Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, med (troligtvis) betydligt bättre marginaler än bensin/diesel, bidrag från staten och möjlighet till att sälja på folk ytterligare skräpmat och annat under tiden de väntar på laddningen kan det nog bli en hyfsat bra affär. Ytterligare en faktor är väl att när man väl etablerat en laddstation på ett visst ställe borde den som är först ha en extra konkurrensfördel. Med tanke på begränsad nätkapacitet i många fall är det nog inte bara för konkurrenten att smälla upp en till station alldeles bredvid.

Men vad gäller uttalandet tror jag också att det finns en del politisk korrekthet, aka varumärkesbyggande, inblandat. Oljebolagen har en del att vinna på att förändra bilden så att det framstår som att det är de som skall rädda världen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, med (troligtvis) betydligt bättre marginaler än bensin/diesel, bidrag från staten och möjlighet till att sälja på folk ytterligare skräpmat och annat under tiden de väntar på laddningen kan det nog bli en hyfsat bra affär. Ytterligare en faktor är väl att när man väl etablerat en laddstation på ett visst ställe borde den som är först ha en extra konkurrensfördel. Med tanke på begränsad nätkapacitet i många fall är det nog inte bara för konkurrenten att smälla upp en till station alldeles bredvid.

Men vad gäller uttalandet tror jag också att det finns en del politisk korrekthet, aka varumärkesbyggande, inblandat. Oljebolagen har en del att vinna på att förändra bilden så att det framstår som att det är de som skall rädda världen.
Ja, folk måste ju ha något att göra medan dom laddar bilen, så det lär nog krängas massvis med skräpmat, wienerbröd och läsk, dvs fetare befolkning och mer sopor längs med vägarna. Om man hårdrar det lite så borde man fokusera mer på flytande bränslen, för lokalmiljön och folkhälsans skull.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Vem borde stå för dessa kostnader?
Om jag vill ansluta ett kraftverk som försämrar så får väl jag ta kostnaden för de åtgärder som behövs för att motverka försämringen, det är ju ingen som tvingar mig att ansluta mitt kraftverk.

Och kostnader för stödtjänster har ökat och väntas öka.
Marknaden för stödtjänster som stabiliserar kraftsystemet växer. Från 500 miljoner kronor för några år sedan till cirka två miljarder i år. Och prognoserna visar på en fortsatt ökning de kommande tre åren, till cirka 3 miljarder år 2023.
– En allt större andel väderberoende elproduktion och en mindre andel planerbar medför utmaningar, till exempel när det gäller att upprätthålla balansen mellan produktion och förbrukning i elsystemet. För att upprätthålla balansen och säkerställa att störningar kan hanteras har vi ett antal stödtjänster, säger Anna Jäderström, chef enheten Balansmarknad, Svenska kraftnät.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men vad gäller uttalandet tror jag också att det finns en del politisk korrekthet, aka varumärkesbyggande, inblandat. Oljebolagen har en del att vinna på att förändra bilden så att det framstår som att det är de som skall rädda världen.

"Greenwashing" genomsyrar ju redan den svenska TV-reklamen och för mig är Vattenfalls reklam snudd på outhärdlig...allt vi gör definieras av "what is happening to the climate"...

Jojomensan...ett företag som i ett århundrade bedrivit rovdrift längs svenska älvdalar och som än idag med hull och hår köper och säljer kol- och oljeeldad elektricitet, helt ogenerat...Men allt är tydligen förlåtet bara man gör en TV-reklam som visar några barn och en vänlig kvinnlig röst som försäkrar att allt vi gör definieras av "what is happening to the climate"...

Skit ner dig och bli rövknullad av en aidssmittad transvestit med trettiosju centimeters snorre, liksom...


Tur att det finns organisationer som genomskådar liknande bluffar. Så sent som igår fick Arla smäll på fingrarna för sin mjölk med påstådd "netto noll klimatavtryck":


Arla är ju annars det ultimata beviset för en hel del Hufvudstadsbors inskränkthet...Jag har själv hört en tvättäkta stockholmer förklara för en utlänning att "Arla är det enda svenska mejeriet och deras mjölk säljs över hela Sverige"...Skit ner dig du också. Norr om Sundsvall finns inte en jävel som dricker mjölk från Arla...
 

Raderad medlem 51742

Guest

Vem borde stå för dessa kostnader?
Om jag vill ansluta ett kraftverk som försämrar så får väl jag ta kostnaden för de åtgärder som behövs för att motverka försämringen, det är ju ingen som tvingar mig att ansluta mitt kraftverk.

Och kostnader för stödtjänster har ökat och väntas öka.
Ja, det vore rimligt att de som bygger ut elproduktion också borde vara med och bekosta de stödtjänster som krävs för att kunna stabilisera och få nytta av den producerade kraften på systemnivå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Glöm inte att BP har ett väldigt skamfilat rykte efter skandalen i amerikanska golfen (under svenskt ledarskap, dessutom), så det är föga förvånande att de kör lite ”greenwashing” genom att säga saker som ligger i tiden.
Det var väl dessutom när de arbetade under varumärket "Beyond Petroleum".
 

Raderad medlem 51742

Guest
"Greenwashing" genomsyrar ju redan den svenska TV-reklamen och för mig är Vattenfalls reklam snudd på outhärdlig...allt vi gör definieras av "what is happening to the climate"...

Jojomensan...ett företag som i ett århundrade bedrivit rovdrift längs svenska älvdalar och som än idag med hull och hår köper och säljer kol- och oljeeldad elektricitet, helt ogenerat...Men allt är tydligen förlåtet bara man gör en TV-reklam som visar några barn och en vänlig kvinnlig röst som försäkrar att allt vi gör definieras av "what is happening to the climate"...

Skit ner dig och bli rövknullad av en aidssmittad transvestit med trettiosju centimeters snorre, liksom...


Tur att det finns organisationer som genomskådar liknande bluffar. Så sent som igår fick Arla smäll på fingrarna för sin mjölk med påstådd "netto noll klimatavtryck":


Arla är ju annars det ultimata beviset för en hel del Hufvudstadsbors inskränkthet...Jag har själv hört en tvättäkta stockholmer förklara för en utlänning att "Arla är det enda svenska mejeriet och deras mjölk säljs över hela Sverige"...Skit ner dig du också. Norr om Sundsvall finns inte en jävel som dricker mjölk från Arla...
Det viktiga är som bekant inte vad man gör eller vilken effekt det ger utan hur det uppfattas. Sverige skulle nog kunna bli självförsörjande på el bara genom att alla bolag enbart anställde kommunikations- och PR-människor. Sen kunde man återvinna all varmluft som dessa skapade.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Arla är ju annars det ultimata beviset för en hel del Hufvudstadsbors inskränkthet...Jag har själv hört en tvättäkta stockholmer förklara för en utlänning att "Arla är det enda svenska mejeriet och deras mjölk säljs över hela Sverige"...Skit ner dig du också. Norr om Sundsvall finns inte en jävel som dricker mjölk från Arla...
Jag undviker Arla så långt det går också, dels för att dom köpte upp Gefleortens och la ner det, trots fagra löften, och dels för att dom har högre pris på mjölken om det står ekologisk på förpackningen. Det är rent bondfångeri, eftersom du som bonde inte får leverera mjölk som inte är ekologisk till Arla, så ALL svensk mjölk dom säljer är ekologisk, men dom lurar av folk som vill vara PK lite extra pengar.

I flera år hade ju Vattenfall radioreklam där dom lovade något nonsens inom X antal år, men det var alltid X antal år bort, både i höstas och för 2 år sedan, N+1 liksom. Nu har dom ju istället ändrat så att dom ska göra det dom kan för att hålla uppvärmningen under 1,5C. men inte mer än så. Och vattenkraft är ju i allra högsta grad något som faller under NIMBY, det är helt fantastiskt grönt, så länge det bara drabbar andra. Men allt kan inte mätas i koldioxidekvivalenter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
ALL svensk mjölk dom säljer är ekologisk, men dom lurar av folk som vill vara PK lite extra pengar.

All svensk mjölk som Arla säljer må vara ekologisk, men Arla säljer definitivt inte all svensk mjölk…Det finns till exempel en producent som heter Norrmejerier som förser snudd på halva Sveriges yta med mjölk och jag är säker på att det finns fler lokala alternativ. Något som kanske inte är lätt att förstå för någon uppväxt innanför tullar med skygglappar på…

Angående Vattenfall så såg jag precis detta på Instagram:

6e910e1982f03368fa9c4cd7ea718a83.jpg


Är det någon som begriper vad de dillar om…? Dubblerar våra ansträngningar…??? Ska de anställda jobba sexton timmar om dagen…?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
All svensk mjölk som Arla säljer må vara ekologisk, men Arla säljer definitivt inte all svensk mjölk…Det finns till exempel en producent som heter Norrmejerier som förser snudd på halva Sveriges yta med mjölk och jag är säker på att det finns fler lokala alternativ. Något som kanske inte är lätt att förstå för någon uppväxt innanför tullar med skygglappar på…

Angående Vattenfall så såg jag precis detta på Instagram:

6e910e1982f03368fa9c4cd7ea718a83.jpg


Är det någon som begriper vad de dillar om…? Dubblerar våra ansträngningar…??? Ska de anställda jobba sexton timmar om dagen…?
Jo, det är därför jag med glädje lägger mina pengar hos andra än Arla!

Den där reklamen var det ja, inom en generation har dom sagt i många år nu. Flytande fönster för förändringar är bra grejer, då blir man ju aldrig försenad :tummenupp

Jag tror att dubbla ansträngningar i det här fallet betyder dubbla priset mot kund.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, när staten står för halva investeringen så brukar det bli lättare att räkna hem investeringar.

Jo de vita fläckarna i Norrbotten behövde stimulans pga lågt underlag MEN det beror nog också på att många aktörer suttit på händerna och väntat medan Tesla lagt beslag på marknaden.

Men nu händer det och det beror ju på att man räknar hem det vilket tex både OKQ8 och CircleK har upptäckt.

Till och med Toyota har ju börjat förstå trots att de investerat miljarder i helt obsolet teknik.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo de vita fläckarna i Norrbotten behövde stimulans pga lågt underlag MEN det beror nog också på att många aktörer suttit på händerna och väntat medan Tesla lagt beslag på marknaden.

Men nu händer det och det beror ju på att man räknar hem det vilket tex både OKQ8 och CircleK har upptäckt.

Till och med Toyota har ju börjat förstå trots att de investerat miljarder i helt obsolet teknik.

Nej, det beror inte på att man räknar hem det.
Halva investeringen görs av någon annan samtidigt som man tar hela omsättningen så det är bara halva investeringen man behöver räkna hem.

Och det är inte bara några vita fläckar i Norrbotten som får stimulanser.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trafikverket fick i uppgift att stimulera etablerandet av laddstruktur längs de stora vägarna i norra Sverige där antalet fordon bedömdes för lågt för initiala investeringar från tredje part. Sträckor med längre än tio (?) mil mellan laddpunkterna definierades som ”vita fläckar” eller vita sträckor och där sattes platser upp såsom önskvärda för laddare.

Minst 2x150kW plus två med lägre effekt vill jag minnas att kriterierna var. Staten tar investeringskostnaden mot att bolaget driftar i minst 5 år.

Tesla vann förresten upphandlingen i ett antal fall och gissningsvis kommer det där att byggas fler än två, men minst två kommer att vara öppna för alla. Win-win.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trafikverket fick i uppgift att stimulera etablerandet av laddstruktur längs de stora vägarna i norra Sverige där antalet fordon bedömdes för lågt för initiala investeringar från tredje part. Sträckor med längre än tio (?) mil mellan laddpunkterna definierades som ”vita fläckar” eller vita sträckor och där sattes platser upp såsom önskvärda för laddare.

Minst 2x150kW plus två med lägre effekt vill jag minnas att kriterierna var. Staten tar investeringskostnaden mot att bolaget driftar i minst 5 år.

Tesla vann förresten upphandlingen i ett antal fall och gissningsvis kommer det där att byggas fler än två, men minst två kommer att vara öppna för alla. Win-win.

Mm, trafikverket satsar 26 mille för att bygga 20 laddstationer efter E10

"Årets investeringsstöd innebär att 20 aktörer får dela på 26,5 miljoner kronor för att etablera 20 nya snabbladdare på utpekade platser i sju län. Ett krav är att laddpunkten är i drift i fem år."

20 aktörer...innebär det 20 olika Appar för att ladda längs E10:an?

Priset för att sätta upp en snabbladdare ligger mellan 350 000 och 800 000 per styck beroende på plats och infrastruktur... men det är siffror från 2019 så det kan ha blivit lite billigare.

Så det där snacket om att byafiken kan sätta upp en egen laddstation är nog en bit bort.
Det verkar ju inte helt gratis... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mm, trafikverket satsar 26 mille för att bygga 20 laddstationer efter E10

"Årets investeringsstöd innebär att 20 aktörer får dela på 26,5 miljoner kronor för att etablera 20 nya snabbladdare på utpekade platser i sju län. Ett krav är att laddpunkten är i drift i fem år."

20 aktörer...innebär det 20 olika Appar för att ladda längs E10:an?

Priset för att sätta upp en snabbladdare ligger mellan 350 000 och 800 000 per styck beroende på plats och infrastruktur... men det är siffror från 2019 så det kan ha blivit lite billigare.

Så det där snacket om att byafiken kan sätta upp en egen laddstation är nog en bit bort.
Det verkar ju inte helt gratis... :)

Snabbladdare är för resor och har hög effekt vilket kräver infrastruktur och resurser.

En laddbox vid parkeringsplatsen/fiket/shoppingcentret/idrottshallen osv osv är något helt annat och det är sådana som vem som helst egentligen kan sätta upp så länge man har kapaciteten till ett trefasuttag på 16A. Eller lägre, om man inte ens har det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Snabbladdare är för resor och har hög effekt vilket kräver infrastruktur och resurser.

En laddbox vid parkeringsplatsen/fiket/shoppingcentret/idrottshallen osv osv är något helt annat och det är sådana som vem som helst egentligen kan sätta upp så länge man har kapaciteten till ett trefasuttag på 16A. Eller lägre, om man inte ens har det.
Det knepiga är väl just det.
Har du bara 16A så blir det lång laddtid, man laddar ju kanske 4-5mils körning/timme.
Kanske kan funka om man får stå där över dagen när man jobbar, men då är den platsen upptagen hela dagen.
Jag ska byta bil snart och då kikar man på allting, det som är bäst för mig just nu.
Men elbilen saknar just den där infrastrukturen.
Men....kanske nästa bil, om några år till.. :va
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top