Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Detta var nytt för mig att ved eldning skall förbjudas.

EU vill stoppa vedeldningen

I mitten av förra året läckte en EU-rapport ut som DN publicerade. Där framgick att EU ville tvinga svenskar att elda med pellets istället för ved.

Användning av trä för framställning av kortlivade produkter och för energiförsörjning ska minimeras och närmare bestämt baseras på sekundär träbiomassa såsom sågspån, restprodukter och återvunnet material”, skrev EU-kommissionen.

EU vill enligt rapporten även förbjuda plantering av träd om syftet med planteringen är att avverka skogen och framställa ved. I rapporten framgår det inte om målsättningen är ett totalförbud mot vedeldning eller om viss vedeldning kommer att tillåtas även fortsättningsvis.

I framtiden om EU får bestämma kan vedeldning vara borta som alternativ för den som inte har råd med eller vill undvika skyhöga elpriser.
Vedeldning kan ju också vara en backup och livräddare den dagen man har ett rejält strömavbrott mitt i vintern.

Men med tanke på att vi styrs av betongbarn i både Bryssel och Stockholm så är det ju bara en tidsfråga innan grillar, kaminer, öppna spisar, brasor och vedpannor blir förbjudna. Det kan ju vara så att dom får några 100 000-tals jägare, naturmänniskor mm efter sig...

Snart kommer någon miljöpartist på att stearinljus är livsfarliga för klimatet också, och tvingar alla att skaffa batteridrivna ledlampor som ser ut som ljus istället.

Raderad medlem 51742

Guest
Den där halvårsgamla artikeln från Fria Tider skall man nog ta med ett par lastbilslass salt. EU-dokumentet de hänvisar till är något utkast till skogsstrategi som i allmänna ordalag tar upp allt möjligt. För det första tror jag inte det är förbud mot privat vedeldning som är syftet, för det andra finns det mig veterligen inget konkret förslag på bordet om detta, för det tredje skulle ett sådant eventuellt förslag behöva passera igenom även Sverige riksdag.

Men man undgås iofs aldrig att förvånas över vad skrivbordsbyråkrater och politiker kan hitta på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vedeldning kan ju också vara en backup och livräddare den dagen man har ett rejält strömavbrott mitt i vintern.

Men med tanke på att vi styrs av betongbarn i både Bryssel och Stockholm så är det ju bara en tidsfråga innan grillar, kaminer, öppna spisar, brasor och vedpannor blir förbjudna. Det kan ju vara så att dom får några 100 000-tals jägare, naturmänniskor mm efter sig...

Snart kommer någon miljöpartist på att stearinljus är livsfarliga för klimatet också, och tvingar alla att skaffa batteridrivna ledlampor som ser ut som ljus istället.

Jag håller med bortsett från de där stearinljusen som de där kärringarna aldrig i helvete kommer förbjuda.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den där halvårsgamla artikeln från Fria Tider skall man nog ta med ett par lastbilslass salt. EU-dokumentet de hänvisar till är något utkast till skogsstrategi som i allmänna ordalag tar upp allt möjligt. För det första tror jag inte det är förbud mot privat vedeldning som är syftet, för det andra finns det mig veterligen inget konkret förslag på bordet om detta, för det tredje skulle ett sådant eventuellt förslag behöva passera igenom även Sverige riksdag.

Men man undgås iofs aldrig att förvånas över vad skrivbordsbyråkrater och politiker kan hitta på.

Ding ding värld-nyheterna kanske inte ALLTID har på fötterna när det gäller slutsatser…

Först och främst vill de elda på upprördheten hos den målgrupp som ändå aldrig orkar bry sig om det är sant eller inte. Det är förjävligt ändå.

Framförallt vill de underblåsa politikerförakt, misstänksamhet mot EU och framhålla auktoritära regimers överlägsenhet. Och gissa vem/vilka som ligger bakom?

Raderad medlem 51742

Guest
Ding ding värld-nyheterna kanske inte ALLTID har på fötterna när det gäller slutsatser…

Först och främst vill de elda på upprördheten hos den målgrupp som ändå aldrig orkar bry sig om det är sant eller inte. Det är förjävligt ändå.

Framförallt vill de underblåsa politikerförakt, misstänksamhet mot EU och framhålla auktoritära regimers överlägsenhet. Och gissa vem/vilka som ligger bakom?
Typ så, ja. Vilket är trist eftersom det tar bort fokus från den mer rättmätiga kritik som bör riktas mot sådant som EU sysslar med.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Typ så, ja. Vilket är trist eftersom det tar bort fokus från den mer rättmätiga kritik som bör riktas mot sådant som EU sysslar med.

Exakt. Som med alla institutioner finns ”inbyggda” incitament att vilja ha mer makt, och därför måste det finnas kontrollmekanismer för att motverka detta. Fri press, revisorer, fristående rättssystem, oppositionell granskning med mera.

Raderad medlem 51742

Guest
Exakt. Som med alla institutioner finns ”inbyggda” incitament att vilja ha mer makt, och därför måste det finnas kontrollmekanismer för att motverka detta. Fri press, revisorer, fristående rättssystem, oppositionell granskning med mera.
Allt det där är lösningar för hur vi byggde demokratiska system som fungerade i den tid de skapades i. Jag tror att våra nuvarande demokratiproblem är betydligt större och mer komplexa än att vi kan lösa dem med det som funkade förut. Vi lever i en tid som är fundamentalt annorlunda när det gäller hur interaktioner mellan människor sker och som mänskligheten aldrig upplevt förr. Vi har i stor utsträckning gått ifrån gemensamma referensramar och istället har vi alla våra egna "gatekeepers" för information. Huruvida man litar på de olika institutionerna du tar upp blir en politisk fråga snarare än en gemensam utgångspunkt.

Vi kan inte lösa det genom att gå tillbaka till hur det var förut. Tilliten kommer inte återfås genom tvång, förbud, svartmålning, utfrysning osv. Inte ens utbildning kommer lösa det - inte i en tid när läraren inte längre har informationsmonopolet.

Vi behöver snarare lösa det genom att gå framåt och istället för att kopiera dåtidens lösningar fundera över vad som möjliggjorde dem. Hur funkar människan, hur ser mekanismerna för mänsklig interaktion ut som formar dagens samhälle och hur kan vi utifrån det skapa förutsättningar som möjliggör bättre interaktioner och som människor vill ställa upp på frivilligt - inga stora och revolutionära lösningar, utan små steg där vi provar oss fram, varje dag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Nja det var DN inte fria tider, vad det nu är.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Konsten att separera etanol från andra vätskor kommer utan tvekan att växa till en stor hobby under de kommande åren. Jag förutspår en stor mängd Youtube-videos som visar allt mer förfinade tekniker, allt medan Bolund och häxan Stenevi skriker sig hesa om att vi måste ha statlig censur av internet.

Det tvivlar jag på. Lägre oktantal och rester av vatten i bensinen är knappast bättre än lite sprit i bensinen.
Det kommer dom nog upptäcka så småningom.

Raderad medlem 51742

Guest
Ah, ursäkta. Jag var nog för snabb med Googlingen. Fria tider och andra som refererade till Fria tider dök upp bland toppresultaten när jag Googlade. Fast vid en noggrannare googling ser ju citaten ut att vara från Samnytt.

DN, Fria Tider eller Samnytt - det som står i de exakta citaten du återger bör fortfarande tas med en stor nypa salt ;)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du tog artikeln från Samnytt (eller heter det Svammelnytt?), vilket du glömde nämna.
En sökning på "din" text gav följande:
Samnytt.jpg

Samnytts vinklade artikel hänvisar till DN.
Den artikeln finns här:

"DN kan avslöja ett läckt utkast till EU:s nya skogsstrategi – som förkastar det svenska skogsbruket.
Enligt utkastet bör skogsbruket göras om i grunden – kalavverkningar stoppas och alla gamla skogar skyddas från skogsbruk."

Det är alltså skogsavverkningsförslaget som det bråkades om i början av året som Samnytt förvränger för att passa in i deras propaganda mot EU.
Förslaget är förvisso inte bra, men det säger inte det Samnytt hävdar.

Den läckta rapporten finns här:

Ur den rapporten finns dessa stycken som rör det Samnytt feltolkar och vinklar kraftigt gällande ved:

"That is why it is crucial that, when building a sustainable and climate-neutral economy, we ensure an optimal use of wood in line with the cascading principle. This means that the majority of it should be used for making long-lived materials and products. Wood use for shortlived products and energy production should be minimised and rely namely on secondary woody biomass such as sawmill by-products, residues, recycled materials. The industrial forest sector holds significant potential for improving its production of sustainable and legally harvested wood for circular and long-lived materials and products. This requires stimulating the demand in downstream industries and promoting forest management practices, production tools and processes that are better adapted to different future forest resources, while preserving and restoring biodiversity for forest resilience and climate adaptation"

"The proposed revised Renewable Energy Directive (add reference depending on timing) includes strengthened sustainability criteria for the use of biomass for energy. The use of whole trees for energy production should be minimised, meaning that planting trees for the purpose of bioenergy should be avoided and bioenergy should rather focus on wood waste and residues."

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sedär det såg ju inte lika illa ut. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av höger/vänster blaska man läser är det en vänster kommunist som tolkar är det på hans villkor. Är det en höger extremist som tolkar är det på dennes viljor.

Oavsett så ligger statens intresse bakom o det är väll därför vänsterliberala/miljö aktvistiska blaskor får bidrag som SVT.
Höger extrema blaskor får inga bidrag längre det är därför dom vill ha swich pengar till löner o dyligt.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror man gör klokt i att alltid försöka inhämta sin information från flera källor och gå till grundkällan när det är möjligt. Om man har en favoritnyhetssajt som alltid tycks skriva saker som man håller med om (i synnerhet när det är sådant som gör en upprörd) finns det anledning att vara extra misstänksam på att det kan vara hårdvinklat för att passa någons agenda.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror man gör klokt i att alltid försöka inhämta sin information från flera källor och gå till grundkällan när det är möjligt. Om man har en favoritnyhetssajt som alltid tycks skriva saker som man håller med om (i synnerhet när det är sådant som gör en upprörd) finns det anledning att vara extra misstänksam på att det kan vara hårdvinklat för att passa någons agenda.
Det där är skälet till att jag ofta påpekar att moddlaren missar att uppge källa. Inget illa om personen, men informationen från vissa "nyhets" medier är sällan korrekt och folk bör ges möjlighet att granska saker själva.
Uppges källa eller länk till artikel blir bedömning av sanningshalt enklare.

Goda nyheter däremot.

"EU tar ytterligare ett steg mot att möjligen lägga till kärnkraft på listan över hållbara investeringar. Enligt ett nytt utkast från EU-kommissionen finns både kärnkraft och naturgas med, skriver Reuters. Detta efter en årslång kamp mellan olika regeringar i unionen."

"I januari väntas EU-kommissionen föreslå regler som avgör om naturgas och kärnkraft inkluderas i taxonomin, alltså regelverket för gröna investeringar. Och enligt ett utkast till kommissionens förslag, som Reuters tagit del av, hamnar investeringar i kärnkraftverk på listan – om de möter en rad krav. Bland annat måste det finnas en plan, pengar och en plats där kärnavfallet säkert kan förvaras. Dessutom måste nya kärnanläggningar ha fått byggtillstånd före 2045, uppger nyhetsbyrån.
Även investeringar i naturgas blir grönstämplat, enligt utkastet. Det förutsätter bland annat att utsläppen ligger tillräckligt lågt, att de ersätter mer förorenande fossilbränslen och får byggtillstånd senast 2030."

