Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Å andra sidan har ju ett parti med 4,4% väljarstöd haft vetorätt i obehagligt många frågor...

Just precis! Ett parti som dessutom sitter där dom sitter pga taktikröstande stödröster.
Utan taktikröstar kanske dom skulle haft 3 % och några andra partier skulle haft mellanskillnaden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle nog säga att de haft betydligt mer än vetorätt. De har ju bedrivit ren gisslanpolitik för att få sin vilja igenom lite överallt...

Ja, och om det inte vore för att alla partiers barnsligt avoga inställning och vägran att samarbeta i någon endaste fråga med landets tredje största parti så skulle MP aldrig haft den makten.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag rapar upp mitt vanliga förslag på ändring i det parlamentariska systemet:

Regeringen skall bestå av minst 50,1% av väljarunderlaget, alltså representera majoriteten av valresultatet. Partierna skall ingå i regeringsunderlaget tills de möter minst majoritet. Partierna fylls på i turordning efter valresultat. Alla andra får arbeta i opposition och i Riksdagen precis som vanligt. Partierna FÅR inte välja vem de vill samarbeta med. Det är inte deras uppgift, deras uppgift är att försöka göra svenska folkets vilja lag, inget annat. De vet inte bättre än vi, de är inte någon sorts underbarn som sitter på alla svar som "vanliga människor" (vad fan är ens det? du är unik precis som alla andra?) inte har?

Jag respekterar professionen politiker, men det är som vanligt inte orden som räknas, utan handlingarna. Där tycker jag många politiker har att fundera över en stund. Det, och varför de har den position de faktiskt har.

Alltså:

Valresultat efter val 2018:

1. S: 28,6%
2. M: 19,84%
S:a: 44:44 % - räcker inte, då får vi slänga på tredje största parti:
SD: 17,53%
S:a: 65:97% - då kör vi.

Tillsammans får de 65,97% av rösterna och får därmed bilda regering tillsammans, jag förväntar mig att det går att ordna precis som vanligt.

Precis som att jag i mitt yrkesliv måste samarbeta med folk som jag absolut inte håller med åsiktsmässigt och som jag emellanåt finner högst olämpliga att göra det jobb de (kanske) gör, får politikerna lösa det, som alla vi andra förväntas göra.

Varför ska de få välja vem de vill jobba med? De sitter där pga folkets röster. Det måste få vara slut på politikernas tjäbblande någon jävla gång.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, och om det inte vore för att alla partiers barnsligt avoga inställning och vägran att samarbeta i någon endaste fråga med landets tredje största parti så skulle MP aldrig haft den makten.

Det där har jag också funderat på. Det finns partier som vägrar förhandla med stora partier längst ut på högerkanten. Det finns också partier som vägrar förhandla med nästan lika stora partier längst ut på vänsterkanten. Men det går tydligen hur bra som helst att konstant förhandla och samarbeta med ett antal stollar som anser sig ligga nära mitten, som bara representerar var tjugofemte svensk, som bara bedriver symbolpolitik, som gör allt för att demontera svensk industri såväl som glesbygd och som gör allt för att ytterligare belasta ett redan överbelastat rättsväsende och migrationssystem...

Varför är det så mycket lindrigare att förhandla och samarbeta med någon som med lite ordbajseri påstår sig vara grön istället för brun eller mörkröd...? Tittar man på utkomsten ur respektive politik så är det ju knappast de bruna eller de mörkröda som demonterar vårat land...?

MP har - i alla fall förra veckan - åsikten att de aldrig mer tänker rösta fram en regering där de själva inte sitter med. Jag skulle gladeligen se att andra partier gör en skarp och tydlig kontring mot det uttalandet och tydligt deklarerar att "vi tänker aldrig mer rösta fram en regering där MP ingår". Dels för att jag tror att det finns en hel del röster att tjäna på ett sådant ställningstagande, dels för att någon behöver slå an tonen så att Maggan förstår detta redan nu...

Den mörkröda dörrmattan lär ju knappast göra ett sådant uttalande då gammal vänskap från vänsterorienterade stenkastaraktioner sannolikt är för stark. Men om M, SD, KD och L tydligt deklarerar detta så börjar det brännas och lyckas man övertyga en just nu inte väldigt MP-positiv Annie så blir ju detta högintressant...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
BP gick ut o berättade att brytpunkten när BP tjänar mera pengar på ladd stationer än fosilbränsle är ca 2025.. Det går fort nu?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med tanke på hur det ser ut på en modern bensinstation så skulle man ju vilja veta hur mycket pengar de egentligen tjänar på bensinpumpar och laddstolpar i förhållande till varmkorv och blaskigt kaffe...

Det fåtal gånger man har bråttom och måste betala något i kassan så lyckas man ju alltid hamna bakom minst tre idioter som naturligtvis ska beställa en korvjävel som just då inte finns på grillen och dessutom med dom mest otroliga tillbehören...

Ska man gissa att korven står för 75% av deras intäkter...? Och varför skriker ingen miljöpartist om att byta ut korven mot vegetariska eller veganska alternativ...? Detta skulle säkert göra tio gånger större skillnad för miljön jämfört med laddstolpar istället för bensinpumpar...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För nåt dussin år sen hörde jag att en tjuvtankning tog veckans förtjänst på bensin. Då var det veckotidningar och biltvätt som gav intäkter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En genomsnittlig tjuvtankning tog inkomsterna från ungefär 600 liter bränsle 2019, enligt en bekant som var föreståndare på en OK-mack.

Den vinst macken gör är ungefär skillnaden mellan obemannade och bemannade stationer - vad brukar det vara,15-30 öre per liter?

Så absolut, det är minilivs, tvätt och skräpmat man tjänar pengarna på. Så el är troligen en bättre affär; inga dyra tanksystem och miljöregler och längre tid för kunden att äta sin bistromeny extra allt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska man gissa att korven står för 75% av deras intäkter...? Och varför skriker ingen miljöpartist om att byta ut korven mot vegetariska eller veganska alternativ...? Detta skulle säkert göra tio gånger större skillnad för miljön jämfört med laddstolpar istället för bensinpumpar...
Ja, eller alla pappmuggar med kaffe som säljs, eller för den delen alla McDonalds happymeal, som ofta pryder våra vägrenar. Nu tror väl den generelle miljöpartisten att vägren är ett nomadiskt klövdjur, men det saknas ju inte direkt sopor på trottoarerna eller i tunnelbanan heller.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det här visar tydligt på hur lätt det är för bränslebolagen och mackarna att lägga ner verksamheten eller byta spår helt.
Det finns dem som vill tro att mackarna stannar kvar och fortsätter att sälja fossilbränsle av ren omtanke om alla som inte hinner skaffa elbil.
Men om elbilarna är tillräckligt många inom några år, varför skall mackarna och bränslebolagen kämpa med detta till allt för små marginaler?
Lafferkurvan tror jag bestämt att någon hänvisade till innan...

Om stor del av befolkningen inte hinner ställa om, skall staten behöva gå in och sponsra bränsleleveranser till befolkningen?
Det skulle iofs ge en hjärtinfarkt till alla miljöpartister ?

Nu kvarstår dock många faktorer, som hur elförsörjningen skall klaras, och återgå till gamla rimliga nivå, och hur elnät och nationell laddstruktur skall se ut.
Men fossilbränsle mackar måste upprätthållas.
Och skall det göras måste staten sponsra det på ett eller annat sätt.
Eller tja, sponsra och sponsra, inte ta in så mycket skatter som man gör idag är väl snarare beskrivningen.
T.ex. minska skatten så att mackarna kan öka sin marginal.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
El såklart, vad trodde du man baserade laddstationer på :tungan
Eh, mer vad dom baserade kalkylen på? Gör BP laddstationer? Är dom en elproducent? Eller ska dom tjäna pengar på tjänsten laddstationer efter vägarna? Hur ser dom att det tippar över om 3 år? Med tanke på volymerna fordon som fortfarande drivs av flytande bränslen, och så försvinnande få eldrivna det finns så låter det lite överdrivet.

Eller så tjänar dom så otroligt mycket pengar på att erbjuda laddstolpar att det trots små volymer ger enorma intäkter. Och det i sig kanske är en anledning för att driva på övergången, det finns massor med pengar för företagen i det här. Jag tror att miljösamvetet är minimalt dock.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du som privatperson sätter upp en laddstolpe utanför Konsum/Systembolaget/nattparkeringen och så tar du ditt elpris+2kr i timmen, hur lång tid tror du att du behöver för att tjäna in investeringen?

Det är ju det här som företagen nu börjar inse. Ingen driftskostnad, en rätt liten investering och sedan mata på...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fossilt:
Krångliga installationer, dyra leveranser, sanera marken efter nedläggning och pengarna till Opec.
Stort men minskande underlag.
El:
Enkel leverans (nåja...), installation, rent, inhemska (nåja...) producenter av olika slag.
Litet men ökande underlag.

Ekvationen ser väl ganska enkel ut tycker jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du som privatperson sätter upp en laddstolpe utanför Konsum/Systembolaget/nattparkeringen och så tar du ditt elpris+2kr i timmen, hur lång tid tror du att du behöver för att tjäna in investeringen?

Det är ju det här som företagen nu börjar inse. Ingen driftskostnad, en rätt liten investering och sedan mata på...

Ja, när staten står för halva investeringen så brukar det bli lättare att räkna hem investeringar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eh, mer vad dom baserade kalkylen på? Gör BP laddstationer? Är dom en elproducent? Eller ska dom tjäna pengar på tjänsten laddstationer efter vägarna? Hur ser dom att det tippar över om 3 år? Med tanke på volymerna fordon som fortfarande drivs av flytande bränslen, och så försvinnande få eldrivna det finns så låter det lite överdrivet.

Eller så tjänar dom så otroligt mycket pengar på att erbjuda laddstolpar att det trots små volymer ger enorma intäkter. Och det i sig kanske är en anledning för att driva på övergången, det finns massor med pengar för företagen i det här. Jag tror att miljösamvetet är minimalt dock.

Jag tror att det är så enkelt att det handlar om ett synnerligen politiskt korrekt uttalande, utan större sanningshalt…eller möjligtvis ytterligare ett fall där saker ur en ekonomisk beräkningsmodell tas ur sitt sammanhang och sedan presenterats som något helt annat…

Hela BP omsätter 200 miljarder USD och merparten av detta har ingen koppling till den privata bilismen, alltså de tänkta användarna av laddstolpar. Så att laddstolpar vs bensinpumpar skulle ha en stor påverkan på hela företagets resultat inom några enstaka år - osannolikt.

Glöm inte att BP har ett väldigt skamfilat rykte efter skandalen i amerikanska golfen (under svenskt ledarskap, dessutom), så det är föga förvånande att de kör lite ”greenwashing” genom att säga saker som ligger i tiden.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top