Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
No good deed ever goes unpunished, lixom. Det spelar ingen roll om man gör något miljövänligt, så länge det liknar en plastpåse eller bränsle måste det beskattas?

Sverige har haft ett undantag inom EU i beskattning av biobränsle.

Undantaget kommer löpa ut, och pisksnärten blir brutal eftersom Sverige lägger så hög beskattning på bränsle.
Biobränsle kommer beskattas som fossila bränslen.

Men ja, det är svårt att se logiken.

Raderad medlem 51742

Guest
Varför inte bara införa en skatt på att existera, så slipper man alla krångliga uträkningar och skapar negativa incitament till det som i slutändan belastar planeten mest ? ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Va bra att vi är med i EU.

Jag har sagt det förr och jag drar mig inte för att säga det igen - jag har stor respekt för människor från Strömsund och jag tror tamejfan de röstade helt rätt den där gången på nittiotalet, med sina 95% nej till EU eller vad det nu var.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det känns bra att inte tanka E85/75 i min etanolbil.
Jag spar mycket pengar på att skita ner miljön lite extra.
Och så behöver jag inte tanka så ofta.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har sagt det förr och jag drar mig inte för att säga det igen - jag har stor respekt för människor från Strömsund och jag tror tamejfan de röstade helt rätt den där gången på nittiotalet, med sina 95% nej till EU eller vad det nu var.

Håller med dig, tror dock att det är för sent att backa nu.

Hade vi inte varit med hade man nog haft bättre förhanslingsläge mot EU mot om man lämnar det nu. EU är ju att likställa med att vara med i ett kriminellt gäng, när du väl är inne i skiten så är det inte så bara att lämna det utan att bli ordentligt bestraffad och säkert också få betala för att man gått ur.

Konstigt att det inte är ett jäkla snack om att vi ska ha Euro, det skulle ju också frälsa Sverige då det var på tapeten.

Många Engelsmän är väl måttligt nöjda nu med att lämnat EU.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Framtiden:

Polsk diesel utan en massa slaktavfall kostar fortfarande 12 SEK/L....
Börjar närma sig situationen där man frågar närmaste chaffisen om de kan skaka fram en IBC tank åt en vid nästa tur.
De kan dra av momsen i polen och lägga på en krona och sälja till mig för 13 SEK/L.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag tror att man ska vara försiktig med att dra slutsatser utifrån det som rapporteras i media. De flesta som rapporterar har ju tyvärr eget intresse och rejäl slagsida åt det ena eller det andra hållet och rapporteringen blir ju pinsamt uppenbart därefter...

Jag har några brittiska kollegor som inte är särskilt intresserade av politik åt vare sig det ena eller det andra hållet. Hittills har nog ingen av dem märkt någon större skillnad. De har fått en något (för dem) bättre växlingskurs, å andra sidan hade de fiaskot med nästan slut bensin för några månader sedan.

Den största skillnaden de märkt är nog att de slog resten av Europa med hästlängder vad gäller coronavaccineringen. Britter tjugo år yngre än mig hade fått båda sina sprutor innan en medelålders blekfet svenskjävel ens tilläts att boka sin första...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dubbel jackpott.
Har en granne som klagade på elräkning på närmare 15 000 för december. Normalvilla, rörligt pris, direkt el och luftvärmepump + 4 ungar, fru samt släkt hemma över julen :2cool

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Håller med dig, tror dock att det är för sent att backa nu.

Hade vi inte varit med hade man nog haft bättre förhanslingsläge mot EU mot om man lämnar det nu. EU är ju att likställa med att vara med i ett kriminellt gäng, när du väl är inne i skiten så är det inte så bara att lämna det utan att bli ordentligt bestraffad och säkert också få betala för att man gått ur.

Konstigt att det inte är ett jäkla snack om att vi ska ha Euro, det skulle ju också frälsa Sverige då det var på tapeten.

Minns att när vi röstade Ja så var det med liten marginal. Strax därefter röstade Finland också Ja och inte med speciellt stor marginal där heller om jag minns rätt. Med det vill jag säga att hade vi röstat Nej så hade troligtvis Finland också gjort det osv och den expansionen som blev hade vi inte sett. Rent hypotetiskt förstås men jag har funderat på det ibland.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dubbel jackpott.
Har en granne som klagade på elräkning på närmare 15 000 för december. Normalvilla, rörligt pris, direkt el och luftvärmepump + 4 ungar, fru samt släkt hemma över julen :2cool

Den faen röstar säkert på 7 klövern o kan gott ha det då?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

100 mil på en laddning – Mercedes nya elbil är imponerande effektiv​

2022-01-05 00:00
Johan Kristensson
9
  • eqxx1.jpg

Aktivera Talande Webb
Med en verkningsgrad om 95 procent från batteri till hjul ska Mercedes elbil Vision EQXX möjliggöra en resa mellan Stockholm och Berlin utan laddstopp.

Under onsdagen drar teknikmässan CES igång i Las Vegas. Men det är en i hög grad virtuell show, på grund av pandemin. Mercedes-Benz har redan innan mässan drar igång presenterat en nyhet som fått stor uppmärksamhet: Vision EQXX.
Att den benämns som Vision indikerar att det inte är en färdig produktionsbil utan snarare en manifestering av teknik som kommer att dyka upp i företagets bilar framöver.

eqxx2.png

Under 1 kWh/mil​

Vision EQXX uppges ha en räckvidd på 100 mil från enbart ett 100 kWh batteri, vilket alltså skulle innebära att de lyckats pressa energiförbrukningen till under 1 kWh/mil, ungefär hälften av vad man brukar räkna med en elbil förbrukar. Verkningsgraden i energiomvandlingen mellan batteri och hjul uppges till 95 procent, vilket är högt även med elbilsmått mätt.

Läs mer: Mercedes-Benz sopade banan med Teslas räckviddsrekord

Mercedes-Benz har uppnått resultaten genom en lång rad åtgärder i olika delar av bilen. Åtskilliga bärande komponenter är 3d-utskrivna för att minimera vikten. Totalt väger den in på 1 750 kilo. En Tesla Model S med samma batteristorlek väger nästan ett ton mer.
Drivlinan om måttliga 150 kW är helt och hållet utvecklad i egen regi och har en systemspänning om 900 volt. Bolaget avslöjar dock inga detaljer om den, till exempel vilken typ av elmotor eller kraftelektronik som används. Mercedes-Benz köpte nyligen brittiska Yasa, som tillverkar axialfältsmotorer, med målet att använda dessa motorer i AMG-modeller. Men om de är en del av lösningen i EQXX är oklart.

eqxx3.jpg

Läs mer: ”Pannkaksmotorn” – en uppstickare på väg mot genombrott?

400 Wh/L​

Även batteriet är egenutvecklat och uppnår en energitäthet om närmare 400 Wh/L (på packnivå), vilket är dubbelt upp mot batteriet i EQS. Mercedes-Benz anger inte energitätheten mätt i Wh/kg, utan endast att den är 30 procent bättre än i EQS.
På taket har bilen solceller som via ett eget batteri ger el till bland annat klimatanläggningen, och på så sätt kan ge 2,5 mils extra räckvidd under en dag med optimala förhållanden.
Ingenjörerna har även lyckats pressa bilens luftmotståndskoefficient (Cd) till låga 0,17. Som jämförelse har Porsche Taycan 0,22

Fotonot. Opel calibra hade 0,17 för över 20 år sedan så det är inte så imponerande luftmotstånd

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Calibra hade 0,26 vad jag minns.

Tesla S väger ca 2.100 kg (presenterades 2012 och finns på riktigt).

Finns säkert fler sakfel men helt klart är att Mercedes kommer att konstruera fler elbilar bara de får tillgång till batterier.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag funderar lite på denna meningen i texten:

Har skribenten på Ny Teknik verkligen teknisk förståelse...?
Det är inget konstigt koningegg skriver ut en del saker till sina bilar bla motor delar.

GM skriver också ut även nascar bilar har 3 d utskrivna delar.

Innom flyg så skrivs saker ut även nasa skriver ut här för mej att rymdstationen har egen 3d metall utskrivare.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin