Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med tanke på vad priset är för en elbil så kan man köpa ganska mycket dyr soppa innan det kommer ifatt.
Motor jämförde ju en laddhybrid med en helel och kom fram till att det kan köras 17 000 mil med laddhybriden innan kostnaderna är lika.
Så är det nog men det jag försöker få fram är "brytpunkten".
För någonstans finns den...:)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vår senaste bil köpte jag för 13000 kr, är ju så att säga i princip noll värdeminskning på den. Det är en V70 170hk motorn från 2003. Hittills det enda jag behövt göra är att byta spolarpump, har haft den ett år i sommar.
Planerar att laga själv det som kommer att gå sönder. Nu när jag jobbar mest hemifrån, och frugan har under milen (och hon försöker cykla en del) så blir det inte vansinnigt mycket bilåkande men en hel del mil blir det i alla fall, då vi har två sommarkåkar varav den ena vi troligtvis kommer att flytta till.
Har inte dirket räknat på brytpunkten, men känns som att än så länge har vi en bit kvar.
För övrigt har vi just nu tre V70, en till från 2003 (2,5T) och en från 1997 också med 170 hk motorn.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
De flesta människor är nog i mitten. Den 10år gamla dieselbilen klarar både långa och korta sträckor samt tämligen låg förbrukning och driftkostnader, dragkrok för de 10 gånger om året man drar kärra. Det blir för dyrt med en elbil helt enkelt med 1500mil om året. Har själv en BMW -15 som rullat 20k mil (gammal firmabil) Tänkte behålla den till 30k mil, den borde lätt rulla det utan några dyrare problem, sätter man sig i den känner man ingen skillnad mot en helt ny och värdeminskningen är minimal då kosten redan är tagen.
Är där ungefär också, efter en krock som skadade någonting i fronten på min Q5 fick jag en ny motor för några år sedan av Audi, gratis! Så jag har bara "slitit" typ 4000 mil på den. Men börjar bli löjligt att åka runt med den nu när det bara är jag och frun och hunden. Motorcyklar från Honda har inte tilltalat mig sedan RC30, men deras lilla elbil skulle nog kunna fixa 98% av våra transporter. Sedan tar jag husbilen till resten, eller man kanske rent av kan hyra ett fordon som jag just gjorde när jag flyttade! Värt varenda krona!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vår senaste bil köpte jag för 13000 kr, är ju så att säga i princip noll värdeminskning på den. Det är en V70 170hk motorn från 2003. Hittills det enda jag behövt göra är att byta spolarpump, har haft den ett år i sommar.
Planerar att laga själv det som kommer att gå sönder. Nu när jag jobbar mest hemifrån, och frugan har under milen (och hon försöker cykla en del) så blir det inte vansinnigt mycket bilåkande men en hel del mil blir det i alla fall, då vi har två sommarkåkar varav den ena vi troligtvis kommer att flytta till.
Har inte dirket räknat på brytpunkten, men känns som att än så länge har vi en bit kvar.
För övrigt har vi just nu tre V70, en till från 2003 (2,5T) och en från 1997 också med 170 hk motorn.
Du kommer nog få räkna på brytpunkten snart.....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den här tråden är riktigt underhållande med alla "extremer" som räknar upp alla omöjligheter med att köra elbil. Det ena löjligare än det andra.

För många är dessa "extremer" knappast att betrakta som löjliga, utan tyvärr deras vardag. Läs till exempel Hoztic's inlägg om hur han använder sin "buss". Eller hur jag använder släpvagn till minst tio skoterresor varje vinter. Om jag ska ha en fungerande släpvagnsdragare (eller en fet pick-up) PLUS en elbil för alla andra transporter så blir det garanterat inte billigare...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hoj är ju bästa fordonet! Billigt jämfört med bil, snabbare än de flesta, oavsett drivmedel. Dessutom det min hobby som jag får njuta av nästan varje dag.

Innan någon nu fallskärmshoppar in och gör en kniptångsmanöver med alla argument om släp, väder, familj etc. - så är vi på internet (sluta ta det på allvar) och jag resonerar med glimten i ögat. Hoj funkar för mig - när det passar mig - och jag har ofta möjligheten att fuska med bil om det kniper. :tungan
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är i samma sits som ni andra som skriver här. Vänder och vrider på hur jag ska göra.
Har idag en A4 -15 som gått 12000mil servad och med nya sommar och vinter däck som drar ca 0.5-0.6 hade tänkt att ha den några år till.
Vecko pendlar till jobbet snart ska jag vara 30 mil hemifrån och jobba ganska länge. Börjar kännas ganska hopplöst som det är idag sen att dom förstör reseavdraget i deklarationen blir inte bättre.

Ska man bli tvungen att köpa en elbil för ca halvmiljonen som behöver stanna och laddas på vägen 30 mil på vintern sen daglig pendling där jag jobbar sen 30 mil tillbaka hem. Brukar köra till jobbet sent på Söndag kväll eller riktigt tidigt Måndag morgon. Sen jobbar vi 12 timmars dagar innan åker hem Torsdag kväll. Har väldigt svårt att se njutningen med att någon gång under veckan när är hemifrån då det passar mig att sitta och ladda bilen (har inte tillgång till laddare när sover eller vid jobbet).
Brukar ha med en husvagn som jag sover i när ligger på jobbet. Hemma så åker jag enduro nästan varje helg så måste kunna dra släpvagn och ibland husvagnen.

Har även tänkt att kanske ha en skåpbil som crossbuss och till jobbet dom gånger behöver dra husvagnen. Men då blir det en stor kostnad till att lägga ut pengar på köpa en bil extra och ha den rullade med service/besiktning/dyr skatt/försäkring.

Vet faan vad man ska göra
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kör lite långsammare så kostar det typ som innan höjningen. Gjorde en jävla skillnad att sluta ligga i 130 på morgonen. Men då åker jag också flakbil
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är i samma sits som ni andra som skriver här. Vänder och vrider på hur jag ska göra.
Har idag en A4 -15 som gått 12000mil servad och med nya sommar och vinter däck som drar ca 0.5-0.6 hade tänkt att ha den några år till.
Vecko pendlar till jobbet snart ska jag vara 30 mil hemifrån och jobba ganska länge. Börjar kännas ganska hopplöst som det är idag sen att dom förstör reseavdraget i deklarationen blir inte bättre.

Ska man bli tvungen att köpa en elbil för ca halvmiljonen som behöver stanna och laddas på vägen 30 mil på vintern sen daglig pendling där jag jobbar sen 30 mil tillbaka hem. Brukar köra till jobbet sent på Söndag kväll eller riktigt tidigt Måndag morgon. Sen jobbar vi 12 timmars dagar innan åker hem Torsdag kväll. Har väldigt svårt att se njutningen med att någon gång under veckan när är hemifrån då det passar mig att sitta och ladda bilen (har inte tillgång till laddare när sover eller vid jobbet).
Brukar ha med en husvagn som jag sover i när ligger på jobbet. Hemma så åker jag enduro nästan varje helg så måste kunna dra släpvagn och ibland husvagnen.

Har även tänkt att kanske ha en skåpbil som crossbuss och till jobbet dom gånger behöver dra husvagnen. Men då blir det en stor kostnad till att lägga ut pengar på köpa en bil extra och ha den rullade med service/besiktning/dyr skatt/försäkring.

Vet faan vad man ska göra
Husvagnen drar du väl dit en gång och hem en annan gång, dom två gångerna kan du ju låna bil, på sommaren tar du dig ju hela vägen på en laddning (alternativt med en kort pissa/kaffe paus för att trycka i 10% till)

Men enklast är nog att behålla A4'an om den räcker till husvagnen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Pulshöjning såhär på fredagskvällen?
– Samtidigt gäller det att ha lite is i magen och inse att vi är inne i den största omställningen av världsekonomin sedan andra världskriget. Vi ska på åtta år halvera utsläppen av växthusgaser, och inom en generation övergå från fossila energikällor till elektrifiering av hela vårt samhälle.
Jaha, det ska vi göra säger du?
– Här har vi ett riksdagsbeslut om att vi ska minska bensin och diesel med 70 procent på åtta år. Då är politiker plötsligt inte beredda på att ställa upp på att bränslepriserna ökar. Det är självklart att de måste öka. De måste öka ännu mer för att vi verkligen ska få marknaden att svara. Vi måste börja skala upp omställningen, varenda bensinstation i det här landet ska ju bli en elladdningsenhet.
"Vi" måste ingenting. Och jag vill inte ha något med dig att göra så låt mig slippa undan vad "vi" måste göra. Blanda inte in mig i det begreppet tack. Du får tala för dig själv.
– Det är en enormt spännande men enormt svår omställning och det sker ju inte helt gratis. Det är klart att det kommer att vara tufft i en övergångsfas, och då förvånas jag över att politiker har så svårt att se att det de har sjösatt leder precis till den situation som vi har nu. Det är exakt det man ska förvänta sig, det är till och med så att man ska bejaka den, säger Rockström.
Ska försöka bejaka detta förfall. Det kan jag bli bättre på. Skulle du kunna bejaka vanliga människors vardag och livssituation? Du vet, människor vars årslön är vad du tjänar i månaden.
Men du tycker det skulle vara bra med ytterligare ökningar av både bränsle- och energipriser?

– Man ska inte se det som något negativt, snarare som något nödvändigt i en omställning. Jag är fullt medveten om att det skapar problem för många. Men vi måste hantera det på ett annat sätt än att i panik sänka tillbaka priserna. Att de kommer att fortsätta öka är väldigt troligt.
Kontrollfråga.
Är du helt från vettet människa?


Tänk på blodtrycket nu.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var en ny anledning :tungan

"Försvarsmakten vill stoppa förslaget på vindkraftparken Västvind i havet utanför Kungälv och Öckerö i Göteborgs norra skärgård.
Anledningen: Tyska minor från första och andra världskriget"


 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
För många är dessa "extremer" knappast att betrakta som löjliga, utan tyvärr deras vardag. Läs till exempel Hoztic's inlägg om hur han använder sin "buss". Eller hur jag använder släpvagn till minst tio skoterresor varje vinter. Om jag ska ha en fungerande släpvagnsdragare (eller en fet pick-up) PLUS en elbil för alla andra transporter så blir det garanterat inte billigare...
Många här har racebussar, husbilar, hojar, skotrar och andra "leksaker" där kostnaden är sekundär. Då tycker jag det blir så patetiskt att plötsligt när det ska räknas på vad en elbil kostar kommer den lille smålänningen fram och ska nagelfara vart enda öre och komma på en massa undanflykter till varför man inte kan ha en elbil. Påminner mig om kärringen på Ring-P1 som bodde i Norrlands inland och absolut inte kunde ha en elbil för det var 70 mil enkel resa när hon skulle åka på hundutställning!!! Jag tror det kan finnas lösning på hennes problem, men hon kunde inte se den.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Många här har racebussar, husbilar, hojar, skotrar och andra "leksaker" där kostnaden är sekundär. Då tycker jag det blir så patetiskt att plötsligt när det ska räknas på vad en elbil kostar kommer den lille smålänningen fram och ska nagelfara vart enda öre och komma på en massa undanflykter till varför man inte kan ha en elbil.

Jag har svårt att förstå dom argumenten. I dom allra flesta fall där någon INTE springer och köper en elbil omedelbart så handlar det nog inte om några enstaka ören, utan om att något man gör just nu blir svårt eller rent av omöjligt, eller förjävligt mycket dyrare.

Om jag vill köpa en elbil med samma släpvagnsvikt som jag har idag så hamnar vi väldigt långt norr om en miljon, jämfört med nuvarande bil för mindre än femhundra tusen. Oavsett om bilen köps eller leasas så blir det ett rejält avtryck i hur mycket kapital man binder upp eller i månadskonstnad. Knappast en skillnad på några ören...

Visst, jag kan ha kvar nuvarande släpvagnsdragare och köpa billigaste möjliga snik-elbil, för att enbart användas till transporter som inte kräver dragkrok, hög markfrigång eller fyrhjulsdrift. Men även om denna elbil skulle laddas helt gratis så kan jag ändå inte räkna hem en vinst jämfört med att bara fortsätta precis som jag gör idag.

Så...varför...? Jag kan både räkna och tänka själv och har sedan länge insett att varken jag personligen eller hela svenska folket kommer att rädda klimatet genom att köra elbil, så jag har helt enkelt ingen klimatångest och jag ser inget självändamål i att ha just en elbil.

Jag kommer med allra största säkerhet att skaffa elbil, när de politiska styrmedlen väl får vågen att tippa över. Men vi är inte där ännu och då ser jag ingen anledning att lägga ut mer pengar än jag behöver, eller att försaka mina fritidsintressen för att vara politiskt korrekt.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Avliva hunden? Brutus där!
Din elaking! Jag tänkte mer att man kanske kan ladda på vägen, nä just det! Det går ju inte i Norrland... för där finns inga eluttag:) Bara en jävla massa ström...Tycker ju att hundarna borde behöva rastas på vägen.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Din elaking! Jag tänkte mer att man kanske kan ladda på vägen, nä just det! Det går ju inte i Norrland... för där finns inga eluttag:) Bara en jävla massa ström...Tycker ju att hundarna borde behöva rastas på vägen.
Använda hunden till att dra bilen kanske?
Blir tuffare om det är en chihuahua.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Många här har racebussar, husbilar, hojar, skotrar och andra "leksaker" där kostnaden är sekundär. Då tycker jag det blir så patetiskt att plötsligt när det ska räknas på vad en elbil kostar kommer den lille smålänningen fram och ska nagelfara vart enda öre och komma på en massa undanflykter till varför man inte kan ha en elbil. Påminner mig om kärringen på Ring-P1 som bodde i Norrlands inland och absolut inte kunde ha en elbil för det var 70 mil enkel resa när hon skulle åka på hundutställning!!! Jag tror det kan finnas lösning på hennes problem, men hon kunde inte se den.
Så att om jag har en dyr hobby så gör det inget att det blir dyrare? Eller vad menar du?

Det är väl få av oss som inte hade bytt om det var billigare och bättre. För många är det ju både dyrare och sämre.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Så att om jag har en dyr hobby så gör det inget att det blir dyrare? Eller vad menar du?

Det är väl få av oss som inte hade bytt om det var billigare och bättre. För många är det ju både dyrare och sämre.
Eller så kanske man vill att det ska vara dyrare och sämre?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag har svårt att förstå dom argumenten. I dom allra flesta fall där någon INTE springer och köper en elbil omedelbart så handlar det nog inte om några enstaka ören, utan om att något man gör just nu blir svårt eller rent av omöjligt, eller förjävligt mycket dyrare.

Om jag vill köpa en elbil med samma släpvagnsvikt som jag har idag så hamnar vi väldigt långt norr om en miljon, jämfört med nuvarande bil för mindre än femhundra tusen. Oavsett om bilen köps eller leasas så blir det ett rejält avtryck i hur mycket kapital man binder upp eller i månadskonstnad. Knappast en skillnad på några ören...

Visst, jag kan ha kvar nuvarande släpvagnsdragare och köpa billigaste möjliga snik-elbil, för att enbart användas till transporter som inte kräver dragkrok, hög markfrigång eller fyrhjulsdrift. Men även om denna elbil skulle laddas helt gratis så kan jag ändå inte räkna hem en vinst jämfört med att bara fortsätta precis som jag gör idag.

Så...varför...? Jag kan både räkna och tänka själv och har sedan länge insett att varken jag personligen eller hela svenska folket kommer att rädda klimatet genom att köra elbil, så jag har helt enkelt ingen klimatångest och jag ser inget självändamål i att ha just en elbil.

Jag kommer med allra största säkerhet att skaffa elbil, när de politiska styrmedlen väl får vågen att tippa över. Men vi är inte där ännu och då ser jag ingen anledning att lägga ut mer pengar än jag behöver, eller att försaka mina fritidsintressen för att vara politiskt korrekt.
Då tror jag vi tycker väldigt lika i mycket! Men blir så jävla trött på att man framställer det som helt orimligt och omöjligt att äga/köpa en elbil av många på det här forumet. Känns som ett bakåtsträvande gubbgäng många gånger. Sitta och haka upp sig på att en laddlucka är feldesignad och absolut inte går att använda norr om Dalälven. Snacka om att leta problem!! Hur fan ska jag göra med gummilisterna på min diesel SUV som fryser varje år här på västkusten? Ingen har kommit med en vettig lösning på detta "superproblem " under alla år. Tror jag får skaffa mig en droska med häst framför, där fryser fan inte dörrarna igen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dubbla flugan på smällen ju! Den människans hund slipper då transporteras OCH kan inte längre äta upp en massa animaliskt proten från djur som producerar metan. Sen har vi den heliga "kon" kvar att åtgärda, hästbranschen. Det finns fler hästar än mjölkkor i landet. Jag kan ställa upp och hjälpa till med minimeringen av hästar. Hästbiff och hästkorv, mmm...

 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top