Raderad medlem 51742
Guest
Borde man inte kunna propagera för ursprungsmärkning av bensinen, så man vet om det är en Tyrannosaurus, Trilobit eller ormbunke som fått sätta livet till och gärna också om de odlats ekologiskt/närodlat?
Rätt där.De riktigt samvetsömma sörjer nog dinosaurierna redan i fossilsoppan och tycker nog att vårt ansvar lätt sträcker sig dit bak i tiden.
Satt. Det var innan unge herr Tovatt pillade bort dem.SItter det inte redan ursprungsmärkning på laddstationer. Typ sådanna här:
View attachment 467168
Förstår du väl att det inte går att säga offentligt "Vi är för många på jorden som vill ha ett bra liv.". Vem är han att neka någon ""Life, Liberty and the pursuit of Happiness"". Det är inte helt lätt att bena ut den stora frågan "The Meaning of Life".En person med hans intellekt borde kunna se en större helhet?
Typexemplet är väl hela elbilsbluffen som just nu spelas upp framför våra ansikten, där vi ska hjärntvättas att tro att vi räddar planeten genom storskalig konsumtion av nya elbilar byggda runt en mängd exotiska metaller…
Förstår du väl att det inte går att säga offentligt "Vi är för många på jorden som vill ha ett bra liv.". Vem är han att neka någon ""Life, Liberty and the pursuit of Happiness"". Det är inte helt lätt att bena ut den stora frågan "The Meaning of Life".
Verkar som att länken till ena artikeln föll bort och du postade samma länk till SVT två gånger.Elbilsbluffen är intimt förknippad med vindkraftsbedrägeriet.
Det skrevs ssppaallttkkiilloommeetteerr i tidningarna när Göteborgs kommun genom sina bolag Göteborgs Hamn och Göteborgs Energi började smälla upp vindkraftverk - 12 stycken som mest, i hamninloppet. Detta började på 90-talet och det var bara peaches and cream i media.
Till och med dåtidens miljöproblem "inversion" - en försämrad luftkvalitet som uppstår lokalt i en kombination av skiktade luftlager/temperatur/luftfuktighet och låga vindhastigheter skulle kunna bekämpas med dessa vindkraftverk.
Det var liksom bara att strömsätta dem och köra dem baklänges som fläktar så skulle dom blåsa bort den farliga inversionen och alla skulle leva lyckligt efteråt.
Det krävdes bara lite fler vindkraftverk, placerade tätare tillsammans - så skulle det problemet vara som bortblåst.
Joråsåatte...
Det var jääävligt tyst i tidningarna när verken började plockas ner. Sveriges då största verk - "Big Glenn" (så klart) revs 2018, efter bara 7 års drift, djävulska problem och brutala förluster.
Som sagt, massor skrevs om uppsidan inför etableringen, mycket litet om haveriet efteråt.
Här är en reportage från anno dazumal:
Big Glenn försvinner – tekniken kostade 80 miljoner
Vindkraftverket Big Glenn i Göteborg håller nu på att monteras ner. Vindkraftstekniken kostade 80 miljoner kronor, men är ett misslyckande.www.svt.se
...och här en senare notis från i fjol där man vojar sig över att vi "missar vindkraftsboomen".
Big Glenn försvinner – tekniken kostade 80 miljoner
Vindkraftverket Big Glenn i Göteborg håller nu på att monteras ner. Vindkraftstekniken kostade 80 miljoner kronor, men är ett misslyckande.www.svt.se
Oh well...
Jag tror att en del sorts människor intensivt behöver något stort att engagera sig i. Känna sig som en del av något större, viktigt, angeläget.
Det våldsamt stegrade engagemanget i den globala uppvärmningen som ibland kallas "Gretaeffekten" stämmer förvånansvärt väl överens tidmässigt med att luften gick ur en annan uppoffrande rörelse.
View attachment 467187
R som i Remember...?
Jag tycker mig se inte bara samma typ av människor utan till och med samma individer ståendes på barrikaderna nu - kämpandes mot klimatförändringar, som då stod på tågstationer och kramade om vilt främmande människor och delade ut helt bisarra goodie-bags som om det hela handlade om ett modeevent eller en premiär av något slag.
Jag förstår att engagemanget triggar en invärtes utlösning, att få vara god, att få vara del av en rörelse som försöker skapa något.
Frågan är bara vad. Helgar verkligen medlen ändamålet?
Vad vill man egentligen uppnå? Vad blir det slutgiltliga priset?
Nyttar det verkligen jorden att vi lägger ner ett av 200 länder?
Ett av de mindre...?
Frågor som borde få ett svar innan man målar in sig i ett hörn.
Verkar som att länken till ena artikeln föll bort och du postade samma länk till SVT två gånger.
Bara en sådan sak som att vi kan förse elbilar med "egen producerad" energi måste väl vara en bra sak?
Slippa köpa bränsle från diverse skurkstater i Mellanöstern.
Om nu våra politiker drar upp huvudet ur sanden vill säga...
Månadspris för jan 2021.
EcoPar A 15,45 kr/liter
EcoPar Bio (HVO) 14,70 kr/liter
Priserna gäller till alla orter som är angivna i avtalet inkl frakt (>2000 liter). För orter norr om Gävle tillkommer frakt.
Moms tillkommer alla ovan angivna priser.
Jag vill ogärna gynna varken Ryssland eller Kina.Precis! Olja från Norge! Typisk skurkstat.
Och Ryssland. Verklig skurkstat.
42 procent av oljan kom från Ryssland | Svebio
www.svebio.se
(10 år gamla siffror. Med en agenda. Läs med en näve salt)
Solcellerna kommer från Kina. Skurkstat!
Stor andel komponenter, och ökande dessutom, för vindkraften produceras i Kina. Skurkstat!
Men, vindkraften ger ju jobb i Sverige...?
Japp. Åt Danskar, Finnar och diverse ex-öststatsarbetare.
Där kvalar i vart fall Danmark in som skurkstat. DireCkt!
De få svenskar som återfinns på etableringarna är lokala företag som gör markarbeterna - med fossil diesel i tankarna.
När jorden är flyttad (och sjöarna igenfyllda...) så hörs det inte mycket svenska på komradion på etableringarna.
Huvudsakligen utländskt kapital bygger vindkraftverk med huvudsakligen utländsk bemanning på svensk mark.
Den producerade strömmen säljs i stor utsträckning utomlands på långa kontrakt, eller rinner iväg över gräns i poolsamarbeten. Sverige står som vanligt med mittbena och fattar ingenting.
Jag vill ogärna gynna varken Ryssland eller Kina.
Men om du inte vill se dem som skurkstater är naturligtvis upp till dig.
Att tro att vi inte har olja från gulfländerna även i våra pumpar är nog lite naivt.
Min önskan är nog att ladda bilen med svensk kraft i form av kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.
Även om jag inte tror våra politiker kommer fixa det i närtid.
Jag kan inte se något särskilt negativt med att vi, förhoppningsvis till stor del, kan skapa vår egen energi för fordonsflottan.
E85 och HVO100 beläggs med skatt och höjs med 8,50 kronor och 6 kronor per liter.
Samtidigt kan bränslena räknas in i reduktionsplikten, vilket kan påverka priset på vanlig diesel och bensin.
Staten får in 1,8 miljarder kronor på den nya skatten, uppger regeringen i ett nytt lagförslag.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |