Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det knepiga är väl just det.
Har du bara 16A så blir det lång laddtid, man laddar ju kanske 4-5mils körning/timme.
Kanske kan funka om man får stå där över dagen när man jobbar, men då är den platsen upptagen hela dagen.
Jag ska byta bil snart och då kikar man på allting, det som är bäst för mig just nu.
Men elbilen saknar just den där infrastrukturen.
Men....kanske nästa bil, om några år till.. :va
Om du lastbalanserar kan du ha 10 bilar på 16A trefas och alla kommer bli nöjda. Detta enligt en säker källa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mer realistiskt så kan man absolut ha kanske 4 laddboxar på en vanlig 16A försörjning med lastbalansering.
Det är bara när alla är inkopplade samtidigt som man får typ 2,5kW men eftersom man oftast kör bara några mil varje dag kommer det ändå att innebära att alla är fulladdade i stort sett varje morgon. När en slutat ladda får de övriga 3,7kW var, när nästa slutat får de två återstående 5,5kW och den sista får 11kW.

Tesla har använt detta system i sina V2-laddare sedan 2012 och det har fungerat alldeles utmärkt eftersom all inte används samtidigt.

Men 11kW är bättre än 2kW. På 4 timmar får man i ström för ca 20-25 mil och de flesta pendlar nog kortare än så varje dag. Jag har en 11kW laddare vid jobbet 22 mil hemifrån och det räcker gott om man nu inte bara skall dit, hämta en grej och sedan hem. Då måste man ha snabbladdare för resor.


Här byggs de i närtid.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mer realistiskt så kan man absolut ha kanske 4 laddboxar på en vanlig 16A försörjning med lastbalansering.
Det är bara när alla är inkopplade samtidigt som man får typ 2,5kW men eftersom man oftast kör bara några mil varje dag kommer det ändå att innebära att alla är fulladdade i stort sett varje morgon. När en slutat ladda får de övriga 3,7kW var, när nästa slutat får de två återstående 5,5kW och den sista får 11kW.

Tesla har använt detta system i sina V2-laddare sedan 2012 och det har fungerat alldeles utmärkt eftersom all inte används samtidigt.

Men 11kW är bättre än 2kW. På 4 timmar får man i ström för ca 20-25 mil och de flesta pendlar nog kortare än så varje dag. Jag har en 11kW laddare vid jobbet 22 mil hemifrån och det räcker gott om man nu inte bara skall dit, hämta en grej och sedan hem. Då måste man ha snabbladdare för resor.


Här byggs de i närtid.
Bra att du reviderat från 10 laddboxar till 4. En dramatisk förändring men ändå bra att du går åt rätt håll.

Kör du bara någon mil om dagen? ”Man” kör oftast inte 365 mil per år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1200 mil per år är genomsnitt, dvs 3,5 mil om dagen. Tar då ungefär 45 min på laddstolpen. Om du då har 8 timmars laddning till förfogande så kan du enkelt räkna ut hur många laddboxar/bilar som en enda 16A-trefas kan ladda varje natt.

I en bostadsrättsförening med xx eller yy bilplatser kan man då utgå från ungefär detta exempel och lägga på den marginal man vill ha.

En kommun jag känner till kommer att göra precis denna lösning för hemtjänsten; dvs 12 eller om det var 18 laddboxar med lastbalansering. Det behövdes ingen märkvärdig elkapacitet för det och jag tror nog att man enkelt kan googla sig fram till hur man gjort på andra ställen där man kanske satt upp hundratalet laddboxar/laddpunkter i P-hus osv utan att behöva bygga ett nytt kärnkraftverk bredvid.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
en enda 16A-trefas kan ladda varje natt.
Du lär medge att det där lär lite "kommunistisk tilldelning" av resurser. Friheten/valfriheten är svår att ersätta med moderna bensinslangar smala som sugrör än hur man vrider och ormar sig. Det kommer ta lååång tid för människor att vänja sig av med "bara 3 minuter på macken".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vadå 16A. Det räcker med 5A som motorvärmaruttagen har ju.

Per bil absolut. Det har de ju idag… fast 5A har de inte, de brukar ha 10A. Ger en mil i timmen, dvs 8 mil per natt då. Eller 12 mil 18-06. De flesta kör som sagt 3,5 mil så jag tror banne mig 5A räcker…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snabbladdare är för resor och har hög effekt vilket kräver infrastruktur och resurser.

En laddbox vid parkeringsplatsen/fiket/shoppingcentret/idrottshallen osv osv är något helt annat och det är sådana som vem som helst egentligen kan sätta upp så länge man har kapaciteten till ett trefasuttag på 16A. Eller lägre, om man inte ens har det.
Ja, fast nu var det 150kW vi pratade om, då räcker inte 16A någonstans.
Samma sak med att småfiken skulle skaffa snabbladdare, då vill man nog också ha lite mer vojma än 11kW så att mer en en kund kan ladda snabbt och inte behöva fika i 8h.

...och apropå laddbalansering så installerade vi en laddbox hemma. vi har 20A säkring och bilen kan ladda 6,6kW på en fas. När huset då börjar värma och om vi kör t ex diskmaskinen samtidigt så kommer lastbalanseraren inte ens att starta laddningen. Den går inte igång med mindre än 6A vilket då i praktiken innebär att den inte laddar alls på hela natten och bilen är tom på morgonen. När jag stänger av lastbalanseraren helt och kör manuell laddning på 6A så fungerar allting samtidigt men säkringen blir ganska varm. Enda sättet är att säkra upp till 25A men det kostar betydligt mer per år. Risken är dock att lastbalanseringen går på, och av, på och av och när den gjort det tillräckligt många gånger går bilens ombordladdare i LIMP-mode och stänger av sig helt. Så, det blev ingen lastbalansering eftersom det inte finns något att balansera... :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, fast nu var det 150kW vi pratade om, då räcker inte 16A någonstans.
Samma sak med att småfiken skulle skaffa snabbladdare, då vill man nog också ha lite mer vojma än 11kW så att mer en en kund kan ladda snabbt och inte behöva fika i 8h.

...och apropå laddbalansering så installerade vi en laddbox hemma. vi har 20A säkring och bilen kan ladda 6,6kW på en fas. När huset då börjar värma och om vi kör t ex diskmaskinen samtidigt så kommer lastbalanseraren inte ens att starta laddningen. Den går inte igång med mindre än 6A vilket då i praktiken innebär att den inte laddar alls på hela natten och bilen är tom på morgonen. När jag stänger av lastbalanseraren helt och kör manuell laddning på 6A så fungerar allting samtidigt men säkringen blir ganska varm. Enda sättet är att säkra upp till 25A men det kostar betydligt mer per år. Risken är dock att lastbalanseringen går på, och av, på och av och när den gjort det tillräckligt många gånger går bilens ombordladdare i LIMP-mode och stänger av sig helt. Så, det blev ingen lastbalansering eftersom det inte finns något att balansera... :)

Har du ett värmesystem eller något annat i huset som drar en massa mer än vanligt?
Jag har 20A hemma och det är sällan problem att ladda bilen med mindre än 3x16A nattetid. Ska det i tidsbrist laddas dagtid slutar det ofta med ca 3x9-11A inklusive tvätt och disk.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har du ett värmesystem eller något annat i huset som drar en massa mer än vanligt?
Jag har 20A hemma och det är sällan problem att ladda bilen med mindre än 3x16A nattetid. Ska det i tidsbrist laddas dagtid slutar det ofta med ca 3x9-11A inklusive tvätt och disk.
Japp, direktverkande el med ett så kallat "komfortsystem" med sensorer på flera ställen. Fördelen är att systemet håller en jämn temp i huset och öppnar man ett fönster så går inte elementet på full gas. Nackdelen är att när den drar igång värmen så flyttas belastningen runt på alla tre faserna med jämna mellanrum, då drar den 13A under en liten stund. Har man då diskmaskinen igång, eller något annat, så räcker inte strömmen för att komma upp i 6A så lastbalanseraren drar igång. 20A funkar säkert utmärkt tillsammans med t ex fjärrvärme men det har vi inte på landet :)

Nu klagar jag inte, det funkar utmärkt att ladda bilen, men inte med lastbalansering mot huset... :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Japp, direktverkande el med ett så kallat "komfortsystem" med sensorer på flera ställen. Fördelen är att systemet håller en jämn temp i huset och öppnar man ett fönster så går inte elementet på full gas. Nackdelen är att när den drar igång värmen så flyttas belastningen runt på alla tre faserna med jämna mellanrum, då drar den 13A under en liten stund. Har man då diskmaskinen igång, eller något annat, så räcker inte strömmen för att komma upp i 6A så lastbalanseraren drar igång. 20A funkar säkert utmärkt tillsammans med t ex fjärrvärme men det har vi inte på landet :)

Nu klagar jag inte, det funkar utmärkt att ladda bilen, men inte med lastbalansering mot huset... :)

Stökigt. Vi har en skön blandning av el/golvvärme, elradiator och luftvärmepump modell tattarradhus men kommer sällan upp i mer än 4-5kW i momentan effekt för uppvärmning.
Finns varianter för radiatorstyrning i hemmiljö som fixar nattsänkning, kan kanske spara ett par kWh i en sån applikation.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hade du klarat dig på 5A?

Det beror på hur man räknar. Om jag minns rätt finns det någon typ av negativ faktor att ta hänsyn till.

Men rent krasst klarar man sig på mindre än 5A. Under förutsättning att man inte kör mycket och har ett väldigt förutsägbart körmönster. I praktiken skulle jag inte ge mig på att köra elbil utan att ha tillgång till iaf 10A enfas för laddning hemma.
Det finns en hel del som gör det men jag skulle inte orka med att åka till publik laddare så frekvent som skulle krävas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
En laddbox och alla "riktiga" elbilar laddar på trefas och då är det naturligtvis enklare. Det kan ju vara så att du har en överbelastning redan idag på någon fas, men det är ju inte elbilens fel utan det går ju att göra något åt innan.

Ligger man på gränsen med 16A huvudsäkring är det ju inte någon enorm sak att öka till 20A.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
Börja med att låta en elektriker möblera om litet i centralen så att belastningen blir jämnare fördelad på de tre faserna. Då minskar risken att just en huvudsäkring löser ut.

Därefter lämnar jag rådgivning över till mer kompetenta än jag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
Det är lite klurigt.
Men i en enskild fastighet måste man mäta de olika faserna, och se till att belastningen ligger någorlunda jämt fördelat.
Det är inte ovanligt att det kanske har varit bra från början, men tillbyggnationer har inte tagit hänsyn till att fördela lasterna.
Så en fas är oftast hårdare lastad, och det blir dåligt även om man ansluter en trefasig förbrukare.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?

Hemma har jag Easee/Tibber/Tesla med balansering och den kombinationen är inte smart nog för "fasvis" balansering. Men jag misstänker att det är bilen som är den svaga punkten i det fallet, lite oklart dock.
Men med en modern elmätare kan man se hur förbrukningsprofilen ser ut även för enskilda faser. Då kan du ganska lätt avgöra om det t.ex. finns utrymme för att flytta runt lite i inkopplingen för att jämna ut lite.
Som sagt så klarar jag mig fint med 20A hemma, kanske skull funka med 16A men för oss är det ingen prissillnad mellan 16A och 20A så då är det lätt att välja.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top