Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Totalkostnad = alla kostnader under ägandet.

Exempel i mitt eget fall så har jag tappat kanske 120-150.000 i värde på 10.000 mil om jag skall gå efter vad jag får för bilen rakt av idag av Riddermarks, Kamux, Fordonsbolaget osv.

Driftskostnaden är elektriciteten, en uppsättning torkarblad, ett kupéluftfilter och två dunkar spolarvätska.

Säg att elen kostat mig i snitt 4 kronor milen, då jag laddat ca hälften på Supercharger. 40.000 kr har alltså elektriciteten kostat mig. Hade jag laddat allting hemma så cirka hälften. Jag har fast pris på el, 94 öre/kWh och Superchargerpriserna har inte rört sig under december. De har nog fasta löpande avtal med Skelleftekraft. Vem måste ladda när elen är dyrast? Har man rörligt pris laddar man ju på natten...

Så 40.000+380+120+120= 40.620 kr. Plus värdeminskningen på ungefär 120.000 och det blir då 170.620 kr. Lägg till försäkring för de 2,5 år jag haft den; 7000 kr per år med fria mil, och då är vi uppe i ca 187.000.

Just nu är dock marknadsvärdet högre än så och jag gissar att jag faktiskt kan sälja den för ungefär 100.000 i värdeminskning.

Men i vart fall så ger det en totalkostnad på högt räknat lite mer än 18,50 SEK.

Får väl återkomma med exakt pris när jag sålt den, men det lär inte bli långt under 500' oavsett.

(Tesla M3 Performance 2019, med dragkrok och vinterhjul. Gav 609' efter miljöbonus. Kolla Blocket för indikation för begpriser/andrahandsvärde. De i bekantskapskretsen som sålt via nämnda firmor intygar att man får bra betalt och efterfrågan är stor.)
Nu skriver ju biltillverkare inte ut fakta längre, det handlar bara om onlinetjänster, upplevelser och annat dravel, så det är ganska svårt att ens få mått på bilarna. Men bilden är att det oftast är småbilar, alternativt stora utanpå och lika små inuti. Hittills har jag inte hittat en bil som får plats med 2 långa vuxna, 3 bilbarnstolar, tvillingvagn och campingutrustning. Eller med samma räckvidd och förmåga att tanka på 120+ nya mil på några minuter. Eller utan alla "hjälpsystem" och påtvingat elektroniskt överförmynderi.

Eller om vi vänder på det, vi gav dryga 200kkr för vår Sharan, ska jag köpa en elbil för dom pengarna får jag i bästa fall en Golf, och då får någon sitta i bakluckan och hålla i släpet bakom bilen, vilket kanske är lika bra, för det är enda lediga platsen om ungarna ska med.

Ska man bara ha en "Bil" för att "Åka" så går det garanterat att hitta elbilar som är billigare än en bränsledriven bil. Men idag finns det inte alternativ som passar för alla.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Visste inte att du körde en sån här

View attachment 468441
Nä, det blir ett annat milpris på den och dessutom är den för slö... ;)
Nu skriver ju biltillverkare inte ut fakta längre, det handlar bara om onlinetjänster, upplevelser och annat dravel, så det är ganska svårt att ens få mått på bilarna. Men bilden är att det oftast är småbilar, alternativt stora utanpå och lika små inuti. Hittills har jag inte hittat en bil som får plats med 2 långa vuxna, 3 bilbarnstolar, tvillingvagn och campingutrustning. Eller med samma räckvidd och förmåga att tanka på 120+ nya mil på några minuter. Eller utan alla "hjälpsystem" och påtvingat elektroniskt överförmynderi.

Eller om vi vänder på det, vi gav dryga 200kkr för vår Sharan, ska jag köpa en elbil för dom pengarna får jag i bästa fall en Golf, och då får någon sitta i bakluckan och hålla i släpet bakom bilen, vilket kanske är lika bra, för det är enda lediga platsen om ungarna ska med.

Ska man bara ha en "Bil" för att "Åka" så går det garanterat att hitta elbilar som är billigare än en bränsledriven bil. Men idag finns det inte alternativ som passar för alla.
Om du räknar på din Sharan, vad har du för total milkostnad på den?

Hur många gånger är just 120 mil+120 mil på kortast möjliga tid dimensionerande? 3 bilbarnstolar antyder att det finns andra faktorer som begränsar sträckkörningen. Kan man tänka sig ett stopp på 10-15 min var 3-e timme ökar valmöjligheterna rätt rejält. :)

Tesla Y fyller många boxar, kommer troligen att ge en rätt okej totalekonomi och hjälpsystem handlar ju om säkerhet också. Wild&crazy-faktorn kan du ju höja när du kör hojen...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Baader Meinhof Wagen...ytterligare ett märke som devalverat sig själva med inflation bland modellnamnen. M2, M3, M4...ingen jävel orkar längre hålla reda på skillnaden...Tacka vet jag en gammal god 330 som hänger av alla sporthojar, eller hur det nu var...

Det kan du nog glömma, för jag har fortfarande inte hittat en enda elbil med vettig släpvagnsvikt. Ska du dra en släpvagn med flera hojar till bandagen - eller en flatbed med flera lössnöare till fjällen - så är möjligheterna med elbil inte särskilt goda. I alla fall inte under miljonen i inköpspris.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nä, det blir ett annat milpris på den och dessutom är den för slö... ;)

Om du räknar på din Sharan, vad har du för total milkostnad på den?

Hur många gånger är just 120 mil+120 mil på kortast möjliga tid dimensionerande? 3 bilbarnstolar antyder att det finns andra faktorer som begränsar sträckkörningen. Kan man tänka sig ett stopp på 10-15 min var 3-e timme ökar valmöjligheterna rätt rejält. :)

Tesla Y fyller många boxar, kommer troligen att ge en rätt okej totalekonomi och hjälpsystem handlar ju om säkerhet också. Wild&crazy-faktorn kan du ju höja när du kör hojen...
Många bockar räcker inte, i så fall kvalar ju i princip alla bilar in.

Vi köpte bilen kontant, precis som du verkar ha gjort, eftersom du inte har med några räntekostnader. Och om vi säljer den idag får vi ut minst samma pris som vi gav för den, familjebussar är poppis. Du verkar heller inte behövt några nya däck, så det räknar jag heller inte in. Jag räknar 21kr litern för soppan och rundar skatter och försäkring uppåt. Då landar jag på 18kr milen, för en bil som är dubbelt så stor som din och som uppfyller VÅRA behov.

Om man med OKQ8s snabbladdare får i 25 mil i en småbil sommartid på 20 minuter, dvs 12 mil på 10, då undrar jag lite vad du har för medelhastighet på dina 3h mellan stoppen?

Min normala långkörning är drygt 2h, rakt ut i skogen, utan laddningsmöjligheter, och sen hem igen, oftast iväg väldigt tidigt med en tid att passa, och hem sent, dvs väldigt osugen på att stå i något halvöde industriområde och ladda bilen en halvtimme.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Första uppsättningen SoV beräknas räcka ungefär 12.000 mil så nej, däck är inte inräknade.

Räntekostnaden är 0,95% per år så det är inga stora pengar, typ en jeepdunk diesel/mån. Med högre ränta blir det mer kännbart.

Men det räknade jag inte in i alternativen heller...

Jag laddar ju aldrig på OKQ8-s snabbladdare men om du simulerar en resa med ABRP så ser du ju ungefärlig laddtid och -stopp.

Tex Gävle-Malmö (78 mil, 3 laddstopp, genomsnitt 12 min vid varje laddstopp)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du har väl ändå en rejäl dieselpickis till de ändamålen?

Nej, jag har sedan länge sadlat om till leasad SUV. Jag ser ingen anledning att binda upp enormt med kapital i en bruksbil, kapital som kan användas till intressantare leksaker.

För övrigt så gillar jag vad jag läser i denna artikel. MP under fyra procent för tredje månaden i rad…!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många bockar räcker inte, i så fall kvalar ju i princip alla bilar in.

Vi köpte bilen kontant, precis som du verkar ha gjort, eftersom du inte har med några räntekostnader. Och om vi säljer den idag får vi ut minst samma pris som vi gav för den, familjebussar är poppis. Du verkar heller inte behövt några nya däck, så det räknar jag heller inte in. Jag räknar 21kr litern för soppan och rundar skatter och försäkring uppåt. Då landar jag på 18kr milen, för en bil som är dubbelt så stor som din och som uppfyller VÅRA behov.

Om man med OKQ8s snabbladdare får i 25 mil i en småbil sommartid på 20 minuter, dvs 12 mil på 10, då undrar jag lite vad du har för medelhastighet på dina 3h mellan stoppen?

Min normala långkörning är drygt 2h, rakt ut i skogen, utan laddningsmöjligheter, och sen hem igen, oftast iväg väldigt tidigt med en tid att passa, och hem sent, dvs väldigt osugen på att stå i något halvöde industriområde och ladda bilen en halvtimme.

Även om man äger pengarna och inte behöver låna så finns det en kostnad.

Nu lider vi ju av manipulerade räntor i världen så den riskfria räntan man ska räkna med enligt skolboken är ju noll.

Men genomsnittlig avkastning på börsen de senaste 150 åren är 11% per år.
Företag har vanligtvis högre avkastningskrav på eget kapital än på lånat kapital. Privatpersoner verkar dock oftast se sparade pengar som gratis. Men det handlar ju alltid om vad man kunde ha gjort med pengarna istället.

Själv skulle jag nog hellre kompletterat bilparken med en lagom gammal Porsche eller annan ren sportbil ifall jag tyckte mig ha en halv miljon över.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Såg ni det här?

Nu hittade jag även rapporten.
If, hypothetically, Ringhals 1 and 2 had been operating, prices in SE3 and
SE4 during Sept.-Nov. 2021 could have been 30-45% lower than observed

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Såg ni det här?

