Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lenlil, det där stämmer inte. Titta på vad som hänt med i stora kinesiska städer och tvåtaktsmopeder som bytts ut mot el. Det är betydligt trevligare luft där fast fler kan färdas.
Kina bygger visserligen ut kolkraft, men de bygger även sol och vind.
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Lenlil, det där stämmer inte. Titta på vad som hänt med i stora kinesiska städer och tvåtaktsmopeder som bytts ut mot el. Det är betydligt trevligare luft där fast fler kan färdas.
Kina bygger visserligen ut kolkraft, men de bygger även sol och vind.
Efter senaste miljömötet så ökade utsläppen från kolkraften i både usa och kina det måste väl ändå komma kraftiga signaler mot detta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför skulle det vara kört nu, för n:te gången i ordningen?
Jag tror att det absolut viktigaste på agendan under COP26 var att se till att det blir ett COP27 så att alla de här viktiga människorna har kvar sina "jobb".

 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför skulle det vara kört nu, för n:te gången i ordningen?
Jag tror att det absolut viktigaste på agendan under COP26 var att se till att det blir ett COP27 så att alla de här viktiga människorna har kvar sina "jobb".


Oavsett hur allvarligt man ser på problemen kopplade till klimatförändring är det iaf oerhört kontraproduktivt att agera som man gör nu. Bland det mest idiotiska är tanken att vi skulle kunna lösa problemet genom att dra ner på människors välstånd, när det snarare är tvärtom. Alla större problem vi löst och framsteg vi gjort har snarare kunnat ske tack vare att vi ökat vårt välstånd, så att människor kan utbilda sig och vi kan satsa på forskning och utveckling. Ju bättre människor får det och ju fler av sina grundläggande behov de får tillgodosedda, desto mer kommer de dessutom bry sig om miljön.

Om man nu vill att människor skall förändras kan man ju börja med att ta reda på hur människor funkar till att börja med.

Just att använda domedagsscenarier är ju bland det sämsta man kan göra ifall man vill motivera människor till att göra en förändring. Såvida det inte handlar om att tillämpa hot om fysiskt våld i slutändan. Kanske är det där vi hamnar till slut. Och då har vi skapat ett så instabilt samhälle att vi definitivt kommer ha förstört alla möjligheter till att lösa några klimatproblem eller vad det än må handla om.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Delar av klimatextremismen ligger ju inte väldigt långt ifrån ”hot om fysiskt våld” eftersom de ju förespråkar en revolution i klimatets namn.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Delar av klimatextremismen ligger ju inte väldigt långt ifrån ”hot om fysiskt våld” eftersom de ju förespråkar en revolution i klimatets namn.
Precis, rörelser som utgår från undergångsscenarier är oerhört farliga eftersom det då skulle motivera alla typer av åtgärder. Men det är samma typ av revolutionära rörelser vi sett så många gånger. Jag hoppas innerligt att de inte hinner förstöra så mycket denna gången.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efter senaste miljömötet så ökade utsläppen från kolkraften i både usa och kina det måste väl ändå komma kraftiga signaler mot detta

Det krävs mycket energi för att producera alla elbilar. Och den huvudsakliga delen av bilarna produceras väl i Kina. Sen monteras dom på andra platser för att ge kunden illusionen att han köper nåt som är "made in USA".
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag kanske kommer att ändra uppfattning om elbilens förträfflighet någon gång i framtiden. Men vi är inte där ännu. Mitt leasingkontrakt går ut om nio månader, men jag måste tyvärr konstatera att det finns fortfarande ingen elbil som uppfyller hela min kravspec till en rimlig kostnad. Kanske i framtiden, men inte just nu.

Vad gäller lekfordon så är jag tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att uppfatta några som helst fördelar med ett fordon som berövar mig på två av de allra viktigaste sinnesintycken - ljud och lukt.

Men...det är liksom inte det vi diskuterar här...Du tjatar envist vidare om att det är "marknaden" som har fått igång elektrifieringen av fordonsflottan. Jag anser att du pratar i nattmössan. Varför skulle folket annars tvingas i denna riktning av diverse politiskt instiftade ekonomiska incitament...? Om hela världens befolkning verkligen ville ha elmotor, varför håller vi då på att straffskatta bort förbränningsmotorn...???
Varfär inbillar du dig att du ska njuta av det? Du ska transportera dig och absolut inte äga något själv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varfär inbillar du dig att du ska njuta av det? Du ska transportera dig och absolut inte äga något själv.

Jo, det är ganska uppenbart att delar av etablissemanget vill hjärntvätta befolkningen till att ha den inställningen. Det ska anses fult att äga ett motorfordon och man ska känna skam om man använder ett motorfordon. Att samåka eller samäga bilar genom bilpooler skall framhävas som något normalt, trots att ingen känner en enda stackare som håller på med något sådant. Ja, vi ska alla hjärntvättas till att bli könlösa innerstadsfuckon i yllekoftor som åker elsparkcykel, bokar bil en gång i månaden och tror att vi räddar världen då vi har en bondgård mitt i stan (= vi odlar lite ruccola på balkongen).

Och den som använder ett motorfordon för nöjes skull skall brännas på bål...eller nej, det fungerar ju inte, det blir för stora utsläpp...Den som använder ett motorfordon ska låtas brinna inne i en elbil, så det blir miljövänligt och bra utan några utsläpp...

Jag har fått en fin dos anti-hjärntvätt nu på nyårsdagens morgon. Att rycka igång VMax-4'an med VP racesoppa, förblandad OKQ8 RS och quadpipes med öppna stingers råder bot på både bakfylla och politisk korrekthet. Helt underbart att stå och värma den, lyssna på knattret och stilla fundera på varför den lille mannen i Norrbotten ska tvingas ge upp detta när betydligt större drakar får härja fritt...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara som referens nu till nästa gång ni åker till macken och tankar dieselbilen.
1 L diesel i Polen kostar 11,73 SEK (1/1 2022)

Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar som vi kan kompensera det där ?

Kör du på HVO100 så höjdes den med över 4 SEK litern inatt.
"En liter biodiesel, HVO100, höjs med hela 4 kronor och 30 öre till 24:12."

Sen kan man ju undra varför den höjts med 4 SEK för andelen HVO100 i HVO100:an har ju liksom inte blivit högre och reduktionsplikten för HVO100 torde ju vara den samma som innan, 100%
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bara som referens nu till nästa gång ni åker till macken och tankar dieselbilen.
1 L diesel i Polen kostar 11,73 SEK (1/1 2022)

Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar som vi kan kompensera det där ?

Kör du på HVO100 så höjdes den med över 4 SEK litern inatt.
"En liter biodiesel, HVO100, höjs med hela 4 kronor och 30 öre till 24:12."

Sen kan man ju undra varför den höjts med 4 SEK för andelen HVO100 i HVO100:an har ju liksom inte blivit högre och reduktionsplikten för HVO100 torde ju vara den samma som innan, 100%
Troligen är det för att reduktionsplikten i den vanliga dieseln innebär att efterfrågan på biodrivmedel ökar markant. Då stiger priset extra mycket för HVO. Skulle tro att denna utveckling fortsätter framöver, att både dieselpriset och HVO-priset stiger rejält pga. ökad efterfrågan. Så det blir tredubbelt dyrt. Först merkostnaden för inblandning av biodrivmedel, sedan prisökning av biodrivmedel, sedan skatten. Det enda vi kan vara säkra på framöver är att vi kommer få allt mindre pengar kvar i plånboken, oavsett vad vi tankar med. Ungefär som för elen.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Att B95 är E10 sen en tid tebax vet jag, men vad är det som händer med bensinen from idag?

1641035432247.png
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att B95 är E10 sen en tid tebax vet jag, men vad är det som händer med bensinen from idag?

View attachment 467100

Enligt den lagändring som gjordes verkar det som att reduktionsplikten ökar år för år både för bensin och diesel enligt följande tabell. Enligt beskrivningen "Den som har reduktionsplikt för bensin eller diesel ska för varje kalenderår se till att utsläppen av växthusgaser från den reduktions- pliktiga energimängden av sådana bränslen understiger utsläppen från motsvarande energimängd fossil bensin eller fossil diesel med minst den procentsats som anges nedan för respektive drivmedel". Antar att det i praktiken innebär att procentsatserna även kan läsas som andelen inblandat förnybart drivmedel.

ÅrBensinDiesel
20204,221
2021626
20227,830,5
202310,135
202412,540
202515,545
20261950
20272254
20282458
20292662
20302866

E10 infördes ju som sagt redan i augusti, men om jag förstått det rätt innebär det att etanolinblandningen för det bränslet är UPP TILL 10%, så det kan mycket väl vara så att de startade på en lägre nivå och sedan ökar år för år. Antar att reduktionsplikten även räknas på totalen, inklusive 98 oktan, vilket borde innebära att etanolinblandningen i E10 redan i år 2022 borde hamna rätt nära 10%, trots att man "bara" behöver ligga på 7,8% totalt. Detta för att kompensera för att 98-oktanig bensin endast har 5% etanolinblandning.

Redan nästa år blir det spännande, när reduktionsplikten hamnar strax över 10%. Innebär det då att vi går över till E20, att även 98 oktan får 10% etanol eller att man lyckas få fram tillräcklig mängd syntetisk bensin framställt av biomassa att andelen etanol inte behöver bli lika hög?
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Något som blir intressant framöver är hur det kommer påverka bensinstationer när vi de närmaste åren kommer behöva införa E15, E20, E30 osv för att klara reduktionsplikten. Det kommer ju fortfarande vara så att en mycket stor mängd bilar inte klarar mer än 10% etanolinblandning och en del inte mer än 5%. Det borde väl innebära att det framöver kommer behöva finnas fler varianter med olika etanolinblandning vid bränslepumparna.

Mig veterligen har vanligen inte bensinstationerna så många cisterner för olika bränsletyper, vilket i såna fall innebär större investeringar i fler cisterner. Detta lär knappast vara en lönsam affär, med tanke på att bensinen och dieseln ändå skall fasas ut på ganska få års sikt.

Min gissning är att det kommer leda till en prioritering där det första som kommer få stryka på foten är 98 oktan. Det lär bli allt svårare att få tag på framöver. Även E85 tror jag försvinner.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Konsten att separera etanol från andra vätskor kommer utan tvekan att växa till en stor hobby under de kommande åren. Jag förutspår en stor mängd Youtube-videos som visar allt mer förfinade tekniker, allt medan Bolund och häxan Stenevi skriker sig hesa om att vi måste ha statlig censur av internet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har tankat HV0100 i familjebussen, men i runda slängar 3kr mer milen gör ju milt sagt att intresset försvinner. Alter är ju 2 bilar, en för att köra själv i, och en för hela familjen. Det måste väl bli dubbelt så miljövänligt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Något som blir intressant framöver är hur det kommer påverka bensinstationer när vi de närmaste åren kommer behöva införa E15, E20, E30 osv för att klara reduktionsplikten. Det kommer ju fortfarande vara så att en mycket stor mängd bilar inte klarar mer än 10% etanolinblandning och en del inte mer än 5%. Det borde väl innebära att det framöver kommer behöva finnas fler varianter med olika etanolinblandning vid bränslepumparna.

Mig veterligen har vanligen inte bensinstationerna så många cisterner för olika bränsletyper, vilket i såna fall innebär större investeringar i fler cisterner. Detta lär knappast vara en lönsam affär, med tanke på att bensinen och dieseln ändå skall fasas ut på ganska få års sikt.

Min gissning är att det kommer leda till en prioritering där det första som kommer få stryka på foten är 98 oktan. Det lär bli allt svårare att få tag på framöver. Även E85 tror jag försvinner.
E85 har försvunnit från de två vanligaste mackarna jag besöker. Så nu åtnjuter jag enbart den skattemässiga fördelen av att ha etanolbil.

(Det fanns inte en ekonomisk fördel av att tanka etanol innan heller så att E85 försvann gör inget i skrivande stund)
 

Raderad medlem 51742

Guest
E85 har försvunnit från de två vanligaste mackarna jag besöker. Så nu åtnjuter jag enbart den skattemässiga fördelen av att ha etanolbil.

(Det fanns inte en ekonomisk fördel av att tanka etanol innan heller så att E85 försvann gör inget i skrivande stund)
Har noterat samma sak. Antar att flera av de bensinstationer som omfattas av den s.k. pumplagen gått över till att erbjuda något annat förnybart bränsle istället, t ex HVO.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta var nytt för mig att ved eldning skall förbjudas.

EU vill stoppa vedeldningen

I mitten av förra året läckte en EU-rapport ut som DN publicerade. Där framgick att EU ville tvinga svenskar att elda med pellets istället för ved.

Användning av trä för framställning av kortlivade produkter och för energiförsörjning ska minimeras och närmare bestämt baseras på sekundär träbiomassa såsom sågspån, restprodukter och återvunnet material”, skrev EU-kommissionen.

EU vill enligt rapporten även förbjuda plantering av träd om syftet med planteringen är att avverka skogen och framställa ved. I rapporten framgår det inte om målsättningen är ett totalförbud mot vedeldning eller om viss vedeldning kommer att tillåtas även fortsättningsvis.

I framtiden om EU får bestämma kan vedeldning vara borta som alternativ för den som inte har råd med eller vill undvika skyhöga elpriser.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top