Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror faktiskt inte kineserna drivs av samma kvartalsekonomi som genomsyrar åtminstone Sverige men antagligen hela västvärlden.

Det ligger nog en del i det men det finns som sagt ett antal aktörer i landet med ägande utanför börsen som kan hantera sina investeringar över tid som de själva önskar.
Men just dit vill de uppenbart inte.

Raderad medlem 51742

Guest
Du lär fråga leverantören om det (åt oss alla, du som är på hugget). Intressant fråga. Betalar man för varje ny kW avrundat uppåt eller nedåt eller exakt på watten förbrukat?
Fick till slut svar från elnätsbolaget om varför jag bara ser hela kWh. Så här skriver de:

I dag är kravet endast 1 kWh som energiupplösning som vi använder i dag, vi håller på och byter alla elmätare till nya krav och dom nya elmätarna är i Wh. Det blir inget avrundnings fel, mätaren fungerar som rullande räkneverk är en avläsning 10,5 på hel timma så registreras 0,5 på kommande timma också vidare

Detta bör ju då innebära att det inte blir helt optimalt att ha timdebitering när man har denna gamla typ av elmätare. Ibland kan ju timpriset dubbleras från en timme till en annan, vilket gör att det får stor betydelse för vilken specifik timme som "räkneverket" räknas upp med 1. Särskilt om man har automatik som styr förbrukningen till timmar med lägre elpriser. Gäller väl att försöka undvika just denna typ av optimering precis i skiftet mellan låga/höga priser, t ex att inte duscha precis timmen innan priset blir dyrare, utan med iaf ett par timmars marginal.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Oj, en kränkt företagare.
Rätt eller fel, men visst kan skribenten ha en poäng.
Men som vanligt så är det en vinkling till att det är "subventioner", eller "skattefritt".
Anledningen till detta är ju att man industriklassade även denna typ av verksamhet, för att kunna konkurrera med grannländerna.
Om vi sedan vill ha dom här eller inte kan man fundera över.
Samtidigt skulle inte skribentens elräkning ha blivit mindre om man inte genomfört detta.
Och dom är inte skattebefriade, dom betalar samma skatt som alla andra industriklassade verksamheter. och innan det betalade man samma skatt som en vanlig hushållskund.
Det florerar även felaktigheter som att dom skulle ha "rabatt" på energi, vilket jag aldrig har lyckats att spåra med någon källa.
Dom tecknar elavtal precis som vem som helst.
Stommen till allt liv idag är ju internet med allt som det för med sig, och sedan kan jag naturligvis ifrågasätta om denna verksamhet inte skulle kunna bidra mer ekonomiskt till det samhälle dom etablerar sig i.
Energimarknaden är fri i norden, och jag tror att radien bara kommer att utökas, så tillgången på energi kommer att styras över hur produktionen ser ut, men knäckfrågan nu är transmissionen, så två olika delar som man friskt blandar ihop.
Att Facebook etablerar uppe i norr gör ingen skillnad för Ica-handlaren i Täby, han får ändå inte utöka sitt abonnemang med 500kW, eftersom det inte går att överföra den effekten till honom.
Stamnätet i Sverige, men även regionnät och lokalnät står inför enorma utmaningar.
Att bygga lite elnät är ju inte så komplicerat, slänga upp lite laddstolpar i skogen, eller ge alla människor rättigheten att producera el till lokalnätet närhelst dom vill - det är saker som jag ofta hör debatteras.
Politiskt sett verkar det vara mycket enklare än vad verkligheten nu visar.
Men jag fattar andemeningen i artikeln, han vill också ha lägre skatt på energin, liksom bonden som jag ser när jag tittar ut genom mitt fönster, och även jag.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men som vanligt så är det en vinkling till att det är "subventioner", eller "skattefritt".
Anledningen till detta är ju att man industriklassade även denna typ av verksamhet, för att kunna konkurrera med grannländerna.
Samtidigt skulle inte skribentens elräkning ha blivit mindre om man inte genomfört detta.
Och dom är inte skattebefriade, dom betalar samma skatt som alla andra industriklassade verksamheter. och innan det betalade man samma skatt som en vanlig hushållskund.
Det florerar även felaktigheter som att dom skulle ha "rabatt" på energi, vilket jag aldrig har lyckats att spåra med någon källa.
Stommen till allt liv idag är ju internet med allt som det för med sig, och sedan kan jag naturligvis ifrågasätta om denna verksamhet inte skulle kunna bidra mer ekonomiskt till det samhälle dom etablerar sig i.
Energimarknaden är fri i norden, och jag tror att radien bara kommer att utökas, så tillgången på energi kommer att styras över hur produktionen ser ut, men knäckfrågan nu är transmissionen, så två olika delar som man friskt blandar ihop.
Att Facebook etablerar uppe i norr gör ingen skillnad för Ica-handlaren i Täby, han får ändå inte utöka sitt abonnemang med 500kW, eftersom det inte går att överföra den effekten till honom.
Stamnätet i Sverige, men även regionnät och lokalnät står inför enorma utmaningar.
Att bygga lite elnät är ju inte så komplicerat, slänga upp lite laddstolpar i skogen, eller ge alla människor rättigheten att producera el till lokalnätet närhelst dom vill - det är saker som jag ofta hör debatteras.
Men jag fattar andemeningen i artikeln, han vill också ha lägre skatt på energin, liksom bonden som jag ser när jag tittar ut genom mitt fönster, och även jag.
Oj vad du tolkade in saker i artikeln.
Tror han snarare vill ha samma spelregler för alla.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
”Stamnätet i Sverige, men även regionnät och lokalnät står inför enorma utmaningar.”