Nu hittade jag även rapporten.
Knappast brocket science...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Den här tråden är riktigt underhållande med alla "extremer" som räknar upp alla omöjligheter med att köra elbil. Det ena löjligare än det andra. Jag som husbilsägare, och tycker det är en rolig hobby att kuska runt, hur fan ska jag göra? Jo just det! Man kan ha en annan bil till "vardags". Kanske rent av en elbil!? Den har inte kommit ännu, men lär göra ganska snart. (För jag kan ju ladda typ 98% hemma, snart med solel, till min vardagskörning)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Den här tråden är riktigt underhållande med alla "extremer" som räknar upp alla omöjligheter med att köra elbil. Det ena löjligare än det andra. Jag som husbilsägare, och tycker det är en rolig hobby att kuska runt, hur fan ska jag göra? Jo just det! Man kan ha en annan bil till "vardags". Kanske rent av en elbil!? Den har inte kommit ännu, men lär göra ganska snart. (För jag kan ju ladda typ 98% hemma, snart med solel, till min vardagskörning)
Men jag som alltid måste ha en spade på flaket, och massa permar. Hur ska jag göra vavavavava?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Den här tråden är riktigt underhållande med alla "extremer" som räknar upp alla omöjligheter med att köra elbil.
Som vanligt är väl det roligaste att det är två extremer som verkligen inte kan förstå hur den "andra sidan" tänker? För att inte tala om "är du inte med oss är du emot oss" från båda håll. :7peta

Själv försöker jag lista ut hur jag ska passa in en elbil i mitt eget liv och undrar hur det kan vara så svårt för båda sidor att se hur det å ena sidan kan vara så att en elbil inte är för alla, för den kryssar ju trots allt några rutor på kravspecen och då får man väl vara helt nöjd, och hur det å andra sidan absolut inte kan gå att ens överväga att stanna en kvart extra och tanka, för det har vi aldrig gjort förut.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Nästan alla vet vad som händer med såna här trådar. Förr eller senare dyker det upp nidbilder om Stockholmare. Finns många människor i Sverige som är bittra på livet, andra människor och nya saker.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
De flesta människor är nog i mitten. Den 10år gamla dieselbilen klarar både långa och korta sträckor samt tämligen låg förbrukning och driftkostnader, dragkrok för de 10 gånger om året man drar kärra. Det blir för dyrt med en elbil helt enkelt med 1500mil om året. Har själv en BMW -15 som rullat 20k mil (gammal firmabil) Tänkte behålla den till 30k mil, den borde lätt rulla det utan några dyrare problem, sätter man sig i den känner man ingen skillnad mot en helt ny och värdeminskningen är minimal då kosten redan är tagen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De flesta människor är nog i mitten. Den 10år gamla dieselbilen klarar både långa och korta sträckor samt tämligen låg förbrukning och driftkostnader, dragkrok för de 10 gånger om året man drar kärra. Det blir för dyrt med en elbil helt enkelt med 1500mil om året. Har själv en BMW -15 som rullat 20k mil (gammal firmabil) Tänkte behålla den till 30k mil, den borde lätt rulla det utan några dyrare problem, sätter man sig i den känner man ingen skillnad mot en helt ny och värdeminskningen är minimal då kosten redan är tagen.
Jag förstår att den fyller dina behov bra.
Men får man fråga om det finns någon "brytgräns" för soppapriset när det skulle bli för dyrt att inte byta?
30, 40 eller kanske 50 kr/liter?
Inte för att jag tror det händer innan du når 30k mil men ändå.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Om man betänker att dieselpriset var drygt 11:- för 6 år sedan (11.38:-/l för att vara exakt) och fram tills idag så har det alltså nästan fördubblats - ja då är det tyvärr inte omöjligt att din dystra prognos blir realitet...
:näsblod

Borde tammefan vara skottpengar på MP!
:finger:machinegu

källa: https://www.teknikensvarld.se/nyhet...dyr-diesel-sa-har-priset-forandrats-over-tid/

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man betänker att dieselpriset var drygt 11:- för 6 år sedan (11.38:-/l för att vara exakt) och fram tills idag så har det alltså nästan fördubblats - ja då är det tyvärr inte omöjligt att din dystra prognos blir realitet...
:näsblod

Borde tammefan vara skottpengar på MP!
:finger:machinegu

källa: https://www.teknikensvarld.se/nyhet...dyr-diesel-sa-har-priset-forandrats-over-tid/
Nä, vi kommer nog dit förr eller senare.
Men förhoppningsvis inte innan MagnusK gjort sina 30K mil med bilen. ;)

Det jag försöker utröna är vid vilken gräns kommer en person, som nu är nöjd med bil och kostnader, ändå tvingas över gränsen sas?
För jag tror också att det är dit, iaf så småningom, som politikerna kommer driva oss, och då inte bara MP.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag förstår att den fyller dina behov bra.
Men får man fråga om det finns någon "brytgräns" för soppapriset när det skulle bli för dyrt att inte byta?
Med tanke på vad priset är för en elbil så kan man köpa ganska mycket dyr soppa innan det kommer ifatt.
Motor jämförde ju en laddhybrid med en helel och kom fram till att det kan köras 17 000 mil med laddhybriden innan kostnaderna är lika.

Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection