DEBATT: Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får...
www.di.se
Oj, en kränkt företagare.
Rätt eller fel, men visst kan skribenten ha en poäng.
Men som vanligt så är det en vinkling till att det är "subventioner", eller "skattefritt".
Anledningen till detta är ju att man industriklassade även denna typ av verksamhet, för att kunna konkurrera med grannländerna.
Om vi sedan vill ha dom här eller inte kan man fundera över.
Samtidigt skulle inte skribentens elräkning ha blivit mindre om man inte genomfört detta.
Och dom är inte skattebefriade, dom betalar samma skatt som alla andra industriklassade verksamheter. och innan det betalade man samma skatt som en vanlig hushållskund.
Det florerar även felaktigheter som att dom skulle ha "rabatt" på energi, vilket jag aldrig har lyckats att spåra med någon källa.
Dom tecknar elavtal precis som vem som helst.
Stommen till allt liv idag är ju internet med allt som det för med sig, och sedan kan jag naturligvis ifrågasätta om denna verksamhet inte skulle kunna bidra mer ekonomiskt till det samhälle dom etablerar sig i.
Energimarknaden är fri i norden, och jag tror att radien bara kommer att utökas, så tillgången på energi kommer att styras över hur produktionen ser ut, men knäckfrågan nu är transmissionen, så två olika delar som man friskt blandar ihop.
Att Facebook etablerar uppe i norr gör ingen skillnad för Ica-handlaren i Täby, han får ändå inte utöka sitt abonnemang med 500kW, eftersom det inte går att överföra den effekten till honom.
Stamnätet i Sverige, men även regionnät och lokalnät står inför enorma utmaningar.
Att bygga lite elnät är ju inte så komplicerat, slänga upp lite laddstolpar i skogen, eller ge alla människor rättigheten att producera el till lokalnätet närhelst dom vill - det är saker som jag ofta hör debatteras.
Politiskt sett verkar det vara mycket enklare än vad verkligheten nu visar.
Men jag fattar andemeningen i artikeln, han vill också ha lägre skatt på energin, liksom bonden som jag ser när jag tittar ut genom mitt fönster, och även jag.