Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kan säkert finnas andra stavformade elverktyg som låter likadant och som genererar mer känslor. Men jag åkte med i en ID4 i höstas och det enda ljud som hördes associerade jag till min stavmixer, en OBH Nordica med ”turboknapp”, när man gör potatissoppa med lika delar gul lök och purjolök och den får gå lite sådär halvtungt…
Du kan ju iallafall få vibrationer med det verktygen så där har du ju en början... :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag älskar ljudet av vrålande motorer, lukten av 2-taktsolja, vibrationer och det härliga draget i en ylande radfyra men någonstans finns det en verklighet so vi måste förhålla oss till. Sen om den är politisk eller teknisk kan vi ju diskutera men faktum är att vi sågar av grenen vi sitter på när det gäller naturen och miljön. Sen är inte svaret och lösningen att alla i sverige ska köra elbil, det kommer inte att lösa nånting.

Nej, vi håller inte på att såga av någon gren med privat konsumtion och förbränning av fossilbränslen.

Vi ska hjärntvättas att tro att så är fallet. Så länge vårat generella konsumtionsmönster inriktat mot "slit och släng" varar och så länge all världens affärsverksamhet bygger på tillväxt så kan vi omöjligt vara miljövänliga på riktigt och då kommer ditt och mitt val av bil, hoj och snöskoter inte ens att göra skillnad i marginalen på en fis i rymden...

Att alla svenskar medelst politiska styrmedel tvingas att svälja den stora elbilsbluffen kommer inte heller att göra någon som helst skillnad i slutändan. Tråden har redan diskuterat hur länge till våra gamla fossilbrännare kommer att användas i någon suspekt öststat och miljövänligheten i brytandet av vissa metaller som kommer att behövas till våra elfordon är allt annat än deklarerad som miljövänlig.

Alla svenskar skaffar elbil och elhoj...och fortsätter att beställa saker på ebay som skickas från Kina...och äter mat producerad i Thailand eller Sydamerika...Jo tjena...

Att en elhoj möjligtvis har lägre ljudnivå och att man därigenom räddar ett antal banor kan vara en poäng, men baserat på egna erfarenheter tror jag faktiskt inte att så blir fallet. De som klagar över ljudnivån stör sig knappast på själva ljudnivån, utan snarare på själva hojens närvaro och det faktum att någon annan har roligt. Dessa människor är en rörelse som ständigt flyttar fram sina positioner och sanna mina ord - den dag fyrtaktsstånkan tystnar så kommer kedjeljudet obönhörligen att bli ett enormt problem som genererar nya, låga bullerkrav och hot om stängda banor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, vi håller inte på att såga av någon gren med privat konsumtion och förbränning av fossilbränslen.

Vi ska hjärntvättas att tro att så är fallet. Så länge vårat generella konsumtionsmönster inriktat mot "slit och släng" varar och så länge all världens affärsverksamhet bygger på tillväxt så kan vi omöjligt vara miljövänliga på riktigt och då kommer ditt och mitt val av bil, hoj och snöskoter inte ens att göra skillnad i marginalen på en fis i rymden...

Att alla svenskar medelst politiska styrmedel tvingas att svälja den stora elbilsbluffen kommer inte heller att göra någon som helst skillnad i slutändan. Tråden har redan diskuterat hur länge till våra gamla fossilbrännare kommer att användas i någon suspekt öststat och miljövänligheten i brytandet av vissa metaller som kommer att behövas till våra elfordon är allt annat än deklarerad som miljövänlig.

Alla svenskar skaffar elbil och elhoj...och fortsätter att beställa saker på ebay som skickas från Kina...och äter mat producerad i Thailand eller Sydamerika...Jo tjena...

Att en elhoj möjligtvis har lägre ljudnivå och att man därigenom räddar ett antal banor kan vara en poäng, men baserat på egna erfarenheter tror jag faktiskt inte att så blir fallet. De som klagar över ljudnivån stör sig knappast på själva ljudnivån, utan snarare på själva hojens närvaro och det faktum att någon annan har roligt. Dessa människor är en rörelse som ständigt flyttar fram sina positioner och sanna mina ord - den dag fyrtaktsstånkan tystnar så kommer kedjeljudet obönhörligen att bli ett enormt problem som genererar nya, låga bullerkrav och hot om stängda banor.
Visst är det så och du har rätt i mycket men vi kan väl iallafall försöka? Om vi inte gör något så kommer vi som älskar bilar, motorcyklar och motorer att bli helt överkörda av miljömaffian och av de mindre bemedlade som tror på att vi skulle göra någon skillnad på själva miljön. Det kommer vi inte att göra, men genom att agera istället för att reagera så kan vi leda arbetet och skaffa oss fördelar jämfört med de som inte gör nånting.
Att svenskarna byter till elbilar spelar ingen som helst roll för miljön men jag tror att det har betydelse på ett politiskt plan...

Det är som med Brexit, att man går ur en organisation innebär ju i praktiken att man blir helt efter och kan inte göra nånting. Förändringar sker inifrån och då måste man vara med på tåget... Det tror jag iallafall :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gullig bild. Nu gillar jag iofs inte att barn används för politiska budskap men va fan :)

Sverige är tyvärr på väg i just den riktningen...i rekordfart...

Vi straffar bort våra egna bönder med märkliga politiska styrmedel och med många individers behov av att äta något exotiskt och internationellt de just sett på TV...Sedan sitter vi där med gott samvete och slår oss för bröstet för att vi har gjort en insats för klimat och miljö, i våra nyproducerade elbilar, tuggandes på något som flugit tusentals mil, betällt och betalat via appen på en lika ny telefon...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sverige är tyvärr på väg i just den riktningen...i rekordfart...

Vi straffar bort våra egna bönder med märkliga politiska styrmedel och med många individers behov av att äta något exotiskt och internationellt de just sett på TV...Sedan sitter vi där med gott samvete och slår oss för bröstet för att vi har gjort en insats för klimat och miljö, i våra nyproducerade elbilar, tuggandes på något som flugit tusentals mil, betällt och betalat via appen på en lika ny telefon...
Jo jag vet. Vi borde värna om våra bönder bättre. Mjölkproducenterna har haft det svårt länge och många har varit tvungna att lägga ner. Nu dricker jag knappt mjölk men väljer svenskt kött före danskt och tyskt.
Vägrar elbil. Min -00:a går lite och håller länge till.
Min iPhone 6 är inte ny.
Beställer inget på nätet.
Flyger inte längre.
Äter upp all mat jag bär hem i min väska.
Komposterar allt som går.
Källsorterar.
Slänger soppåsen var 6:e vecka.
Minns inte när jag köpte en plastkasse senast. 2015?
Inget ta med kaffe i pappmugg.
Handlar inte kläder ( fick iofs lite nytt av mina barn) eftersom jag har massor.
Kör bara tvätt- och diskmaskin när jag måste, dvs när de är fulla.
Går inte mycket el hemma, lägenhet.
Kör gräsklipparen på alkylatsoppa, bostadsrättsföreningens gräsmatta.
Dricker Norrlands guld på burk. Burkarna pantas. De hamnar inte på betesmarker ifall någon trodde det.

Typ så. Glorian blev tung nu. ;)

Inget av detta är betungande. Plast och pappersförpackningar töms i sopkärl och pappkassarna används hur många gånger som helst

Bränner soppa och gummi och gnuggar autosol.
Avskyr Miljöpartiet.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Sverige är tyvärr på väg i just den riktningen...i rekordfart...

Vi straffar bort våra egna bönder med märkliga politiska styrmedel och med många individers behov av att äta något exotiskt och internationellt de just sett på TV...Sedan sitter vi där med gott samvete och slår oss för bröstet för att vi har gjort en insats för klimat och miljö, i våra nyproducerade elbilar, tuggandes på något som flugit tusentals mil, betällt och betalat via appen på en lika ny telefon...
Jo jag vet. Vi borde värna om våra bönder bättre. Mjölkproducenterna har haft det svårt länge och många har varit tvungna att lägga ner. Nu dricker jag knappt mjölk men väljer svenskt kött före danskt och tyskt.
Vägrar elbil. Min -00:a går lite och håller länge till.
Min iPhone 6 är inte ny.
Beställer inget på nätet.
Flyger inte längre.
Äter upp all mat jag bär hem i min väska.
Komposterar allt som går.
Källsorterar.
Slänger soppåsen var 6:e vecka.
Minns inte när jag köpte en plastkasse senast. 2015?
Inget ta med kaffe i pappmugg.
Handlar inte kläder ( fick iofs lite nytt av mina barn) eftersom jag har massor.
Kör bara tvätt- och diskmaskin när jag måste, dvs när de är fulla.
Går inte mycket el hemma, lägenhet.
Kör gräsklipparen på alkylatsoppa, bostadsrättsföreningens gräsmatta.
Dricker Norrlands guld på burk. Burkarna pantas. De hamnar inte på betesmarker ifall någon trodde det.

Typ så. Glorian blev tung nu. ;)

Inget av detta är betungande. Plast och pappersförpackningar töms i sopkärl och pappkassarna används hur många gånger som helst

Bränner soppa och gummi och gnuggar autosol.
Avskyr Miljöpartiet.

Precis, vi straffar bort vår egen produktion, både mat och industri.
Tappar konkurrenskraft mot omvärleden, framför allt Asien.
Men köper trots det ändå allt mer varor och mat från omvärlden.
Med en omvärld som i mångt och mycket fullkomligt struntar i de miljöambitioner vi har här i Sverige.
Med resultatet att vi tappar köpkraft för konsumenterna, förlorar jobb efterhand som vi inte kan konkurrera med omvärlden, och det i sin tur gör det svårare för ekonomin.
I stället köper vi utlandsproducerade varor och mat, som ger en större klimat och miljönegativ påverkan globalt.
Och dessutom måste allt transporteras mycket längre, vilket ökar miljöbelastningen ytterligare globalt.

Bra tänkt Miljöpartister och miljöfanatiker!

I en seriöst sammanhang så borde vi i stället lägga resurserna på att hjälpa omvärlden att jobba mer miljömedvetet.
Då hade vi behållt vår egen köpkraft OCH hjälpt miljön globalt.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Majoriteten av maten i Sverige är väl producerad i Sverige?

Skånemejerier är t.ex. ICAs största leverantör om jag inte missminner mig. Det pågår allt rätt stora initiativ inom DVH för att flytta hem produktionen också, men allt går verkligen inte.
Men det ni, och alla andra, kan göra är ju att köpa svenskt. Ju större marknad, ju mer vits att försöka fylla med svenska varor.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Majoriteten av maten i Sverige är väl producerad i Sverige?

Skånemejerier är t.ex. ICAs största leverantör om jag inte missminner mig. Det pågår allt rätt stora initiativ inom DVH för att flytta hem produktionen också, men allt går verkligen inte.
Men det ni, och alla andra, kan göra är ju att köpa svenskt. Ju större marknad, ju mer vits att försöka fylla med svenska varor.
Nej, bara 50% av maten produceras i Sverige.
Och 80% av det som produceras kommer från Skåne.

Saxat från Ledarsidorna.se idag:

”Antalet jordbruksföretag fortsätter att minska. År 2020 uppgick antalet företag till 58 791 motsvararande en minskning om 39 % sedan 1990. När den senaste undersökningen av samtliga jordbruksföretag genomfördes, 2016, uppgick antalet till 62 937. Var tredje jordbruksföretagare som drev enskild firma var 65 år eller äldre år 2020, vilket är en ökning jämfört med år 2016. Drygt en fjärdedel av jordbruksföretagarna var under 50 år. Denna statistik från Jordbruksverket pekar på en skev åldersfördelning och bara i dessa siffror döljer sig ett framtida mardrömsscenario. Tillväxten, eller återväxten, av nästa generations livsmedelsproducenter är för låg för att hålla en god livsmedelsproduktion uppe.

Men det finns ytterligare en bild. Den svaga lönsamheten. Den svaga lönsamheten skrämmer bort nästa generation vilket kan utläsas i de tidigare siffrorna men vad som är allvarligare är att antalet konkurser bland lantbrukare ökar. 2019 gick 113 jordbruksföretag i konkurs, en ökning med 14 procent från året innan.

En 25 årig eventuellt blivande lantbrukare är inte attraherad av ett fortsatt yrkesliv med ensamarbete, 14 timmars arbetsdagar, utan veckovila under perioder av året till en ersättning som i slutändan är lägre än en nyanställd vid fritösen i valfri snabbmatskedja. En framtid där det inte ens finns en tillvaro som pensionär att se fram emot när kroppen börjar ge vika.



Spannmålen avkastar tio gånger mer och tar en tiondel av tiden att producera. Effektivitet är alltså skälet till att majoriteten av befolkningen idag inte är jordbrukare utan kan arbeta med annat. Bara 8% av Sveriges yta är jordbruksmark. Hälften av den mat som produceras i Sverige kommer från Skåne, och hälften av vår svenska livsmedelsindustri är skånsk. Hela 70% av frukt och grönsaker. Sockerproduktionens enda kvarvarande sockerbruk är skånskt. Antalet mjölkbönder halveras varje tioårsperiod.



I början av 1990-talet producerade Sveriges bönder 75 procent av de livsmedel som konsumerades i Sverige. I dag är självförsörjningsgraden i snitt bara 50 procent – den lägsta i EU. Detta är en orimligt sårbar situation.



Edward Nordén

Lantbrukare och jordbrukspolitisk talesperson för Medborgerlig Samling (MED)”
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Samhällena i Skåne expanderar på 1:klass jordbruksmark. Money talks.

Ja, vart skall de annars expandera? :va

Uppåt, förstås. Men folk verkar ju vilja bo i Skåne…

Framställning av eget bränsle från skogsråvara osv borde ju annars vara prioriterat med tanke på att vi idag importerar diesel och konstgödsel i betydligt större utsträckning än vad vi får ut i form av matproduktion. Då är vi i större utsträckning ”självförsörjande”, något som vi inte alls är idag med tanke på att vi är 100% beroende av diesel för att få ens något gjort.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Framställning av eget bränsle från skogsråvara osv borde ju annars vara prioriterat
Går väl inte att pressa den industrin speciellt mycket mer än vad som görs. Kika på ett flygfoto över Sverige, rätt deprimerande. Det är ju bara Tiveden (6 km tvärs över) och Björnlandet (5 km tvärs över) som har små plättar av skog kvar som inte är brukad.

Att man inte ser mer av kalhyggen än man gör är för att man ofta låter ridåer stå kvar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samhällena i Skåne expanderar på 1:klass jordbruksmark. Money talks.
Ja, vart skall de annars expandera? :va

Uppåt, förstås. Men folk verkar ju vilja bo i Skåne…

Liknande problem finns ju betydligt närmare våra trakter. Var det inte Bodens kommun - höga på framgången med H2 Green Steel - som ville smälla upp några villakvarter mitt på jordbruksmarken på Sävastön...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
3,3 sek till 100, 0-200 på 15 sek, 100-200 på 11,4 sek, 261 km/h toppfart och fantastisk styrkänsla och närvaro på väg.

Till en total kostnad per mil mindre än en Volvo V60.

Det får nog anses som ”gott” i de flesta avseenden, särskilt på ett hojforum där prestanda onekligen brukar anses positivt.


Sedan finns det massor av andra argument beroende på preferenser, men det är väl en bra början. :)
Och vad räknar du in i totalkostnad? Elbilsmänniskor verkar stirra sig blinda på bränslet, och struntar i kapitalkostnader, försäkringar mm. Man jämför dessutom gärna med dyrast möjliga soppa och billigast möjliga el. Och tiden är som sagt aldrig ett problem...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Liknande problem finns ju betydligt närmare våra trakter. Var det inte Bodens kommun - höga på framgången med H2 Green Steel - som ville smälla upp några villakvarter mitt på jordbruksmarken på Sävastön...?
Det är ju var folk vill bo som styr en hel del. Efterfrågan på bra lägen på Sävastön är hög, betydelsen för folkförsörjningen är sannolikt inte ens märkbar. Sävastön har exploaterats under säkert 25 år redan, så det har inte med H2 Green Steel att göra även om det säkert accentuerats. Men markägarna gör ju betydligt mer pengar på att sälja 30 tomter á 1,5 miljoner än att odla potatis eller vallväxter där...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och vad räknar du in i totalkostnad? Elbilsmänniskor verkar stirra sig blinda på bränslet, och struntar i kapitalkostnader, försäkringar mm. Man jämför dessutom gärna med dyrast möjliga soppa och billigast möjliga el. Och tiden är som sagt aldrig ett problem...
Det skiljer inte jättemycket enligt artikel i Teknikens värld, ca 1500 spänn mot diesel och 2000 mot bensin, men 1500-2000 spänn per månad i fyra år blir ganska mycket pengar, 72000,-

Men, snabbladdar man när elen kostade som i december så var det dyrare med elbil än diesel så det är som med allt annat, det beror på... ;)


 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och vad räknar du in i totalkostnad? Elbilsmänniskor verkar stirra sig blinda på bränslet, och struntar i kapitalkostnader, försäkringar mm. Man jämför dessutom gärna med dyrast möjliga soppa och billigast möjliga el. Och tiden är som sagt aldrig ett problem...
Totalkostnad = alla kostnader under ägandet.

Exempel i mitt eget fall så har jag tappat kanske 120-150.000 i värde på 10.000 mil om jag skall gå efter vad jag får för bilen rakt av idag av Riddermarks, Kamux, Fordonsbolaget osv.

Driftskostnaden är elektriciteten, en uppsättning torkarblad, ett kupéluftfilter och två dunkar spolarvätska.

Säg att elen kostat mig i snitt 4 kronor milen, då jag laddat ca hälften på Supercharger. 40.000 kr har alltså elektriciteten kostat mig. Hade jag laddat allting hemma så cirka hälften. Jag har fast pris på el, 94 öre/kWh och Superchargerpriserna har inte rört sig under december. De har nog fasta löpande avtal med Skelleftekraft. Vem måste ladda när elen är dyrast? Har man rörligt pris laddar man ju på natten...

Så 40.000+380+120+120= 40.620 kr. Plus värdeminskningen på ungefär 120.000 och det blir då 170.620 kr. Lägg till försäkring för de 2,5 år jag haft den; 7000 kr per år med fria mil, och då är vi uppe i ca 187.000.

Just nu är dock marknadsvärdet högre än så och jag gissar att jag faktiskt kan sälja den för ungefär 100.000 i värdeminskning.


Men i vart fall så ger det en totalkostnad på högt räknat lite mer än 18,50 SEK.

Får väl återkomma med exakt pris när jag sålt den, men det lär inte bli långt under 500' oavsett.



(Tesla M3 Performance 2019, med dragkrok och vinterhjul. Gav 609' efter miljöbonus. Kolla Blocket för indikation för begpriser/andrahandsvärde. De i bekantskapskretsen som sålt via nämnda firmor intygar att man får bra betalt och efterfrågan är stor.)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top