Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja självmål men tyvärr är inte svenska folket så smarta att de förstår detta.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att denna fråga, dvs vilka ytterligare partier som skall ingå i en regering eller regeringsunderlag efter valet, kommer att försöka undvikas och förhalas in i det sista av S. Detta vill man inte prata om och jag tror inte heller journalisterna kommer jobba ihjäl sig för att försöka få svar på detta.

Det är väldigt bekvämt att som nu slå sig till ro med goda opinionssiffror där folket tycks tro att en röst på S är en röst på en helt socialdemokratisk regering utan V, C och MP, men så lär det nog inte kunna bli, om man inte går våld på matematiken. Ett alternativ är ju förstås att S kör vidare som en minoritetsregering och gör upp med olika partier i olika frågor, men en sådan regering skall ju trots allt kunna tillträda och få igenom sin budget och upplägget lär inte gillas av MP och V.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hade aldrig röstat på ett parti som ljuger på detta sätt, oavsett om det är "mitt" parti eller inte.

Hyckleri, hycklera, bluff och båg. Detta är ett riktigt jävla lågvattenmärke. Hur fan kan de stå med rak rygg och säga något dylikt till svenska folket? Har de ingen skam i kroppen eller vad fan är det frågan om?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Just det här att dom av princip röstar emot regeringar dom inte ingår i säger en hel del.

Den här månaden, ja...

Förra månaden gick det tydligen hur bra som helst att rösta för en regering där man inte ingår...Men det gäller tydligen inte den här månaden och vad som gäller nästa månad vete gudarna...

Detta antyder ju snarare att MP inte har några principer alls. Man säger bara det som låter bäst för stunden. Man fick uppenbarligen inte högre opinionssiffror efter sin lilla manöver förra månaden, så nu måste man säga något annat...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enda gången jag sett KD komma med nånting bra, sen att det är valfläsk må ju vara... :)

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Den här månaden, ja...

Förra månaden gick det tydligen hur bra som helst att rösta för en regering där man inte ingår...Men det gäller tydligen inte den här månaden och vad som gäller nästa månad vete gudarna...

Detta antyder ju snarare att MP inte har några principer alls. Man säger bara det som låter bäst för stunden. Man fick uppenbarligen inte högre opinionssiffror efter sin lilla manöver förra månaden, så nu måste man säga något annat...
MP har 1 princip, det är att fram till valet säga BlåBrun så ofta det går i media.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Enda gången jag sett KD komma med nånting bra, sen att det är valfläsk må ju vara... :)

Läste du hela?
Förslaget ingår i ett paket av åtgärder som också syftar till att få människor att ställa om så att utsläppen minskas. Partiet vill införa en bonus på 45 000 kronor om man köper en begagnad elbil och samtidigt byter in sin gamla bensin- eller dieseldrivna bil.
Så förutom att man bara kan göra fordonsaffärer via företag då, så ska man alltså skrota alla vanliga bilar, med ett enhetspris på 45 papp? Eller är det ok om bilhandlaren säljer den vidare? Undrar hur många gånger man kan få 45 papp för en gammal bil i så fall? :va

Säg att jag har en gammal Golf, knatar in till en bilhandlare, köper en beggad ID3, lämnar Golfen och får 45 papp. Veckan efter köper jag tillbaka min Golf för 2000kr, och säljer samtidigt min elbil för 3 papp mindre än jag gav för den. En lunch på det, sen byter jag in min Golf mot "min" ID3 igen, och får ut 45 papp igen... Det skulle ju bli en ganska hygglig månadslön, så att jag har råd att tanka mina andra fordon :D

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ebba är ju ett fruämne, i alla fall tills hon öppnar munnen och återigen drar igång sitt skrikande...Jag blir inte riktigt klok på varför den människan aldrig kan prata eller tala med normal stämma och normal volym. Varför måste hon alltid ta i från tårna...?

KD är väl också typexemplet på hur lätt det är att lova saker vitt och brett när man lever i konstant opposition och liksom vet att ens förslag ändå inte kommer att provas i skarpt läge...

Dieselförslaget är väl helt OK, medans några andra förslag i "paketet" inte verkar vara väldigt genomtänkta.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ebba är ju ett fruämne, i alla fall tills hon öppnar munnen och återigen drar igång sitt skrikande...Jag blir inte riktigt klok på varför den människan aldrig kan prata eller tala med normal stämma och normal volym. Varför måste hon alltid ta i från tårna...?

KD är väl också typexemplet på hur lätt det är att lova saker vitt och brett när man lever i konstant opposition och liksom vet att ens förslag ändå inte kommer att provas i skarpt läge...

Dieselförslaget är väl helt OK, medans några andra förslag i "paketet" inte verkar vara väldigt genomtänkta.
Jag tänkte mest att det var kul att hitta åtminstone ett korn av tanke i den politiska svadan... :D

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hon är ju utbildad i Livets Ords skola och som Ulf Ekman predikade krävdes väl en del för att göra sig hörd.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I Tyskland försökte man med skrotningspremie på alla bilar äldre än ett visst år om man samtidigt köpte en miljöbil, d v s en modern dieselbil.
Ganska snart insåg man att miljöpåverkan blev större genom det än att bara låta äldre bilar gå till de självdog.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har alltid tänkt att man som politiskt invald inte behöver veta allt, men man bör vara väldigt bra på att ta till sig de rön som kompetenta rådgivare förmedlar.
Så svårigheten är kanske att politiken inte omger sig med kompetenta rådgivare?
Problemet är att det inte finns några kompetenta oberoende rådgivare. Alla är knutna till någon bransch- eller intresseorganisation. Antingen via lön (lobbyister) eller bidrag (forskare vid våra universitet).
Det är därför det dyker upp förslag som skrotpremie på bilar (vem tjänar på det?) och att vi skall bygga elkablar till kontinenten, så att elproducenter i sverige kan sälja sin el där dom får bättre betalt.
Vad som skulle behövas är ett IQ-test innan man godkänns som riksdagsledamot.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den här månaden, ja...

Åja.

Väljarskaran har inte hunnit glömma att MP var dörrmatta till C och S.

Det dröjer flera månader ytterligare.

MPs avhopp var ytterligt väl tajmat.
Lagom till sommaren är allt det gamla glömt och språkrören kan säga vad dom vill, oemotsagda och det är bara dom som tänker på barnen och kan rädda planeten.

Sverige behöver en grön (t)röst, typ.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, inte heller jag har någon större tro på vare sig minne eller konsekvenstänk hos stora delar av röstningsboskapen…

En värmebölja under juli - som Bolund, Stenevi och lille Lorentz högljutt kan skylla på den blåbruna budgeten och femtioöringen på dieselskatten - så är vi kanske tillbaka på ruta ett…

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå elförsörjningen: https://www.dn.se/ekonomi/reformen-skulle-oka-elproduktionen-i-syd-det-blev-tvartom/

När landets fyra elområden infördes för tio år sedan var målet att detta skulle stimulera till ökad elproduktion i södra Sverige, där det råder underskott och bor flest människor.

Så har det inte alls blivit – obalansen mot Norrland har i stället ökat kraftigt, visar DN:s granskning.

Han menar den översyn av elområdena som nu görs inom EU och som är ett steg mot en inre marknad för el. Arbetet kan leda till beslut under 2023.

Svenska kraftnät har för svensk del föreslagit att man ska utreda tre alternativa indelningar för att minska flaskhalsarna i transmissionsnätet: Ett nytt elområde för Storstockholm, en sammanslagning av SE1 och SE2 eller en fusion av S3 och S4.
Så, lösningen är alltså inte att producera mer el någonstans söder om Dalälven, utan att göra om elområdena, och verkligen knyta ihop oss med resten av EU. Lastbalansering någon? :rofl

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Apropå elförsörjningen: https://www.dn.se/ekonomi/reformen-skulle-oka-elproduktionen-i-syd-det-blev-tvartom/

Så, lösningen är alltså inte att producera mer el någonstans söder om Dalälven, utan att göra om elområdena, och verkligen knyta ihop oss med resten av EU. Lastbalansering någon? :rofl
Ja, herregud, hur tänkte man?

Marknadskrafterna ska styra!!! – Jo, men det funkar ju inte riktigt så när man bygger infrastruktur för el/energi/produktion, eller vad man nu vill kalla det.

Och det kapital som behövs för investeringar är alldeles för stort, och har för lång tidsaspekt för att det ska satsas och vara en fungerande marknadsmodell styrd av tillgång/efterfrågan.
Ska vi förvänta oss att något företag ska satsa ett oerhört stort kapital, som har en avskrivning på 40år (styrt av myndigheten), och anpassa sig till politiska beslut inte bara i Sverige, utan norden och EU?

Men det kommer aldrig ett företag ta höjd för ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, risken är alldeles för hög och orsakad av oförutsägbar politik.
Och beslut som är uppenbart tokiga ur teknisk och infrastrukturell synvinkel verkar ju premieras, för man får ju liksom fortsätta att ”veva runt”.
Jag trodde tidigare att det bara var i Försvarsmakten som ”falluckan” satt i taket.

Perkele….skulle kanske inte gått in på den här tråden, det är ju politik.
Sitter och sneglar på en Glenmoirange singlemalt, och funderar på om jobbet med att skapa ordning i mitt sinne bara kan lösas av alkohol…

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin