Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Haha, det är nog inte svenska regeringen som föranlett all världens tillverkare att kasta ut förbränningsmotorerna. Det är marknaden.

Vänta tills du provat Ducatis elhoj, då blir du frälst på elmotorer du med. :)
Ser du inget samband mellan bonus malus skatten på bilar samt höga skatter på bränsle och vad folk köper för bil. De flesta länder i Europa har likanade system för att gynna elbilar. Det är inte marknaden som styr.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker att det i grunden är bra att koppla ihop elsystemet mellan länder. Sedan behöver det bli jämnare produktion, jämnare konsumtion och mer utbredd lagring både på tim- och månadsbasis. Dvs olika lösningar.

Diversifiering och stöd till hushåll att installera solceller och lagring, möjlighet till V2G, vindkraft till havs och lands och tekniska lösningar för smart konsumtion, uppvärmning osv.

Fossiloberoende är målet, både för Sverige och för övriga EU.
Tack för klargörandet! ?

I princip samtliga av lösningarna (möjligen bortsett från vindkraft till havs och lands) är sådant som jag själv överväger eller redan investerat i. Möjligen skiljer vi oss åt när det gäller anledningarna till sådana åtgärder och om det representerar en önskvärd riktning när det gäller vad effekten borde bli av energipolitiken.

Att jag överväger sådana lösningar är helt enkelt för att jag ser det som en individuell försäkring mot extrema elpriser och risken för instabilitet i elnätet. Men att inte längre kunna räkna med att få stabil el till rimligt pris ser jag samtidigt som ett stort misslyckande för hela energipolitiken. Jag kan nog klara investeringen ekonomiskt, men det gäller långtifrån alla och jag hade hellre lagt de pengarna på annat. Kanske går det då mot att var och en sköter sig själv när det gäller elförsörjning och kanske går off-grid, men då minskar ju också acceptansen för att lägga alla skattemiljarder som går till energipolitiken.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att jag överväger sådana lösningar är helt enkelt för att jag ser det som en individuell försäkring mot extrema elpriser och risken för instabilitet i elnätet. Men att inte längre kunna räkna med att få stabil el till rimligt pris ser jag samtidigt som ett stort misslyckande för hela energipolitiken.
Ja helt sjukt. Det är viktigare med värdegrund och sånt där verkar det som.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja helt sjukt. Det är viktigare med värdegrund och sånt där verkar det som.
Ja, begreppen vänds uppochner, när en stor välfärdsstat inte längre klarar av det som ingår i nattväktarstaten utan istället ägnar sig åt ALLT ANNAT än just det som ingår i nattväktarstaten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha, det är nog inte svenska regeringen som föranlett all världens tillverkare att kasta ut förbränningsmotorerna. Det är marknaden.

Vänta tills du provat Ducatis elhoj, då blir du frälst på elmotorer du med. :)
Där har du fel. Kolla hur stor andel av Teslas, den största elbilstillverkarens, omsättning som består av statliga subventioner och återkom sedan. Ta bort all bonus-malus i alla lander. Miljöbilsbonus, straffskatt på fossilt, högre fordonsskatter för ICE, förbud att köra ICE på vissa platser med mera. De enda som hade kört elbil då är ett fåtal hippa människor i den rika delen av världen.

Trots alla dessa styrmedel säljs det många gånger fler ICE än BEV globalt. Det är allt annat än marknaden som styr det.

Jag ser också fram mot Ducatis och andra tillverkares elhojar. Vill gärna ha en då jag prioriterar herrejävlaraxx. För en bil prioriterar de flesta i världen inte det. Det är transport som ska vara billig, bekväm och praktiskt. Utan statliga styrmedel är ICE för tillfället oslagbar.

Med det sagt vill jag poängtera att jag gärna ser att det fossila elektrifieras. Skillnaden är nog att jag vill att marknaden och teknikutvecklingen ska vara den primära drivkraften, inte statliga subventioner.

För alla petrol heads kan jag meddela att jag även älskar en blårykande tvåtaktare i lagom dos men det är en utdöende art.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, begreppen vänds uppochner, när en stor välfärdsstat inte längre klarar av det som ingår i nattväktarstaten utan istället ägnar sig åt ALLT ANNAT än just det som ingår i nattväktarstaten.
Det är därför sådana som jag är jobbiga och inte tycker staten ska syssla med all möjlig skit. Ta hand om kärnuppgifterna först. Blir det några skattepengar över så kan man börja spendera på annat håll.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det är därför sådana som jag är jobbiga och inte tycker staten ska syssla med all möjlig skit. Ta hand om kärnuppgifterna först. Blir det några skattepengar över så kan man börja spendera på annat håll.
Man blir sjukt nyfiken på vad du tycker är "kärnuppgifter"!
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Raderad medlem 51742

Guest
Det är därför sådana som jag är jobbiga och inte tycker staten ska syssla med all möjlig skit. Ta hand om kärnuppgifterna först. Blir det några skattepengar över så kan man börja spendera på annat håll.
Absolut, det perspektivet behövs för att inte staten skall bli för stor. Däremot anser jag att så länge vi inte skall avskaffa nationalstaterna helt tillhör ansvaret för elnätet de områden där staten har en viktig roll att spela. Det finns enormt många andra områden att diskutera statens totala kapitulation från än just elnätet.

Skälen till att ansvaret för elnätet inte helt kan lyftas över till marknaden har jag tagit upp tidigare, bl.a. vikten av systemansvar, men den kanske viktigaste anledningen är att elnäten är ett nationellt intresse och även ingår i vår beredskap. Jag är inte speciellt intresserad av att sälja ut vårt elnät till ryska eller kinesiska intressen eller stora utländska koncerner som knappast sätter Sveriges intressen främst.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Men sjukvård, skola och annan infrastruktur går bra? :)
Nej, inte om du frågar mig. Min personliga uppfattning är att sjukvård, skola och infrastruktur i huvudsak bör bedrivas offentligt, sedan kan man ha diskussioner kring detaljerna i detta och det finns massor av saker INOM dessa områden som staten borde sluta ägna sig åt, att istället ägna sig åt kärnan i dessa och göra det bra.

Ang. skolan skrev exempelvis Håkan Boström en bra artikel i ämnet nyligen:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man blir sjukt nyfiken på vad du tycker är "kärnuppgifter"!

Kärnuppgifterna är väl de uppgifter som även en nattväktarstat ska uppfylla.

Med tanke på att svenska staten har svårt att ens sköta dessa uppgifter tillfredsställande så kan man ju diskutera ganska många av de prioriteringar som görs.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Haha, det är nog inte svenska regeringen som föranlett all världens tillverkare att kasta ut förbränningsmotorerna. Det är marknaden.

Vänta tills du provat Ducatis elhoj, då blir du frälst på elmotorer du med. :)

Det är naturligtvis inte den svenska regeringen ensamt, utan politiker över hela världen som fått kalla fötter och utan någon större kunskapsbas instiftat diverse "incitament" som ska straffa bort allt som kallas förbränningsmotor.

Som tidigare konstaterats i denna tråd - ditt svammel om "marknaden" är just inget annat än svammel och snudd på historieförfalskning. Jag känner några som åker hybridbilar såväl som elbilar, men jag känner INGEN som skaffat dessa av några andra orsaker än rent ekonomiska orsaker. Nej, hur mycket du än tjatar - INGEN som hade feta tyska bilar blev helt plötsligt less på förbränningsmotorn och skrev ett brev till respektive tillverkare där man krävde andra motorer. Elektrifieringen sker helt och hållet på grund av politiskt instiftade ekonomiska "incitament", inte för att merparten av folket vill ha elmotorer.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att politiken har mål om fossiloberoende och att de med styrmedel styr mot målet är väl inget man kan ändra uppfattning om, om inte det i sak ändras?
De har ju sagt att vi ska bli världens första fossilfria välfärdsland.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vidhåller att du kommer att ändra uppfattning. :)

Jag kanske kommer att ändra uppfattning om elbilens förträfflighet någon gång i framtiden. Men vi är inte där ännu. Mitt leasingkontrakt går ut om nio månader, men jag måste tyvärr konstatera att det finns fortfarande ingen elbil som uppfyller hela min kravspec till en rimlig kostnad. Kanske i framtiden, men inte just nu.

Vad gäller lekfordon så är jag tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att uppfatta några som helst fördelar med ett fordon som berövar mig på två av de allra viktigaste sinnesintycken - ljud och lukt.

Men...det är liksom inte det vi diskuterar här...Du tjatar envist vidare om att det är "marknaden" som har fått igång elektrifieringen av fordonsflottan. Jag anser att du pratar i nattmössan. Varför skulle folket annars tvingas i denna riktning av diverse politiskt instiftade ekonomiska incitament...? Om hela världens befolkning verkligen ville ha elmotor, varför håller vi då på att straffskatta bort förbränningsmotorn...???
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi kan tjata oss blå om olika tekniker, olika politikers och regeringars sätt att hantera saker och om hur härligt det är med lukten av tvåtaktsos på morgonen. Det vi inte kan bortse är fortfarande att vi har X kubik luft som vi håller på att "förgylla" med Y mängd giftiga utsläpp (giftiga för oss människor iallafall) och vi håller på att långsamt såga av grenen vi sitter på.

OM våra barn ska ha en framtid så måste vi göra nånting. Det är kanske så att vi helt enkelt får inse att den härliga doften av tvåtaktsolja eller bensin inte kommer att kunna upplevas i framtiden, oavsett vad vi tycker om det. Vi kanske måste välja en elbil eftersom det inte kommer att finnas något annat om vi vill köra bil. Vi kanske måste välja en elhoj för att kunna köra motorcykel, även om räckvidden inte är längre än en timma. Vi kanske måste ANPASSA oss efter rådande verklighet.

Många människor resonerar precis som fiskarna i Torne älv för några år sedan när det var fiskestopp:

"-Jamen vi måste ju få fiska?!?!?!?"
"-Ja, men fisken är nästan slut och om ni fiskar upp det sista så kommer det inte att finnas någon fisk...alls..."
"-Jamen vi måste ju få fiska?!?!?!?"
"-Ja, men fisken är nästan slut och om ni fiskar upp det sista så kommer det inte att finnas någon fisk...alls..."
"-Jamen vi måste ju få fiska?!?!?!?"

...repeat...

Jag personligen älskar doften av bensin (speciell den gamla blyade bensinen!!!) och jag älskar ljudet av alla typer av förbränningsmotorer. Jag vill gärna resa, jag vill kunna åka skoter i fjällen, jag vill kunna ta med mig båten på släpet och jag vill köra motorcykel med en ylande radfyra eller knattrande enduromotor...

Men jag kommer inte att kunna göra det, inte fullt ut iallafall, och det ganska snart...för fisken är snart slut...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Misstaget jag tror många gör (även jag själv ibland) när man diskuterar samhällsförändringar är att man inte ser samhället och demokratin som det komplexa system det är, utan istället tror att man kan göra stora förändringar med förutsägbara effekter. Vi ser vår utopi som måltillståndet och så drar vi en rät linje från nuläget till måltillståndet. Ett komplext system kännetecknas snarare av att det är svårt eller ibland omöjligt att förutse effekter av förändringar och det ofta blir oförutsedda konsekvenser. Det gör att alla idéer om förändring av samhället som bygger på utopier i kombination med stora, snabba och genomgripande förändringar inte bara är dömda att misslyckas utan kan ge katastrofala effekter.

En faktor som ofta underskattas är hur vi är som människor - att man antingen inte ser hur det nuvarande systemet påverkas av detta eller förbiser dess effekter i ett nytt system. Om vi flyttar makten från marknaden till politiken försvinner inte korruption och sådant som gör att människor använder sin makt för att skaffa sig fördelar på andras bekostnad, den bara tar sig andra former.

Marknadsmekanismer har ofta visat sig vara överlägsna på att motverka sådana tendenser när marknaden fungerar väl. Men för det krävs rätt förutsättningar och man behöver fundera över vilka förutsättningar som kan och bör skapas utifrån var man befinner sig just nu, då vi aldrig har förmånen att starta från ett nolläge utifrån vilket vi kan skapa det perfekta teoretiska systemet. Ryssland kan utgöra ett exempel. En snabb övergång till marknadsekonomi utan ett samhällssystem i övrigt som gav förutsättningar för detta innebar att tidigare högt uppsatta chefer i den sovjetiska regimen kunde utnyttja sin ställning och politiska kontakter till att bli miljardärer. De blev oligarker och människor fick se sin frihet och sina möjligheter begränsas på nya sätt. Liknande tendenser, naturligtvis inte lika extrema, har vi sett vid en del avregleringar, där effekten knappast blivit en fri konkurrens utan snarare att redan starka, ofta utländska, aktörer kunnat utnyttja sin ställning och politiska inflytande till att bli ännu starkare.

Det samhällssystem vi har är inte skapat vid ett enskilt tillfälle utan resultatet av många mindre förändringar över tid, där sådant som visat sig fungera väl oftast har levt vidare.

I ett välfungerande samhälle behövs det frihetliga perspektivet så att inte staten växer sig för mäktig och att så bra förutsättningar som möjligt ges för människor och företag att blomstra, vänsterperspektivet för att inte effekterna av att alla inte kan lyckas skall leda till social utslagning eller att människors frihet istället skall begränsas av att kapitalistiska intressen växer sig för mäktiga, det progressiva perspektivet för att vi inte skall stagnera i status quo utan alltid sträva mot förbättring och det konservativa perspektivet för att strävan mot förändring inte skall leda till att vi förstör det som vi byggt upp och som visat sig fungera.

Dessa olika perspektiv kan behöva vara olika framträdande över tid, men om något växer sig för starkt kan det bli problem. I slutändan är det dynamiken mellan perspektiven och att olika tankar kan mötas som måste fungera för att vi skall bygga ett fungerande samhälle som blir allt bättre, även när det gäller elsystemet.
 
Last edited by a moderator:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helt riktigt...och det är detta som inte fungerar idag, och jag är på riktigt väldigt rädd för hur framtiden ser ut...

Vi har en ekonomi som är sjuk med alldeles för låga räntor och en fastighetsmarknad som är så skev (på grund av de låga räntorna) att unga människor inte har råd att bo.

Vi har en energimarknad som är skev på grund av dåliga beslut som togs för många år sedan.

Vi har ett extremt politikerförakt eftersom våra folkvalda sitter och kastar sand på varandra istället för att samarbeta för landets bästa.

Vi har alldeles för många partier vilket innebär att inget kan bestämmas utan polsk riksdag och precis allting blir ideologiska kompromisser som baseras på tyckande.

Vi har ett extremt klimathot hängande över oss där väderfenomen och ökade temperaturer kommer att skapa den största flyktingkrisen vi någonsin sett och som får syrien 2015 att likna ankskit...

Vi har ett ökande utanförskap med gängbildningar, avrättningar och skenande brottslighet, och samtidigt ett rättsväsende som tar sådana beslut att man blir mörkrädd på riktigt.

Tack vare allt detta och människans inbyggda förmåga till extrema egocentriska beslut så kommer inget av detta att lösas. Om 10 år så kommer vi fortfarande att sitta på sociala media och vägra vaccin, vägra inse att förbränningsmotorn är död, att kräva att vi ska kunna resa till Thailand och att elen inte får kosta nånting...och fortsätta att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det fortfarande är 1985 eller vilket år man ny tyckte var bäst.

Det är svårt att inte bli cynisk när man tänker på all skit som händer...
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Det konstiga är att lilla Sverige måste vara först med allt, medan kina ock usa ock indien med mycket stort befolkningunderlag fullständigt skiter i vad dom släpper ut.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Helt riktigt...och det är detta som inte fungerar idag, och jag är på riktigt väldigt rädd för hur framtiden ser ut...

Vi har en ekonomi som är sjuk med alldeles för låga räntor och en fastighetsmarknad som är så skev (på grund av de låga räntorna) att unga människor inte har råd att bo.

Vi har en energimarknad som är skev på grund av dåliga beslut som togs för många år sedan.

Vi har ett extremt politikerförakt eftersom våra folkvalda sitter och kastar sand på varandra istället för att samarbeta för landets bästa.

Vi har alldeles för många partier vilket innebär att inget kan bestämmas utan polsk riksdag och precis allting blir ideologiska kompromisser som baseras på tyckande.

Vi har ett extremt klimathot hängande över oss där väderfenomen och ökade temperaturer kommer att skapa den största flyktingkrisen vi någonsin sett och som får syrien 2015 att likna ankskit...

Vi har ett ökande utanförskap med gängbildningar, avrättningar och skenande brottslighet, och samtidigt ett rättsväsende som tar sådana beslut att man blir mörkrädd på riktigt.

Tack vare allt detta och människans inbyggda förmåga till extrema egocentriska beslut så kommer inget av detta att lösas. Om 10 år så kommer vi fortfarande att sitta på sociala media och vägra vaccin, vägra inse att förbränningsmotorn är död, att kräva att vi ska kunna resa till Thailand och att elen inte får kosta nånting...och fortsätta att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det fortfarande är 1985 eller vilket år man ny tyckte var bäst.

Det är svårt att inte bli cynisk när man tänker på all skit som händer...

Jag är kanske inte helt övertygad om att vi med nödvändighet måste ha höga elpriser eller avskaffa förbränningsmotorn för att hantera klimatproblemen.

Men det riktigt allvarliga blir när människor är så djupt nedgrävda i skyttegravarna och har så totalt olika verklighetsuppfattning (där bidrar bl.a. sociala medier) att fortsatt dialog omöjliggörs och det inte längre finns något gemensamt värde att försvara. Går den utvecklingen allt för långt rämnar inte bara samhällskontraktet utan även förutsättningarna för nationalstaten och det enda återstående handlingsalternativet blir till slut att få bort människorna som har en annan uppfattning.

Det är lätt att bli cynisk, men lösningar finns. Väldigt mycket, förutom olika konkreta åtgärder och naturligtvis kunskapsbyggande, forskning och utveckling, handlar om att kunna skapa en gemensam riktning som människor uppfattar som bättre och att det blir mer attraktivt att röra sig i den riktningen jämfört med att stå kvar eller gå bakåt. Människor måste uppleva att de själva väljer den vägen istället för att tvingas in i den. För att lyckas med detta är en av de viktigaste faktorerna att öka människors förmåga till s.k. sensemaking, både gemensamt och på grupp- och samhällsnivå. Det handlar om hur man gör en komplex tillvaro begriplig så att man kan agera i den.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top