Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Satt idag i en mycket trevlig diskussion med några kapitalstarka investerare som efter miljödomstolens godkännande av miljötillståndet ser en ljus framtid även i de mer avsides belägna delarna av Norrbotten.

Värt att nämna är att Kaunis Iron går över helt till el för sina lastbilstransporter. Ett annat besked i sammanhanget är att Skellefteå flygplats mest troligt elektrifieras redan under 2022 och det första elflyget kommer att landa kanske redan i mars.

Det kan inte beskrivas som annat än ett misslyckande att mp de facto varit en BROMS i omställningsarbetet, trots sitt tal om motsatsen. Ellådcyklar och feministisk plogning ger knappast någon tillväxt, men en stor omställning av en hel industrisektor till fossilfri produktion gör det. Och får större global effekt samtidigt som Sveriges ekonomi och konkurrenskraft stärks. Heja näringslivet!

Ja, symbolpolitik är trots allt inte det som ger resultat i praktiken. Måtte Södermalm i vart försöka förstå hur illa deras välmenade röstande faktiskt är i den sp bedrövliga verkligheten.

Hur löser man infrastrukturen kring ellastbilarna?
En i den tillverkande delen av den branschen förklarade för mig att en normal åkare tankar för mer än lastbilens inköpspris under 18 månader. Det ger ju en hint om hur lite bilarna står still.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, symbolpolitik är trots allt inte det som ger resultat i praktiken. Måtte Södermalm i vart försöka förstå hur illa deras välmenade röstande faktiskt är i den sp bedrövliga verkligheten.

Hur löser man infrastrukturen kring ellastbilarna?
En i den tillverkande delen av den branschen förklarade för mig att en normal åkare tankar för mer än lastbilens inköpspris under 18 månader. Det ger ju en hint om hur lite bilarna står still.
Wibax köpte nyss en 64 tons ellastbil som redan är i drift med kemikalier längs en rutt på 8 mil enkel vid Piteå. Laddning sker vid lastning/lossning.

Gruvlastbilarna, idag rejäla pjäser på 90 ton totalvikt, körs 15 mil enkel väg från Kaunisvaara till Svappavaara där järnet lastas om på järnväg fvb Narvik. Ungefär halvvägs ligger Junosuando, där lastbilsbasen ligger. Här tar man raster osv. Som jag förstått det tänker man sig att man laddar vid lastning (då står man still tio min eller så) och vid lossning lika länge.
Sedan skall huvuddelen av laddningen ske i Junosuando och då kommer laddstationer att byggas där. Jag tror att det är Volvo som står för hela konceptet och Kaunis har kört pilotprov nu några år med en mindre ellastbil för att prova hur det fungerar på vintern osv.

Den stora vinsten är förstås driftskostnaderna men också servicekostnader, som annars är ganska höga räknat per mil. I och med att chaufförerna ändå har vilotider som skall följas går det inte åt extra tid för laddning.

Såväl Volvo som Scania har aviserat tunga lastbilar även för fjärrtrafik, det är egentligen bara laddinfrastrukturen som inte är på plats ännu längs de stora transportstråken, men de tänker sig nog att ordna det själva efter känd förebild.

Extra intressant är att det mesta går före tidplanen, utvecklingen har gått fortare än vad någon (utom Elon kanske) kunnat tro.



Ett sågverk jag känner till gör av med ca 2500 liter diesel i veckan till maskinerna. 10 kubik i månaden. Deras maskiner lämnar aldrig bygget och de kör inte treskift, vilket innebär att ganska mycket elkapacitet finns tillgänglig nattetid. Det kommer inte att dröja länge innan deras maskiner kör på el om du frågar mig (eller någon ekonom).
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Wibax köpte nyss en 64 tons ellastbil som redan är i drift med kemikalier längs en rutt på 8 mil enkel vid Piteå. Laddning sker vid lastning/lossning.

Gruvlastbilarna, idag rejäla pjäser på 90 ton totalvikt, körs 15 mil enkel väg från Kaunisvaara till Svappavaara där järnet lastas om på järnväg fvb Narvik. Ungefär halvvägs ligger Junosuando, där lastbilsbasen ligger. Här tar man raster osv. Som jag förstått det tänker man sig att man laddar vid lastning (då står man still tio min eller så) och vid lossning lika länge.
Sedan skall huvuddelen av laddningen ske i Junosuando och då kommer laddstationer att byggas där. Jag tror att det är Volvo som står för hela konceptet och Kaunis har kört pilotprov nu några år med en mindre ellastbil för att prova hur det fungerar på vintern osv.

Den stora vinsten är förstås driftskostnaderna men också servicekostnader, som annars är ganska höga räknat per mil. I och med att chaufförerna ändå har vilotider som skall följas går det inte åt extra tid för laddning.

Såväl Volvo som Scania har aviserat tunga lastbilar även för fjärrtrafik, det är egentligen bara laddinfrastrukturen som inte är på plats ännu längs de stora transportstråken, men de tänker sig nog att ordna det själva efter känd förebild.

Extra intressant är att det mesta går före tidplanen, utvecklingen har gått fortare än vad någon (utom Elon kanske) kunnat tro.



Ett sågverk jag känner till gör av med ca 2500 liter diesel i veckan till maskinerna. 10 kubik i månaden. Deras maskiner lämnar aldrig bygget och de kör inte treskift, vilket innebär att ganska mycket elkapacitet finns tillgänglig nattetid. Det kommer inte att dröja länge innan deras maskiner kör på el om du frågar mig (eller någon ekonom).

Ska bli intressant att följa hur det landar.
Bilarna lär ha obscent (i jämförelse) hög batterikapacitet och med det bör den tekniska begränsningen för snabbladdning ligga på hur mycket mos man kan får fram till laddaren.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ska bli intressant att följa hur det landar.
Bilarna lär ha obscent (i jämförelse) hög batterikapacitet och med det bör den tekniska begränsningen för snabbladdning ligga på hur mycket mos man kan får fram till laddaren.
Lastbalanserar man så räcker 16A trefas gott för många lastbilar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ska bli intressant att följa hur det landar.
Bilarna lär ha obscent (i jämförelse) hög batterikapacitet och med det bör den tekniska begränsningen för snabbladdning ligga på hur mycket mos man kan får fram till laddaren.
Än så länge har de inte så våldsamt hög batterikapacitet. Ombyggda diesellastbilar med batteripacken där tankarna satt.


Men såklart behövs det kräm om det skall laddas snabbt, minst 500 kW lär behövas, dvs det är motsvarande 2 stall Tesla V3, och de står ofta 20 på samma plats.

Så motsvarande 4 st Tesla V3 matar en Volvo på samma tid som en bil. Helt OK lösning faktiskt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Än så länge har de inte så våldsamt hög batterikapacitet. Ombyggda diesellastbilar med batteripacken där tankarna satt.


Men såklart behövs det kräm om det skall laddas snabbt, minst 500 kW lär behövas, dvs det är motsvarande 2 stall Tesla V3, och de står ofta 20 på samma plats.

Så motsvarande 4 st Tesla V3 matar en Volvo på samma tid som en bil. Helt OK lösning faktiskt.
Så...16A då?
:unsure:




:hihi
Laddstationerna borde ju definitivt tjäna av att köra batterier på plats för att kunna kräma ut sig mera när lastbilarna rullar in.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lastbalanserar man så räcker 16A trefas gott för många lastbilar.
Ja det gör faktiskt det. Tittar man på en av de första, nämligen Volvo FL Electric som kom 2018 så har den 200 kWh batterikapacitet. Räckvidd ca 30 mil i distributionstrafik. Det innebär cirka 6 kW/mil och laddning med 11 kW mellan 16.00 och 07.00 (15 timmar) ger 165 kWh vilket räcker till 82,5% av hela batteriets kapacitet. Laddar man på lunchen får man 176 kWh per dygn bara på en 11kW-laddbox.

Fler frågor om lastbalansering, eller du kanske bara döljer din ärliga nyfikenhet om elfordon i missriktat sarkastiska påståenden?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så...16A då?
:unsure:




:hihi
Laddstationerna borde ju definitivt tjäna av att köra batterier på plats för att kunna kräma ut sig mera när lastbilarna rullar in.
Det gör de sannolikt, särskilt i områden med höga effektpriser. Men det är inget större problem ens idag.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja det gör faktiskt det. Tittar man på en av de första, nämligen Volvo FL Electric som kom 2018 så har den 200 kWh batterikapacitet. Räckvidd ca 30 mil i distributionstrafik. Det innebär cirka 6 kW/mil och laddning med 11 kW mellan 16.00 och 07.00 (15 timmar) ger 165 kWh vilket räcker till 82,5% av hela batteriets kapacitet. Laddar man på lunchen får man 176 kWh per dygn bara på en 11kW-laddbox.

Fler frågor om lastbalansering, eller du kanske bara döljer din ärliga nyfikenhet om elfordon i missriktat sarkastiska påståenden?

Fast i din egen länk anges en förbrukning om 1,1kWh/km, alltså i runda slängar 6 gånger så mycket som en personbil och dubbelt så mycket som din beräkning ovan.

Krasst är det nog så att man behöver besvärande höga effekter för laddning för att få till en hållbar lösning med lastbilar och eldrift.
Men i jämförelse med effekterna för industrin i samma sektor är det en sommarbris.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sen blir den stora frågan vart kommer elen ifrån. Känns ganska meningslöst att stora delar av tunga transportera ska ställa om till eldrivna och så får Karlshamns verket köra upp 140000 liter i timmen för att vi ska kunna ladda alla maskiner
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast i din egen länk anges en förbrukning om 1,1kWh/km, alltså i runda slängar 6 gånger så mycket som en personbil och dubbelt så mycket som din beräkning ovan.

Krasst är det nog så att man behöver besvärande höga effekter för laddning för att få till en hållbar lösning med lastbilar och eldrift.
Men i jämförelse med effekterna för industrin i samma sektor är det en sommarbris.
I distributionstrafik är det mycket start-stopp. Elfordon har längre räckvidd i stadstrafik än på landsväg. Så svaret är nog snarare "det beror på"... Och ja, det handlar om höga laddeffekter men som jag visar i exemplet är det inte på något vis orealistiskt ens idag.

Jag minns när vi ett begränsat inbjudet gäng 2017 var på studiebesök på BMW-s "hemliga" testanläggning utanför Arjeplog. Då höll de på med installationen av ett antal 150 kW-laddare. Från och med nu var det elbilar som skulle provas... Vi bara: "Ååååhhhhhh HUNDRAFEMTI kilowatt liksom!!" (ögonen stod ut). Idag är det knappt det räknas som snabbladdare ens för personbilar... 250/350kW är den nya standarden. x

Tesla öppnade nyss sin Supercharger i Söderham (laddade där i förrgår förresten). 20 stycken 250 kW-laddare.

Motsvarande anläggning på truckstoppet skulle kanske ge 5 lastbilar 1MW vardera. Jag tror att det skulle trycka på rätt bra i ett 500 kWh-batteri så det räcker fram till nästa körvila.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sen blir den stora frågan vart kommer elen ifrån. Känns ganska meningslöst att stora delar av tunga transportera ska ställa om till eldrivna och så får Karlshamns verket köra upp 140000 liter i timmen för att vi ska kunna ladda alla maskiner

Nu har vi ett slutförvar på gång, då är det väl rimligt att vi använder det fullt ut?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sen blir den stora frågan vart kommer elen ifrån. Känns ganska meningslöst att stora delar av tunga transportera ska ställa om till eldrivna och så får Karlshamns verket köra upp 140000 liter i timmen för att vi ska kunna ladda alla maskiner
Fast det körde bara för att elen var dyr och det lönade sig att sälja elen utomlands... och ja, det var värdelöst att avveckla kärnkraftsreaktorer i förtid...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
I distributionstrafik är det mycket start-stopp. Elfordon har längre räckvidd i stadstrafik än på landsväg. Så svaret är nog snarare "det beror på"... Och ja, det handlar om höga laddeffekter men som jag visar i exemplet är det inte på något vis orealistiskt ens idag.

Jag minns när vi ett begränsat inbjudet gäng 2017 var på studiebesök på BMW-s "hemliga" testanläggning utanför Arjeplog. Då höll de på med installationen av ett antal 150 kW-laddare. Från och med nu var det elbilar som skulle provas... Vi bara: "Ååååhhhhhh HUNDRAFEMTI kilowatt liksom!!" (ögonen stod ut). Idag är det knappt det räknas som snabbladdare ens för personbilar... 250/350kW är den nya standarden. x

Tesla öppnade nyss sin Supercharger i Söderham (laddade där i förrgår förresten). 20 stycken 250 kW-laddare.

Motsvarande anläggning på truckstoppet skulle kanske ge 5 lastbilar 1MW vardera. Jag tror att det skulle trycka på rätt bra i ett 500 kWh-batteri så det räcker fram till nästa körvila.

Svaret är att jag tror att Volvos specifikation av förbrukning är närmare än din gissning.
Ska man köra lastbilar på el behöver man väldigt höga effekter för laddning för att få lönsamhet i det hela. Allt annat är tyvärr inte sant.

Därmed inte sagt att det är omöjligt, men det gynnar ingen att försköna siffror.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svaret är att jag tror att Volvos specifikation av förbrukning är närmare än din gissning.
Ska man köra lastbilar på el behöver man väldigt höga effekter för laddning för att få lönsamhet i det hela. Allt annat är tyvärr inte sant.

Därmed inte sagt att det är omöjligt, men det gynnar ingen att försköna siffror.
I samma dokument står deras egen angivelse av räckvidden, det är alltså inte min gissning utan deras uppgift...

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja det gör faktiskt det. Tittar man på en av de första, nämligen Volvo FL Electric som kom 2018 så har den 200 kWh batterikapacitet. Räckvidd ca 30 mil i distributionstrafik. Det innebär cirka 6 kW/mil och laddning med 11 kW mellan 16.00 och 07.00 (15 timmar) ger 165 kWh vilket räcker till 82,5% av hela batteriets kapacitet. Laddar man på lunchen får man 176 kWh per dygn bara på en 11kW-laddbox.

Fler frågor om lastbalansering, eller du kanske bara döljer din ärliga nyfikenhet om elfordon i missriktat sarkastiska påståenden?
Nu räknar du förvisso, som vanligt, med en av dig påhittad kalkyl. Du kör inte en lastbil på 6kwh/mil. Att du försöker laborera med förutsättningarna att lägga till distributionstrafik hjälper inte. Nu påstår du också att 11kw räcker gott för flera lastbilar. Du får i realiteten ut en mil per timmes laddning. Som flera lastbilar ska dela på. Gör om, gör rätt.

Det här påminner om när du hävdade att elförbrukningen hemma inte behöver öka för att man skaffar elbil - Under förutsättning att man inte laddar bilen hemma. Vem hjälper det? Får den informationen folk att ta datadrivna beslut? Du laddar inte flera lastbilar med 11kw, om de faktiskt används. Du minskar inte elförbrukningen hemma med 15% om du skaffar elbil.

Jag har rätt om jag hävdar att man kan ladda 100 lastbilar med 2kw laddning. Alla är nöjda med det. (Mummel mummel men ingen får köra mer än några hundra meter per dag)

Du reviderade nyligen 11kw laddning räcker för 4 bilar mot 10 som du tidigare hävdat. Dags att revidera igen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gruvlastbilarna, idag rejäla pjäser på 90 ton totalvikt, körs 15 mil enkel väg från Kaunisvaara till Svappavaara där järnet lastas om på järnväg fvb Narvik. Ungefär halvvägs ligger Junosuando, där lastbilsbasen ligger. Här tar man raster osv. Som jag förstått det tänker man sig att man laddar vid lastning (då står man still tio min eller så) och vid lossning lika länge.
Sedan skall huvuddelen av laddningen ske i Junosuando och då kommer laddstationer att byggas där. Jag tror att det är Volvo som står för hela konceptet och Kaunis har kört pilotprov nu några år med en mindre ellastbil för att prova hur det fungerar på vintern osv.
Upplägget ser alltså ut så här (grovt avrundat):
90 tonnarna rullar i en jämn ström med 5 min(?) mellanrum.
De startar fulladdade i Junosuando 1h till Kaunisvaara.
Lastar och toppladdar. Kör 15 mil till Svappavaara. Det tar ca. 1h 45 min
Stopp för avlastning, 10 min, samt snabbladdning.
De kör 8 mil till Junosuando på ca. 1h.
Där de stannar och tar en 45 min rast samt snabbladdning.
Sen iväg till Kaunisvaara, ca. 1 h.
Lastning och toppning av laddning. Sen iväg till Kaunisvaara, 1 h 45min.
Avlastning och toppning av laddning 10 min.
Sen hem till Junosuando, 1h.

Så under 1 dag
Körtid: 3,45 - Rast på 45 min - 3,45
Körning med tomt ekipage: 8+8+8+8 = 32 mil
Körning med fullt ekipage: 15+15 = 30 mil
Laddning på 1 dag: Fulladad start - 10 min (Kau) + 10 min (Sva) + 45 min (Jun) + 10 min (Kau) + 10min (Sva). Totalt laddar man 1 h 25 min utöver starten med fulladning.

Nu vet jag inte hur många ekipage som rullar sträckan men det är väl inte få som jag förstår det. Som jag ser det är det i princip laddningen som kan stöka till det.
Det är många bilar som skall ha mycket kräm, men å andra sidan så finns det gott om el uppe i norr jämfört med resten av landet :tungan
Så det där kan nog fungera bra.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top