Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur ser det ut i kr och ören då på ett år tex. Säg 1500 mil/år.
Hur mycket skatt betalar jag för en generisk elbil respektive dieselbil map bränslet?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var ett konstigt svar.
Blir driften av din elbil dyrare för att du har direktverkande el i huset?
Då blir ju driften av en dieselbil dyrare om jag har oljeuppvärmning i huset.
Jag trodde vi talade om kostnaden för att driva en bil.
Vi talade om kostnaden för skatten på diesel, vilket var 43%, Brooklyn påpekade att skatten på el är högre, och jag förtydligade med att den är 50%. Mitt senare svar belyste bara ett exempel där du pratade om kronor och ören, om jag då inte förbrukar diesel så betalar jag heller ingen dieselskatt. Kör jag bensin betalar jag bensinskatt och på el betalar jag elskatt, vilket är högre i både procent, kronor och ören är ju beroende av den faktiska förbrukningen. Det enda som är jämförbart är ju procenten. Sen beror ju kostanden på det jag faktiskt förbrukar, men det påverkar inte att elskatten är dyrare än dieselskatten.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att enhet A är dyrare än en enhet B avgörs väl av skillnaden i kr per respektive enhet och inte någon sorts procentsats. Sen säger det inte så mycket kanske om det ska tillämpas i verkliga livet, då är iaf jag mer intresserad av hur det påverkar mig i kr tex för att köra min bil 1500 mil per år eftersom jag kan behöva olika mycket av enhet A eller B på dessa 1500 mil.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur ser det ut i kr och ören då på ett år tex. Säg 1500 mil/år.
Hur mycket skatt betalar jag för en generisk elbil respektive dieselbil map bränslet?

Att enhet A är dyrare än en enhet B avgörs väl av skillnaden i kr per respektive enhet och inte någon sorts procentsats. Sen säger det inte så mycket kanske om det ska tillämpas i verkliga livet, då är iaf jag mer intresserad av hur det påverkar mig i kr tex för att köra min bil 1500 mil per år eftersom jag kan behöva olika mycket av enhet A eller B på dessa 1500 mil.
Poängen var ju att skatten är högre på el än på diesel i förhållande till vad jag betalar, vilket ju är sant. Sen att det jag kör kostar mer i kronor är ju en helt annan sak, grovt räknat 7000 mot 2000 om jag laddar hemma. Om jag snabbladdar så kanske elbilen kostar 4000 spänn. Är det elbrist och skyhöga elpriser kanske jag får betala 6000 spänn i skatt för elbilens 1500 mil. Beskattningen är fortfarande högre på elen än på dieseln... Det är ju inte elbilens fel att den drar mindre "soppa" än dieseln?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett perspektiv som ändå kan vara relevant när det gäller skatten i rena pengar är hur mycket totala skatteintäkter el respektive bensin/diesel ger. Ifall de totala skatteintäkterna blir mindre ifall alla går över till elbil är det rimligt att tänka sig att åtminstone vissa partier då istället kommer vilja höja skatten på någonting annat istället.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ett perspektiv som ändå kan vara relevant när det gäller skatten i rena pengar är hur mycket totala skatteintäkter el respektive bensin/diesel ger. Ifall de totala skatteintäkterna blir mindre ifall alla går över till elbil är det rimligt att tänka sig att åtminstone vissa partier då istället kommer vilja höja skatten på någonting annat istället.
Jag är 100% säker på att när den kritiska massan med elbilar är nådd så kommer det att kosta betydligt mer att köra elbil än vad det gör idag. Ingen regering vill ju se kassakon bilismens skatteintäkter minska i rask takt. Ingen köper dyra ICE-bilar längre, ingen köper dyr ICE-soppa... och ju nyare bilar, desto fler som privatleasar eller "prenumererar" eller finansierar på något annat sätt där man inte längre äger bilen, vad händer då med eftermarknaden?
Ingen kommer heller att köpa några tillbehör såsom avgasystem, fräcka fälgar, KCR-boxar... och extraljusen kommer från Wish. Dessutom kommer de små verkstäderna att minska radikalt i mängd. För att det kommer att krävas ännu fetare diagnosdatorer.
Längre garantitider och dyra batterier kommer också att tvinga oss att göra service på märkesverkstäderna...och mängden servicetillfällen kommer att minska drastiskt.
Vi kommer att få se en ganska stor omställning av den fordonsvärld som vi har idag, på både gott och ont.

Vi måste fortfarande ha vägar att köra på och dessa kostar pengar som måste komma någonstans ifrån, självklart kommer vi samkör bil att få betala, med eller utan el.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det kvittar hur hög skatten blir. Staten kommer inte att se sina inkomster minska.
Bilismen är tacksam ur dagens vänster/PK-perspektiv. Kapitalägare + nersmutsning av miljön. Det kan motiveras av tillverkning av batterier, bilen i övrigt, damm från vägarna, buller.
Det kvittar, staten kommer inte att sina inkomster minska.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flera politiska partier har redan (försiktigt) pratat om kilometerskatt. på alla bilar (även elbilarna) men vi har inte nått den kritiska massan ÄN.

Nu åker ju mijöpartiet åt helvete i nästa val, man kan ju tänka sig att dom har lobbat för att skatta ihjäl ICE hårdare och låta elbilarna slippa och nu när dom försvinner kan man ta den diskutionen på allvar med dom återstående partierna.

Annars kan man ju helt enkelt bara införa en årlig hög skatt på elbilarna, med hänvisning till att dom betalar så lite skatt på sitt bränsle.
Sedan lobbar man för ICE förbud i städerna så tvingas folk ändå att köpa elbilar.

Det vore på sätt och vis en välsignelse, I Stockholm kan man köra elbil om man nödvändigtvis ska köra bil, och så tar sig inte Stockholmarna utanför tullarna sen.
Första året med dygnslånga köer vid laddarna till Sälen avskräcker nog
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Flera politiska partier har redan (försiktigt) pratat om kilometerskatt. på alla bilar (även elbilarna) men vi har inte nått den kritiska massan ÄN.

Nu åker ju mijöpartiet åt helvete i nästa val, man kan ju tänka sig att dom har lobbat för att skatta ihjäl ICE hårdare och låta elbilarna slippa och nu när dom försvinner kan man ta den diskutionen på allvar med dom återstående partierna.

Annars kan man ju helt enkelt bara införa en årlig hög skatt på elbilarna, med hänvisning till att dom betalar så lite skatt på sitt bränsle.
Sedan lobbar man för ICE förbud i städerna så tvingas folk ändå att köpa elbilar.

Det vore på sätt och vis en välsignelse, I Stockholm kan man köra elbil om man nödvändigtvis ska köra bil, och så tar sig inte Stockholmarna utanför tullarna sen.
Första året med dygnslånga köer vid laddarna till Sälen avskräcker nog
Det är synd om Sälenborna, tänk alla stockholmare som tar sig dit men inte hem för att de fryser fast i kön till laddstolpen ;-)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är synd om Sälenborna, tänk alla stockholmare som tar sig dit men inte hem för att de fryser fast i kön till laddstolpen ;-)
Med vinterpackning och några minusgrader fryser nog många fast redan på väg dit, och det är ju ett engångsproblem att städa bort dom
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är ärligt förvånad om Stockholmaren ens tar sig till Sälen. Jag studerade ett slumpmässigt utvalt exemplar utanför min övernattningslägenhet för några år sedan. Mitt i vintern, barhuvad, med uppknäppt tiotusenkronors Canada Goose dunjacka, när han skrapade bilrutan med Visakortet…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag väntar fortfarande på att någon ska visa mig det första som kan skrivas upp under ”gott”.

3,3 sek till 100, 0-200 på 15 sek, 100-200 på 11,4 sek, 261 km/h toppfart och fantastisk styrkänsla och närvaro på väg.

Till en total kostnad per mil mindre än en Volvo V60.

Det får nog anses som ”gott” i de flesta avseenden, särskilt på ett hojforum där prestanda onekligen brukar anses positivt.


Sedan finns det massor av andra argument beroende på preferenser, men det är väl en bra början. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte, jag har haft fordon med dom prestandasiffrorna för mer än tjugo år sedan och jag har haft mängder med fordon med ”fantastisk styrkänsla”. Kanske inte billigare än en Volvo V60, men det har jag aldrig frågat efter heller.

Och de fordonen skapade ljud, ljus och lukter som i sin tur skapade känslor. Inte som att köra dammsugare eller stavmixer…
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och de fordonen skapade ljud, ljus och lukter som i sin tur skapade känslor. Inte som att köra dammsugare eller stavmixer…
Är du säker på att det är stavmixer du tänker på?
I övrigt håller jag med dig, om du håller med brännvin.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Tja, på något sätt måste de få in skatter som man i framtiden förlorar på fossilbränsle-fordon.
Det är ju detta som är grejen med diskussionen om att byta ut ICE till EV.
De som blint sjunger elbilens sång vill inte lyssna på det örat.
Eller så går de över och säger att ”ja men då får man höja skatterna på andra ställen i samhället”.
Mitt och många andras svar är då att ”varför inte göra det nu då, så att ICE också blir skattesubventionerade med 60tkr vid nybilsköp, slipper fordonsskatten (nästan), samt endast betalar moms på bränsle”. Typ.
Annars blir det aldrig en rättvis och hållbar kalkyl.

Här, nu, idag, kan en alltid köpa sig en elbil och montera en laddare där hemma på garaget och påstå att det är billigare (beroende på körsträcka etc).
Det stämmer säkert just för en person idag.
Men det beror på att man blir sponsrad och skattelättad med EV jämfört med ICE bilar.
Så byter man ut vagnparken till EV så måste dessa givetvis fullt ut stå för samma kostnad som ICE gjort hittills.

Vad gäller MP så är det individer som överhuvudtaget inte verkar förmögna att göra den enklaste konsekvensanalys.
Fantastiskt hur man (vad det verkar) ger respons på mitt inlägg här innan börjar dilla om en procentsats för skatt på el respektive diesel.
Utan att säga emot procentsatserna så anges det förresten upp till drygt 50% på diesel beroende på källan.
Och skatten på bensin var tydligen inte heller intressant att nämna, för den har ju högst skatteprocent av alla (60%).

Nå, nu handlar det inte om någon procentsats, den är helt irrelevant.
Det är faktiska kronor i skattemedel det handlar om.
Bortsett från hur elpris kan skena iväg, om man tar vad som för ett år sedan brukade nämnas för elbil, milkostnader för el var typiskt 3-6kr (rätta mig om jag har fel).
Skatt per mil elbil blir således 1,5-3kr.

En dieselbil med snittförbrukning 0,7l/mil ger med förra årets normala pris 15-19kr per liter således en skattekostnad på ungefär 6,5-8kr per mil.

Till detta kommer subventioner (60tkr) vid nybilsköp, samt en symbolisk fordonsskatt på 370kr för elbilen.
Medan fossilbilen normalt har en fordonsskatt på 2000-9000kr (beg bil >3år) och nya fossilbilar har fordonsskatt första 3 åren på 7000-20000kr.
För dieselbilar och allt över 1,5l motor
Finns accis kvar på nya bilar? I så fall tillkommer det också vid nybilsköp för fossilbilarna.

Det blir liksom en hel del skillnad på skatteintäkterna.
Frågor på det, eller kan vi vara överens om att EV knappast betalar vad som motsvarar ICE?
Det är ju för sjutton gubbar därför politikerna börjat diskutera milskatter, för att få in skattepengarna…
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och skatten på bensin var tydligen inte heller intressant att nämna, för den har ju högst skatteprocent av alla (60%).

Så kan du inte räkna.
Om du har bensindriven gräsklippare så blir det dyrare med bensinbil, enl tidigare logik att eluppvärmda hus gör det dyrare att köra elbil.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är du säker på att det är stavmixer du tänker på?
I övrigt håller jag med dig, om du håller med brännvin.

Det kan säkert finnas andra stavformade elverktyg som låter likadant och som genererar mer känslor. Men jag åkte med i en ID4 i höstas och det enda ljud som hördes associerade jag till min stavmixer, en OBH Nordica med ”turboknapp”, när man gör potatissoppa med lika delar gul lök och purjolök och den får gå lite sådär halvtungt…

Som tidigare påpekats, då föredrar jag ljudet, vibrationerna, känslorna och karaktärerna från samtliga brännare jag äger, oavsett en, två, tre, fyra eller åtta cylindrar, två- eller fyrtakt, glöd- eller tändstift.

Och som också påpekats - jag har jävligt svårt för Volvos PK-reklam med Lassgård och den historielösa jävla skitungen som inte ens vet vad motorljud är. T5R har så mycket större historiskt värde än XC40 Recharge någonsin kommer att få…Vilken mental självdevalvering detta företag har gjort. ”Personvagnar” blev ”Cars”. Sponsring av motorsport blev golf, hästsport och segling. Och nu denna PK-dynga som försöker normalisera något som fan inte är normalt…

Och ännu fler ”och” - för femtioelfte gången, det som oroar mig är inte vad som blir gott och ont bland produkter som kommer. Det som oroar mig är produkter jag redan äger, som redan står listade under gott och som jag inte alls bett om att få utbytta…En ID4 GTX är säkert en jättebra familjebil, men den ger mig inte bensin till min samling gamla snöskotrar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag väntar fortfarande på att någon ska visa mig det första som kan skrivas upp under ”gott”.
Jag älskar ljudet av vrålande motorer, lukten av 2-taktsolja, vibrationer och det härliga draget i en ylande radfyra men någonstans finns det en verklighet so vi måste förhålla oss till. Sen om den är politisk eller teknisk kan vi ju diskutera men faktum är att vi sågar av grenen vi sitter på när det gäller naturen och miljön. Sen är inte svaret och lösningen att alla i sverige ska köra elbil, det kommer inte att lösa nånting.

Det finns dock två saker jag tycker är positiva. Dels draget i en vass elbil, det ÄR beroendeframkallande, och jag har kört riktigt vassa bilar och hojar i mina dagar.
Sen att vi med elhojar kanske kan rädda ett gäng cross- enduro- och RR banor som nu lever under bulleryxan. Jag kör hellre elhoj i skogen än inte alls... :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top