Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.

Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
Det var precis det som hände hos oss. Jag anlitade en elektriker som mätte allting och det visade sig att alla grejerna låg på Fas 1 så redan innan bilen skulle laddas så gick säkringen om jag körde disk och tvätt samtidigt som jag startade dammsugaren...
Han flyttade runt grejerna, en så kallad manuell lastbalansering, så nu är det mycket bättre men problemet är just att husvärmen går runt på alla faserna och just när den lasten passerar Fas 1 så går bilens laddare ner under 6A och då slår lastbalanseraren ifrån.
Nu kör jag utan lastbalanseraren och då sköter det sig själv när jag kör bilen på 6A... :)

Raderad medlem 51742

Guest
En laddbox och alla "riktiga" elbilar laddar på trefas och då är det naturligtvis enklare. Det kan ju vara så att du har en överbelastning redan idag på någon fas, men det är ju inte elbilens fel utan det går ju att göra något åt innan.

Ligger man på gränsen med 16A huvudsäkring är det ju inte någon enorm sak att öka till 20A.

Börja med att låta en elektriker möblera om litet i centralen så att belastningen blir jämnare fördelad på de tre faserna. Då minskar risken att just en huvudsäkring löser ut.

Därefter lämnar jag rådgivning över till mer kompetenta än jag.

Det är lite klurigt.
Men i en enskild fastighet måste man mäta de olika faserna, och se till att belastningen ligger någorlunda jämt fördelat.
Det är inte ovanligt att det kanske har varit bra från början, men tillbyggnationer har inte tagit hänsyn till att fördela lasterna.
Så en fas är oftast hårdare lastad, och det blir dåligt även om man ansluter en trefasig förbrukare.
Ja, jag behöver nog se över så det är jämnare belastat mellan faserna, oavsett. Det har mycket riktigt gjorts tillbyggnationer där man kopplat på ytterligare underelcentraler till garage och en utbyggd del av huset och då verkar en fas ha blivit extra mycket belastad. Tack!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det beror på hur man räknar. Om jag minns rätt finns det någon typ av negativ faktor att ta hänsyn till.

Men rent krasst klarar man sig på mindre än 5A. Under förutsättning att man inte kör mycket och har ett väldigt förutsägbart körmönster. I praktiken skulle jag inte ge mig på att köra elbil utan att ha tillgång till iaf 10A enfas för laddning hemma.
Det finns en hel del som gör det men jag skulle inte orka med att åka till publik laddare så frekvent som skulle krävas.
Normalt sett då använder man än idag en formel som kallas för "Velander", och den tar hänsyn till att alla anslutna kunder i elnätet inte nyttjar detta maximalt samtidigt.
Det värsta scenariot är naturligtvis efter ett längre strömavbrott, när man pratar om "återvändande last", och det är när alla ska ha tillbaka sin värme, varmvatten mm.
Men med många laddbara fordon förändras detta en aning, den gamla formeln är inte lika självklar längre.
Och man kan också få problem i elnätet med att det inte klarar av att lösa sina säkringar på en högre nivå, eftersom ett högre effektuttag ger lägre felströmmar i nätet, och då kanske inte säkringen klarar detta, men det är på nivån i transformatorstationen som ansluter kunderna.
Men man kanske inte ska säga att det är ett "problem", det låter negativt, så vi kallar det hellre för en "utmaning".
Så att bara titta på hur elnätet ser ut, och en gång har fungerat, blir inte alltid det bästa underlaget när man ska planera för laddning av elektriska fordon.
Så det är absolut en intressant utmaning, och kommer att driva fram mycket ny teknik, och vi som kunder kommer att styras av pengarna gissar jag.

Raderad medlem 51742

Guest
Hemma har jag Easee/Tibber/Tesla med balansering och den kombinationen är inte smart nog för "fasvis" balansering. Men jag misstänker att det är bilen som är den svaga punkten i det fallet, lite oklart dock.
Men med en modern elmätare kan man se hur förbrukningsprofilen ser ut även för enskilda faser. Då kan du ganska lätt avgöra om det t.ex. finns utrymme för att flytta runt lite i inkopplingen för att jämna ut lite.
Som sagt så klarar jag mig fint med 20A hemma, kanske skull funka med 16A men för oss är det ingen prissillnad mellan 16A och 20A så då är det lätt att välja.
Aha. Ja, min elmätare är tyvärr inte tillräckligt modern. Var på väg att köpa en mätare (med "induktiva klämmor" som man fäster runt faserna) som kan visa effekt och förbrukning i realtid på alla faserna, men sen hörde jag att det är på gång med nya elmätare i slutet av året där man istället kan koppla upp sig direkt mot elmätaren för att få ut denna info, så jag avvaktar tills dess.

Raderad medlem 51742

Guest
Det var precis det som hände hos oss. Jag anlitade en elektriker som mätte allting och det visade sig att alla grejerna låg på Fas 1 så redan innan bilen skulle laddas så gick säkringen om jag körde disk och tvätt samtidigt som jag startade dammsugaren...
Han flyttade runt grejerna, en så kallad manuell lastbalansering, så nu är det mycket bättre men problemet är just att husvärmen går runt på alla faserna och just när den lasten passerar Fas 1 så går bilens laddare ner under 6A och då slår lastbalanseraren ifrån.
Nu kör jag utan lastbalanseraren och då sköter det sig själv när jag kör bilen på 6A... :)
Ja, det låter helt klart som jag behöver ta hit en elektriker. Har även problem i köket där allt utom spisen ligger på samma säkring, så den löser ut om jag kör diskmaskin samtidigt som kaffebryggare eller vattenkokare. Elradiatorerna här är inte huvudsakliga uppvärmningen utan bara som komplement, men styr dem ändå via "virtuell termostat" i Home Assistant som även håller koll på effekten för enskilda element, så borde gå att lösa lastbalansering för både dessa och elbil den vägen framöver.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En laddbox och alla "riktiga" elbilar laddar på trefas och då är det naturligtvis enklare. Det kan ju vara så att du har en överbelastning redan idag på någon fas, men det är ju inte elbilens fel utan det går ju att göra något åt innan.

Ligger man på gränsen med 16A huvudsäkring är det ju inte någon enorm sak att öka till 20A.

Du skriver att "alla riktiga elbilar" laddar på trefas. Men går det att använda ett 1fas 10A att stoppa i om man står tex över natten någon gång och toppa upp batteriet om jag är och besöker någon som inte har trefas handske?
Jag försöker lära mig och hur det skulle funka för mig med elbil då jag vecko pendlar ibland ca30 mil enkel väg och det inte finns laddbox där jag sover under veckan

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Aha. Ja, min elmätare är tyvärr inte tillräckligt modern. Var på väg att köpa en mätare (med "induktiva klämmor" som man fäster runt faserna) som kan visa effekt och förbrukning i realtid på alla faserna, men sen hörde jag att det är på gång med nya elmätare i slutet av året där man istället kan koppla upp sig direkt mot elmätaren för att få ut denna info, så jag avvaktar tills dess.
Klokt val.
När man mäter med klämmor runt faserna så är risken att man inte får korrekta värden, beroende på att denna konstruktion inte kan mäta hur stor del som är reaktiv effekt.
Vet inte hur stort problem detta är för gemene man, men ur mätsynpunkt är det alltid intressant.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Viktigt att också kolla vilken typ av jordfelsbrytare man har när man kopplar på en billaddare. Tydligen kan likström läcka baklänges i systemet och slå ut jordfelsbrytare av typen A och det märks inte. Det kan också påverka de andra typ A brytarna i hela kvarteret så att de också slutar fungera, och ingen märker något...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Viktigt att också kolla vilken typ av jordfelsbrytare man har när man kopplar på en billaddare. Tydligen kan likström läcka baklänges i systemet och slå ut jordfelsbrytare av typen A och det märks inte. Det kan också påverka de andra typ A brytarna i hela kvarteret så att de också slutar fungera, och ingen märker något...

Tror att i princip alla laddboxar har det inbyggt numera?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Du skriver att "alla riktiga elbilar" laddar på trefas. Men går det att använda ett 1fas 10A att stoppa i om man står tex över natten någon gång och toppa upp batteriet om jag är och besöker någon som inte har trefas handske?
Jag försöker lära mig och hur det skulle funka för mig med elbil då jag vecko pendlar ibland ca30 mil enkel väg och det inte finns laddbox där jag sover under veckan

Det går fint. I normalfallet får du i ca 1-1,5mil per timme från ett vanligt uttag.
Man skall dock ha koll på att uttaget är i bra skick då det blir en ganska hög och lång belastning som kan utveckla en del värme om det är skraltiga prylar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Klok tanke.
Kan även passa på att slå ett slag för att kolla upp hur det är dimensionerat i anläggningen om man till exempel har solceller.
Om man ska bryta en last på likströmssidan så krävs det mycket mer av brytaren än om det är en växelström.
Detta på grund av att det alltid blir en ljusbåge i brytaren när man bryter en last, det gäller alla brytare.
Men när det gäller likström så hänger ljusbågen kvar mycket längre, på grund av att den inte har någon nollgenomgång på spänningssidan.
Detta förkortar livsländen avsevärt, och kan göra att brytaren "brinner upp".
Kanske lite väl OT, men det är väl här vi hamnar när vi inte får hålla på med bensin längre :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tror att i princip alla laddboxar har det inbyggt numera?
En del har det inbyggt, andra levererar med och byter befintlig brytare, och några har det inte alls. Det är en ung bransch så det finns som vanligt många lycksökare så det är nog bra att åtminstone ställa frågan när man ska investera :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Vid fast installation av laddbox är det lagkrav på JFB typ 2, så den elektriker som missar det bör man nog inte anlita alls.

En hel del laddboxar har den inbyggd och då är det ju bara att koppla in rakt av.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ja absolut. Du kan ladda nästan med vad som helst. Det man skall tänka på är att om man har låg effekt att ladda med tex enfas 220V 5-10A och det är vinter så skall man ladda direkt när man kommer fram och batteriet är varmt. Annars kommer mycket av effekten att gå åt till att värma upp batteriet innan det kan ta emot laddningen.

Vi har tex 26 mil enkel till den enkla sommarstugan och där laddar vi ur utomhusuttaget på väggen bara. Eftersom vi delar elektricitet med tre andra stugor brukar vi inte ladda med mer än 5-6A, dvs ungefär vad ett element drar. Om vi kommer upp fredag eftermiddag/kväll så är bilen fulladdad innan vi skall hem på söndag. Nu behövs ju inte fullt batteri för att köra 26 mil med just vår elbil så det beror förstås på hur stort batteri man har för att känna sig trygg med den situationen.
Men att ladda med 10A ur ett vanligt uttag är oproblematiskt skulle jag säga.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Har en del kontakt med installatörer via jobbet och det är påfallande ofta de inte får jobbet med laddboxen då slutkund väljer annan som kanske då inte säljer med typ B. Vet gör jag inte då jag inte sett någon offert från annan än min kund.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det skall också sägas att den enda elbil som riskerar att skicka likström bakvägen är Renault Zoe, som inte har en laddare i teknisk mening, den använder elmotorn bakvägen för att ladda batteriet.

Men eftersom den är relativt vanlig och då riskerar att laddas på de fasta installationerna finns lagkravet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man får inte uttala sig positivt om nya gruvetableringar. Då blir man KU-anmäld av Miljöpartiet…

Vilket ju mer eller mindre bevisar MP’s egen ståndpunkt, det vill säga att alla tillståndsprocesser kring nya gruvor ska förhalas så mycket det går, tills investerarna får nog och söker sig någon annan stans…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Satt idag i en mycket trevlig diskussion med några kapitalstarka investerare som efter miljödomstolens godkännande av miljötillståndet ser en ljus framtid även i de mer avsides belägna delarna av Norrbotten.

Värt att nämna är att Kaunis Iron går över helt till el för sina lastbilstransporter. Ett annat besked i sammanhanget är att Skellefteå flygplats mest troligt elektrifieras redan under 2022 och det första elflyget kommer att landa kanske redan i mars.

Det kan inte beskrivas som annat än ett misslyckande att mp de facto varit en BROMS i omställningsarbetet, trots sitt tal om motsatsen. Ellådcyklar och feministisk plogning ger knappast någon tillväxt, men en stor omställning av en hel industrisektor till fossilfri produktion gör det. Och får större global effekt samtidigt som Sveriges ekonomi och konkurrenskraft stärks. Heja näringslivet!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år