Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Håller med författaren i det mesta förutomdet sista. Gör elen skattefri för alla istllet för att beskatta de som är subventionerade mera.
Ja, jag var väl lite morgonsur :)
Men reagerade på att skribenten vinklar det till att det skulle vara någon skillnad om man höjde elskatten för serverhallarna (dom stora etableringarna).
Dom betalar idag 0,5 öre/kWh, samma som annan tillverkningsindustri.
Dom hade kanske inte etablerat sin verksamhet i Sverige om dom behövt betala samma elskatt som privatkunder och småföretagare, dom hade försvunnit från Sverige, kanske till Finland.
Och för skribenten hade det gjort noll i skillnad, han hade varken fått fler eller färre kunder, och hans elräkning hade varit oförändrad, eftersom elpriset ändå styrs till största delen av den gemensamma elmarknaden.
Staten fick ändå in ett antal miljarder på det där halva öret, istället för att få in noll kronor.
Att sedan kommunpolitikerna springer runt och rullar ut röda mattan för dessa etableringar, och ställer till det, det är en annan sak, men rent energimässigt har det mindre betydelse.
Sedan fattar jag ju också att skribenten vill skapa opinion, och sänka skattetrycket för egen verksamhet, jag vill ju också ha lägre skatt på energi, även fossila bränslen.
Men jag tror, utan att veta, att energi fortsatt kommer att vara beskattad på grund av att det är en stabil skatteintäkt.
Bensin och el har debatterats sedan jag var så liten att jag har uppfattningsförmåga.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
– Därför kommer regeringen att avsätta drygt 6 miljarder kronor i stöd för att kompensera de hushåll som har drabbats hårdast.

Det ska enligt finansministern nå 1,8 miljoner hushåll.

De med en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad.

Hushållen ska kompenseras för de höga elpriserna under december, januari och februari.

Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad i tre månader – sammanlagt 6 000 kronor.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Vad får jag som investerat 4 000 000:- i ett välisolerat hus med bergvärme för att få ner elförbrukningen? Skulle satsat på ett gammalt oisolerat hus med direktverkande eluppvärmning i stället.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Vad får jag som investerat 4 000 000:- i ett välisolerat hus med bergvärme för att få ner elförbrukningen? Skulle satsat på ett gammalt oisolerat hus med direktverkande eluppvärmning i stället.
Samma som alla vi som skött vår ekonomi så vi inte hamnar i lyxfällan och får presenter när programmet är slut - ingenting.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men detta gäller väl alla som har elvärme, vilket du också i praktiken har?
Blir intressant att se hur modellen slutigen ser ut, men som jag tolkar det är det styrt till att du ska ha en viss förbrukning i din villa under dec-feb.
Så nu blir det till att återinstallera Blocket-appen i mobilen :)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Valfjäsk! Men bra för de med taskig ekonomi och eller obundna elavtal.
Men det visar väl på hur dåligt det fungerar med elmarknaden nu.
Lite synd för de som hushållit och nu hamnar under gränsvärdet för ersättning. Man kan ju ha dragit ner på komfort/dragit på sig andra kostnader, för ved tex ist.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Troligen kommer det någon form av minimikostnad också för att få del av bidraget.
De som har bundet elpris på låg nivå drabbas ju inte av de höga priserna den här gången.
I Norge sattes väl en gräns för bidrag?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Det verkar som att systemet kommer att uformas som någon slags trappa vilket tydligen ska innebära att den med en förbrukning över 2 000 kWh ska få den högsta ersättningen. Dock borde väl ersättningen endast träffa de med rörliga avtal dvs. de som drabbats av vinterns ockerpriser. Övriga har väl samma kostnad som tidigare och lider således ingen skada.

Raderad medlem 51742

Guest
Det verkar som att systemet kommer att uformas som någon slags trappa vilket tydligen ska innebära att den med en förbrukning över 2 000 kWh ska få den högsta ersättningen. Dock borde väl ersättningen endast träffa de med rörliga avtal dvs. de som drabbats av vinterns ockerpriser. Övriga har väl samma kostnad som tidigare och lider således ingen skada.
Även de med bundet avtal drabbas ju på sikt, i och med att det blir betydligt dyrare när det är dags att binda om. För att undvika konstiga incitament vad gäller såväl bundet/obundet som energieffektivisering hade jag tyckt det varit betydligt rimligare att minska elskatten/momsen, antingen permanent eller åtminstone som ett skatteavdrag som slår på hela året. Sen kanske man på något sätt även behöver hantera problemet med att människor skall klara ekonomin under de värsta månaderna, men det skulle exempelvis kunna lösas genom möjligheter till generösa avbetalningsplaner från elbolagens sida.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Om jag jämför min årskostnad med några som har obundet/rörligt elpris så skiljer det inte jättemycket för 2021.
Under långa perioder var det ju negativt elpris, eller väldigt lågt, vilket det bundna priset inte heller tar hänsyn till.
Så är det ett rättviseperspektiv det skall läggas på detta så är det väl årskostnaden 2021 jämfört med t ex 2019-2020 och då samtidigt se över förbrukningsutvecklingen. De som minskat sin förbrukning kan få en morot.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
För att inte tala om var i landet man råkar bo. Priset för 2000kWh i elområde 1 eller 4 kan man knappt jämföra ens.
Ja, det borde absolut differensieras om det ska få avsedd effekt.
Vi här uppe i norr har ju inte påverkats nämnvärt jämfört med södra delen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om jag jämför min årskostnad med några som har obundet/rörligt elpris så skiljer det inte jättemycket för 2021.
Under långa perioder var det ju negativt elpris, eller väldigt lågt, vilket det bundna priset inte heller tar hänsyn till.
Så är det ett rättviseperspektiv det skall läggas på detta så är det väl årskostnaden 2021 jämfört med t ex 2019-2020 och då samtidigt se över förbrukningsutvecklingen. De som minskat sin förbrukning kan få en morot.
Jag har haft obundet timpris med Tibber sedan 1/1 2021 och bara sett att det varit gratis el under någon enstaka natt i sensomras om jag minns rätt. Nu kollar jag inte elpriset precis varje dag, men jag har uppskattningsvis kollat minst 250-300 dagar under det gångna året.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker att det blir fel signal med ytterligare ett bidrag.

De som har bundet elpris har ju gjort det för att vara trygga, de vet vad det kostar och är villiga att betala lite mer. De som har valt rörligt, för att det var billigare än bundet, har ju tagit en chansning på att man sparar pengar över tid. Med en sådan här utdelning så får man ju ersättning oavsett fastän man chansat OCH sparat pengar över tid.
Precis samma sak som de som valt att inte vara med i A-kassan för att spara pengar. När coronan då körde igång och de blev arbetslösa så gällde plötsligt inte reglerna som vi andra varit tvungna att följa och de fick iallafall vara med i A-kassan OCH få ersättning. Det lönade sig alltså att skita i A-kassan och det skyddsnät som A-kassans regler gav och bara utnyttja de pengar som alla vi andra som betalat till A-kassan i flera år.
Jag skulle vilja se den bank som säger "Oj, stackars dig som valde rörlig ränta och den drog iväg så du får sälja kåken, vi ändrar här till fast ränta istället så löser det sig..."

Signalen från regeringen blir ju då att man kan strunta i reglerna, köra sitt eget race och när skiten träffar fläkten så får man rida gratis på ryggen på alla andra som följt reglerna. En riktigt bra uppfostran för speciellt de unga som valt en livsstil utan A-kassa... ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När man var liten uppfostrades man av att läsa om Spara och Slösa, och hur Spara alltid hade det bra på slutet efter att Slösa spenderat sina pengar.
Som vuxen inser man hur fel det var och hur samhället ständigt ger mer av Sparas pengar till Slösa.

Men när man tänker på saken så brukade ju Spara sitta där på slutet och dela med sig till Slösa så kanske fanns där en dold poäng jag aldrig förstod som liten.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När man var liten uppfostrades man av att läsa om Spara och Slösa, och hur Spara alltid hade det bra på slutet efter att Slösa spenderat sina pengar.
Som vuxen inser man hur fel det var och hur samhället ständigt ger mer av Sparas pengar till Slösa.

Men när man tänker på saken så brukade ju Spara sitta där på slutet och dela med sig till Slösa så kanske fanns där en dold poäng jag aldrig förstod som liten.
Som vuxen inser man oftare och oftare att den som hänsynslöst roffar åt sig så mycket som möjligt och skaffar sig ett vitt samvete (Ett som aldrig används) är också den som "vinner", åtminstone som man ser till pengar och prylar... :)

Spara var nog kommunist... :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...