Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var precis det som hände hos oss. Jag anlitade en elektriker som mätte allting och det visade sig att alla grejerna låg på Fas 1 så redan innan bilen skulle laddas så gick säkringen om jag körde disk och tvätt samtidigt som jag startade dammsugaren...Hur tar man reda på hur kraftig huvudsäkring man klarar sig på för en elbilsladdare, ifall vi tänker oss en installation i ett hus? Är det att mäta upp belastningen på de olika faserna för olika scenarier? Jag har 16A huvudsäkring idag. När det är riktigt kallt och luftvärmepumparna går för fullt i huset och garaget, plus ett par extra elradiatorer, räcker det att ställa sig i duschen en stund så löser huvudsäkringen ut för en av faserna. I ett sådant scenario känns det inte rimligt att det skulle gå att dessutom koppla på elbilsladdning, med mindre än att man skulle behöva ha värmen avstängd på natten, vilket inte är möjligt när det är 10-15 minusgrader ute.
Eller har de smarta elbilsladdarna med lastbalansering möjlighet att vara inkopplad på alla tre faserna och sedan utnyttja de faser som inte år så hårt belastade för tillfället?
Han flyttade runt grejerna, en så kallad manuell lastbalansering, så nu är det mycket bättre men problemet är just att husvärmen går runt på alla faserna och just när den lasten passerar Fas 1 så går bilens laddare ner under 6A och då slår lastbalanseraren ifrån.
Nu kör jag utan lastbalanseraren och då sköter det sig själv när jag kör bilen på 6A...