Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Funderade på det också. Tror dock att skattefriheten försvinner då.

Jag är inte helt säker på det. Det beror väl på var i logistikledet skatten läggs på och jag misstänker att den som äger en mack betalar bränsleskatten redan när bränslet köps in och därmed får lägre kostnad om han köper bränslet på pall med flaskor.

Men nu gissar jag bara, det borde ju finnas någon här med direkt kunskap eller kontakter att fråga.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
En AC-pump drar väl ett par kW?

I Indien kostar en 3kW-solcellsanläggning från ca 17.000 kr inkl allt. En snabb googling ger att det finns rätt många alternativ både on och off grid. Även statliga subventioner om du väljer att investera on grid och på så sätt minska belastningen på befintligt elnät.

I Israel som är mindre, rikare och teknologiskt mer framstående (iaf vissa delar) så var solcellsdriven AC inte ovanligt ens 2018. Där görs ju elektriciteten av stora gasturbiner så gissningsvis är elpriset en faktor också.

Men i takt med att solcellerna blir allt effektivare och billigare kommer de nog att ta över många funktioner ffa i varma länder med dålig infrastruktur.
Loggade min pump, körde den som A/C hela sommaren.
Den förbrukade mellan 200W och 400W.
Så med en ganska liten anläggning skulle man kunna driva den.
Nu har vi kanske inte helt jämförbart klimat, men jag kylda hela huset (130kvm) hela sommaren.
Väl värt kostnaden av mindre än 1kr/dygn.
Så framtidens teknik talar för solcellsdriven kyla tror jag.
Just nu har pumpen det lite tyngre i minus 30.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Loggade min pump, körde den som A/C hela sommaren.
Den förbrukade mellan 200W och 400W.
Så med en ganska liten anläggning skulle man kunna driva den.
Nu har vi kanske inte helt jämförbart klimat, men jag kylda hela huset (130kvm) hela sommaren.
Väl värt kostnaden av mindre än 1kr/dygn.
Så framtidens teknik talar för solcellsdriven kyla tror jag.
Just nu har pumpen det lite tyngre i minus 30.
Indien är nog lite varmare än Kainulasjärvi (fast vem vet i framtiden :unsure: )
Så jag tror förbrukning är lite högre där.

I USA så brukar det väl sägas att :
  • Central AC: 3500 Watts
  • Central AC With Compressor Off And Fan-Only: 750 Watts
  • Smallest Window AC Units: 500 Watts
  • Medium Window AC Units: 900 Watts
  • Most significant Window AC Units: 1440 Watts
Indien kan man nog lägga på lite till

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jadå, men jag gissar att de inte betalar 1 kr/kWh i Indien/annars i varmare länder. Snarare 4 kr/kWh. En solcellsanläggning betalar sig fort och drar den 1kW sparar man ju in anläggningen på ett halvår…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp!

Detta för att priset nog skiljer sig åt rätt mycket om man nu använder begreppet ”varma länder”…

Men poängen är ju densamma oavsett om man är anal ned till åtta decimaler.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Japp!

Detta för att priset nog skiljer sig åt rätt mycket om man nu använder begreppet ”varma länder”…

Men poängen är ju densamma oavsett om man är anal ned till åtta decimaler.

Visst är strömmen säkert dyrare i Dubai och liknande länder men jag tror inte några av de fattiga länderna i Asien har högre elpris än oss i Sverige.

Så man är alltså anal ifall man anmärker på att du gissar nästan en tiopotens fel?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Just nu har vi högt på sina håll i Sverige men motsvarande elpris i elområde 1 var i snitt 15 öre/kWh under hela 2020… dvs fem gånger lägre än Indien.

Det är ju skatt och avgifter som gör det dyrt i Sverige, inte produktionen som sådan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just nu har vi högt på sina håll i Sverige men motsvarande elpris i elområde 1 var i snitt 15 öre/kWh under hela 2020… dvs fem gånger lägre än Indien.

Det är ju skatt och avgifter som gör det dyrt i Sverige, inte produktionen som sådan.

15 öre? Kanske om du äger en egen kopparledning. Men de som för internationell statistik räknar inte som dig utan anser att vår el kostar ca 2 kr/kWh.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag säger såhär: Oavsett vad elpriset är så kommer en solcellsanläggning att betala sig själv på X eller Y tidsrymd. Poängen är att det är möjligt att köra AC på solceller och att man i allt större utsträckning också gör det i varma länder.

Annars måste jag ju säga att det är lite lustigt att bli upprörd över gissningar/överslag/uppskattningar när man deltagit i SH-trådarna om Covid och elbilar… Eller är det bara när jag gör ett snabbt överslag i en detalj som det är rent UPPRÖRANDE? :) Man frestas ju tro att det är så med tanke på vad som släpps förbi…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
15 öre? Kanske om du äger en egen kopparledning. Men de som för internationell statistik räknar inte som dig utan anser att vår el kostar ca 2 kr/kWh.

Innan du argumenterar måste du ta reda på om de indiska och svenska elpriser är jämförbara i den form de presenteras… och kanske först fråga dig om det överhuvudtaget är relevant för diskussionen i sig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Innan du argumenterar måste du ta reda på om de indiska och svenska elpriser är jämförbara i den form de presenteras… och kanske först fråga dig om det överhuvudtaget är relevant för diskussionen i sig.

Jag förutsätter att statista gjort sin research bättre än dig så jag föredrar att basera argumenten på deras siffror framför dina uppenbarligen helt vilda gissningar.

Ja, en solanläggning betalar sig förr eller senare men du vet när det regnar manna från himlen har den fattige vanligtvis ingen sked. Kort sagt är du jävligt naiv när du tror att de fattiga i Asien ska kunna investera i sån anläggningar bara för att du räknat fram att den betalar sig på X år ifall man kör sin AC dygnet runt.

Fan knappt ens svenskar som bor i Filippinerna med svenskt sparade "förmögenheter" och svenska pensioner köper såna anläggningar annat än som backup för elavbrott.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Sitter du och killgissar nu igen?

6 rupies/kWh = 70 öre/kWh.

Och vem kör en AC 24 timmar om dygnet?
Det är ju det som är grejen.
Jag körde min dygnet runt i 3 månader, då behöver den inte så hög effekt efter att rätt temperatur nåtts.
Men å andra sidan kanske vi har bättre isoleringsvärde, om du kör det i en pappkartong blir det naturligtvis annorlunda.
Men kanske en till sak för Indien, att tilläggsisolera.
Borde finnas massor av plast och papper man enkelt kan göra bra isolering av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi kör AC på natten i Filippinerna, säg 10 timmar eller 10kr per dygn, det skulle alltså ta 1700 dagar att betala anläggningen förutsatt att installation ingår och att man inte tvingas köpa nya delar för att några av kinesprylarna gått sönder. Eller blåser sönder när någon tyfon passerar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju det som är grejen.
Jag körde min dygnet runt i 3 månader, då behöver den inte så hög effekt efter att rätt temperatur nåtts.
Men å andra sidan kanske vi har bättre isoleringsvärde, om du kör det i en pappkartong blir det naturligtvis annorlunda.
Men kanske en till sak för Indien, att tilläggsisolera.
Borde finnas massor av plast och papper man enkelt kan göra bra isolering av.

Hur lång tid tror du det tar innan den isoleringen har betalat sig? Det är i ju praktiken ganska få graders temperaturskillnad.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag förutsätter att statista gjort sin research bättre än dig så jag föredrar att basera argumenten på deras siffror framför dina uppenbarligen helt vilda gissningar.

Ja, en solanläggning betalar sig förr eller senare men du vet när det regnar manna från himlen har den fattige vanligtvis ingen sked. Kort sagt är du jävligt naiv när du tror att de fattiga i Asien ska kunna investera i sån anläggningar bara för att du räknat fram att den betalar sig på X år ifall man kör sin AC dygnet runt.

Fan knappt ens svenskar som bor i Filippinerna med svenskt sparade "förmögenheter" och svenska pensioner köper såna anläggningar annat än som backup för elavbrott.
Det är väl det allt kokar ner till. I vår del av världen kan man investera och räkna hem något på fem eller tio är. För det flesta handlar det om att skrapa ihop mat för dagen eller kanske för nästa vecka.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin