Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du har aldrig varit där?

Önskar man GB-s klimat är det läge för stor sinnesundersökning.
Jovars, under Goodwood FoS var det sol och fint. Senaste besöket i Glasgow var som i Sverige. Sist jag var Dublin regnade det, när jag var i Birmingham för många år sedan var det soligt och fint.

Jag vet att det regnar mer i UK än här, men temperaturmässigt är det mildare än motsvarande breddgrad här. Jag kör hellre hoj i regn än i minusgrader!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
UK…?

Varm dryck som de kallar öl. Kalla märkliga saker att äta som de kallar paj. De borde ställa dem bredvid varandra, så att ”ölen” blir iskall och pajen blir het.

Omöjligt att duscha utan att frysa ihjäl, bränna sig eller att först spendera femton minuter med att ställa in TVÅ vattenkranar med millimeterprecision.

Parkettgolv i hela hotellrummet, förutom heltäckningsmattan i badrummet. Varför är heltäckningsmattan runt toalettstolen klibbig…?

Fönsterrutor som skallrar i vinden trots att hälften av vinden åker rakt igenom och vattenledningar längs utsidan av husets väggar.

Ytterdörrar som öppnas inåt, rakt från gatan in i vardagsrummet.

Storm och regn i tid och otid.

Nä, om det blir så där jag bor så blir jag nog frivilligt Miljöpartist…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
UK…?

Varm dryck som de kallar öl. Kalla märkliga saker att äta som de kallar paj. De borde ställa dem bredvid varandra, så att ”ölen” blir iskall och pajen blir het.

Omöjligt att duscha utan att frysa ihjäl, bränna sig eller att först spendera femton minuter med att ställa in TVÅ vattenkranar med millimeterprecision.

Parkettgolv i hela hotellrummet, förutom heltäckningsmattan i badrummet. Varför är heltäckningsmattan runt toalettstolen klibbig…?

Fönsterrutor som skallrar i vinden trots att hälften av vinden åker rakt igenom och vattenledningar längs utsidan av husets väggar.

Ytterdörrar som öppnas inåt, rakt från gatan in i vardagsrummet.

Storm och regn i tid och otid.

Nä, om det blir så där jag bor så blir jag nog frivilligt Miljöpartist…
Tror att det är kvinnorna som lockar.
Och fotboll såklart. COYI!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Heltäckningsmatta på hotellrummen är perfekt när man spiller grogg.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Heltäckningsmatta på hotellrummen är perfekt när man spiller grogg.

Möjligtvis om man dricker grogg samtidigt som man sitter och skiter. Annars tycker jag nog mest att det är ett av dom äckligare inslagen i det landet…

Man har precis checkat in och fått sitt fräscha nystädade hotellrum. Men heltäckningsmattan utanför duschen är fortfarande blöt från föregående gäst och står man för länge vid toalettstolen så kletar fötterna fast i mattan…

Nej, hygien är inte deras starkaste kort. Det är inte konstigt att galna kosjukan och liknande saker kommer därifrån.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hakelius är läsvärd och Stenevi har ritat en teckning i en intervju med DN. Riktigt roligt, nivån är så jävla låg.

Ni kan själva välja vad ni finner mest genant med det här. Är det den enfaldiga texten, skriven av en svensk partiledare? Är det alla lager av skenhelig signalpolitik som texten speglar? Är det barnteckningen, utförd av en liten krabat som snart ska fylla 46?

Själv tror jag nog att det som mer än något annat får mig att rysa av obehag är att Sveriges största morgontidning – det här är så pinsamt att jag inte ens har hjärta att nämna den vid namn – ber partiledarna att rita teckningar av det här slaget, att partiledarna gör som tidningen säger, att tidningen slår upp bilderna på förstasidan och att det inte leder till ett samfällt och djupt hånskratt i läsekretsen.

Den som inte ser hur löjligt det här är, är själv en del av löjligheten.
Jag har aldrig varit så belåten med att jag inte röstar.
Inte jag heller.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Hakelius är läsvärd och Stenevi har ritat en teckning i en intervju med DN. Riktigt roligt, nivån är så jävla låg.

Inte jag heller.
Någonting inom mig tänker att det kanske har peakat nu, att höjden av galenskaperna är nådd. Att det inte kan bli värre. Jag menar detta och jämställdhetsmyndighetens uttalande om mäns våld mot kvinnor (som det för övrigt var väldigt underhållande att höra Janne Josefssons reaktion på i Kvartals veckopanel)... Är det möjligen tecknet...

Hmm, nä jag är nog fortsatt skeptisk ett tag till iaf, även om jag försiktigt börjar hoppas.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Möjligtvis om man dricker grogg samtidigt som man sitter och skiter. Annars tycker jag nog mest att det är ett av dom äckligare inslagen i det landet…

Man har precis checkat in och fått sitt fräscha nystädade hotellrum. Men heltäckningsmattan utanför duschen är fortfarande blöt från föregående gäst och står man för länge vid toalettstolen så kletar fötterna fast i mattan…

Nej, hygien är inte deras starkaste kort. Det är inte konstigt att galna kosjukan och liknande saker kommer därifrån.
Inte för att två fel blir ett rätt, men Frankrike är likadant. När jag var i Perpignan och hälsade på min dåvarande flickvän som studerade där var det en mässingslist som skiljde duschgolvet från heltäckningsmattan, strax intill stod toan. :rofl

Eller ofoget med tvättmaskin i köket ala Grekland...

Mina anglosaxiska böjelser är ungefär lika försvarbara som mitt off-topic gafflande här. :glömdet

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nä, efter att ha rest världen runt så kan man lugnt konstatera att Georg Rydeberg hade rätt - det är avloppen som är skillnaden…

För övrigt hoppas jag verkligen att denna dam har rätt:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

1643175161262.png

I samma artikel har dock DN en jämförelse mellan januarimätningen och valresultatet dom senaste valen, och MP har många gånger hämtat upp en hel del. Men än så länge kan man ju njuta av dagens siffror.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Någon som vet varför det är just 4% som är spärren?
Kan det motiveras matematiskt avseende någon rättviseaspekt beroende av det övriga valsystemets uppbyggnad?

Resultatet blir åtta partier, redan fyra st hade haft svårt att komma överens, vilket leder till kortsiktig politik o tjafs.
Jämför tex olika ländets valsystem o hur de sen leds. Frankrike, UK, tyskland, USA…

Frågan är, är det viktigare att landet kan ledas långsiktigt stabilt genom långsiktiga beslut (tex stabil o billig energi), eller är allas rätt att kunna starta partier viktigare?

Var ska gränsen sättas?
6%
8%
3%
10%

En låg gräns leder till att fler enfrågepartier kommer in och kan bli vågmästare.
En hög gräns kan hävdas hindrar demokratin, men det skulle bli stabilare.

Era tankar?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Någon som vet varför det är just 4% som är spärren?
Kan det motiveras matematiskt avseende någon rättviseaspekt beroende av det övriga valsystemets uppbyggnad?

Resultatet blir åtta partier, redan fyra st hade haft svårt att komma överens, vilket leder till kortsiktig politik o tjafs.
Jämför tex olika ländets valsystem o hur de sen leds. Frankrike, UK, tyskland, USA…

Frågan är, är det viktigare att landet kan ledas långsiktigt stabilt genom långsiktiga beslut (tex stabil o billig energi), eller är allas rätt att kunna starta partier viktigare?

Var ska gränsen sättas?
6%
8%
3%
10%

En låg gräns leder till att fler enfrågepartier kommer in och kan bli vågmästare.
En hög gräns kan hävdas hindrar demokratin, men det skulle bli stabilare.

Era tankar?
Jag tycker det är bra att mindre partier har en chans att komma in i riksdagen och få inflytande. Exakt på vilken nivå spärren borde ligga på kan såklart diskuteras. Med facit i hand så hade det nog varit bättre med en högre spärr de senaste tio åren. 2-6% är enligt mig en lagom nivå.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker att riksdagen kan dras ner till 99 personer och riksdagsspärren kan plockas bort så slipper vi taktikröstandet som ger vissa partier fler mandat och makt än de egentligen har sympatier för.
Spärren blir då naturligt 1%.

Och höjda löner för de 99 riksdagspolitikerna så kommer det ändå bli billigare och kanske fler kompetenta människor söker sig till en politisk karriär istället.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag ser inga större fördelar med att ha en hög spärr, om ens någon. Det positiva med en spärr är väl att de under rätt förutsättningar kan ge viss stabilitet och långsiktighet, men sett till de senaste åren är det väl kanske inte just de orden jag skulle använda för att beskriva läget.

En hög spärr leder dessutom lättare till stagnation, där partierna blir osunt fixerade vid att bevara sitt partis existens ovanför spärren. Skulle man höja spärren så det blir färre partier skulle man behöva ha mer av ett riktigt personvalssystem, om vi inte vill att partierna ännu mer skall förvandlas till navelskådande klubbar för inbördes beundran än vad de är idag.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kolla på hur det sett ut i Israel sedan lång tid. Små extrema partier har oproportionerligt stort inflytande. Faktiskt mycket värre än vi har här.
Jag hade hellre gått till enmansvalkretsar. Hade gynnat större partier och en person att ställa till svars.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla på hur det sett ut i Israel sedan lång tid. Små extrema partier har oproportionerligt stort inflytande. Faktiskt mycket värre än vi har här.
Jag hade hellre gått till enmansvalkretsar. Hade gynnat större partier och en person att ställa till svars.

Ett litet parti mede 1% får väl inte gärna mer än just 1% makt? De kan förvisso förhandla, ge och ta lite men med 1% har man inte mycket att förhandla med och i det stora hela kommer de väl helt enkelt rösta enligt sin linje som rimligtvis också stödjs av 1% av väljarna?

Så tänker i alla fall jag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

View attachment 468114

I samma artikel har dock DN en jämförelse mellan januarimätningen och valresultatet dom senaste valen, och MP har många gånger hämtat upp en hel del. Men än så länge kan man ju njuta av dagens siffror.

Positivt = MP tappar och deras lilla teater i slutet av förra året har i alla fall inte lönat sig ännu…

Negativt = Sveriges mest intetsägande alternativ Folkpartiet ökar, otroligt nog…

Jag ser gärna att båda hamnar under riksdagsspärren…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi vill väl ha mer demokrati, inte mindre?
Får ett parti 1/349 dvs ca 0,29% av rösterna så får det också en riksdagisplats.

Håller med tvåtaktarn annars. Banta bort kostnadsmassan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett litet parti mede 1% får väl inte gärna mer än just 1% makt? De kan förvisso förhandla, ge och ta lite men med 1% har man inte mycket att förhandla med och i det stora hela kommer de väl helt enkelt rösta enligt sin linje som rimligtvis också stödjs av 1% av väljarna?

Så tänker i alla fall jag.
Å andra sidan har ju ett parti med 4,4% väljarstöd haft vetorätt i obehagligt många frågor...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin