Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Nu skriver ju biltillverkare inte ut fakta längre, det handlar bara om onlinetjänster, upplevelser och annat dravel, så det är ganska svårt att ens få mått på bilarna. Men bilden är att det oftast är småbilar, alternativt stora utanpå och lika små inuti. Hittills har jag inte hittat en bil som får plats med 2 långa vuxna, 3 bilbarnstolar, tvillingvagn och campingutrustning. Eller med samma räckvidd och förmåga att tanka på 120+ nya mil på några minuter. Eller utan alla "hjälpsystem" och påtvingat elektroniskt överförmynderi.Totalkostnad = alla kostnader under ägandet.
Exempel i mitt eget fall så har jag tappat kanske 120-150.000 i värde på 10.000 mil om jag skall gå efter vad jag får för bilen rakt av idag av Riddermarks, Kamux, Fordonsbolaget osv.
Driftskostnaden är elektriciteten, en uppsättning torkarblad, ett kupéluftfilter och två dunkar spolarvätska.
Säg att elen kostat mig i snitt 4 kronor milen, då jag laddat ca hälften på Supercharger. 40.000 kr har alltså elektriciteten kostat mig. Hade jag laddat allting hemma så cirka hälften. Jag har fast pris på el, 94 öre/kWh och Superchargerpriserna har inte rört sig under december. De har nog fasta löpande avtal med Skelleftekraft. Vem måste ladda när elen är dyrast? Har man rörligt pris laddar man ju på natten...
Så 40.000+380+120+120= 40.620 kr. Plus värdeminskningen på ungefär 120.000 och det blir då 170.620 kr. Lägg till försäkring för de 2,5 år jag haft den; 7000 kr per år med fria mil, och då är vi uppe i ca 187.000.
Just nu är dock marknadsvärdet högre än så och jag gissar att jag faktiskt kan sälja den för ungefär 100.000 i värdeminskning.
Men i vart fall så ger det en totalkostnad på högt räknat lite mer än 18,50 SEK.
Får väl återkomma med exakt pris när jag sålt den, men det lär inte bli långt under 500' oavsett.
(Tesla M3 Performance 2019, med dragkrok och vinterhjul. Gav 609' efter miljöbonus. Kolla Blocket för indikation för begpriser/andrahandsvärde. De i bekantskapskretsen som sålt via nämnda firmor intygar att man får bra betalt och efterfrågan är stor.)
Eller om vi vänder på det, vi gav dryga 200kkr för vår Sharan, ska jag köpa en elbil för dom pengarna får jag i bästa fall en Golf, och då får någon sitta i bakluckan och hålla i släpet bakom bilen, vilket kanske är lika bra, för det är enda lediga platsen om ungarna ska med.
Ska man bara ha en "Bil" för att "Åka" så går det garanterat att hitta elbilar som är billigare än en bränsledriven bil. Men idag finns det inte alternativ som passar för alla.