Bra poänger.
En sak som jag tycker präglar argumentationen från både de som är för och emot kärnkraft respektive vindkraft är att premisserna för debatten ofta tycks vara att det är antingen eller - 100% kärnkraft eller 100% vindkraft typ - snarare än att diskutera hur vi på ett realistiskt sätt skapar ett bra system.
Det lyfts ofta fram att vindkraft ger låga elpriser, medan kärnkraft ger höga, men det är ju som att jämföra äpplen och päron när det som behövs är en kombination. Jag tror inte någon seriös debattör exempelvis förespråkar en svensk energimix med 100% kärnkraft. Kärnkraften skall kostnadsmässigt inte jämföras med vindkraft utan med kostnaden för de andra alternativ som står till buds för att kunna skapa balansera vindkraften. Kärnkraften skall istället jämföras med kostnaden för att lagra vätgas, bygga gigantiska batterier eller andra liknande åtgärder - knappast gratis. Kärnkraften bör snarare ses som det som gör det möjligt att nyttja de låga elpriser som vindkraften skall ge och man behöver se på vilka förutsättningar dessa och vattenkraften tillsammans ger för att skapa ett bra elsystem med stabilitet och låga elpriser som helhet.
Att inte vilja se eller diskutera detta utan, som man så ofta gör, enbart ensidigt lyfta fram vindkraftens fördelar kan jag då inte tolka på annat sätt än att man har en outtalad strategi att vindkraftens nackdelar istället skall balanseras genom att i betydligt högre grad anpassa förbrukningen. Att det egentligen inte är några problem med extremt varierande elpriser eftersom detta då skapar incitament för elkonsumenterna att själv vidta åtgärder för att lagra energi och anpassa sin förbrukning. Enda problemet är att en sådan strategi i såna fall verkar ha antagits utan att ha gjort någon tillräcklig konsekvensanalys över vad kostnaden för dessa investeringar blir i konsumentledet eller om denna typ av anpassningar ens är möjlig.
Jag håller med dig angående argumentationen, det känns som att man kan ge upp.
Har alltid tänkt att man som politiskt invald inte behöver veta allt, men man bör vara väldigt bra på att ta till sig de rön som kompetenta rådgivare förmedlar.
Så svårigheten är kanske att politiken inte omger sig med kompetenta rådgivare?
Har inte faktaföranktat detta, men känner mig lätt frustrerad i debatten.
Som intervjuad av både DN och SvD så känner jag mig som en blekfet, medelålders kränkt man när jag läser artiklarna.
Alla påståenden är ju ingenting annat än helt sant, men förtroendet sjunker ju även för media, oavsett vilken nivå dom befinner sig på, när man inte känner igen sig själv i artiklarna.
Min tanke var att förmedla någonting som alla kan förstå, även om man inte besitter kunskaper i hur ett elnät i norden är uppbyggt, och vilka grundkriterier som måste vara uppfyllda för en stabil och tillgänglig drift.
Utifrån det bör man kunna dra slutsatser om hur olika produktionsslag kan samverka, och vilka situationer man bör undvika.
Men......det kanske aldrig är för sent att ge upp...som vi sa i Försvarsmakten.
Nä, mer kaffe, jag håller ju på att bli en surgubbe......