Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack.

Jag nöjer mig med att citera dig, och är övertygad att de andra du citerade läser detta också.

Det jag reagerade på var det korkade i meningen:



Vikten för en komponent är i första hand ett resultat av hur den är konstruerad och vad för material som är använt.

Ingenting blir lättare av att man använder utskriftsteknik.

Däremot kan 3D-printning vara lämpligt ur prototyphänseende, som buzzword i pressmaterial och för att visa vad man kan just nu.

Ingen tror väl att samma komponent skulle tillverkas på samma sätt om bilen gick i serieproduktion ograverad...?

Istället skulle en mer traditionell metod för massframatällning användas - men det betyder inte att delen per automatik behöver vara tyngre.

Därav mitt hugg mot skribenten - inte tekniken som sådan.
Jag höll med dig i ditt tidigare inlägg. Precis som du skriver, printat stål och fräst stål har samma densitet. Printingen kan i vissa fall göras lättare genom att en mer komplex geometri kan användas.

dock ska man ha i åtanke att man behöver lägga minst lika mycket manuellt arbete på komponenten efter printing som det tar att printa den, när det gäller metall. Att ta bort stödstruktur som är i samma material som delen är allt annat än enkelt.

Det största hindren är fortfarande tillverkningstid och kostnad när man tillverkar höga volymer. Jag ser inte hur det ska lösa sig inom 20-30 år.

Jag tror inte Koenigsegg 3d-printar några detaljer med höga krav på hållfasthet. Som jag förstått använder dom ofta 3d-printern för att printa ut en matris som sedan kan kläs med kolfiber. Som i en sandwichkonstruktion så behöver matrisen inte ha så hög hållfasthet, det är ju inte ovanligt med cellplast.

Sen finns det ju även på en supersportbil andra applikationer där hög hållfasthet inte behövs.
De använder även printat till produktionsbilarna. Lämpligt för dem. Extremt låga volymer och extremt hög kostnad på bilen. I de fallen kan det vara lönsamt. För Mercedes, Volvo eller Toyota går det aldrig att räkna hem.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men som cfr redan påpekat ger tekniken MÖJLIGHETER att designa en del på sätt som inte är möjliga med gjutning eller fräsning vilket med lite flax kan göra delen lättare.

(Jag är en av de där hobbyisterna som tror de kan nåt om AM. Dåligt.)
Om det är dåligt beror på vad du tror dig kunna. Om du tror dig vara hyffsat duktig på att extrudering av filament så fine. Om du, för att du har en glorifierad treaxlig limspruta i garaget, tror dig kunna något om powder bed fusion i metall så är det dåligt. Mycket dåligt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok, det börjar förstås vara ganska många år sedan jag var där på studiebesök och utvecklingen går nog väldigt snabbt för 3d-printers.
Utvecklingen går inte så fort framåt och den typen av komponenter har man kunnat printa i minst 20 år.

De printas dessutom inte hos Korningsegg. De köper tjänsten av de som kan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det intressanta är dock att bränsle som säljs i enlitersförpackningar är skattebefriade. Undrar vad det skulle kosta att i stor skala förpacka bensin och diesel i petflaskor och sälja det som reservbränsle? Nu slipper man ju inte momsen, om man inte lyckas sälja det som hälsokost så man kommer ner på 6%, men koldioxid- och energiskatterna är ju också betydande.
Har du mera info om det där?


Jag kan lätt se att jag skulle kunna få det där att gå runt.
1 L bensin kostar 17.22 och skatten är 10,18.
Jag tar 10:- litern+pant 1:- per förpackning.
Gårdsförsäljning av 1 l förpackningar med bensin/diesel med pant för behållaren som kan återlämnas vid nästa köp eller till och med återlämnas direkt efter köp.
Du tar en förpackning på pall 1, häller in den och lägger förpackningen i pall 2.
Skulle lätt kunna starta en hojinriktad gårdsförsäljning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kan man inte runda problemet genom att tanka igenom en literflaska?
Blir inte så lite TIA över ut, eller ska vi säga, avvecklingen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du mera info om det där?


Jag kan lätt se att jag skulle kunna få det där att gå runt.
1 L bensin kostar 17.22 och skatten är 10,18.
Jag tar 10:- litern+pant 1:- per förpackning.
Gårdsförsäljning av 1 l förpackningar med bensin/diesel med pant för behållaren som kan återlämnas vid nästa köp eller till och med återlämnas direkt efter köp.
Du tar en förpackning på pall 1, häller in den och lägger förpackningen i pall 2.
Skulle lätt kunna starta en hojinriktad gårdsförsäljning.
Nej, inte mer än vad som står hos Skatteverket i länken i mitt förra inlägg. Dock anar jag att det skulle bli världsrekord i kort införandetid för lagändring om någon utnyttjade det kryphålet :huvet
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har du mera info om det där?


Jag kan lätt se att jag skulle kunna få det där att gå runt.
1 L bensin kostar 17.22 och skatten är 10,18.
Jag tar 10:- litern+pant 1:- per förpackning.
Gårdsförsäljning av 1 l förpackningar med bensin/diesel med pant för behållaren som kan återlämnas vid nästa köp eller till och med återlämnas direkt efter köp.
Du tar en förpackning på pall 1, häller in den och lägger förpackningen i pall 2.
Skulle lätt kunna starta en hojinriktad gårdsförsäljning.
Det där får du aldrig att gå runt. Än mindre lockar du några kunder som du får att öppna och hälla i pet efter pet och sedan panta.

Det spelar ingen roll även om du ens skulle tjäna 3kr/l, vilket du ändå inte gör. Du behöver sälja 200-300 tusen liter per år för att plocka ut en svenssonlön. Men för all del, beställ hem några kubik och börja buteljera.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där får du aldrig att gå runt. Än mindre lockar du några kunder som du får att öppna och hälla i pet efter pet och sedan panta.

Det spelar ingen roll även om du ens skulle tjäna 3kr/l, vilket du ändå inte gör. Du behöver sälja 200-300 tusen liter per år för att plocka ut en svenssonlön. Men för all del, beställ hem några kubik och börja buteljera.
Tråkmåns :tungan

Man får väl köra Café som resten av mackarna gör :lol
Men erkänn skulle Rosenhill ha bensin på Tetra skulle du också både tanka och äta macka där.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om det är dåligt beror på vad du tror dig kunna. Om du tror dig vara hyffsat duktig på att extrudering av filament så fine. Om du, för att du har en glorifierad treaxlig limspruta i garaget, tror dig kunna något om powder bed fusion i metall så är det dåligt. Mycket dåligt.
Jag tror nog inte så mycket, har lagt en del energi på att förstå hur man kan få hyfsat resultat med besvärligare plastsorter som nylon och polykarbonat och gläds åt att pilla med att rita upp och framställa småsaker som förgyller min fritid mest.

metallprinters har jag kikat på men de har minst en nolla för mycket på prislappen för att vara möjliga att nå. Men det hade varit skoj att få möjlighet att prova.

men ritandet är nästan roligast
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå höga elpriser, nu ska Riksrevisionen se över rabatten som Micro$oft, Facebook mfl får: https://www.gd.se/2022-01-09/skatte...crosoft-till-gavle-och-sandviken-ska-granskas
I slutet av förra året inledde Riksrevisionen en granskning av hur det gick till när regeringen lovade skattelättnader på elpriser till bland annat Microsoft för att etablera sig i Gävleregionen. Enligt Dagens Industri har serverhallar i Sverige fått elskatterabatter på 294 miljoner under 2021.
Visserligen småpengar i den totala omsättningen, men vi vanliga människor måste byta bil, bör ha mörkt hemma och förbjuds köpa plastkassar, tops mm, samtidigt som det dras hit enormt elslukande "industrier", och kör Karlshamnsverket för att försörja Tyskland och Polen med strömming. Revisionsdirektören förklarar dock varför dom behövs här:
– Den här granskningen står på flera olika ben. Ett är att det är viktigt att digitaliseringen och dess infrastruktur fungerar och då är datahallarna av yttersta vikt. Allt mer handlar om databearbetningar och interaktionen mellan medborgare och myndigheter, till exempel vaccineringen. Vi handlar mer på nätet och gör vår bankärenden den vägen. Då har staten tagit olika initiativ för att stimulera att datahallar uppförs här i Sverige, säger Dimitrios Ioannidis.

Vi behöver alltså få hit M$ och FB för att kunna vaccinera oss och betala räkningar? Dom flesta banker har ju egna datacenter, med stordatorer och helt andra lösningar och behov än vad man åstadkommer med tonvis med bladservrar, som ju mest bara är till för streaming och datainsamling.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite mera bränsle (eller skall jag säga koleldning) i miljödebatten

"Fler skaffar AC i ett varmare Indien – så förvärrar det klimatkrisen
I Indien går luftkonditioneringar från lyxprodukt till ett obligatoriskt inslag i hemmen när temperaturen stiger."

"För fem, tio år sedan var det ingen här i området som hade luftkonditionering.
– Nu har nästan alla köpt. Förut var AC en lyxprodukt, nu är det en livsnödvändighet. Vädret har förändrats. Det har blivit så mycket varmare i Bombay och det är hett nästan året om"

"Vet kunderna att de bidrar till klimatförändringen genom att köpa en AC för att kyla ned den egna inomhusluften?
– Ja, men den som bor i en stad med tropiskt klimat – hög luftfuktighet och höga temperaturer – har inget val. Jag upplever att kunder som köper sin andra eller tredje luftkonditionering är mer medvetna."

"Inom tio år väntas Indien, som i dag har 1,4 miljarder invånare, att gå om Kina som världens folkrikaste land. De senaste årtiondena har hundratals miljoner människor lyfts ur fattigdom. Studier visar att det finns ett samband mellan ökat välstånd och inköp av luftkonditionering."

"Indien är till mer än 70 procent beroende av energi från kolkraft."
"Tiotals miljoner indier har lyfts ur fattigdom de senaste årtiondena, men flera hundra miljoner står fortfarande på tur. När medelklassen växer har energibehovet ökat, då familjer som får mer pengar att röra sig med köper bilar, lätta motorcyklar, kylskåp – och luftkonditionering.
Minskad fattigdom bidrar därmed till ökad global uppvärmning. Jämfört med Kina och Europa ligger Indiens topp när det gäller ekonomisk tillväxt flera årtionden längre fram. Landet har storsatsat på solenergi, men öppnar samtidigt nya kolgruvor. Efterfrågan på energi väntas öka mer i Indien än i något annat land de kommande åren."



Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar så vi kan kompensera det där ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du mera info om det där?


Jag kan lätt se att jag skulle kunna få det där att gå runt.
1 L bensin kostar 17.22 och skatten är 10,18.
Jag tar 10:- litern+pant 1:- per förpackning.
Gårdsförsäljning av 1 l förpackningar med bensin/diesel med pant för behållaren som kan återlämnas vid nästa köp eller till och med återlämnas direkt efter köp.
Du tar en förpackning på pall 1, häller in den och lägger förpackningen i pall 2.
Skulle lätt kunna starta en hojinriktad gårdsförsäljning.

Det påminner om Filippinerna. Åker man tricycle(MC-taxi) så kan dom stanna till på något som ser ut som en vanlig bostadsgård. Sekunderna efter kommer en oftast ung man ut ur huset med en pepsiflaska innehållande en mörk vätska.
Tricycleföraren öppnar sitt tanklock ger lite pengar till den unge mannen som därefter tömmer pepsiflaskans tvivelaktiga innehåll i tanken. Även färdigblandat med någon slags olja åt tvåtaktare.

Dessa "byamackar" säljer sitt bränsle billigare än de riktiga mackarna men jag tror iofs inte det beror så mycket på skatt utan det är väl mer troligt slangat från andra fordon och kanske utblandat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där får du aldrig att gå runt. Än mindre lockar du några kunder som du får att öppna och hälla i pet efter pet och sedan panta.

Det spelar ingen roll även om du ens skulle tjäna 3kr/l, vilket du ändå inte gör. Du behöver sälja 200-300 tusen liter per år för att plocka ut en svenssonlön. Men för all del, beställ hem några kubik och börja buteljera.

Man får bygga en maskin som slår hål i korken och tömmer innehållet i en farmartank sedan kan kunderna tanka precis som vanligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det påminner om Filippinerna. Åker man tricycle(MC-taxi) så kan dom stanna till på något som ser ut som en vanlig bostadsgård. Sekunderna efter kommer en oftast ung man ut ur huset med en pepsiflaska innehållande en mörk vätska.
Tricycleföraren öppnar sitt tanklock ger lite pengar till den unge mannen som därefter tömmer pepsiflaskans tvivelaktiga innehåll i tanken. Även färdigblandat med någon slags olja åt tvåtaktare.

Dessa "byamackar" säljer sitt bränsle billigare än de riktiga mackarna men jag tror iofs inte det beror så mycket på skatt utan det är väl mer troligt slangat från andra fordon och kanske utblandat.
Det där förfarandet är ju standard i tredje världen. Kör du hoj i Afrika, Sydamerika eller Asien är det så det går till.
Men mera finess än så kan man ju ha.
Man har en tratt som folk får använda och fylla på själv :lol


Man kan ju sälja det på pall med frakt.
500 st per pall.
Glasflaska.jpg

Skulle någon börja sätta det i system skulle nog kryphålet täppas till ganska kvickt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite mera bränsle (eller skall jag säga koleldning) i miljödebatten

"Fler skaffar AC i ett varmare Indien – så förvärrar det klimatkrisen
I Indien går luftkonditioneringar från lyxprodukt till ett obligatoriskt inslag i hemmen när temperaturen stiger."

"För fem, tio år sedan var det ingen här i området som hade luftkonditionering.
– Nu har nästan alla köpt. Förut var AC en lyxprodukt, nu är det en livsnödvändighet. Vädret har förändrats. Det har blivit så mycket varmare i Bombay och det är hett nästan året om"

"Vet kunderna att de bidrar till klimatförändringen genom att köpa en AC för att kyla ned den egna inomhusluften?
– Ja, men den som bor i en stad med tropiskt klimat – hög luftfuktighet och höga temperaturer – har inget val. Jag upplever att kunder som köper sin andra eller tredje luftkonditionering är mer medvetna."

"Inom tio år väntas Indien, som i dag har 1,4 miljarder invånare, att gå om Kina som världens folkrikaste land. De senaste årtiondena har hundratals miljoner människor lyfts ur fattigdom. Studier visar att det finns ett samband mellan ökat välstånd och inköp av luftkonditionering."

"Indien är till mer än 70 procent beroende av energi från kolkraft."
"Tiotals miljoner indier har lyfts ur fattigdom de senaste årtiondena, men flera hundra miljoner står fortfarande på tur. När medelklassen växer har energibehovet ökat, då familjer som får mer pengar att röra sig med köper bilar, lätta motorcyklar, kylskåp – och luftkonditionering.
Minskad fattigdom bidrar därmed till ökad global uppvärmning. Jämfört med Kina och Europa ligger Indiens topp när det gäller ekonomisk tillväxt flera årtionden längre fram. Landet har storsatsat på solenergi, men öppnar samtidigt nya kolgruvor. Efterfrågan på energi väntas öka mer i Indien än i något annat land de kommande åren."



Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar så vi kan kompensera det där

Nu kör de där enligt artikeln AC-n på elnätet, men på många andra ställen kör man solceller för att driva AC-n.

En ganska lämplig applikation kan man tycka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Solcellerna används väl vad jag erfarit främst där elnät saknas, eller som backup vid de många elavbrotten och det är väldigt liten andel människor i Asien som har sådan ekonomi att de kan ha ett solcellssystem tillräckligt stort för att driva en AC.

Det är nog vanligare än solceller att AC drivs av ett litet elverk utan någon som helst efterbehandling av avgaserna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En AC-pump drar väl ett par kW?

I Indien kostar en 3kW-solcellsanläggning från ca 17.000 kr inkl allt. En snabb googling ger att det finns rätt många alternativ både on och off grid. Även statliga subventioner om du väljer att investera on grid och på så sätt minska belastningen på befintligt elnät.

I Israel som är mindre, rikare och teknologiskt mer framstående (iaf vissa delar) så var solcellsdriven AC inte ovanligt ens 2018. Där görs ju elektriciteten av stora gasturbiner så gissningsvis är elpriset en faktor också.

Men i takt med att solcellerna blir allt effektivare och billigare kommer de nog att ta över många funktioner ffa i varma länder med dålig infrastruktur.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En AC-pump drar väl ett par kW?

I Indien kostar en 3kW-solcellsanläggning från ca 17.000 kr inkl allt. En snabb googling ger att det finns rätt många alternativ både on och off grid. Även statliga subventioner om du väljer att investera on grid och på så sätt minska belastningen på befintligt elnät.

I Israel som är mindre, rikare och teknologiskt mer framstående (iaf vissa delar) så var solcellsdriven AC inte ovanligt ens 2018. Där görs ju elektriciteten av stora gasturbiner så gissningsvis är elpriset en faktor också.

Men i takt med att solcellerna blir allt effektivare och billigare kommer de nog att ta över många funktioner ffa i varma länder med dålig infrastruktur.

Vet du vad medianlönen är i Indien?

Jag vet inte vad den är i Indien men i Filippinerna är den kring 50-80 kr per dag varav det mesta går till mat. Hur lång tid tror du det skulle ta att betala av 17000 kr?

Edit: En snabb googling visar att medianlönen i Indien är ca 4000 kr/månaden. Och man kan väl gissa att en väldig stor andeln av den pengen går till det mest livsnödvädiga som mat, bostad, kläder, transporter. Bara att ha råd till en AC är nog en ganska ansenlig investering då.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top