Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är ju Staffan Reverman väldigt vinklad och ganska domedagsaktig om man kollar lite på vad han skrivit innan och vilken budskap han försöker sprida.
Tror knappast Tyskland kollapsar närmaste åren även om de står inför samma problem som vi att de saknar stabil tillgång dygnet runt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är ju Staffan Reverman väldigt vinklad och ganska domedagsaktig om man kollar lite på vad han skrivit innan och vilken budskap han försöker sprida.
Tror knappast Tyskland kollapsar närmaste åren även om de står inför samma problem som vi att de saknar stabil tillgång dygnet runt.
Finns en dokumentär att se från Tyskland. E del anser att Merkel skall ställas inför rixrätt.
Hade inte Europas största aluminium smältverk frivilligt gått med på att kopplas bort från elnätet så hade Tyskland med flera länderrefan haft en blackout.
Norsk ägda aiu tillverkningen i Tyskland läggs ned o flyttas till Frankrike som satsar på Ny kärnkraft
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vi samlas, trots meningsskiljaktigheter i detaljerna, kring följande huvudpunkter:
  1. Den ”globala uppvärmningen” är i grunden från ett vetenskapligt perspektiv ett olöst problem både avseende orsakssamband och framtida utveckling. Analyser med existerande klimatmodeller är väl värda att beakta men måste fortsatt prövas och förfinas.
  2. Komplexiteten i klimatutvecklingen är hög och förutsägelser på rent vetenskaplig grund, om än baserade på evidens och många experters forskning, blir nödvändigtvis spekulativa.
  3. Det är olyckligt att vetenskapen och många av dess utövare blivit kraftigt politiserade i klimatdebatten. Vetenskapen ger bäst förutsättningar för politiska beslut när den tillåts vara oberoende och enbart saklig, inte värderande eller politiskt pläderande.

Bra!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Helt enligt plan MP?
Under 2021 gick det åt 28 000 ton olja, vilket är åtta gånger så mycket jämfört med året innan då 3 600 ton förbrukades. Detta innebär ett utsläpp av 90 000 ton koldioxid under förra året.


Verket har inte förbrukat så mycket olja sedan 2010.


– Det är därför att det behövs. I huvudsak handlar det om att vi har stängt ner planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Våra grannländer har gjort detsamma, säger Henrik Svensson.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den här artikeln tar upp elbilar som begbil: https://www.dn.se/motor/begagnad-elbil-gar-att-rakna-hem/

Bortsett från lite flum om att elbilar är bättre för att dom får 43% fler visningar på blocket, och begpriserna gick upp 25% augusti-oktober 2021 så säger dom också att det finns 100 000 elbilar i Sverige. Jäklars va många kanske några tänker då, men det är 2% av den totala fordonsflottan. Sen kanske man räknar allt från mopeder till lastbilar i den, och det är oklart om dom menar rena elbilar eller allt laddbart, men ändå. Jag har ju lite svårt att se att 4,9 miljoner fordon ska bytas ut på knappa 8 år, och att det ska finnas ersättare som kan täcka dom behov som finns. Men visst, har man ingen bil att köra så är det ju bara att ta tunnelbanan, och skrota bort sina gamla fordon, eller skicka dom med PostMord till något land som fortfarande har soppa i pumparna.

Den här är jag också lite osäker på:
Om batteriet är så slitet att det behöver bytas går det att göra, men kostnaden blir så hög att det troligtvis inte är lönt. Uttjänta elbilsbatterier är dock eftertraktade som energilagringsenheter, till exempel till solcellsanläggningar, och kan säljas vidare när de inte längre duger för att sitta i en elbil.
Det är inte värt att byta, men batterierna är ändå väldigt värdefulla och eftertraktade, så det är inte så mycket förlustaffär ändå, eller? :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här artikeln tar upp elbilar som begbil: https://www.dn.se/motor/begagnad-elbil-gar-att-rakna-hem/

Bortsett från lite flum om att elbilar är bättre för att dom får 43% fler visningar på blocket, och begpriserna gick upp 25% augusti-oktober 2021 så säger dom också att det finns 100 000 elbilar i Sverige. Jäklars va många kanske några tänker då, men det är 2% av den totala fordonsflottan. Sen kanske man räknar allt från mopeder till lastbilar i den, och det är oklart om dom menar rena elbilar eller allt laddbart, men ändå. Jag har ju lite svårt att se att 4,9 miljoner fordon ska bytas ut på knappa 8 år, och att det ska finnas ersättare som kan täcka dom behov som finns. Men visst, har man ingen bil att köra så är det ju bara att ta tunnelbanan, och skrota bort sina gamla fordon, eller skicka dom med PostMord till något land som fortfarande har soppa i pumparna.

Den här är jag också lite osäker på:

Det är inte värt att byta, men batterierna är ändå väldigt värdefulla och eftertraktade, så det är inte så mycket förlustaffär ändå, eller? :va

Eftersom snittet på livslängd på bilar i Sverige är 17 år så kommer 75% av alla bilarna vara ICE år 2030... Ett parti som då förordar att man ska förbjuda bensin och diesel, eller göra det så dyrt att ingen har råd att köra med det, kommer att vara ett väldigt dött parti.

Annars finns det helt klart ett liv efter att batteriet på elbilen är slut... :)

 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Eftersom snittet på livslängd på bilar i Sverige är 17 år...
Vår familj hjälper till att dra upp snittet.
V70 1997
V70 2003
V70 2003
XJ900 1985, fast det är å andra sidan inte en bil
Ena dottern har en V50 2004
Den andra dottern har en två år gammal Renault Clio, fast den har hon inte köpt själv. Typ tjänstebil från sitt innebandylag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Eftersom snittet på livslängd på bilar i Sverige är 17 år så kommer 75% av alla bilarna vara ICE år 2030... Ett parti som då förordar att man ska förbjuda bensin och diesel, eller göra det så dyrt att ingen har råd att köra med det, kommer att vara ett väldigt dött parti.

Annars finns det helt klart ett liv efter att batteriet på elbilen är slut... :)

Ja, det där med livslängden. Tyvärr tror jag inte den poletten kommer trilla ner bland folk i allmänhet förrän allt för sent och tror inte heller det kommer leda till något större motstånd eller påverkan på vilket parti folk röstar på utöver det som redan sker.

Det blir som en groda som kokas långsamt. I takt med att bensin- och dieselpriser stiger och vi närmar oss förbränningsmotorers slutdatum, där det successivt blir allt svårare och dyrare att köra vidare med dessa skulle jag tro att en inledande uppgång i begagnatpriser på vissa modeller (pga minskad nybilsförsäljning så de som behöver dessa fordon får köpa begagnat) så småningom förbyts i fallande priser innan de blir i princip värdelösa.

Människor kommer dock antagligen vara så entusiastiska över den nya elbilen de köpt att de inte tänker på den extra värdeförlust de gjort när säljer fossilbilen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom snittet på livslängd på bilar i Sverige är 17 år så kommer 75% av alla bilarna vara ICE år 2030... Ett parti som då förordar att man ska förbjuda bensin och diesel, eller göra det så dyrt att ingen har råd att köra med det, kommer att vara ett väldigt dött parti.

Annars finns det helt klart ett liv efter att batteriet på elbilen är slut... :)


Genomsnittlig livslängd och genomsnittlig ålder på befintlig fordonspark borde ju inte bägge vara 17 år.
Nu kollade jag och genomsnittsåldern på en svensk bil är 17 år när den skrotas.
Men genomsnittlig ålder på svenska fordon är 10 år.

Endast 0.25 av 6.3 miljoner svenska bilar är eldrivna idag.

Det ändrar ju inte ditt resonemang, det kommer nog finnas runt 5 miljoner fossildrivna bilar kvar 2030, ägda av 3-4 miljoner röstberättigade väljare.

I slutet på 2019 fanns det 4,9 miljoner personbilar i trafik i Sverige (källa: Trafikanalys/SCB). Utöver dessa finns det 1,4 miljoner avställda bilar. Åtta av tio bilar ägs av hushållen, resten av företag. I slutet på 2019 fanns det 669 000 lastbilar i trafik i Sverige. Fyra av tio bilar som rullar på de svenska vägarna är äldre än tio år. Medellivslängden för personbilar i Sverige är ca 17 år. Genomsnittsåldern på bilarna i den svenska bilparken är ca tio år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu finns det väldigt lite som tyder på att (moderna) batteribilar skulle ha kortare livslängd än fossilbilar. Men helt klart kommer det att finnas fossildrivna bilar kvar under rätt många år, frågan är bara vem som skall köpa dem när en ny elbil kostar mindre än bara bränslet till den gamla bensin/dieselbilen... Elbilar blir billigare hela tiden, fossilbilar blir dyrare.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu finns det väldigt lite som tyder på att (moderna) batteribilar skulle ha kortare livslängd än fossilbilar. Men helt klart kommer det att finnas fossildrivna bilar kvar under rätt många år, frågan är bara vem som skall köpa dem när en ny elbil kostar mindre än bara bränslet till den gamla bensin/dieselbilen... Elbilar blir billigare hela tiden, fossilbilar blir dyrare.
Men om man skall vara ärlig så skall man också säga att ICE bilar blir dyrare än elbilar just bara pga politisk styrning som med skatter.
Eller hur?
Det är en viktig faktor, för de skattepengarna man tar in på ICE fordon, de saknas om man bara har elbilar!
Elbilar är dessutom subventionerade vid nybilsförsäljning.

Så skall man föra en seriös argumentation mht att ”elbilar är billigare” då får man först skala bort subventioner respektive straffskatter från kalkylen.
För det är det som blir verkligheten ifall vi har bytt ut alla ICE fordon till elektriska dito.
För då skall fortfarande samma summa skatter in till det offentliga, gilla det eller inte.

Förresten, med nuvarande elpriser (eller dessutom ännu högre i framtiden?) så är det inte billigare med ägandet av elbilar när de kostar mycket mer i inköp (trots subventioner), samt det är så dyrt att tanka el.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ja, det där med livslängden. Tyvärr tror jag inte den poletten kommer trilla ner bland folk i allmänhet förrän allt för sent och tror inte heller det kommer leda till något större motstånd eller påverkan på vilket parti folk röstar på utöver det som redan sker.

Det blir som en groda som kokas långsamt. I takt med att bensin- och dieselpriser stiger och vi närmar oss förbränningsmotorers slutdatum, där det successivt blir allt svårare och dyrare att köra vidare med dessa skulle jag tro att en inledande uppgång i begagnatpriser på vissa modeller (pga minskad nybilsförsäljning så de som behöver dessa fordon får köpa begagnat) så småningom förbyts i fallande priser innan de blir i princip värdelösa.

Människor kommer dock antagligen vara så entusiastiska över den nya elbilen de köpt att de inte tänker på den extra värdeförlust de gjort när säljer fossilbilen.
Exakt, miljöpartister fattar inte detta, och ärligt talat vill inte fatta det.
Likaså är det få som analyserar det som du gör nu.
Jag saknar förövrigt detta ännu mer bland branschfolk och nationalekonomer.
Egentligen sanslöst dåligt men tyvärr allt för vanligt bland ”experter” idag att sakna rimlighetsanalyser.
Möjligen där är en del som är rädda om jobbet om de går emot rådande PK doktriner om att vi Sverige måste ensamma rädda klimatet genom att byta ut ICE till elfordon fortast möjligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bortsett från lite flum om att elbilar är bättre för att dom får 43% fler visningar på blocket, och begpriserna gick upp 25% augusti-oktober 2021 så säger dom också att det finns 100 000 elbilar i Sverige.

Helt klart en flumartikel med ett enda syfte...Men jag konstaterar glatt att det finns tre gånger fler snöskotrar än elbilar i Sverige, och inte väldigt många av dem är elektrifierade...

Jag har kört både nittiotals förgasar- och kolvstyrd radfyra och betydligt mer politiskt korrekt modern direktinsprutad tvåcylindrig lössnövibrator under helgen. Ganska likvärdig motoreffekt, men jag vet vilken motorkaraktär och framförallt vilket ljud jag föredrar...Och jag har fortfarande förtvivlat svårt att föreställa mig dessa leksaker efter den stora elektrifieringen...Det blir inte lite batterikraft att bära med sig ut i skogen för att matcha ett fordon som drar åtta liter milen på fullgas...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Möjligen där är en del som är rädda om jobbet om de går emot rådande PK doktriner om att vi Sverige måste ensamma rädda klimatet genom att byta ut ICE till elfordon fortast möjligt.

Som sagt, det råder ingen som helst tvekan om att en del av klimat- och miljöaktivismens agenda är att hjärntvätta den svenska befolkningen till att svälja den stora bluffen med hull och hår...Sveriges plastpåseskatt och övergång till elbilar samtidigt som vi lägger ned kärnkraftverken skall rädda miljön i hela världen och alla andra kommer att med beundran se upp till den duktige svensken...

Det är ungefär som det här med Melodifestivalen och Eurovision Song Contest...I svensk media och till viss del bland svensk "allmänhet" råder någon slags uppfattning om att dessa musiktävlingar är stora och viktiga, att alla länder vill vinna dem och att befolkningen i andra länder är lika besatt av detta spektakel som vissa svenskar...

Jag har rest runt en del i Europa och jag har kollegor från många olika europeiska länder, men jag har fortfarande inte träffat någon som överhuvudtaget vet vad Eurovision Song Contest är...Nej, detta spektakel går tyvärr inte på bästa sändningstid i italiensk TV (då visar man reprisen på dagens MotoGP) och det är ingen som med beundran ser upp till de duktiga könsneutrala svenskar som arrangerar detta...
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
En effekt som obönhörligen inträffar någonstans vid byte av 40-60% av fordonsflottan ICE till EL, i kombination med allt dyrare bränsle, är att de uppskattningsvis 35-55% ICE fordon som är kvar blir döda på marknaden.
Nästan över en natt (nåja) när denna kritiska punkt är uppnådd.
Så de bilar med kvarvarande värde på kanske 20-100tkr (eller mer?) tappar detta värde nästan helt.
Enda återstående alternativet är att köra dessa tills de är helt slut, förutsatt att det fortfarande finns bränsle att få tag på och att priset inte omöjliggör användandet.
Om priset för användandet blir för högt så har man förlorat värdet.
Inte småpotatis inte, speciellt inte för de som troligen inte har haft möjlighet att byta upp sig till EL än - de ekonomiskt svaga.

Man skall också ha i åtanke att bränslestationer blir allt glesare då allt färre köper bränsle, och då kan det gå fort med omfattande nedläggning av mackarna när lönsamheten upphör.
Detta skyndar ytterligare på ett haveri med kvarvarande ICE fordonsflotta som tappar värdet ”över en natt”.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En effekt som obönhörligen inträffar någonstans vid byte av 40-60% av fordonsflottan ICE till EL, i kombination med allt dyrare bränsle, är att de uppskattningsvis 35-55% ICE fordon som är kvar blir döda på marknaden.
Nästan över en natt (nåja) när denna kritiska punkt är uppnådd.
Så de bilar med kvarvarande värde på kanske 20-100tkr (eller mer?) tappar detta värde nästan helt.
Enda återstående alternativet är att köra dessa tills de är helt slut, förutsatt att det fortfarande finns bränsle att få tag på och att priset inte omöjliggör användandet.
Om priset för användandet blir för högt så har man förlorat värdet.
Inte småpotatis inte, speciellt inte för de som troligen inte har haft möjlighet att byta upp sig till EL än - de ekonomiskt svaga.

Man skall också ha i åtanke att bränslestationer blir allt glesare då allt färre köper bränsle, och då kan det gå fort med omfattande nedläggning av mackarna när lönsamheten upphör.
Detta skyndar ytterligare på ett haveri med kvarvarande ICE fordonsflotta som tappar värdet ”över en natt”.

Så är det nog, men inte vid 40-60%, jag tror fossilfordonen måste bli avsevärt färre än så innan de börjar bli svårsålda på begagnatmarknaden.

Och de sista fossilbilarna som inte har rent samlarvärde kommer väl köpas upp för att skeppas till Ryssland och Afrika så jag tror inte vi behöver oroa oss.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sverige är inte isolerat, exporten till bättre betalande länder lär börja tidigare än så, på samma sätt som tex många Toyota köpts upp och exporterats under många år redan. Bakhjulsdrivna Peugeot dammsögs det rent på i Sverige redan för femton-tjugo år sedan...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det är ju ytterligare en dimension i det hela…

Våra gamla och knappt katalysatorförsedda bilar exporteras till någon öststat där de används minst lika länge till - på icke reduktionspliktigt bränsle - samtidigt som vi öppnar en gruva i Afrika för att få ihop de exklusiva metaller som behövs till våra nya elbilar…och vips så blir miljö och klimat mycket bättre…

Jomenvisst…
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top