Fast lite pinsamt att naturgas skall finnas med, men det märks att Tyskland numera är beroende av den.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vid det här laget börjar man ju bli ganska less på sensationsnyheter som först dyker upp i Samnytt, Fria Tider och annan media som ligger väldigt långt ut på högerkanten…

Det handlar ju allt som oftast om uppenbara lögner, grova felvinklingar och saker som tas helt ur sitt sammanhang. Och det sker lite för ofta för att det ska vara trovärdigt…Historien med den heilande civilministern är ett typexempel. Bilden är sann, men hela historien runtomkring är påhittad, uppdiktad och sorgligt enkel att genomskåda av de som bor i hennes närområde.

Men personen bakom artikeln struntar naturligtvis i det, dels eftersom artikeln inte är skapad för en målgrupp som vill ha sanningen, dels för att korrigerande kritik kan användas för ytterligare artiklar om vilka kommunister traditionell media är.

Ungefär som en ilsken hejaklacksledare som försöker elda igång sin hejaklack, det mesta man skriker är varken sant eller rumsrent…

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vid det här laget börjar man ju bli ganska less på sensationsnyheter som först dyker upp i Samnytt, Fria Tider och annan media som ligger väldigt långt ut på högerkanten…
Ibland behövs det ett utropstecken i marginalen för att peka ut stolligheter. Bland det mest uppenbara på senasre tid är mainstream medias försök att släta över är Centerpartiets sexuella eskapader med både djur och barn där centralpersonen fortfarande umgås i de kretsarna. Ungefär som att förledas tro att Toblerone-affären bara gällde en Toblerone.

Att något rapporteras är det väsentliga. Källgranskning kan man inte överlåta åt någon annan än du själv att utföra.

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ungefär som en ilsken hejaklacksledare som försöker elda igång sin hejaklack, det mesta man skriker är varken sant eller rumsrent…

Du menar "Hata Göteborg"?
Verkligen inte!

Tack för detta ställningstagande!
Gillar att du ställer dig bakom IFK!

SH-BLADET kan nu sätta rubriken
"Hela Norrbotten älskar Kamraterna" med en bild av Törnman på ettan.

...apropå skev nyhetsförmedling.

Ja, det är nya tider nu.
Det är lätt att fastna i sin egen ekokammare, att dra med sig sin bubbla vart man går.

Förr köpte man både Expressen och Aftonbladet, subtraherade hälften i bägge, lade ihop summan och delade på två.

Omständig process, men man hamnade i någon slags balans och visste på ett ungefär vad som hänt i världen.

Ville man veta varför det hände så fanns det oftast fördjupningsprogram på statstelevisionen, eller radion.

Eller också så lyssnade man på BBC och fick ibland en annan vy på det som rapporterades i Sverige - eller inblickar i helt andra oroshärdar eller problem som av någon anledning inte kommit upp på vår horisont ännu.

Trots, eller kanske tack vare dagens enorma informationsflöde är det på intet sätt enklare idag är skapa sig en sann bild av omvärlden.

Själv tror jag hårt på vikten av att själv söka information, isf för att bli matad med den.

Ingen del av industrin kring gåslever har någonsin tilltalat mig.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Iofs inte första gången vedeldning är under attack. Minns hur de ville förbjuda kaminer och vedspisar för några år sedan...

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Iofs inte första gången vedeldning är under attack. Minns hur de ville förbjuda kaminer och vedspisar för några år sedan...

Skogsägare beskattades förr för möjligheten att plocka ved i egen skog för att värma huset med.

Att man inte gjorde det spelade ingen roll.

Raderad medlem 51742

Guest
Skogsägare beskattades förr för möjligheten att plocka ved i egen skog för att värma huset med.

Att man inte gjorde det spelade ingen roll.
Ja det finns ju det här fenomenet, nästan som en naturlag, att ju starkare en politisk institution blir, desto mer tycks människorna inom den tro att just deras institution är lösningen på all världens problem. Inga problem tycks för små för att de inte borde lösas på deras centrala ritbord. Och om problemen mot förmodan bättre kan lösas lokalt är det nog bäst att genom olika regleringar försöka motverka detta eftersom man annars skulle kunna ifrågasätta varför den aktuella institutionen skall ha så stor makt att besluta i just denna fråga.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras