Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, s.k. additiv tillverkning, i dagligt tal 3D Printing, blir allt vanligare, även för metall. Än så länge används det som sagt en del inom bl.a. flygbranschen men biltillverkarna tittar en hel del på detta. De har redan använt tekniken sen länge för prototyping, men tekniken börjar bli allt mer aktuell även för tillverkning. Möjliggör bl.a. att tillverka geometriska former som inte är möjliga med traditionella metoder (t ex CNC, gjutning, pressning) som ger lägre vikt med bibehållen eller bättre hållfasthet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det skiljer ju lite mellan åren. Lägg därtill kostnaden för bränsle och svenskens köpkraft minskar nog ganska drastiskt eller tror vi att årets avalsrörelse kompenserar det där i lönekuvertet.


el_villa.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även om reklamen och hela etablissemanget runt elbilarna verkligen vill få det att framstå som att 3D printade komponenter är något som kom med och på grund av elbilen, så är sanningen naturligtvis något helt annat.

Tekniken har varit tillgänglig för prototyper i mindre höghållfasta material i snart tjugo år. Jag själv och många andra i min bransch har använt den vid ett snudd på oräkneligt antal tillfällen. Jag vet inte hur många cylinderhuvuden till olika stötdämpare som först tillverkats som 3D printade och mängden kåpfästen, så kallade ”air ducts” och andra aerodynamikprylar på olika MotoGP hojar torde vara något liknande.

Tekniken utvecklas och blir tillgänglig med bättre och bättre material. Det går bl.a. att göra vattenpumpsimpellers och vattenpumpslock - i metalliska material - som har tillräckligt hög hållfasthet för att sitta hela säsonger på F1-motorer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det skiljer ju lite mellan åren. Lägg därtill kostnaden för bränsle och svenskens köpkraft minskar nog ganska drastiskt eller tror vi att årets avalsrörelse kompenserar det där i lönekuvertet.


View attachment 467248

Jag tror inte det kommer hända så mycket i lönekuvertet för de flesta. Senaste avtalsrörelsen präglades väl av att man gick in i fleråriga avtal, så det är nog först om ett par år som det är läge för någon egentlig förhandling, iaf för de med kollektivavtal.

Men jag tror vi kommer se en rejält minskad köpkraft och ökad inflation under året. Till de höga bränsle- och elpriserna skall läggas alla indirekta prishöjningar på varor och tjänster som en följd av detta och problem i logistikkedjorna som vi ännu knappt sett början av.

Drar inflationen iväg ökar ju även pressen på riksbanken att höja räntan och då får vi ytterligare en kostnadsökning för hushållen i form av dyrare bolån.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men jag tror vi kommer se en rejält minskad köpkraft och ökad inflation under året. Till de höga bränsle- och elpriserna skall läggas alla indirekta prishöjningar på varor och tjänster som en följd av detta och problem i logistikkedjorna som vi ännu knappt sett början av.
En del åkerier har bränsleindex i sina avtal, men ganska många saknar. Det blir tufft för dem. Vi kommer nog få se ganska många gå omkull.
En perfekt situation för utländska åkerier med egna mobila tankbilar att ta en del av marknaden.
Tror dock inte detta kommer hålla nere ökning av priserna.
Bonden som fixar mjölken får ju betala för dyr el och dyr diesel till traktorn och det kommer tas ut på literpriset i affären.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag funderar lite på denna meningen i texten:




Har skribenten på Ny Teknik verkligen teknisk förståelse...?

Det är inget konstigt koningegg skriver ut en del saker till sina bilar bla motor delar.

GM skriver också ut även nascar bilar har 3 d utskrivna delar.

Innom flyg så skrivs saker ut även nasa skriver ut här för mej att rymdstationen har egen 3d metall utskrivare.

Ja, s.k. additiv tillverkning, i dagligt tal 3D Printing, blir allt vanligare, även för metall. Än så länge används det som sagt en del inom bl.a. flygbranschen men biltillverkarna tittar en hel del på detta. De har redan använt tekniken sen länge för prototyping, men tekniken börjar bli allt mer aktuell även för tillverkning. Möjliggör bl.a. att tillverka geometriska former som inte är möjliga med traditionella metoder (t ex CNC, gjutning, pressning) som ger lägre vikt med bibehållen eller bättre hållfasthet.

Även om reklamen och hela etablissemanget runt elbilarna verkligen vill få det att framstå som att 3D printade komponenter är något som kom med och på grund av elbilen, så är sanningen naturligtvis något helt annat.

Tekniken har varit tillgänglig för prototyper i mindre höghållfasta material i snart tjugo år. Jag själv och många andra i min bransch har använt den vid ett snudd på oräkneligt antal tillfällen. Jag vet inte hur många cylinderhuvuden till olika stötdämpare som först tillverkats som 3D printade och mängden kåpfästen, så kallade ”air ducts” och andra aerodynamikprylar på olika MotoGP hojar torde vara något liknande.

Tekniken utvecklas och blir tillgänglig med bättre och bättre material. Det går bl.a. att göra vattenpumpsimpellers och vattenpumpslock - i metalliska material - som har tillräckligt hög hållfasthet för att sitta hela säsonger på F1-motorer.
Jag jobbar heltid med AM(additive manufacturing) inom industrin sedan mer än tio år. För en biltillverkare, för en världsledande tillverkare av AM-maskiner och som egenföretagare där jag konsultar inom området. Har besökt ett hundratal olika företag som sysslar med AM, över hela världen.

I stort sett alla konceptbilar innehåller en stor mängd printade delar. Testserier betår ofta av en del printat. Lobbyister i branschen har i över tio år pushat för att printa topoligioptimerade bärande delar till bilar. Dock finns det två stora problem.
1. Kostnad. I fallet med MBs konceptbil är tillverkningskostnaden för de printade delarna många miljoner. Vid serietillverkning kan man skala ner det något, dock handlar det fortfarande om flera miljoner per bil.
2. Produktionstakt. AM är bäst för små serier och för små komplexa komponenter. Det är nästan omöjligt att skala upp till serietillverkning i större skala när det gäller komponenter i metall. Plastkomponenter är betydligt enklare men ändå svårt. Om MB hade bestämt sig för att printa till exempel en vattenpump i metall till alla sina modell GLC så hade de behövt abonnera hela världens bestånd av metallprinters - och det hade ändå inte räckt till.

AM är bra till rätt sak och till rätt volymer men det kommer inte ersätta alla andra metoder eller ta över världen. Jag började i branschen innan hypen kom. Sedan dess har inte för mycket tekniskt förändrats. Maskinerna blir lite bättre, lite snabbare, lite mer användarvänliga för varje år men inget revolutionerande. Folks inställning till tekniken ändrades under hypen. Folk blir mer medvetna om tekniken - bra. Samtidigt tror många att de ”kan” tekniken eftersom de har en hobbymaskin i garaget eller beställt komponenter av företag som är experter på det - dåligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Att den är dyrare än vanlig diesel förklaras av petroleumbranschen med att världsmarknadspriserna på biodrivmedel ökar på grund av efterfrågan.
Varken politiker eller petroleumbranschen vill eller kan förklara varför HVO100-dieseln plötsligt blev fyra kronor dyrare över en natt."



Dyrtva.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag jobbar heltid med AM(additive manufacturing) inom industrin sedan mer än tio år. För en biltillverkare, för en världsledande tillverkare av AM-maskiner och som egenföretagare där jag konsultar inom området. Har besökt ett hundratal olika företag som sysslar med AM, över hela världen.

I stort sett alla konceptbilar innehåller en stor mängd printade delar. Testserier betår ofta av en del printat. Lobbyister i branschen har i över tio år pushat för att printa topoligioptimerade bärande delar till bilar. Dock finns det två stora problem.
1. Kostnad. I fallet med MBs konceptbil är tillverkningskostnaden för de printade delarna många miljoner. Vid serietillverkning kan man skala ner det något, dock handlar det fortfarande om flera miljoner per bil.
2. Produktionstakt. AM är bäst för små serier och för små komplexa komponenter. Det är nästan omöjligt att skala upp till serietillverkning i större skala när det gäller komponenter i metall. Plastkomponenter är betydligt enklare men ändå svårt. Om MB hade bestämt sig för att printa till exempel en vattenpump i metall till alla sina modell GLC så hade de behövt abonnera hela världens bestånd av metallprinters - och det hade ändå inte räckt till.

AM är bra till rätt sak och till rätt volymer men det kommer inte ersätta alla andra metoder eller ta över världen. Jag började i branschen innan hypen kom. Sedan dess har inte för mycket tekniskt förändrats. Maskinerna blir lite bättre, lite snabbare, lite mer användarvänliga för varje år men inget revolutionerande. Folks inställning till tekniken ändrades under hypen. Folk blir mer medvetna om tekniken - bra. Samtidigt tror många att de ”kan” tekniken eftersom de har en hobbymaskin i garaget eller beställt komponenter av företag som är experter på det - dåligt.
Intressant!

Även om jag inte själv jobbar med tekniken på det sättet har jag iaf fått en viss inblick då jag jag jobbat en hel del med utvecklingsavdelningar inom både automotive och tillverkare av AM-maskiner.

Det finns ju en anledning till att när det gäller produktion används tekniken mest inom områden med små serier och höga produktionskostnader som aerospace, medicinska implantat och liknande.

Även om jag själv bara har kunskaper strax ovanför lekmannanivå är det ändå lite komiskt att se hur hypen drivit på vilka förväntningar människor har av tekniken och samtidigt hur liten förståelsen är kring vad som driver ekonomi i masstillverkning. Har mer än en gång träffat på människor i professionella sammanhang som är starkt övertygade om att vi mycket snart kommer kunna köpa en bil genom att få den 3D-printad, alltså inte att de olika komponenterna tillverkas med AM-teknik och sedan monteras, utan att hela bilen skrivs ut.

Däremot finns det ju diverse specifika tillämpningar där tekniken blir väldigt användbar och där det även går att skapa god ekonomi.
 

Raderad medlem 51742

Guest

"Att den är dyrare än vanlig diesel förklaras av petroleumbranschen med att världsmarknadspriserna på biodrivmedel ökar på grund av efterfrågan.
Varken politiker eller petroleumbranschen vill eller kan förklara varför HVO100-dieseln plötsligt blev fyra kronor dyrare över en natt."



View attachment 467250
Det är väl helt enkelt så att de vill behålla en tillräcklig prisskillnad mellan bränslena. Med begränsad tillgång finns ingen anledning för dem att inte försöka kräma ut så mycket av konsumenterna som de kan när det gäller HVO.
 
Last edited by a moderator:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som har lite mera uppdaterade siffror på hur mycket vatten det går att utvinna 1 ton lithium?
Wired hade ju en artikel från 2018 där man kom fram till att det gick åt 500 000 gallons (2 273 000 liter) vatten för att utvinna 1 ton lithium.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En trettondagshälsning,

Kära Miljöpartiet,

Idag har jag kört VMax-4. Inte för att jag skulle till något speciellt ställe, utan enbart för att det är så förbannat kul.

Men ni gillar nog inte riktigt min VMax-4…?

Nej, den har ingen elmotor och inte heller något modernt könsneutralt svammel med direktinsprutning, avgasrening och EPA-stämplad ljuddämpare.

Nej, VMax-4’an har fyra stycken flatslideförgasare med stora munstycken, fyra stycken kolvstyrda tvåtaktscylindrar och fyra stycken så kallade quad pipes med öppna stingers. Den dricker gladeligen fyra liter högoktanig lågetanolig bensin per mil och tre procent av detta är ren OKQ8 RS som i tur och ordning smörjer veven, kolvarna, quad pipesens insidor och naturen.

Borde jag känna skam eller ångest…?

Jag känner efter.

Jo, jag känner kanske lite skam för att jag inte åkte ut ännu tidigare och tog vara på lite mer dagsljus. Och jag ska villigt erkänna att jag kände nog lite ångest inför det allra första draget med magnapullen. Lätt att sura ner en sån här, liksom…Men annars känner jag nog bara ren eufori och glädje. Kanske lite morgonstånd också, fast det är kväll. Och kanske lite lock för öronen, de öppna stingersarna talade ganska högt när jag lät den sträcka ut längs älven…

Med vänliga hälsningar,

En köttätande lönnfet vit medelålders man från Norrbotten.

b3b1193df726185ecd5f03979943c4b2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En trettondagshälsning,

Kära Miljöpartiet,

Idag har jag kört VMax-4. Inte för att jag skulle till något speciellt ställe, utan enbart för att det är så förbannat kul.

Men ni gillar nog inte riktigt min VMax-4…?

Nej, den har ingen elmotor och inte heller något modernt könsneutralt svammel med direktinsprutning, avgasrening och EPA-stämplad ljuddämpare.

Nej, VMax-4’an har fyra stycken flatslideförgasare med stora munstycken, fyra stycken kolvstyrda tvåtaktscylindrar och fyra stycken så kallade quad pipes med öppna stingers. Den dricker gladeligen fyra liter högoktanig lågetanolig bensin per mil och tre procent av detta är ren OKQ8 RS som i tur och ordning smörjer veven, kolvarna, quad pipesens insidor och naturen.

Borde jag känna skam eller ångest…?

Jag känner efter.

Jo, jag känner kanske lite skam för att jag inte åkte ut ännu tidigare och tog vara på lite mer dagsljus. Och jag ska villigt erkänna att jag kände nog lite ångest inför det allra första draget med magnapullen. Lätt att sura ner en sån här, liksom…Men annars känner jag nog bara ren eufori och glädje. Kanske lite morgonstånd också, fast det är kväll. Och kanske lite lock för öronen, de öppna stingersarna talade ganska högt när jag lät den sträcka ut längs älven…

Med vänliga hälsningar,

En köttätande lönnfet vit medelålders man från Norrbotten.

b3b1193df726185ecd5f03979943c4b2.jpg
Den maskinen kan få mig att gå hur OT som helst i den här debatten :hjarta
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag jobbar heltid med AM(additive manufacturing) inom industrin sedan mer än tio år. För en biltillverkare, för en världsledande tillverkare av AM-maskiner och som egenföretagare där jag konsultar inom området. Har besökt ett hundratal olika företag som sysslar med AM, över hela världen.

I stort sett alla konceptbilar innehåller en stor mängd printade delar. Testserier betår ofta av en del printat. Lobbyister i branschen har i över tio år pushat för att printa topoligioptimerade bärande delar till bilar. Dock finns det två stora problem.
1. Kostnad. I fallet med MBs konceptbil är tillverkningskostnaden för de printade delarna många miljoner. Vid serietillverkning kan man skala ner det något, dock handlar det fortfarande om flera miljoner per bil.
2. Produktionstakt. AM är bäst för små serier och för små komplexa komponenter. Det är nästan omöjligt att skala upp till serietillverkning i större skala när det gäller komponenter i metall. Plastkomponenter är betydligt enklare men ändå svårt. Om MB hade bestämt sig för att printa till exempel en vattenpump i metall till alla sina modell GLC så hade de behövt abonnera hela världens bestånd av metallprinters - och det hade ändå inte räckt till.

AM är bra till rätt sak och till rätt volymer men det kommer inte ersätta alla andra metoder eller ta över världen. Jag började i branschen innan hypen kom. Sedan dess har inte för mycket tekniskt förändrats. Maskinerna blir lite bättre, lite snabbare, lite mer användarvänliga för varje år men inget revolutionerande. Folks inställning till tekniken ändrades under hypen. Folk blir mer medvetna om tekniken - bra. Samtidigt tror många att de ”kan” tekniken eftersom de har en hobbymaskin i garaget eller beställt komponenter av företag som är experter på det - dåligt.


Tack.

Jag nöjer mig med att citera dig, och är övertygad att de andra du citerade läser detta också.

Det jag reagerade på var det korkade i meningen:

Åtskilliga bärande komponenter är 3d-utskrivna för att minimera vikten.

Vikten för en komponent är i första hand ett resultat av hur den är konstruerad och vad för material som är använt.

Ingenting blir lättare av att man använder utskriftsteknik.

Däremot kan 3D-printning vara lämpligt ur prototyphänseende, som buzzword i pressmaterial och för att visa vad man kan just nu.

Ingen tror väl att samma komponent skulle tillverkas på samma sätt om bilen gick i serieproduktion ograverad...?

Istället skulle en mer traditionell metod för massframatällning användas - men det betyder inte att delen per automatik behöver vara tyngre.

Därav mitt hugg mot skribenten - inte tekniken som sådan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tack.

Jag nöjer mig med att citera dig, och är övertygad att de andra du citerade läser detta också.

Det jag reagerade på var det korkade i meningen:



Vikten för en komponent är i första hand ett resultat av hur den är konstruerad och vad för material som är använt.

Ingenting blir lättare av att man använder utskriftsteknik.

Däremot kan 3D-printning vara lämpligt ur prototyphänseende, som buzzword i pressmaterial och för att visa vad man kan just nu.

Ingen tror väl att samma komponent skulle tillverkas på samma sätt om bilen gick i serieproduktion ograverad...?

Istället skulle en mer traditionell metod för massframatällning användas - men det betyder inte att delen per automatik behöver vara tyngre.

Därav mitt hugg mot skribenten - inte tekniken som sådan.
Men som cfr redan påpekat ger tekniken MÖJLIGHETER att designa en del på sätt som inte är möjliga med gjutning eller fräsning vilket med lite flax kan göra delen lättare.

(Jag är en av de där hobbyisterna som tror de kan nåt om AM. Dåligt.)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men som cfr redan påpekat ger tekniken MÖJLIGHETER att designa en del på sätt som inte är möjliga med gjutning eller fräsning vilket med lite flax kan göra delen lättare.

(Jag är en av de där hobbyisterna som tror de kan nåt om AM. Dåligt.)

Att förstå den grundläggande iden bakom en viss tillverkningsteknik är knappast dåligt.

Och en tillverkningsteknik som ger möjlighet att skapa ihåliga utrymmen - så att man kan tillverka en komponents geometri exakt så som den hållfasthets- eller viktoptimerats genom FE-beräkning - ger utan tvekan ett antal möjligheter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Redan före höjningen här så låg vi i toppen i Europa med bränslepriserna: https://msverige.se/media/ultb0yks/...-på-bensin-och-diesel-i-europa-2021-12-17.pdf

Jag har suttit och räknat på att ta färjan till Polen, Estland eller Åland, och hur mycket jag behöver få med mig hem för att det ska vara lönsamt. Utmaningen handlar dock mest om att hitta ett vettigt kärl att ha bränslet i. Det behövs ju lite mer än full tank och några jeepdunkar.

Enligt Skatteverket så betalar inte stålproducenter någon som helst skatt på koldioxidutsläpp: https://skatteverket.se/foretag/ska...skattpabransle.4.15532c7b1442f256bae5e56.html Raffinaderier, som kvalar in under kemisk reduktion, är också skattebefriade. Det är bara vi privatpersoner som ska stå för hela notan.

Det intressanta är dock att bränsle som säljs i enlitersförpackningar är skattebefriade. Undrar vad det skulle kosta att i stor skala förpacka bensin och diesel i petflaskor och sälja det som reservbränsle? Nu slipper man ju inte momsen, om man inte lyckas sälja det som hälsokost så man kommer ner på 6%, men koldioxid- och energiskatterna är ju också betydande.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Redan före höjningen här så låg vi i toppen i Europa med bränslepriserna: https://msverige.se/media/ultb0yks/m-sverige-lista-med-genomsnittspriser-på-bensin-och-diesel-i-europa-2021-12-17.pdf

Jag har suttit och räknat på att ta färjan till Polen, Estland eller Åland, och hur mycket jag behöver få med mig hem för att det ska vara lönsamt. Utmaningen handlar dock mest om att hitta ett vettigt kärl att ha bränslet i. Det behövs ju lite mer än full tank och några jeepdunkar.

Enligt Skatteverket så betalar inte stålproducenter någon som helst skatt på koldioxidutsläpp: https://skatteverket.se/foretag/ska...skattpabransle.4.15532c7b1442f256bae5e56.html Raffinaderier, som kvalar in under kemisk reduktion, är också skattebefriade. Det är bara vi privatpersoner som ska stå för hela notan.

Det intressanta är dock att bränsle som säljs i enlitersförpackningar är skattebefriade. Undrar vad det skulle kosta att i stor skala förpacka bensin och diesel i petflaskor och sälja det som reservbränsle? Nu slipper man ju inte momsen, om man inte lyckas sälja det som hälsokost så man kommer ner på 6%, men koldioxid- och energiskatterna är ju också betydande.
Då är vi 2 om dessa tankar.

Men jag känner polacker som känner polacker som känner mera polacker.

Det går in polska tankbilar varje vecka och tankar upp polska lastbilar i Sverige som kör olagligt. Så det verkar gå att köpa typ 1000 liter polsk diesel i Sverige.

Vet att rasta i Munkedal har sk pirat tankning av lastbilar på kvällar.

Föresten 20,72 kostade dieseln i morse så jag ökade farten o låg på omkörning konstant då bilen går billigare i 100+ än 80.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns fler än en här i Östra Norrbotten som passar på att fylla upp bilen i Finand, om man ändå har ett ärende längs gränsen eller till Finland. Skillnaden på bensinpriset är inte så stor att det gör någon dramatisk skillnad, men dieselpriset - om man tankar på rätt ställe - diffar just nu med fyra kronor per liter.

Fler än en som funderat på att återigen dra igång import i lite större skala...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inget konstigt koningegg skriver ut en del saker till sina bilar bla motor delar.

GM skriver också ut även nascar bilar har 3 d utskrivna delar.

Innom flyg så skrivs saker ut även nasa skriver ut här för mej att rymdstationen har egen 3d metall utskrivare.

Jag tror inte Koenigsegg 3d-printar några detaljer med höga krav på hållfasthet. Som jag förstått använder dom ofta 3d-printern för att printa ut en matris som sedan kan kläs med kolfiber. Som i en sandwichkonstruktion så behöver matrisen inte ha så hög hållfasthet, det är ju inte ovanligt med cellplast.

Sen finns det ju även på en supersportbil andra applikationer där hög hållfasthet inte behövs.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tror inte Koenigsegg 3d-printar några detaljer med höga krav på hållfasthet. Som jag förstått använder dom ofta 3d-printern för att printa ut en matris som sedan kan kläs med kolfiber. Som i en sandwichkonstruktion så behöver matrisen inte ha så hög hållfasthet, det är ju inte ovanligt med cellplast.

Sen finns det ju även på en supersportbil andra applikationer där hög hållfasthet inte behövs.
Dom printar bla ut alla turbo avgashus pga att det inte finns någon maskin som kan fräsa den komplexa formen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top