Raderad medlem 51742
Guest
Där kan jag hålla med dig. Energipolitik behöver vara oerhört långsiktig och skapa förutsättningar för stabilitet.Inlägget var inte menat direkt polemiskt mot dig, ber om ursäkt ifall det uppfattats som en halmgubbe.
Men:
Det stora politiska beslutet som fattats om kärnkraft var att faktiskt bygga kärnkraft i Sverige.
Efter Harrisburg blev det tryck på en folkomröstning där folket - likt i de tidigare genomförda folkomröstningarna - inte klarade av att hålla isär fakta och känslor. Följden blev att kärnkraften skulle läggas ned, efter att ha drivits vidare i 25 år - men ingen utveckling eller forskning tilläts, naturligt då detta skulle ha varit tvärs emot resultatet i folkomröstningen.
Sedan stängdes Barsebäck under trycket av Köpenhamn och Danmark.
Hade politikerna genom åren orkat stå emot populismen hade vi haft ett betydligt bättre läge idag.
Det är den kortsiktiga och perspektivlösa populismen - då som nu - som ställer till det. Och det är därför som jag djupt ogillar när folk öser politikerförakt åt höger och vänster. Utan det ständigt våta fingret i luften tas mer långsiktiga beslut.
Samtidigt, när avsaknaden av sådan långsiktighet leder till väldigt negativa konsekvenser, som vi ser nu, anser jag att man har all rätt att kritisera och utkräva ansvar av politikerna. I slutändan skall energipolitiken ge positiva effekter för människor och företag. Detta har man misslyckats med.
Last edited by a moderator: