Håller med författaren i det mesta förutomdet sista. Gör elen skattefri för alla istllet för att beskatta de som är subventionerade mera.Oj vad du tolkade in saker i artikeln.
Tror han snarare vill ha samma spelregler för alla.
Håller med författaren i det mesta förutomdet sista. Gör elen skattefri för alla istllet för att beskatta de som är subventionerade mera.Oj vad du tolkade in saker i artikeln.
Tror han snarare vill ha samma spelregler för alla.
Ja, jag var väl lite morgonsurHåller med författaren i det mesta förutomdet sista. Gör elen skattefri för alla istllet för att beskatta de som är subventionerade mera.
– Därför kommer regeringen att avsätta drygt 6 miljarder kronor i stöd för att kompensera de hushåll som har drabbats hårdast.
Det ska enligt finansministern nå 1,8 miljoner hushåll.
De med en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad.
Hushållen ska kompenseras för de höga elpriserna under december, januari och februari.
Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad i tre månader – sammanlagt 6 000 kronor.
Valfjäsk! Men bra för de med taskig ekonomi och eller obundna elavtal.Hushåll får tusenlappar tillbaka efter elprischock | SvD
Regeringen föreslår lättnader för hushåll som drabbats av höga elpriser. Totalt kan 1,8 miljoner svenska hushåll räkna med ekonomiskt stöd, men det är oklart exakt när pengarna betalas ut.www.svd.se
lugn det kommer en tid efter valet ocksåVad får jag som investerat 4 000 000:- i ett välisolerat hus med bergvärme för att få ner elförbrukningen? Skulle satsat på ett gammalt oisolerat hus med direktverkande eluppvärmning i stället.
Samma som alla vi som skött vår ekonomi så vi inte hamnar i lyxfällan och får presenter när programmet är slut - ingenting.Vad får jag som investerat 4 000 000:- i ett välisolerat hus med bergvärme för att få ner elförbrukningen? Skulle satsat på ett gammalt oisolerat hus med direktverkande eluppvärmning i stället.
Men detta gäller väl alla som har elvärme, vilket du också i praktiken har?Vad får jag som investerat 4 000 000:- i ett välisolerat hus med bergvärme för att få ner elförbrukningen? Skulle satsat på ett gammalt oisolerat hus med direktverkande eluppvärmning i stället.
Lite synd för de som hushållit och nu hamnar under gränsvärdet för ersättning. Man kan ju ha dragit ner på komfort/dragit på sig andra kostnader, för ved tex ist.Valfjäsk! Men bra för de med taskig ekonomi och eller obundna elavtal.
Men det visar väl på hur dåligt det fungerar med elmarknaden nu.
Även de med bundet avtal drabbas ju på sikt, i och med att det blir betydligt dyrare när det är dags att binda om. För att undvika konstiga incitament vad gäller såväl bundet/obundet som energieffektivisering hade jag tyckt det varit betydligt rimligare att minska elskatten/momsen, antingen permanent eller åtminstone som ett skatteavdrag som slår på hela året. Sen kanske man på något sätt även behöver hantera problemet med att människor skall klara ekonomin under de värsta månaderna, men det skulle exempelvis kunna lösas genom möjligheter till generösa avbetalningsplaner från elbolagens sida.Det verkar som att systemet kommer att uformas som någon slags trappa vilket tydligen ska innebära att den med en förbrukning över 2 000 kWh ska få den högsta ersättningen. Dock borde väl ersättningen endast träffa de med rörliga avtal dvs. de som drabbats av vinterns ockerpriser. Övriga har väl samma kostnad som tidigare och lider således ingen skada.
Ja, det borde absolut differensieras om det ska få avsedd effekt.För att inte tala om var i landet man råkar bo. Priset för 2000kWh i elområde 1 eller 4 kan man knappt jämföra ens.
Glöm inte att S har en stor väljarbas i just elområde 1/2.Ja, det borde absolut differensieras om det ska få avsedd effekt.
Vi här uppe i norr har ju inte påverkats nämnvärt jämfört med södra delen.
Jag har haft obundet timpris med Tibber sedan 1/1 2021 och bara sett att det varit gratis el under någon enstaka natt i sensomras om jag minns rätt. Nu kollar jag inte elpriset precis varje dag, men jag har uppskattningsvis kollat minst 250-300 dagar under det gångna året.Om jag jämför min årskostnad med några som har obundet/rörligt elpris så skiljer det inte jättemycket för 2021.
Under långa perioder var det ju negativt elpris, eller väldigt lågt, vilket det bundna priset inte heller tar hänsyn till.
Så är det ett rättviseperspektiv det skall läggas på detta så är det väl årskostnaden 2021 jämfört med t ex 2019-2020 och då samtidigt se över förbrukningsutvecklingen. De som minskat sin förbrukning kan få en morot.
Som vuxen inser man oftare och oftare att den som hänsynslöst roffar åt sig så mycket som möjligt och skaffar sig ett vitt samvete (Ett som aldrig används) är också den som "vinner", åtminstone som man ser till pengar och prylar...När man var liten uppfostrades man av att läsa om Spara och Slösa, och hur Spara alltid hade det bra på slutet efter att Slösa spenderat sina pengar.
Som vuxen inser man hur fel det var och hur samhället ständigt ger mer av Sparas pengar till Slösa.
Men när man tänker på saken så brukade ju Spara sitta där på slutet och dela med sig till Slösa så kanske fanns där en dold poäng jag aldrig förstod som liten.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|