Jag rapar upp mitt vanliga förslag på ändring i det parlamentariska systemet:
Regeringen skall bestå av minst 50,1% av väljarunderlaget, alltså representera majoriteten av valresultatet. Partierna skall ingå i regeringsunderlaget tills de möter minst majoritet. Partierna fylls på i turordning efter valresultat. Alla andra får arbeta i opposition och i Riksdagen precis som vanligt. Partierna FÅR inte välja vem de vill samarbeta med. Det är inte deras uppgift, deras uppgift är att försöka göra svenska folkets vilja lag, inget annat. De vet inte bättre än vi, de är inte någon sorts underbarn som sitter på alla svar som "vanliga människor" (vad fan är ens det? du är unik precis som alla andra?) inte har?
Jag respekterar professionen politiker, men det är som vanligt inte orden som räknas, utan handlingarna. Där tycker jag många politiker har att fundera över en stund. Det, och varför de har den position de faktiskt har.
Alltså:
Valresultat efter val 2018:
1. S: 28,6%
2. M: 19,84%
S:a: 44:44 % - räcker inte, då får vi slänga på tredje största parti:
SD: 17,53%
S:a: 65:97% - då kör vi.
Tillsammans får de 65,97% av rösterna och får därmed bilda regering tillsammans, jag förväntar mig att det går att ordna precis som vanligt.
Precis som att jag i mitt yrkesliv måste samarbeta med folk som jag absolut inte håller med åsiktsmässigt och som jag emellanåt finner högst olämpliga att göra det jobb de (kanske) gör, får politikerna lösa det, som alla vi andra förväntas göra.
Varför ska de få välja vem de vill jobba med? De sitter där pga folkets röster. Det måste få vara slut på politikernas tjäbblande någon jävla gång.