Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Borde man inte kunna propagera för ursprungsmärkning av bensinen, så man vet om det är en Tyrannosaurus, Trilobit eller ormbunke som fått sätta livet till och gärna också om de odlats ekologiskt/närodlat?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Soylent Green, denna gamla klassiker med trähästen Heston i huvudrollen! Suttit och grunnat på vilken film som utspelade sig i år. Är ju liksom 25 år sedan Escape from New York utspelade sig t ex. och 3 år sedan Blade Runner...

Var inte dåtidens panik (Soylent Green) överbefolkningen? Den diskuteras inte idag tyvärr?
Lite därför jag förhåller mig sunt skeptisk till klimatalarmismen, de har ropat varg lite väl många gånger tycker jag.
Jag är ganska övertygad om att vi fördärvar planeten men mer med överbefolkning och allmänt grisigt beteende än att vi ökat co2-halten från 250 till 400ppm...

Sen att lösningen skulle vara någon sorts neo-marxism varje gång klimatet ska "räddas" får mig att se förbannat rött. (Pun intended).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, men varken MP eller resten av klimataktivisterna är väl intresserade att diskutera de verkliga problemen, än mindre att göra något åt dem…? Människans psykologiska belöningssystem är simpelt, så det är lättare att lura sig själv till gott samvete medelst symbolhandlingar, istället för att genomföra saker som verkligen gör skillnad.

Det som gör mig både fundersam och förbannad är detta fokus på just utsläpp av växthusgaser och planetens uppvärmning. Ja, det är ett problem. Men allt annat som också borde ingå i miljöpolitik får stå tillbaka och i många fall ta flera steg tillbaka i utvecklingen.

Typexemplet är väl hela elbilsbluffen som just nu spelas upp framför våra ansikten, där vi ska hjärntvättas att tro att vi räddar planeten genom storskalig konsumtion av nya elbilar byggda runt en mängd exotiska metaller…
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kolla vad Prof Brian Cox oroar sig för.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är ett stort fan av Brian Cox då jag hyser ett amatörmässigt astronomi-intresse, men han är också, tyvärr, väldigt "klimatförändringsfokuserad" på ett PK-sätt. En person med hans intellekt borde kunna se en större helhet?

Elbilsbluffen bara äcklar mig. Nästan lika mycket som de som köper den med hull och hår. Visst, hade vi expanderat kärnkraften tiofaldigt hade vi kunnat sikta mot ett utbyte av bilflottan under de kommande årtiondena. Men att tro att vi ska kunna ladda elbilar med värdelösa, skattesubventionerade, vindsnurror är rent ut sagt efterblivet. De enda vi uppnår nu är en effektförlust i energiförflyttningen när vi måste importera kol och gaskraft för att klara vintern.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En person med hans intellekt borde kunna se en större helhet?
Förstår du väl att det inte går att säga offentligt "Vi är för många på jorden som vill ha ett bra liv.". Vem är han att neka någon ""Life, Liberty and the pursuit of Happiness"". Det är inte helt lätt att bena ut den stora frågan "The Meaning of Life".
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Typexemplet är väl hela elbilsbluffen som just nu spelas upp framför våra ansikten, där vi ska hjärntvättas att tro att vi räddar planeten genom storskalig konsumtion av nya elbilar byggda runt en mängd exotiska metaller…


Elbilsbluffen är intimt förknippad med vindkraftsbedrägeriet.

Det skrevs ssppaallttkkiilloommeetteerr i tidningarna när Göteborgs kommun genom sina bolag Göteborgs Hamn och Göteborgs Energi började smälla upp vindkraftverk - 12 stycken som mest, i hamninloppet. Detta började på 90-talet och det var bara peaches and cream i media.

Till och med dåtidens miljöproblem "inversion" - en försämrad luftkvalitet som uppstår lokalt i en kombination av skiktade luftlager/temperatur/luftfuktighet och låga vindhastigheter skulle kunna bekämpas med dessa vindkraftverk.
Det var liksom bara att strömsätta dem och köra dem baklänges som fläktar så skulle dom blåsa bort den farliga inversionen och alla skulle leva lyckligt efteråt.
Det krävdes bara lite fler vindkraftverk, placerade tätare tillsammans - så skulle det problemet vara som bortblåst.
Joråsåatte...

Det var jääävligt tyst i tidningarna när verken började plockas ner. Sveriges då största verk - "Big Glenn" (så klart) revs 2018, efter bara 7 års drift, djävulska problem och brutala förluster.

Som sagt, massor skrevs om uppsidan inför etableringen, mycket litet om haveriet efteråt.
Här är en reportage från anno dazumal:


...och här en senare notis från i fjol där man vojar sig över att vi "missar vindkraftsboomen".


Oh well... :3freak


Jag tror att en del sorts människor intensivt behöver något stort att engagera sig i. Känna sig som en del av något större, viktigt, angeläget.

Det våldsamt stegrade engagemanget i den globala uppvärmningen som ibland kallas "Gretaeffekten" stämmer förvånansvärt väl överens tidmässigt med att luften gick ur en annan uppoffrande rörelse.

R.png

R som i Remember...?


Jag tycker mig se inte bara samma typ av människor utan till och med samma individer ståendes på barrikaderna nu - kämpandes mot klimatförändringar, som då stod på tågstationer och kramade om vilt främmande människor och delade ut helt bisarra goodie-bags som om det hela handlade om ett modeevent eller en premiär av något slag.

Jag förstår att engagemanget triggar en invärtes utlösning, att få vara god, att få vara del av en rörelse som försöker skapa något.

Frågan är bara vad. Helgar verkligen medlen ändamålet?
Vad vill man egentligen uppnå? Vad blir det slutgiltliga priset?
Nyttar det verkligen jorden att vi lägger ner ett av 200 länder?
Ett av de mindre...?

Frågor som borde få ett svar innan man målar in sig i ett hörn.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Förstår du väl att det inte går att säga offentligt "Vi är för många på jorden som vill ha ett bra liv.". Vem är han att neka någon ""Life, Liberty and the pursuit of Happiness"". Det är inte helt lätt att bena ut den stora frågan "The Meaning of Life".

Självklart. Hans karriär hos BBC hade ju definitivt varit över om han inte "föll in i ledet".
Däremot behöver man ju inte yttra sig i klimatfrågan om man inte behöver, och professor Cox är ju inte klimatinriktad i sin professur, så han hade lätt kunnat knipa. Om nu inte BBC tydligt kräver att alla med vetenskaplig tyngd skall yttra sig i frågan. Inte helt orimligt att det kan vara så.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Elbilsbluffen är intimt förknippad med vindkraftsbedrägeriet.

Det skrevs ssppaallttkkiilloommeetteerr i tidningarna när Göteborgs kommun genom sina bolag Göteborgs Hamn och Göteborgs Energi började smälla upp vindkraftverk - 12 stycken som mest, i hamninloppet. Detta började på 90-talet och det var bara peaches and cream i media.

Till och med dåtidens miljöproblem "inversion" - en försämrad luftkvalitet som uppstår lokalt i en kombination av skiktade luftlager/temperatur/luftfuktighet och låga vindhastigheter skulle kunna bekämpas med dessa vindkraftverk.
Det var liksom bara att strömsätta dem och köra dem baklänges som fläktar så skulle dom blåsa bort den farliga inversionen och alla skulle leva lyckligt efteråt.
Det krävdes bara lite fler vindkraftverk, placerade tätare tillsammans - så skulle det problemet vara som bortblåst.
Joråsåatte...

Det var jääävligt tyst i tidningarna när verken började plockas ner. Sveriges då största verk - "Big Glenn" (så klart) revs 2018, efter bara 7 års drift, djävulska problem och brutala förluster.

Som sagt, massor skrevs om uppsidan inför etableringen, mycket litet om haveriet efteråt.
Här är en reportage från anno dazumal:


...och här en senare notis från i fjol där man vojar sig över att vi "missar vindkraftsboomen".


Oh well... :3freak


Jag tror att en del sorts människor intensivt behöver något stort att engagera sig i. Känna sig som en del av något större, viktigt, angeläget.

Det våldsamt stegrade engagemanget i den globala uppvärmningen som ibland kallas "Gretaeffekten" stämmer förvånansvärt väl överens tidmässigt med att luften gick ur en annan uppoffrande rörelse.

View attachment 467187

R som i Remember...?


Jag tycker mig se inte bara samma typ av människor utan till och med samma individer ståendes på barrikaderna nu - kämpandes mot klimatförändringar, som då stod på tågstationer och kramade om vilt främmande människor och delade ut helt bisarra goodie-bags som om det hela handlade om ett modeevent eller en premiär av något slag.

Jag förstår att engagemanget triggar en invärtes utlösning, att få vara god, att få vara del av en rörelse som försöker skapa något.

Frågan är bara vad. Helgar verkligen medlen ändamålet?
Vad vill man egentligen uppnå? Vad blir det slutgiltliga priset?
Nyttar det verkligen jorden att vi lägger ner ett av 200 länder?
Ett av de mindre...?

Frågor som borde få ett svar innan man målar in sig i ett hörn.
Verkar som att länken till ena artikeln föll bort och du postade samma länk till SVT två gånger.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara en sådan sak som att vi kan förse elbilar med "egen producerad" energi måste väl vara en bra sak? :va
Slippa köpa bränsle från diverse skurkstater i Mellanöstern.
Om nu våra politiker drar upp huvudet ur sanden vill säga...
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bara en sådan sak som att vi kan förse elbilar med "egen producerad" energi måste väl vara en bra sak? :va
Slippa köpa bränsle från diverse skurkstater i Mellanöstern.
Om nu våra politiker drar upp huvudet ur sanden vill säga...


Precis! Olja från Norge! Typisk skurkstat.
Och Ryssland. Verklig skurkstat.


(10 år gamla siffror. Med en agenda. Läs med en näve salt)


Solcellerna kommer från Kina. Skurkstat!

Stor andel komponenter, och ökande dessutom, för vindkraften produceras i Kina. Skurkstat!

Men, vindkraften ger ju jobb i Sverige...?
Japp. Åt Danskar, Finnar och diverse ex-öststatsarbetare.
Där kvalar i vart fall Danmark in som skurkstat. DireCkt!

De få svenskar som återfinns på etableringarna är lokala företag som gör markarbeterna - med fossil diesel i tankarna.

När jorden är flyttad (och sjöarna igenfyllda...) så hörs det inte mycket svenska på komradion på etableringarna.

Huvudsakligen utländskt kapital bygger vindkraftverk med huvudsakligen utländsk bemanning på svensk mark.
Den producerade strömmen säljs i stor utsträckning utomlands på långa kontrakt, eller rinner iväg över gräns i poolsamarbeten. Sverige står som vanligt med mittbena och fattar ingenting.
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Folkens!

Tråden har drivit iväg från någonstans kring "vad skall vi köra på i framtiden" till allmänt bashande på Miljöpartiet, den förda miljöpolitiken och elnätets snara sammanbrott. Typ.

Vad skall vi köra på i framtiden?

För våra dieselmaskiner är det tämligen väl sörjt.
Det finns alternativ.
HVO har nog de flesta redan i skallen.
EcoPar A är likvidifierad naturgas som inte bara kan köras i vilket dieselfordon som helst, utan faktiskt är oklassat!
Får lagras hemma på gården utan speciella åtgärder.
Ställ ihop två IBCer hemmavid och ring och beställ två kubik fraktfritt nedan:

Månadspris för jan 2021.
EcoPar A 15,45 kr/liter
EcoPar Bio (HVO) 14,70 kr/liter

Priserna gäller till alla orter som är angivna i avtalet inkl frakt (>2000 liter). För orter norr om Gävle tillkommer frakt.
Moms tillkommer alla ovan angivna priser.


Ja, EcoPar A är fortfarade ett fossilt bränsle, men otroligt rent vad gäller partiklar till omvärlden efter förbränning.

HVO lär fortsätta stiga i pris, men ni ser på prisnivåerna: hanterbara, ännu så länge.

När får vi något annat än etanol att köra hojarna på?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis! Olja från Norge! Typisk skurkstat.
Och Ryssland. Verklig skurkstat.


(10 år gamla siffror. Med en agenda. Läs med en näve salt)


Solcellerna kommer från Kina. Skurkstat!

Stor andel komponenter, och ökande dessutom, för vindkraften produceras i Kina. Skurkstat!

Men, vindkraften ger ju jobb i Sverige...?
Japp. Åt Danskar, Finnar och diverse ex-öststatsarbetare.
Där kvalar i vart fall Danmark in som skurkstat. DireCkt!

De få svenskar som återfinns på etableringarna är lokala företag som gör markarbeterna - med fossil diesel i tankarna.

När jorden är flyttad (och sjöarna igenfyllda...) så hörs det inte mycket svenska på komradion på etableringarna.

Huvudsakligen utländskt kapital bygger vindkraftverk med huvudsakligen utländsk bemanning på svensk mark.
Den producerade strömmen säljs i stor utsträckning utomlands på långa kontrakt, eller rinner iväg över gräns i poolsamarbeten. Sverige står som vanligt med mittbena och fattar ingenting.
Jag vill ogärna gynna varken Ryssland eller Kina.
Men om du inte vill se dem som skurkstater är naturligtvis upp till dig. :tummenupp
Att tro att vi inte har olja från gulfländerna även i våra pumpar är nog lite naivt.
Min önskan är nog att ladda bilen med svensk kraft i form av kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.
Även om jag inte tror våra politiker kommer fixa det i närtid. :(

Jag kan inte se något särskilt negativt med att vi, förhoppningsvis till stor del, kan skapa vår egen energi för fordonsflottan.
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill ogärna gynna varken Ryssland eller Kina.
Men om du inte vill se dem som skurkstater är naturligtvis upp till dig. :tummenupp
Att tro att vi inte har olja från gulfländerna även i våra pumpar är nog lite naivt.
Min önskan är nog att ladda bilen med svensk kraft i form av kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.
Även om jag inte tror våra politiker kommer fixa det i närtid. :(

Jag kan inte se något särskilt negativt med att vi, förhoppningsvis till stor del, kan skapa vår egen energi för fordonsflottan.


Näföfan, Ryssland är en skurkstat gigante!
Inte tu tal om det.

Sverige är så rediga och pekar finger åt kontinentaleuropa som gör sig beroende av rysk gas, men ingen lyfter ett ögonbryn åt nästan hälften av vår olja som ryssarna levererar till Sverige.

Visst hade det varit bra med en svensk - verkligt svensk energiproduktion. Så varför har vi inte det?

Vi röstade nittonhundrafuckkingåttio för att lägga ner kärnkraften - med förnuft, gubevars.

Så var är förnuftet? Var är de senaste 40 årens satsningar på att följa upp det fattade beslutet?

Var är det modiga tillkännagivandet att gå upp och meddela att vi inte klarar att hålla vår nuvarande standard och absolut inte vårt framtida välstånd utan kärnkraft - eller en lika kraftfull ersättning för den? Så var är ersättningen?

Vi upptäcker NU, yrvaket, att energin inte räcker till för varken dagens behov eller den "gröna omställningen".
Bristen på energi bromsar omställningen till ett samhälle som använder annan energi på ett nytt sätt.

Vi är så lämnade bakom.
Politiker som arbetar hårdare för att själva bli omvalda än att verkligen leda landet är att skylla för den situation vi befinner oss i.

Nej! Felet ligger hos oss väljare, som inte kräver mer av våra folkvalda. Som hellre bränner upp ett jobbskatteavdrag på konsumtion än beklagar nedläggningen av Försvaret, som litar på att politikerna vill oss väl och väljare som varken orkar sätta sig in i frågorna det skall röstas om eller i värsta fall inte ens förmår masa sig iväg och rösta.

"Politik är att vilja" hette det en gång.

Idag är politik att "vänta och se vart det lutar."
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Framtiden:

E85 och HVO100 beläggs med skatt och höjs med 8,50 kronor och 6 kronor per liter.
Samtidigt kan bränslena räknas in i reduktionsplikten, vilket kan påverka priset på vanlig diesel och bensin.
Staten får in 1,8 miljarder kronor på den nya skatten, uppger regeringen i ett nytt lagförslag.

 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top