Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är Volvos egna uppgifter och de som står för konceptet. Tänk att så många inte verkar fatta ett dugg av vad de läser…

Jo jag tror att det kommer att fungera bra, det är ungefär 10 min mellan bilarna förresten.
Sedan tror åtminstone jag att det kommer att vara lägre totalvikter till en början även om man aldrig kan vara säker med den utveckling som sker.


Helt klart är att bolagen själva kan räkna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu räknar du förvisso, som vanligt, med en av dig påhittad kalkyl. Du kör inte en lastbil på 6kwh/mil. Att du försöker laborera med förutsättningarna att lägga till distributionstrafik hjälper inte. Nu påstår du också att 11kw räcker gott för flera lastbilar. Du får i realiteten ut en mil per timmes laddning. Som flera lastbilar ska dela på. Gör om, gör rätt.

Det här påminner om när du hävdade att elförbrukningen hemma inte behöver öka för att man skaffar elbil - Under förutsättning att man inte laddar bilen hemma. Vem hjälper det? Får den informationen folk att ta datadrivna beslut? Du laddar inte flera lastbilar med 11kw, om de faktiskt används. Du minskar inte elförbrukningen hemma med 15% om du skaffar elbil.

Jag har rätt om jag hävdar att man kan ladda 100 lastbilar med 2kw laddning. Alla är nöjda med det. (Mummel mummel men ingen får köra mer än några hundra meter per dag)

Du reviderade nyligen 11kw laddning räcker för 4 bilar mot 10 som du tidigare hävdat. Dags att revidera igen.

Du får försöka bättra på din egen läsförståelse, det finns inget att polemisera med dig om.

Lycka till!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Upplägget ser alltså ut så här (grovt avrundat):
90 tonnarna rullar i en jämn ström med 5 min(?) mellanrum.
De startar fulladdade i Junosuando 1h till Kaunisvaara.
Lastar och toppladdar. Kör 15 mil till Svappavaara. Det tar ca. 1h 45 min
Stopp för avlastning, 10 min, samt snabbladdning.
De kör 8 mil till Junosuando på ca. 1h.
Där de stannar och tar en 45 min rast samt snabbladdning.
Sen iväg till Kaunisvaara, ca. 1 h.
Lastning och toppning av laddning. Sen iväg till Kaunisvaara, 1 h 45min.
Avlastning och toppning av laddning 10 min.
Sen hem till Junosuando, 1h.

Så under 1 dag
Körtid: 3,45 - Rast på 45 min - 3,45
Körning med tomt ekipage: 8+8+8+8 = 32 mil
Körning med fullt ekipage: 15+15 = 30 mil
Laddning på 1 dag: Fulladad start - 10 min (Kau) + 10 min (Sva) + 45 min (Jun) + 10 min (Kau) + 10min (Sva). Totalt laddar man 1 h 25 min utöver starten med

Nu vet jag inte hur många ekipage som rullar sträckan men det är väl inte få som jag förstår det. Som jag ser det är det i princip laddningen som kan stöka till det.
Det är många bilar som skall ha mycket kräm, men å andra sidan så finns det gott om el uppe i norr jämfört med resten av landet :tungan
Så det där kan nog fungera bra.


En okunnig fråga. Går det att hålla på och toppa upp ladda lite flera gånger om dagen i långa loppet? Tar batteri skada av att snabbt laddas upp några % av kapaciteten flera gånger om dagen? Frågan gäller även vanliga personbilar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En okunnig fråga. Går det att hålla på och toppa upp ladda lite flera gånger om dagen i långa loppet? Tar batteri skada av att snabbt laddas upp några % av kapaciteten flera gånger om dagen? Frågan gäller även vanliga personbilar
Nej, batteriet tar inte någon skada av det. Ju lägre SoC desto bättre, men en laddcykel är 0-100 och "sliter" mest i övre änden av spannet. De flesta om inte alla tillverkare rekommenderar att man har sladden i, ställer laddnivån nånstans mellan 50 och 80% och så sköter datorn om det där för bästa batterihälsa. Skall man åka längre ställer man upp nivån innan så att inte batteriet står länge (>4-5 timmar) med full laddnivå, det negativt för batteriet. Men att ladda till 100% och sedan åka är ingen fara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu ska Helldén öppna ett elbilsgarage med 1000 laddplatser i Stockholm: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-oppnar-europas-storsta-elbilsgarage

Visst, kör man bara någon mil om dagen, dvs egentligen helt onödiga mil eftersom man inom tullarna alltid kan ta tuben, pendeln eller cykla på dom obefintliga cykelbanorna, då kanske det funkar att 1000 bilar laddar lite grann, men det blir fort ganska mycket effekt om alla ska ladda med full kräm samtidigt.

Men, här har Helldén tänkt till igen, och har en smart lösning på problemet: https://www.di.se/nyheter/bolag-tvi...ll-fa-bort-fossila-bilar-sa-fort-som-mojligt/

”Ska man vara riktigt visionär kan man ju använda vehicle-to-grid så att bilen laddar andra när man själv inte använder den. Man säkert hitta på smarta belöningssystem för detta, eftersom man genom att dela med sig sparar på både utrustning och kapacitet i systemen. Med den digitala tekniken är ju detta ingen konst egentligen”, säger Helldén.
Så, dom som har mycket kräm i batteriet, som dom har betalat för att ladda någon annanstans, dom ska ladda upp dom oladdade bilarna. Och man får fler cykler på batteriet, helt gratis. Lastbalanseringen tar sig nya uttryck. Men det är ju onekligen väldigt utanför boxen att bygga ett elbilsgarage som är off grid :hihi

Det står också i artikeln från DI att i stans stolpar är maxeffekten 3,7kW, så man får ut max 1,5 mil i timmen, om man har tur. Visst, på en arbetsdag, eller över natten, kan det ju ge viss räckvidd, men att tanka fullt efter en lite längre tripp kan ju ta dygn. Och att tanka medan man gör lite ärenden är ju mer eller mindre bortkastat.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu ska Helldén öppna ett elbilsgarage med 1000 laddplatser i Stockholm: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-oppnar-europas-storsta-elbilsgarage

Visst, kör man bara någon mil om dagen, dvs egentligen helt onödiga mil eftersom man inom tullarna alltid kan ta tuben, pendeln eller cykla på dom obefintliga cykelbanorna, då kanske det funkar att 1000 bilar laddar lite grann, men det blir fort ganska mycket effekt om alla ska ladda med full kräm samtidigt.

Men, här har Helldén tänkt till igen, och har en smart lösning på problemet: https://www.di.se/nyheter/bolag-tvi...ll-fa-bort-fossila-bilar-sa-fort-som-mojligt/


Så, dom som har mycket kräm i batteriet, som dom har betalat för att ladda någon annanstans, dom ska ladda upp dom oladdade bilarna. Och man får fler cykler på batteriet, helt gratis. Lastbalanseringen tar sig nya uttryck. Men det är ju onekligen väldigt utanför boxen att bygga ett elbilsgarage som är off grid :hihi

Det står också i artikeln från DI att i stans stolpar är maxeffekten 3,7kW, så man får ut max 1,5 mil i timmen, om man har tur. Visst, på en arbetsdag, eller över natten, kan det ju ge viss räckvidd, men att tanka fullt efter en lite längre tripp kan ju ta dygn. Och att tanka medan man gör lite ärenden är ju mer eller mindre bortkastat.
Off-grid behöver inte vara något problem om man lastbalanserar.

(Om ingen kör med bilarna. Jag har rätt även om mitt argument är efterblivet)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu ska Helldén öppna ett elbilsgarage med 1000 laddplatser i Stockholm: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-oppnar-europas-storsta-elbilsgarage

Visst, kör man bara någon mil om dagen, dvs egentligen helt onödiga mil eftersom man inom tullarna alltid kan ta tuben, pendeln eller cykla på dom obefintliga cykelbanorna, då kanske det funkar att 1000 bilar laddar lite grann, men det blir fort ganska mycket effekt om alla ska ladda med full kräm samtidigt.

Men, här har Helldén tänkt till igen, och har en smart lösning på problemet: https://www.di.se/nyheter/bolag-tvi...ll-fa-bort-fossila-bilar-sa-fort-som-mojligt/


Så, dom som har mycket kräm i batteriet, som dom har betalat för att ladda någon annanstans, dom ska ladda upp dom oladdade bilarna. Och man får fler cykler på batteriet, helt gratis. Lastbalanseringen tar sig nya uttryck. Men det är ju onekligen väldigt utanför boxen att bygga ett elbilsgarage som är off grid :hihi

Det står också i artikeln från DI att i stans stolpar är maxeffekten 3,7kW, så man får ut max 1,5 mil i timmen, om man har tur. Visst, på en arbetsdag, eller över natten, kan det ju ge viss räckvidd, men att tanka fullt efter en lite längre tripp kan ju ta dygn. Och att tanka medan man gör lite ärenden är ju mer eller mindre bortkastat.

Det är väl precis dessa laddplatser som saknas så mycket i storstäderna? 1000 laddplatser är ju för fanken kanon för pendlare. Äntligen något konkret bra från Helldén.

3,7 kW ger styvt 30kW på en åttatimmars arbetsdag, det kör man lätt 20 mil på i stadspendling. Nog skall man klaga på mycket om man tycker att det är dåligt…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är väl precis dessa laddplatser som saknas så mycket i storstäderna? 1000 laddplatser är ju för fanken kanon för pendlare. Äntligen något konkret bra från Helldén.

3,7 kW ger styvt 30kW på en åttatimmars arbetsdag, det kör man lätt 20 mil på i stadspendling. Nog skall man klaga på mycket om man tycker att det är dåligt…
Det regimen beslutar, tycker du om. Inget nytt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl precis dessa laddplatser som saknas så mycket i storstäderna? 1000 laddplatser är ju för fanken kanon för pendlare. Äntligen något konkret bra från Helldén.

3,7 kW ger styvt 30kW på en åttatimmars arbetsdag, det kör man lätt 20 mil på i stadspendling. Nog skall man klaga på mycket om man tycker att det är dåligt…
Då ska man också kunna plocka ut 3,7MW i det parkeringshuset, i en region där man redan går lite på knäna... Men med tanke på att stan importerar sopor för att elda upp i Värtan så kanske man kan stoppa in en generator där...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
M+MP beslutar i Stockholm. Beslutar de bra, tycker jag om det.

Din trätgirighet känner inga gränser, ej heller din förmåga att ständigt trampa i galen tunna, iofs till stor glädje för oss andra då det ofta blir dråpligt roligt.

Men du skall inte ta ut din ilska på andra skribenter utan hellre räkna till tio innan du skriver något. Och sedan fundera en gång till innan du trycker på ”svara”. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då ska man också kunna plocka ut 3,7MW i det parkeringshuset, i en region där man redan går lite på knäna... Men med tanke på att stan importerar sopor för att elda upp i Värtan så kanske man kan stoppa in en generator där...

Fint att du ömmar för de stackars stockholmarna som inte har någon el mest hela tiden. Eller?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då ska man också kunna plocka ut 3,7MW i det parkeringshuset, i en region där man redan går lite på knäna... Men med tanke på att stan importerar sopor för att elda upp i Värtan så kanske man kan stoppa in en generator där...
115kw duger gott till 1000 bilar om man lastbalanserar. Räcker även till 1000 lastbilar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fint att du ömmar för de stackars stockholmarna som inte har någon el mest hela tiden. Eller?
Jag klarar mig egentligen ganska hyggligt om strömmen går, kanske sämre på sommaren eftersom kyl och frys behöver kräm, och det underlättar om jag har har ström till datorn när jag jobbar. Men med tanke på dom skraltiga ställverken vi har runt om i Storstockholm så är det bara en tidsfråga innan dom packar ihop helt. Redan idag så tappar dom stinget med jämna mellanrum, och dom kommer nog inte självläka. Och blir stora delar strömlösa en längre tid kommer det skapa mer problem än den där kinesiska snuvan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Javisst, det räcker troligen med 5A, eftersom alla som laddar elbil har oändligt med tid :tummenupp
Jag tror, min egen uppfattning alltså, att det är precis så det kommer att se ut i framtiden. Tack vare, eller på grund av, elektrifieringen så kommer resandet att ta längre tid. Vi kommer att vänja oss vid att "tankningen" inte går på 3 minuter som idag, vi får vänja oss vid att fika mycket mer, vi får vänja oss vid att befolkningens fetmakoefficient kommer att öka markant...

Om inte nya affärsidéer föds, det kanske kommer att byggas gymkedjor i anslutning till laddstationerna, det vore väl nåt? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kommer knappast ”framtiden” att präglas av långresor med Chademoladdade elbilar som maxar på 22 eller 40kW var tionde mil.

Flera tillverkare har redan 800V-system, de snabbladdare som byggs är till övervägande del på minst 250kW (förutom snikvarianterna i de statliga satsningarna). En normal laddsession på resa är då mellan 7-8 och 12-15 minuter och då ungefär var 30-e mil.
Vi som kör Tesla lever i den verkligheten sedan 2019, men det finns ju ingen elbil (avsedd för annat är rent stadsbruk) de närmsta åren som inte kommer att ha minst den typen av laddprestanda och batterikapacitet.

Så att långresorna i framtiden skulle behöva innebära särskilt mycket längre tid är en prognos med ganska bristfälligt underlag.

Att de kommer att ske utan utsläpp och till en lägre kostnad än med motsvarande ICE-bilar står däremot helt klart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu kommer knappast ”framtiden” att präglas av långresor med Chademoladdade elbilar som maxar på 22 eller 40kW var tionde mil.

Flera tillverkare har redan 800V-system, de snabbladdare som byggs är till övervägande del på minst 250kW (förutom snikvarianterna i de statliga satsningarna). En normal laddsession på resa är då mellan 7-8 och 12-15 minuter och då ungefär var 30-e mil.
Vi som kör Tesla lever i den verkligheten sedan 2019, men det finns ju ingen elbil (avsedd för annat är rent stadsbruk) de närmsta åren som inte kommer att ha minst den typen av laddprestanda och batterikapacitet.

Så att långresorna i framtiden skulle behöva innebära särskilt mycket längre tid är en prognos med ganska bristfälligt underlag.

Att de kommer att ske utan utsläpp och till en lägre kostnad än med motsvarande ICE-bilar står däremot helt klart.
Fortfarande så ska effekten fram till stolpen. Elbilsvurmarna fortsätter jämföra äpplen och fälgkors i debatten, å ena sidan behövs ingen effekt alls eftersom man kan ladda med 5A och det går att ladda en Nissan Leaf med minibatteriet fullt jättefort eftersom man bara kör pyttelite, och när man då som motargument har andra transportbehov så är det inga problem för det går att ladda jättemycket med 250kW bla bla bla.

OKQ8 bygger en massa laddstolpar överallt: https://www.okq8.se/medlem/artiklar/sa-bra-ar-de-nya-supersnabbladdarna/

Och såhär skriver dom om supersnabbladdarna:
På stationerna kommer kunderna att kunna ladda sina elbilar med en effekt på upp till 150 kilowatt (kW), vilket betyder att en bil som laddar med full effekt under 20 minuter ökar räckvidden med ca 25 mil, beroende på batteriets status och storlek samt om den laddar som enda bil vid stolpen.
Så för det första så minskar tillgängligheten drastiskt om det tar 20 minuter per 25 mil, beroende på typ av bil osv, istället för som vår familjebil som tankar i ca 120mil på några minuter. För det andra, du får bara ut dom där 25 milen på 20 minuter om du är själv vid stolpen, vilket du inte kommer vara om alla ska ha elbil. Så då får du välja mellan 12 mil på 20 minuter, eller sitta där och uggla i 40 minuter. Plötsligt blev det nästan mer svårplanerat än trafikinfarkterna i Storstockholm. Lägg sen till njutningen att sitta där, stressad och med en tickande klocka, bilen full med hysteriska ungar och en växande kö bakom bilen. Jävlar vad jag ser fram emot det. Det lockar så pass att jag funderar på att skrota vår bil redan idag.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Att de kommer att ske utan utsläpp och till en lägre kostnad än med motsvarande ICE-bilar står däremot helt klart.
Ett typiskt uttalande från elbilsfanatiker som inte vill se hela sammanhanget.
Är du helt säker på att du vill fortsätta hävda att elbilar är utsläppsfria i de stora sammanhangen?
Samma med lägre kostnad.
Om subventioner och skattereduktioner för EV jämförs med alla nuvarande straffskatter för ICE fordon, eller snarare om EV skulle straffskatter lika hårt som ICE, hur tror du då priset för att äga en EV ser ut.
Om EV skulle stå för inte bara sina egna kostnader, utan även mjölkas lika mycket på skatter, är du så lika säker på att EV är så billigt?

Som ren teknisk lösning ser jag inga principiella problem med EV, men man måste se till totalen och referera till det när man argumenterar.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är som att vissa tror att det antingen är jag eller mp som bestämmer…

Jag konstaterar att den skepsis som råder till stor del bygger på okunskap och försöker därför tala om hur det faktiskt fungerar redan idag och förväntas fungera i en mycket nära framtid. Den roadmap som finns tekniskt sett är realistisk och mycket finns redan på plats.

Först är det fel eftersom det inte byggs ladd-infrastruktur. När det byggs ladd-infrastruktur är det också fel. Allt är fel. Och alla är dumma.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror, min egen uppfattning alltså, att det är precis så det kommer att se ut i framtiden. Tack vare, eller på grund av, elektrifieringen så kommer resandet att ta längre tid. Vi kommer att vänja oss vid att "tankningen" inte går på 3 minuter som idag, vi får vänja oss vid att fika mycket mer, vi får vänja oss vid att befolkningens fetmakoefficient kommer att öka markant...

Om inte nya affärsidéer föds, det kanske kommer att byggas gymkedjor i anslutning till laddstationerna, det vore väl nåt? :)
Och löpbanden och de andra maskinerna har en generator och försörjer laddstolparna, ju mer du springer på löpbandet ju fortare kommer du iväg till nästa gym.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top