www.dn.se/motor/begagnad-elbil-gar-att-rakna-hem, där några testade småbilar har servicekostnader på 5700-6800kr.

Många verkar också tro att dom rabatter och lättnader som finns i dag kommer att vara permanenta, att staten gärna tappar 20 miljarder i intäkter och betalar ut desto mer i bonus i andra ändan. Visst, vi ska rädda världen, och det vi gör kommer att få bort kolkraftverken i Kina, plastmassorna i haven och rädda alla söta sälungar, men någonstans måste även politikerna ha pengar till sina stolligheter. Sen att ingen behöver bil längre bara vi får höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg och Malmö, det tar vi då.

Men ja, en förändring kommer att ske, en förändring behöver ske, men om det är rätt väg att skrota bort det vi har, för att köpa en snordyr bil vi inte behöver, är jag inte helt övertygad om. Kanske för att hålla igång dom ekonomiska hjulen och göda fordonsindustrin och dess investerare, men knappast för att rädda planeten och dess invånare.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tycker det är bra att mindre partier har en chans att komma in i riksdagen och få inflytande. Exakt på vilken nivå spärren borde ligga på kan såklart diskuteras. Med facit i hand så hade det nog varit bättre med en högre spärr de senaste tio åren. 2-6% är enligt mig en lagom nivå.
Enfrågepartier är bara farligt för Sverige.
Drivs av ideologi, inte förnuft. Och riskerar bli vågmästare.
Blir kortsiktiga och tokiga beslut
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag rapar upp mitt vanliga förslag på ändring i det parlamentariska systemet:

Regeringen skall bestå av minst 50,1% av väljarunderlaget, alltså representera majoriteten av valresultatet. Partierna skall ingå i regeringsunderlaget tills de möter minst majoritet. Partierna fylls på i turordning efter valresultat. Alla andra får arbeta i opposition och i Riksdagen precis som vanligt. Partierna FÅR inte välja vem de vill samarbeta med. Det är inte deras uppgift, deras uppgift är att försöka göra svenska folkets vilja lag, inget annat. De vet inte bättre än vi, de är inte någon sorts underbarn som sitter på alla svar som "vanliga människor" (vad fan är ens det? du är unik precis som alla andra?) inte har?

Jag respekterar professionen politiker, men det är som vanligt inte orden som räknas, utan handlingarna. Där tycker jag många politiker har att fundera över en stund. Det, och varför de har den position de faktiskt har.

Alltså:

Valresultat efter val 2018:

1. S: 28,6%
2. M: 19,84%
S:a: 44:44 % - räcker inte, då får vi slänga på tredje största parti:
SD: 17,53%
S:a: 65:97% - då kör vi.

Tillsammans får de 65,97% av rösterna och får därmed bilda regering tillsammans, jag förväntar mig att det går att ordna precis som vanligt.

Precis som att jag i mitt yrkesliv måste samarbeta med folk som jag absolut inte håller med åsiktsmässigt och som jag emellanåt finner högst olämpliga att göra det jobb de (kanske) gör, får politikerna lösa det, som alla vi andra förväntas göra.

Varför ska de få välja vem de vill jobba med? De sitter där pga folkets röster. Det måste få vara slut på politikernas tjäbblande någon jävla gång.
Skitsmart!!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
3,3 sek till 100, 0-200 på 15 sek, 100-200 på 11,4 sek, 261 km/h toppfart och fantastisk styrkänsla och närvaro på väg.

Till en total kostnad per mil mindre än en Volvo V60.

Det får nog anses som ”gott” i de flesta avseenden, särskilt på ett hojforum där prestanda onekligen brukar anses positivt.


Sedan finns det massor av andra argument beroende på preferenser, men det är väl en bra början. :)
Men elbilar är könlösa.
Tunga som stryk vilket effektivt minskar körglädjen.

PS
vågar inte prova Taycan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men elbilar är könlösa.
Tunga som stryk vilket effektivt minskar körglädjen.

PS
vågar inte prova Taycan
Haha, nä så tunga är de inte. Dessutom ligger den största tyngden i en platta mellan hjulen så tyngdpunkten är närmast optimal.

Prova är gratis... på kort sikt. :)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Men elbilar är könlösa.
Tunga som stryk vilket effektivt minskar körglädjen.

PS
vågar inte prova Taycan

Jag hade liknande inställning som du tills jag provkörde en Tesla 3 performance i höstas, 1vecka efter det så hade jag beställt en och jag har innan det varit totalt emot elbilar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att förstöra miljön för träd går bra bara något annat är viktigare.:huvet


Att träd och växter kan få saltskador av sopsaltningen är känd fakta, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Men hur mycket salt som ansamlas i mark och växtbäddar eller hur det påverkar går inte att säga eftersom trafikkontoret inte gjort mätningar hittills.

– Vi ser att det finns problem med salt och några cykelbanor funderar vi på att sluta sopsalta. Men vi vill ju att folk ska cykla under vinterhalvåret och då måste vi få fram bra cykelvägar, säger han.


 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att förstöra miljön för träd går bra bara något annat är viktigare.:huvet


Att träd och växter kan få saltskador av sopsaltningen är känd fakta, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Men hur mycket salt som ansamlas i mark och växtbäddar eller hur det påverkar går inte att säga eftersom trafikkontoret inte gjort mätningar hittills.

– Vi ser att det finns problem med salt och några cykelbanor funderar vi på att sluta sopsalta. Men vi vill ju att folk ska cykla under vinterhalvåret och då måste vi få fram bra cykelvägar, säger han.


Men om vi river upp all asfalt och lägger elslingor under alla cykelvägar i Sthlm och sen bygger några vindkraftsparker i något naturreservat i Norrland som kan driva dem så blir ju allt hur bra som helst i hela landet ?
Win-win för alla..... Norrland får vindkraftsparker och Sthlm får uppvärmda cykelvägar som fylls med liggande elsparkcyklar som inte blir översnöade.
Helden.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Men om vi river upp all asfalt och lägger elslingor under alla cykelvägar i Sthlm och sen bygger några vindkraftsparker i något naturreservat i Norrland som kan driva dem så blir ju allt hur bra som helst i hela landet ?
Win-win för alla..... Norrland får vindkraftsparker och Sthlm får uppvärmda cykelvägar som fylls med liggande elsparkcyklar som inte blir översnöade.
View attachment 468546
Det behövs inte mer el, det räcker att vi lastbalanserar det.
I värsta fall så kan man ju skifta fram å tillbaka, så att norra Sverige får el varannan timme och södra landet varannan.
Då sparar vi ju faktiskt också el.
Det blir bara halva förbrukningen ju!
Varför har ingen tänkt på det tidigare?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag rapar upp mitt vanliga förslag på ändring i det parlamentariska systemet:

Regeringen skall bestå av minst 50,1% av väljarunderlaget, alltså representera majoriteten av valresultatet. Partierna skall ingå i regeringsunderlaget tills de möter minst majoritet. Partierna fylls på i turordning efter valresultat. Alla andra får arbeta i opposition och i Riksdagen precis som vanligt. Partierna FÅR inte välja vem de vill samarbeta med. Det är inte deras uppgift, deras uppgift är att försöka göra svenska folkets vilja lag, inget annat. De vet inte bättre än vi, de är inte någon sorts underbarn som sitter på alla svar som "vanliga människor" (vad fan är ens det? du är unik precis som alla andra?) inte har?

Jag respekterar professionen politiker, men det är som vanligt inte orden som räknas, utan handlingarna. Där tycker jag många politiker har att fundera över en stund. Det, och varför de har den position de faktiskt har.

Alltså:

Valresultat efter val 2018:

1. S: 28,6%
2. M: 19,84%
S:a: 44:44 % - räcker inte, då får vi slänga på tredje största parti:
SD: 17,53%
S:a: 65:97% - då kör vi.

Tillsammans får de 65,97% av rösterna och får därmed bilda regering tillsammans, jag förväntar mig att det går att ordna precis som vanligt.

Precis som att jag i mitt yrkesliv måste samarbeta med folk som jag absolut inte håller med åsiktsmässigt och som jag emellanåt finner högst olämpliga att göra det jobb de (kanske) gör, får politikerna lösa det, som alla vi andra förväntas göra.

Varför ska de få välja vem de vill jobba med? De sitter där pga folkets röster. Det måste få vara slut på politikernas tjäbblande någon jävla gång.
Klockrent förslag! Håller med till 100 % ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I värsta fall så kan man ju skifta fram å tillbaka, så att norra Sverige får el varannan timme och södra landet varannan.
Lysande! Problemet är då bara att sätta gränsen för "norra Sverige", norr om Sumpan kanske? För du menar väl inte norr om Stocklholms Län dvs norr om Herräng/Lavarö?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att förstöra miljön för träd går bra bara något annat är viktigare.:huvet


Att träd och växter kan få saltskador av sopsaltningen är känd fakta, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Men hur mycket salt som ansamlas i mark och växtbäddar eller hur det påverkar går inte att säga eftersom trafikkontoret inte gjort mätningar hittills.

– Vi ser att det finns problem med salt och några cykelbanor funderar vi på att sluta sopsalta. Men vi vill ju att folk ska cykla under vinterhalvåret och då måste vi få fram bra cykelvägar, säger han.


Å andra sidan, det finns inte speciellt mycket träd i Stockholm ändå, och det lilla dom har ut på cykelvägarna är en bråkdel av dom stora mängder salt som hälls ut på bilvägarna.

Som en liten kuriosa på det, förra helgen stod vi och tittade på en sopsaltare som körde förbi på en isiga och lätt snötäckta gång och cykelbanan. Kruxet var bara att han hade försovit sig och glömt slå på saltdelen, så han högglanspolerade isen istället. Det var en helt ny form av halka :jisses
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stockholm Exergi bygger nytt kraftvärmeverk för att elda importerade sopor och plast, och kallar det cirkulärt, för att man återanvänder energin: https://www.dn.se/vetenskap/stockholm-exergi-vill-elda-mer-plastsopor-fran-europa/

Och Miljöpartiet hejar på:
Stockholm Exergi ägs till hälften av Stockholms stad, som säger sig ha en löpande diskussion med bolaget om Lövstaverket. Enligt klimatborgarråd Katarina Luhr (MP) finns dock inget krav från kommunen på att Stockholm Exergi ska ha installerat CCS på Lövstaverket vid driftstart

– Så länge man inte eldar fossila bränslen i verket ser jag inte att CCS är en förutsättning för att driva det. Det går rakt emot stadens klimatmål att ta in mer plast från Europa och öka plasteldningen i det här nya kraftvärmeverket.

Men just det är Stockholm Exergis plan. Är ni oeniga?

– Det är inte min bild. Jag vet att Stockholm Exergi skriver under på stadens miljömål, vilket är att minska plastanvändningen och att inte elda några fossila bränslen efter år 2040.
Enligt Stockholm Exergis hållbarhetschef, Ulf Wikström, är dom bara offer, som kämpar för att rädda klimatet:
Att plasten eldas upp kan inte inte avfalls- och värmebranschen hållas ansvarig för, menar han.

– När det gäller utsläppen från avfallet har vi inte rådighet över det som kommer till oss.

Men det är väl ingen som tvingar er att ta hand om övriga Europas sopor?

– Nej, men både klimatfrågan och avfallsfrågor måste lösas genom samarbeten mellan länder. Det kommer att finnas ett behov av att behandla restavfall på ett miljö- och klimatriktigt sätt. Och vi behöver energin. Tack vare Sveriges fjärrvärmesystem har vi möjlighet att utnyttja värmen på ett unikt sätt, säger Ulf Wikström.
Sveriges fjärrvärmesystem? @Alatalo du känner hur det värmer hos dig va?

Man kan ju också installera koldioxidavskiljning, men se, det var för dyrt:
Stockholm Exergi har svarat att de vill installera koldioxidavskiljning, CCS, på anläggningen. Men i deras ansökan till mark- och miljödomstolen nämns ingenting om CCS. När Naturvårdsverket i sitt remissvar efterfrågade en redogörelse för att installera koldioxidavskiljning svarade Stockholm Exergi i en komplettering i oktober 2020 att det skulle bli för dyrt.

Så sammanfattningsvis, Tyskland avvecklar kärnkraften till förmån för naturgas, som när den blir för dyr/stryps köper in el från oss, som vi skapar med oljekraftverk, och vi bidrar till deras miljöframgång genom att importera deras sopor och elda upp dom i huvudstaden. NIMBY :huvet Och det enda som är intressant är att maximera vinsten. Skulle inte vi rädda hela världen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo du känner hur det värmer hos dig va?

Det enda som värmer upp mina hemtrakter just nu är var och varannan villas snöslungor som går på fullvarv och lite till, efter helgens och dagens intensiva snöfall...

I övrigt - tja, vad ska man säga...? Man får ju inte längre ge Hufvudstadsbor en känga utan att någon blir krengcktt, så jag får väl nöja mig med att åter konstatera "inget nytt på MP's front"...

Privatpersoner skall förbjudas att använda fossila bränslen. Men något slags halvkommunalt verk i Hufvudstaden får gladeligen importera och bränna sopor (som om det inte hade nog av dessa...) för att värma Hufvudstadsbornas söta små rövar...

Orättvist, inkonsekvent och i slutändan med några självutnämnda "offer", som på alla andra ställen där MP och PK'ismen breder ut sig...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vart tror ni en stor del av alla kläder vi återvinner hamnar...?


Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar som kompenserar det där.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Å andra sidan, det finns inte speciellt mycket träd i Stockholm ändå, och det lilla dom har ut på cykelvägarna är en bråkdel av dom stora mängder salt som hälls ut på bilvägarna.

Helt rätt men om man bryr sig om miljön borde det vara ännu viktigare att inte döda träd? :va
Särskilt som det planteras träd på gatumark som blivit cykelparkeringar.


Att det är ännu värre på bilvägar räddar inte träden...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top