Många här har racebussar, husbilar, hojar, skotrar och andra "leksaker" där kostnaden är sekundär. Då tycker jag det blir så patetiskt att plötsligt när det ska räknas på vad en elbil kostar kommer den lille smålänningen fram och ska nagelfara vart enda öre och komma på en massa undanflykter till varför man inte kan ha en elbil.
Jag har svårt att förstå dom argumenten. I dom allra flesta fall där någon INTE springer och köper en elbil omedelbart så handlar det nog inte om några enstaka ören, utan om att något man gör just nu blir svårt eller rent av omöjligt, eller förjävligt mycket dyrare.
Om jag vill köpa en elbil med samma släpvagnsvikt som jag har idag så hamnar vi väldigt långt norr om en miljon, jämfört med nuvarande bil för mindre än femhundra tusen. Oavsett om bilen köps eller leasas så blir det ett rejält avtryck i hur mycket kapital man binder upp eller i månadskonstnad. Knappast en skillnad på några ören...
Visst, jag kan ha kvar nuvarande släpvagnsdragare och köpa billigaste möjliga snik-elbil, för att enbart användas till transporter som inte kräver dragkrok, hög markfrigång eller fyrhjulsdrift. Men även om denna elbil skulle laddas helt gratis så kan jag ändå inte räkna hem en vinst jämfört med att bara fortsätta precis som jag gör idag.
Så...varför...? Jag kan både räkna och tänka själv och har sedan länge insett att varken jag personligen eller hela svenska folket kommer att rädda klimatet genom att köra elbil, så jag har helt enkelt ingen klimatångest och jag ser inget självändamål i att ha just en elbil.
Jag kommer med allra största säkerhet att skaffa elbil, när de politiska styrmedlen väl får vågen att tippa över. Men vi är inte där ännu och då ser jag ingen anledning att lägga ut mer pengar än jag behöver, eller att försaka mina fritidsintressen för att vara politiskt korrekt.