Hmm…du vet att man på falska grunder för 15 år sedan tvingade elkonsumenterna i landet att bekosta en ny stamledning från norr till söder, genom ”tillfälligt” höjda nätavgifter fördelat i zoner där södraste delen fick betala mest?
Det är detta som idag är största boven till elpriskaoset i landet!
Vi öppnade Pandoras box när elbolagen samtidigt kopplade på en kabel ner till Europa på denna nya stamledning.

Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Sedan kan det säkert finnas behov någonstans på eventuella förgreningar att fräscha upp och kanske öka dimensionerna.
Men mest handlar det om eftersatt utbyggnad av lokala nät.
Var tar pengarna vägen för nätavgifterna?
…är min fråga. Jämfört med de modesta nätavgifterna >10-15 år sedan så är det svårt att se annat än att någon skrattar hela vägen till banken.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En stor del av elnätsavgiften vi betalar till bland annat Vattenfall går ju rakt in i statsbudgeten som utdelad vinst. Det här är visserligen från 2020, då dom gick betydligt sämre än 2021, men fortfarande hygglig utdelning, 4 miljarder till staten, 62% av vinsten: https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2021/vattenfalls-arsstamma-2021

Januari tom september 2021 gjorde dom en vinst på 42 miljarder :jisses Men för att bekosta upprustning och utbyggnad av elnätet höjer dom avgifterna istället :huvet

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

”Stamnätet i Sverige, men även regionnät och lokalnät står inför enorma utmaningar.”

Hmm…du vet att man på falska grunder för 15 år sedan tvingade elkonsumenterna i landet att bekosta en ny stamledning från norr till söder, genom ”tillfälligt” höjda nätavgifter fördelat i zoner där södraste delen fick betala mest?
Det är detta som idag är största behoven till elpriskaoset i landet!
Vi öppnade Pandoras box när elbolagen samtidigt kopplade på en kabel ner till Europa på denna nya stamledning.
Nej, jag har tyvärr inte en helt klar bild av detta, det är för länge sedan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

De här serverhallarna har ju dessutom skapat väldigt få arbetstillfällen samtidigt som dom bidrar till att elnäten många gånger sedan inte har någon kapacitet kvar när andra företag vill etablera industrier.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Sedan kan det säkert finnas behov någonstans på eventuella förgreningar att fräscha upp och kanske öka dimensionerna.
Men mest handlar det om eftersatt utbyggnad av lokala nät.
Var tar pengarna vägen för nätavgifterna?
…är min fråga. Jämfört med de modesta nätavgifterna >10-15 år sedan så är det svårt att se annat än att någon skrattar hela vägen till banken.
Vad beträffar nätavgifterna så beror det lite på hur elnätsbolaget är konstruerat.
Är det ett lokalt nätbolag, som till exempel ägs av kommunen, då finns det i regel ett stort intresse av att hålla nere nätavgifterna, och den avkastning som blir kommer tillbaka till kommunen.
Gäller det större bolag, som har aktieägare utanför kommunen, så finns det i regel ett intresse av avkastning.
Och det gör att man kan "maxa modellen", det vill säga ta ut så mycket pengar som den modell myndigheten har tillåter.
Modellen har även gjort det "taktiskt lönsamt" att investera i elnätet, och investeringarna behöver inte alltid ha bäring på att förbättra nätet ur teknisk synvinkel, utan endast föryngra det.
Med nyare material i elnätet så får du ta mer betalt, så fungerar modellen.
Byt en gammal transformator mot en ny, så kan du höja nätavgiften, och upplevelsen för mig som kund blev......höjd nätavgift.
Den gamla transformatorn var förmodligen till och med bättre rent tekniskt, stryktåligare mot åska, men kanske hade marginellt högre förluster.
Nu ska jag inte vara konspiratoriskt lagd, men som ingenjör inom området, och även tekniskt ansvarig, skulle jag vilja se att investeringarna är livslängdsoptimerade, istället för ekonomiskt taktiska.
Men....kan det vara så att stora tillverkare av utrustning påverkar detta (till exempel modellen) på politiskt nivå, och är rådgivare till både myndigheter och politiker när det gäller frågor som dessa?
Nä.....så får det väl inte vara...??? :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
De här serverhallarna har ju dessutom skapat väldigt få arbetstillfällen samtidigt som dom bidrar till att elnäten många gånger sedan inte har någon kapacitet kvar när andra företag vill etablera industrier.
Kan hålla med i sak, men....
Ska man bara sitta och vänta på att en industri ska etablera sig?
Om man tittar bakåt, bara något år, så var det ingen som kunde tro att H2 Green Steel skulle etablera sig i Boden, och konsumera den energimängd och effekt som det nu är frågan om.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan hålla med i sak, men....
Ska man bara sitta och vänta på att en industri ska etablera sig?
Om man tittar bakåt, bara något år, så var det ingen som kunde tro att H2 Green Steel skulle etablera sig i Boden, och konsumera den energimängd och effekt som det nu är frågan om.

Ja, man ska låta företagen sköta sig själva och ge dom en låg skatt istället för bidrag till godtyckligt valda företag som är bättre än andra företagare på att lura politiker.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tråden där vi kastar välförtjänt dynga på Miljöpartiet har på senare tid blivit den stora energipolitiktråden...

Men återigen, detta jävla Miljöparti, som i princip verkar för att omöjliggöra liv i glesbygd...

Jag har under helgen haft ett mycket intressant samtal med en aktad och kompetent person med ett antal mycket goda ideer kring det här med att vara miljövänlig på riktigt. Svårt att sammanfatta samtalet med annat än ett antal frågor...

Varför har varje TV-kanal var sitt matlagningsprogram där mat från allehanda exotiska länder ska hyllas in i absurdum...? Varför har ingen TV-kanal ens ett enda matlagningsprogram där man tävlar om vem som gör den bästa SVENSKA husmanskosten baserad på SVENSKA råvaror...? Utan att ens börja tjafsa om strafftullar på utlandsproducerad mat - om vi är seriösa angående miljö och klimat - varför är det knappt någon som PÅ RIKTIGT lobbar för det här med att köpa LOKALPRODUCERAD MAT...? Varför är det viktigare att först strypa alla former av liv i glesbygden med allehanda märkliga beskattningar...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tråden där vi kastar välförtjänt dynga på Miljöpartiet har på senare tid blivit den stora energipolitiktråden...

Men återigen, detta jävla Miljöparti, som i princip verkar för att omöjliggöra liv i glesbygd...

Jag har under helgen haft ett mycket intressant samtal med en aktad och kompetent person med ett antal mycket goda ideer kring det här med att vara miljövänlig på riktigt. Svårt att sammanfatta samtalet med annat än ett antal frågor...

Varför har varje TV-kanal var sitt matlagningsprogram där mat från allehanda exotiska länder ska hyllas in i absurdum...? Varför har ingen TV-kanal ens ett enda matlagningsprogram där man tävlar om vem som gör den bästa SVENSKA husmanskosten baserad på SVENSKA råvaror...? Utan att ens börja tjafsa om strafftullar på utlandsproducerad mat - om vi är seriösa angående miljö och klimat - varför är det knappt någon som PÅ RIKTIGT lobbar för det här med att köpa LOKALPRODUCERAD MAT...? Varför är det viktigare att först strypa alla former av liv i glesbygden med allehanda märkliga beskattningar...?
Det finns ingen lokalproducerad mat i Ståkkålm!

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Passar på att säga att min elräkningen blev 5 842 kr!!! Har som högst varit 3500 förut en kall vintermånad. Terror på hög nivå. Har inte läst hela tråden men kan säkert passa här ändå.

Raderad medlem 51742

Guest
Fick till slut svar från elnätsbolaget om varför jag bara ser hela kWh. Så här skriver de:

Detta bör ju då innebära att det inte blir helt optimalt att ha timdebitering när man har denna gamla typ av elmätare. Ibland kan ju timpriset dubbleras från en timme till en annan, vilket gör att det får stor betydelse för vilken specifik timme som "räkneverket" räknas upp med 1. Särskilt om man har automatik som styr förbrukningen till timmar med lägre elpriser. Gäller väl att försöka undvika just denna typ av optimering precis i skiftet mellan låga/höga priser, t ex att inte duscha precis timmen innan priset blir dyrare, utan med iaf ett par timmars marginal.
Hmm, en märklig sak hände.
Från och med igår kl. 15 har jag nu upplösning på tiondels kWh för de timbaserade mätvärdena över förbrukning. Mig veterligen har ingen varit här och bytt elmätare igår, så antingen har de kommit på något sätt att trots allt få ut mer exakta värden (som på något märkligt sätt lyckas sammanfalla med att jag kontaktar dem) eller så har de lagt på någon uträkning som uppskattar den exakta fördelningen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, man ska låta företagen sköta sig själva och ge dom en låg skatt istället för bidrag till godtyckligt valda företag som är bättre än andra företagare på att lura politiker.
Ja, så kan det vara.
Men man kan ju inte klandra de som projekterar serverhallar, det är ju bara att gratulera dom, och kanske ta lärdom av hur spelet fungerar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm, en märklig sak hände.
Från och med igår kl. 15 har jag nu upplösning på tiondels kWh för de timbaserade mätvärdena över förbrukning. Mig veterligen har ingen varit här och bytt elmätare igår, så antingen har de kommit på något sätt att trots allt få ut mer exakta värden (som på något märkligt sätt lyckas sammanfalla med att jag kontaktar dem) eller så har de lagt på någon uträkning som uppskattar den exakta fördelningen.
Läser de tråden..?
?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, så kan det vara.
Men man kan ju inte klandra de som projekterar serverhallar, det är ju bara att gratulera dom, och kanske ta lärdom av hur spelet fungerar.

Du bör ju precis som de flesta av oss här uppe ha sett hur det brukar gå när det kommer företagare till kommunerna med stora visioner. Kommunpolitikerna blir helt till sig i byxorna och de s.k. företagarna lyckas få allehanda hjälp med lokaler etc för att etablera sig. Egentligen får ju inte kommunerna ger stöd och bidrag men det brukar dom kunna kringgå med div olika arrangemang.
Kanske säljer en lokal för 1 krona, som näringsidkaren två år senare säljer dyrt.

Efter en tid går dessa lycksökare vanligtvis i konkurs och kommunen ifråga står där med en ännu sämre budget än innan vilket sedan förstås landar på kommunens skattebetalare att betala kalaset.

Och så försvarar sig dessa tjänstemän med att "man måste ju våga satsa"! :rofl Lätt och våga med andras pengar och dessutom fick dom väl samtidigt kråset smörjt på några representationsmiddagar.

Följden blir ännu högre skatter i ett redan skattetyngt norrland och därmed ännu sämre förutsättningar för befintliga lokala näringsidkare som fokuserar på sin affärside vilket inte är att lura kommunpolitiker.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin