Vi talade om kostnaden för skatten på diesel, vilket var 43%, Brooklyn påpekade att skatten på el är högre, och jag förtydligade med att den är 50%. Mitt senare svar belyste bara ett exempel där du pratade om kronor och ören, om jag då inte förbrukar diesel så betalar jag heller ingen dieselskatt. Kör jag bensin betalar jag bensinskatt och på el betalar jag elskatt, vilket är högre i både procent, kronor och ören är ju beroende av den faktiska förbrukningen. Det enda som är jämförbart är ju procenten. Sen beror ju kostanden på det jag faktiskt förbrukar, men det påverkar inte att elskatten är dyrare än dieselskatten.Det var ett konstigt svar.
Blir driften av din elbil dyrare för att du har direktverkande el i huset?
Då blir ju driften av en dieselbil dyrare om jag har oljeuppvärmning i huset.
Jag trodde vi talade om kostnaden för att driva en bil.
Hur ser det ut i kr och ören då på ett år tex. Säg 1500 mil/år.
Hur mycket skatt betalar jag för en generisk elbil respektive dieselbil map bränslet?
Poängen var ju att skatten är högre på el än på diesel i förhållande till vad jag betalar, vilket ju är sant. Sen att det jag kör kostar mer i kronor är ju en helt annan sak, grovt räknat 7000 mot 2000 om jag laddar hemma. Om jag snabbladdar så kanske elbilen kostar 4000 spänn. Är det elbrist och skyhöga elpriser kanske jag får betala 6000 spänn i skatt för elbilens 1500 mil. Beskattningen är fortfarande högre på elen än på dieseln... Det är ju inte elbilens fel att den drar mindre "soppa" än dieseln?Att enhet A är dyrare än en enhet B avgörs väl av skillnaden i kr per respektive enhet och inte någon sorts procentsats. Sen säger det inte så mycket kanske om det ska tillämpas i verkliga livet, då är iaf jag mer intresserad av hur det påverkar mig i kr tex för att köra min bil 1500 mil per år eftersom jag kan behöva olika mycket av enhet A eller B på dessa 1500 mil.
Jag är 100% säker på att när den kritiska massan med elbilar är nådd så kommer det att kosta betydligt mer att köra elbil än vad det gör idag. Ingen regering vill ju se kassakon bilismens skatteintäkter minska i rask takt. Ingen köper dyra ICE-bilar längre, ingen köper dyr ICE-soppa... och ju nyare bilar, desto fler som privatleasar eller "prenumererar" eller finansierar på något annat sätt där man inte längre äger bilen, vad händer då med eftermarknaden?Ett perspektiv som ändå kan vara relevant när det gäller skatten i rena pengar är hur mycket totala skatteintäkter el respektive bensin/diesel ger. Ifall de totala skatteintäkterna blir mindre ifall alla går över till elbil är det rimligt att tänka sig att åtminstone vissa partier då istället kommer vilja höja skatten på någonting annat istället.
Det är synd om Sälenborna, tänk alla stockholmare som tar sig dit men inte hem för att de fryser fast i kön till laddstolpen ;-)Flera politiska partier har redan (försiktigt) pratat om kilometerskatt. på alla bilar (även elbilarna) men vi har inte nått den kritiska massan ÄN.
Nu åker ju mijöpartiet åt helvete i nästa val, man kan ju tänka sig att dom har lobbat för att skatta ihjäl ICE hårdare och låta elbilarna slippa och nu när dom försvinner kan man ta den diskutionen på allvar med dom återstående partierna.
Annars kan man ju helt enkelt bara införa en årlig hög skatt på elbilarna, med hänvisning till att dom betalar så lite skatt på sitt bränsle.
Sedan lobbar man för ICE förbud i städerna så tvingas folk ändå att köpa elbilar.
Det vore på sätt och vis en välsignelse, I Stockholm kan man köra elbil om man nödvändigtvis ska köra bil, och så tar sig inte Stockholmarna utanför tullarna sen.
Första året med dygnslånga köer vid laddarna till Sälen avskräcker nog
Med vinterpackning och några minusgrader fryser nog många fast redan på väg dit, och det är ju ett engångsproblem att städa bort domDet är synd om Sälenborna, tänk alla stockholmare som tar sig dit men inte hem för att de fryser fast i kön till laddstolpen ;-)
Vi kommer att få se en ganska stor omställning av den fordonsvärld som vi har idag, på både gott och ont.
Jag väntar fortfarande på att någon ska visa mig det första som kan skrivas upp under ”gott”.
Är du säker på att det är stavmixer du tänker på?Och de fordonen skapade ljud, ljus och lukter som i sin tur skapade känslor. Inte som att köra dammsugare eller stavmixer…
Fantastiskt hur man (vad det verkar) ger respons på mitt inlägg här innan börjar dilla om en procentsats för skatt på el respektive diesel.Tja, på något sätt måste de få in skatter som man i framtiden förlorar på fossilbränsle-fordon.
Det är ju detta som är grejen med diskussionen om att byta ut ICE till EV.
De som blint sjunger elbilens sång vill inte lyssna på det örat.
Eller så går de över och säger att ”ja men då får man höja skatterna på andra ställen i samhället”.
Mitt och många andras svar är då att ”varför inte göra det nu då, så att ICE också blir skattesubventionerade med 60tkr vid nybilsköp, slipper fordonsskatten (nästan), samt endast betalar moms på bränsle”. Typ.
Annars blir det aldrig en rättvis och hållbar kalkyl.
Här, nu, idag, kan en alltid köpa sig en elbil och montera en laddare där hemma på garaget och påstå att det är billigare (beroende på körsträcka etc).
Det stämmer säkert just för en person idag.
Men det beror på att man blir sponsrad och skattelättad med EV jämfört med ICE bilar.
Så byter man ut vagnparken till EV så måste dessa givetvis fullt ut stå för samma kostnad som ICE gjort hittills.
Vad gäller MP så är det individer som överhuvudtaget inte verkar förmögna att göra den enklaste konsekvensanalys.
Så kan du inte räkna.Och skatten på bensin var tydligen inte heller intressant att nämna, för den har ju högst skatteprocent av alla (60%).
…
Är du säker på att det är stavmixer du tänker på?
I övrigt håller jag med dig, om du håller med brännvin.
Jag älskar ljudet av vrålande motorer, lukten av 2-taktsolja, vibrationer och det härliga draget i en ylande radfyra men någonstans finns det en verklighet so vi måste förhålla oss till. Sen om den är politisk eller teknisk kan vi ju diskutera men faktum är att vi sågar av grenen vi sitter på när det gäller naturen och miljön. Sen är inte svaret och lösningen att alla i sverige ska köra elbil, det kommer inte att lösa nånting.Jag väntar fortfarande på att någon ska visa mig det första som kan skrivas upp under ”gott”.
Både jag och min hoj från börja dricka etanol var det lider. Jag som inte varit full sen den ohemult blöta firmafesten 1988...Jag kör hellre elhoj i skogen än inte alls...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |