Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl det allt kokar ner till. I vår del av världen kan man investera och räkna hem något på fem eller tio är. För det flesta handlar det om att skrapa ihop mat för dagen eller kanske för nästa vecka.

Ja, och äger man mot förmodan 17000 kr i dessa länder kan man låna ut dem till sin omgivning och få 10% i månaden.

Eller rent av 20% på 5 veckor via s.k. 5/6-lån. dvs du lånar ut 500 kr och får det återbetalt som 100 kr varje vecka i 6 veckor. Just det är vanligt bland Indiska lånehajar.

Eller som svärmor som lånat ut lite småpengar till sin granne som är fiskare med avtalet att få gratis fisk varje dag. Jag räknade ut att skulle hon vilja äta fisk varje dag så skulle hon ha ett värde motsvarande 10% om dagen men hon vill inte äta fisk varje dag. Och grannen har inte betalat tillbaka pengarna på en väldans massa år.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hur lång tid tror du det tar innan den isoleringen har betalat sig? Det är i ju praktiken ganska få graders temperaturskillnad.
Ingen aning, men det var bara en tanke, för att få ner effekten.
Kör man 24 grader konstant i vårat klimat, så blev förbrukningen bara knappt 3kWh/dygn, och toppeffekten precis över 500W, om man relaterar till dom absolut varmaste dagarna vi hade.
Nu är det ju en luftvärmepump, som även är avsedd att värma, och jag har ingen aning om en ren A/C anläggning har högre toppeffekt?
Men skulle vara intressant att veta hur mycket effekt och energi ett vanligt hushåll behöver i Indien för att hålla ett bra klimat.
Här behöver vi i snitt 1kWh/dygn för att kyla ner huset.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vi kör AC på natten i Filippinerna, säg 10 timmar eller 10kr per dygn, det skulle alltså ta 1700 dagar att betala anläggningen förutsatt att installation ingår och att man inte tvingas köpa nya delar för att några av kinesprylarna gått sönder. Eller blåser sönder när någon tyfon passerar.
Hur mycket energi går det på 10 timmar?
Skulle vara intressant att veta, och relatera till våran förbrukning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning, men det var bara en tanke, för att få ner effekten.
Kör man 24 grader konstant i vårat klimat, så blev förbrukningen bara knappt 3kWh/dygn, och toppeffekten precis över 500W, om man relaterar till dom absolut varmaste dagarna vi hade.
Nu är det ju en luftvärmepump, som även är avsedd att värma, och jag har ingen aning om en ren A/C anläggning har högre toppeffekt?
Men skulle vara intressant att veta hur mycket effekt och energi ett vanligt hushåll behöver i Indien för att hålla ett bra klimat.
Här behöver vi i snitt 1kWh/dygn för att kyla ner huset.

Man vänjer sig ju vid värmen, och 24 grader blir ju nästan så man fryser efter ett tag och den tillvänjningen spolieras ju ifall man har allt för mycket kyla inomhus, i bilen etc.
Vår AC är ganska enkel, bara ett vred med ospecificerad temperatur som man kan öka eller minska kylningen på så jag vet inte vilken temperatur vi har. Jag ställer den på en temperatur som gör det precis drägligt att sova där. Skulle gissa att vi har runt 26 grader där på natten.
Och samma i bilen, precis bara så det är drägligt, så att kroppen ska anpassa sig.

Vi brukar betala en dryg tusing/månad åt svärmor för den ökade strömförbrukningen när vi bor där. Dom själva behöver ingen AC.
Då kyler vi bara ett litet rum, kanske 10kvm och med just sånt där dåligt fönster.
Och så sover vi inte där varje natt heller.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Raderad medlem 51742

Guest
Något att skala ned och slippa den där slamtömningen i framtiden?

Haha, slamtömningen kommer i veckan och jag tänkte exakt samma sak när jag såg den nyheten i morse - dubbel besparing. Dagar när elpriset är riktigt högt skulle det ju till och med kunna bli lönsamt att erbjuda förbipasserande gratis ärtsoppa mot att de donerar restprodukterna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Något att skala ned och slippa den där slamtömningen i framtiden?
SVT's lokala redaktion kallade "bränslet" för dynga, sedan för gödsel och nu i slutlig rikstäckande version för kobajs. SVT har således även börjat med "lätt svenska" även i skrift och inte bara i sina tidiga utsändningar. Var kan man läsa artiklar på "svår svenska"?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Haha, slamtömningen kommer i veckan och jag tänkte exakt samma sak när jag såg den nyheten i morse - dubbel besparing. Dagar när elpriset är riktigt högt skulle det ju till och med kunna bli lönsamt att erbjuda förbipasserande gratis ärtsoppa mot att de donerar restprodukterna.
Väldigt enkel anläggning är att skita i en stor påse som ligger i solen sedan kan du köra gasspisen på ångorna som bildas.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Står lite i Aftonblaskan idag om kinesiska energijätten CGN.

Bla detta:

Här äger Kina vindkraftverk​

Vindkraftsparkerna breder ut sig över det svenska landskapet – men inom ett par år väntas två av tre vindsnurror ha utländska ägare.
Inom ett par år väntas två av tre vindkraftverk i Sverige ha utländska ägare. I dag är den största utländska aktören i branschen kinesiska CGN. Bolaget äger vindkraftparker på följande platser i Sverige:
* Gällivare
* Ljusdal
* Piteå
* Sundsvall (Kråktorpet)
* Sundsvall (Nylandsbergen, Getås, Rödsjöåsen)
* Gävleborg
På samtliga orter är det kinesiska bolaget majoritetsägare (75–80 procent). Vindkraftverken togs i drift mellan 2018 och 2020.
Bolagets sex vindkraftparker producerar 3,5 TWh. Det motsvarar ca 10 procent av den förväntade normalårsproduktionen från vindkraft år 2021.
Källa: Svensk vindenergi

Utländskt ägande av fläktarna bådar ju gott för elpriset...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Bla detta:

Vindkraftsparkerna breder ut sig över det svenska landskapet – men inom ett par år väntas två av tre vindsnurror ha utländska ägare.
Inom ett par år väntas två av tre vindkraftverk i Sverige ha utländska ägare. I dag är den största utländska aktören i branschen kinesiska CGN. Bolaget äger vindkraftparker på följande platser i Sverige:
* Gällivare
* Ljusdal
* Piteå
* Sundsvall (Kråktorpet)
* Gävleborg
På samtliga orter är det kinesiska bolaget majoritetsägare (75–80 procent). Vindkraftverken togs i drift mellan 2018 och 2020.
Bolagets sex vindkraftparker producerar 3,5 TWh. Det motsvarar ca 10 procent av den förväntade normalårsproduktionen från vindkraft år 2021.

Intressant när samtliga helt plötsligt drabbas av tekniska fel, naturligtvis helt utan koppling till aktuella politiska frågor. Ett fint påtryckningsmedel man skaffat sig. Undrar bara om om någon iaf fick några futtiga kronor insatta på sitt Kayman-konto.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Undrar bara om om någon iaf fick några futtiga kronor insatta på sitt Kayman-konto.
Jag är mer inne på "vi såg det inte komma" där vi blir r*vkl*ll*d av vindparker som sätts upp på vår bakgård där produktionen redan är tingad av distributörer på kontinenten. Staten får in $tålars för överföringen men sen är det glest med fördelarna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kina tar över världen allt mer. Under skenet att kineserna är ett fattigt u-land sätter sig resten av världen i skuld till kineserna för att konsumera allt de producerar så vi är snart kinesernas livegna.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Bla detta:

* Gällivare
* Ljusdal
* Piteå
* Sundsvall (Kråktorpet)
* Gävleborg

Jag tror inte att det har så stor betydelse för elpriset faktiskt.
Det mesta är redan sålt.
Men, visst, jag tycker att det är märkligt att vi i Sverige inte vill investera mer i produktionsanläggningar i vårat eget land?
Kärnkraften är ju inte heller helsvensk, men det vet säkert alla i den här tråden redan, den har ännu högre grad av utländskt ägande än vindkraften.
Men vi tycker väl inte att det är lika "farligt" att Tyskar och Finnar äger produktion, som Kineser?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Men vi tycker väl inte att det är lika "farligt" att Tyskar och Finnar äger produktion, som Kineser?
Det är möjligt att jag är fördomsfull, men jag uppfattar finnar och nutida tyskar som förhållandevis sansade när det kommer till demokratifrågor även om tyskarnas inställning till kärnkraft verkar osund.
Kineser och demokrati är en mer snabbhanterad fråga då det inte existerar där.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror inte att det har så stor betydelse för elpriset faktiskt.
Det mesta är redan sålt.
Men, visst, jag tycker att det är märkligt att vi i Sverige inte vill investera mer i produktionsanläggningar i vårat eget land?
Kärnkraften är ju inte heller helsvensk, men det vet säkert alla i den här tråden redan, den har ännu högre grad av utländskt ägande än vindkraften.

Ja det är lite märkligt då kineserna antagligen har samma förväntningar och krav på avkastning.
Har du någon uppfattning om varför det är så? Är inhemska bolag för fattiga?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja det är lite märkligt då kineserna antagligen har samma förväntningar och krav på avkastning.
Min högst personliga uppfattning (ej faktagrundad) är att när det gäller vindkraftsprojekt så förpackas och säljs dessa som ett "paket" med alla tillstånd, projektering mm (det är i alla fall sant).
Det är alltså den som är villig att bygga detta paketerade projekt som köper det, och då rör det sig om mycket pengar, och en viss risk.
Det är inte bara vanliga vindar som ska blåsa, utan även dom politiska, så det är riskkapitalister som ser en möjlighet att få avkastning på sina pengar (det är också sant).
Vi verkar ha för få sådana grupperingar i Sverige, medan det i till exempel Kina, Tyskland, England finns fler privata bolag med styrelser som är villiga att investera stora kapital.
Jag vet faktiskt inte vem i Sverige som skulle vara tänkbar kandidat?
Vattenfall kör ju några egna projekt, men i övrigt är det skralt.
Så här lite sent påtänkt så kanske SSAB, LKAB, Volvo mfl skulle ha varit med och satsat?
Ja, det där med ekonomi är inte min starka sida, men man blir lite fundersam ibland :va

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Min högst personliga uppfattning (ej faktagrundad) är att när det gäller vindkraftsprojekt så förpackas och säljs dessa som ett "paket" med alla tillstånd, projektering mm (det är i alla fall sant).
Det är alltså den som är villig att bygga detta paketerade projekt som köper det, och då rör det sig om mycket pengar, och en viss risk.
Det är inte bara vanliga vindar som ska blåsa, utan även dom politiska, så det är riskkapitalister som ser en möjlighet att få avkastning på sina pengar (det är också sant).
Vi verkar ha för få sådana grupperingar i Sverige, medan det i till exempel Kina, Tyskland, England finns fler privata bolag med styrelser som är villiga att investera stora kapital.
Jag vet faktiskt inte vem i Sverige som skulle vara tänkbar kandidat?
Vattenfall kör ju några egna projekt, men i övrigt är det skralt.
Så här lite sent påtänkt så kanske SSAB, LKAB, Volvo mfl skulle ha varit med och satsat?
Ja, det där med ekonomi är inte min starka sida, men man blir lite fundersam ibland :va

Rör det sig om rimlig avkastning bör det finnas kandidater även på andra håll. Kanske från fastighetsbranschen där man är van vid att arbeta i långsiktiga projekt. T.ex. Stena, Balder, Stronghold mfl är helt klart kapabla att driva det hela rent ekonomiskt.
Men uppenbart delar de inte den uppfattningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tror faktiskt inte kineserna drivs av samma kvartalsekonomi som genomsyrar åtminstone Sverige men antagligen hela västvärlden.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin