Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Elräkningstråden...
Fick min räkning för december. 147 kWh a 193,46=460 kr
Räkningen för juni var på 155 kWh a 43,13=179 kr
Jaha.

Min kompis som bor i villa och har en ganska komplett verkstad i garaget hade en elräkning på runt 8 tusen i höstas. Jag trippelkollade och såg räkningarna. Ganska dyrt. En före detta närstående kvinna har, enl våra gemensamma barn, en räkning på 12. Bra!
Jag frågade min kompis vad decemberräkningen landade på. "Den går på autogiro så den ser jag inte." Skulle nog inte ha frågat.

Lite ot med en Repsol-mack i Spanien där jag tankade min Yamaha. Lite kaffe och glass på det. :)
Mera ot, såg en undersökning för en tid sedan att mp låg på 3,4% eller så. Det gjorde mig glad.

image.jpeg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Du bör ju precis som de flesta av oss här uppe ha sett hur det brukar gå när det kommer företagare till kommunerna med stora visioner. Kommunpolitikerna blir helt till sig i byxorna och de s.k. företagarna lyckas få allehanda hjälp med lokaler etc för att etablera sig. Egentligen får ju inte kommunerna ger stöd och bidrag men det brukar dom kunna kringgå med div olika arrangemang.
Kanske säljer en lokal för 1 krona, som näringsidkaren två år senare säljer dyrt.

Efter en tid går dessa lycksökare vanligtvis i konkurs och kommunen ifråga står där med en ännu sämre budget än innan vilket sedan förstås landar på kommunens skattebetalare att betala kalaset.

Och så försvarar sig dessa tjänstemän med att "man måste ju våga satsa"! :rofl Lätt och våga med andras pengar och dessutom fick dom väl samtidigt kråset smörjt på några representationsmiddagar.

Följden blir ännu högre skatter i ett redan skattetyngt norrland och därmed ännu sämre förutsättningar för befintliga lokala näringsidkare som fokuserar på sin affärside vilket inte är att lura kommunpolitiker.
Kanske dags att engagera sig kommunpolitiskt då, och höja nivån?
Men, ja, trist om det är så.
Ser man på serverhallarna så är det däremot en bra etablering för många kommuner, i alla fall om dom äger elnätsbolaget.
Etableringarna betalar höga anslutningsavgifter, och har effektabonnemang som genererar mycket pengar.
Det i sin tur bidrar till att hålla elnätsavgifterna nere för de övriga kunderna.
Detta gäller naturligtvis inte för alla etableringar, eftersom vissa sker i nätområden där elnätsbolagen ägs av andra konstellationer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dags att engagera sig kommunpolitiskt då, och höja nivån?
Men, ja, trist om det är så.
Ser man på serverhallarna så är det däremot en bra etablering för många kommuner, i alla fall om dom äger elnätsbolaget.
Etableringarna betalar höga anslutningsavgifter, och har effektabonnemang som genererar mycket pengar.
Det i sin tur bidrar till att hålla elnätsavgifterna nere för de övriga kunderna.
Detta gäller naturligtvis inte för alla etableringar, eftersom vissa sker i nätområden där elnätsbolagen ägs av andra konstellationer.

Finns inte en chans. Jag ser om mitt eget hus och låter dom hållas.

Hur många arbetstillfällen har dessa serverhallar gett? Jämför med hur många arbetstillfällen tex industrier ger per förbrukad kilowatttimme.

När väl elnätet nåt sin maxkapacitet blir det nämligen väldigt svårt för nya företag att etablera sig.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns ingen lokalproducerad mat i Ståkkålm!

Det gör det väl...? Vi har ju haft en vice statsminister som twittrar att Hufvudstaden är den enda staden i världen där man kan fiska lax...? Och jag har minsann sett någon snutt av ett TV-program där någon påstod sig ha en bondgård mitt i stan, mitt i ett villakvarter som inte verkade ligga väldigt långt från Globen...?

Men detta Miljöparti är ju experter på att tala emot sig själva. Utkomsten ur verkanslös symbolpolitik brukar ju sällan bli något annat, när bajskorven väl träffar fläktvingen...Så om några år sitter vi allihopa i våra nyinköpta elbilar, tuggandes på senegalesisk couscoussallad eller tvättäkta japansk sushi, i bästa fall tillverkade med tyskproducerade råvaror från Lidl. Istället för att sitta i den beggade dieselpickisen och mumsa på en hederlig svensk högrevsburgare följt av en liter från Norrmejerier...

Undras vilket alternativ som ger minst miljö- och klimatpåverkan...?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Finns inte en chans. Jag ser om mitt eget hus och låter dom hållas.

Hur många arbetstillfällen har dessa serverhallar gett? Jämför med hur många arbetstillfällen tex industrier ger per förbrukad kilowatttimme.

När väl elnätet nåt sin maxkapacitet blir det nämligen väldigt svårt för nya företag att etablera sig.
Ja, men då är du tillräckligt nöjd så i alla fall. :)
Men oavsett vad man tycker om serverhallarna, så knep många av dom en plats i elnätet.
Och vilken industri sitter vi och väntar på då?
Ser man energimässigt så är serverhallar ganska bra att etablera i ett klimat som ger tillgång till frikyla, och där det allmänna politiska läget är relativt stabilt.
Dom behövs ju som sagt var, och någonstans i världen ska dom vara.
Men jag håller med om att vårat eget elnät har inte hängt med i utvecklingen, jag hoppas att man kan titta mer på grannlandet, och korta ner ledtiderna för nätförbättringar.

Raderad medlem 51742

Guest
Läser de tråden..?
?
Ja, nästan som man undrar... Men det är nåt skumt med detta. Vet inte om jag vågar lita på siffrorna. Antingen ljög de när de skrev att elmätaren bara hade stöd för att mäta hela kWh eller så har de nu börjat göra någon schablonbaserad fördelning mellan timmarna utifrån hur dygnets förbrukning brukar fördela sig när man mäter över längre tid.

Skulle nästan vara kul att göra ett experiment redan ikväll. Vid tolvslaget sjunker elpriset från 190 till 35 öre från ena timmen till den andra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, men då är du tillräckligt nöjd så i alla fall. :)

Njä, det handlar om att välja sina krig.
Att lägga min energi där jag bedömer att det ger mig mer värde än det arbete jag lägger ner.

Att ge sig in i politiken skulle bara göra mig mer frustrerad utan att det skulle ge mig nåt mervärde.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nej, jag har tyvärr inte en helt klar bild av detta, det är för länge sedan.
Hela karusellen med elzoner i Sverige började inte av teknisk nödvändighet, utan som en slug affärsplan för svenska elproducenterna.
Och detta fulspel har sanktionerats av politikerna.
Inget annat.

Det började för ca 15 år sedan med att danskarna klagade på att de fick betala upp mot det dubbla för elen de importerade från Sverige, jämfört med skåningarna.
I stället för att sänka priset helt för danskarna så kom man på att skapa elzoner, där elen successivt blev dyrare från norr till söder.

Motiveringen till elzonerna och de förhöjda nätavgifterna (och senare även kW priset) var att ledningarna från norr till söder inte riktigt räckte till, och att de då förhöjda nätavgifterna skulle bekosta en ny stamledning från norr till söder s.k. ”elmotorväg”.
Men detta var en lögn, det fanns fortfarande kapacitet en bra tid framöver.
Dessutom skulle de förhöjda avgifterna vara tillfälliga till nya stamledningen blev byggd.
Stamledningen blev färdig för ca 5 år sedan, och trots det så betalar vi än idag de förhöjda avgifterna.
Medan stamledningen byggdes så la man en kabel i Östersjön, ner till Tyskland och Polen framför allt.
Det gick tydligen ganska fort att få i drift elen ner till kontinenten så att elbolagen kunde exportera, men koppla in konsumenterna i södra landet var tydligen en omöjlighet…
Först för ca en månad sedan blev stamledningen inkopplad till första stället i Skåne om jag blivit rätt informerad.

Så det här betyder att konsumenterna i landet från zon 2-4 alltså har betalt till 100% en ny stamledning som man knappt fått lov att använda än, så här 5 år efter färdigställandet….
Men importera el till kontinenten har gått bra från dag ett.
Och elbolagen exporterar hellre än säljer till konsumenterna i landet, för då får de mer betalt!

Landets södra konsumenter har med andra ord betalt en perfekt stamledning för att elbolagen skall strunta i dem och i stället sälja till kontinenten.
Konsumenterna har så att säga betalt för sin egen undergång…

Det som brister är lokal kapacitet här och där på elnäten.
Och det är i sig märkligt, för den ursprungliga nätavgiften är ju faktiskt till för just att sköta underhåll, SAMT BYGGA UT DÄR DET BEHÖVS.
Så en massa kritik för dåligt underhåll (typiskt identifierat efter stormar), samt uppenbarligen brist på utbyggnad av lokala nät gör ju att man undrar vilka fickor de där pengarna stoppas i.
För det verkar till synes inte komma kunderna tillgodo.

Trots all denna historik så säjer olika företrädare återigen att ”man borde höja avgifterna så att man kan bygga ut näten”.
Samma sak från politiskt håll.
Så alla fortsatta uttalanden från politikerna är skrattretande BS.
Man fortsätter att förhala förändringarna, hänvisar till Svenska Kraftnät, och säger att det nog kan ta några år innan det eventuellt kan bli någon förändring.

Funnes det någon rättvisa så skulle ägandet av den nya stamledningen tillfalla de som blivit ålagda att betala den, alltså vi konsumenter i södra landet.
Då skulle vi istället ta ut nätavgifter av elproducenterna som vill exportera till kontinenten.
Då skulle det kanske bli lite balans och rättvisa.

Det finns oerhört mycket mer att tillägga om hela ”set-upen” i elbranschen, med naturliga kopplingar ner till kontinenten (jämför problemen de har där), varav mycket starkt indikerar kartellbildning och korruption.
Jag har en källa hos en producent i landet som bekräftar detta förhållande i Sverige, om än i försiktiga svepande ordalag.
Av hänsyn till denne kan jag dock inte namnge bolaget.

Här är lite info jag la upp tidigare ?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Det gör det väl...? Vi har ju haft en vice statsminister som twittrar att Hufvudstaden är den enda staden i världen där man kan fiska lax...? Och jag har minsann sett någon snutt av ett TV-program där någon påstod sig ha en bondgård mitt i stan, mitt i ett villakvarter som inte verkade ligga väldigt långt från Globen...?

Men detta Miljöparti är ju experter på att tala emot sig själva. Utkomsten ur verkanslös symbolpolitik brukar ju sällan bli något annat, när bajskorven väl träffar fläktvingen...Så om några år sitter vi allihopa i våra nyinköpta elbilar, tuggandes på senegalesisk couscoussallad eller tvättäkta japansk sushi, i bästa fall tillverkade med tyskproducerade råvaror från Lidl. Istället för att sitta i den beggade dieselpickisen och mumsa på en hederlig svensk högrevsburgare följt av en liter från Norrmejerier...

Undras vilket alternativ som ger minst miljö- och klimatpåverkan...?
Schysss…sådant får man väl inte tala högt om? ?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Kan hålla med i sak, men....
Ska man bara sitta och vänta på att en industri ska etablera sig?
Om man tittar bakåt, bara något år, så var det ingen som kunde tro att H2 Green Steel skulle etablera sig i Boden, och konsumera den energimängd och effekt som det nu är frågan om.
Vad gäller H2 Green så är det intressant, för energimängden som behövs är enorm oavsett om det är grön el eller blandad el.
Om de installerar helt egen solcelsspark, samt vindsnurror som helt täcker sin produktion så blir jag överraskad, och lyfter på hatten.
Annars är det ordvrängeri där man tar från elmixen i landet, dvs man använder sig av samma källor som alla andra konsumenter.
Men jag skall faktiskt relativt snart lyssna på en representant från just H2 Green, så det skall bli intressant.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Här är lite info jag la upp tidigare ?
Ok, jag hänger dock inte med riktigt, men det kanske inte gör så mycket i den här tråden. :)
Tycker att det verkar vara en blandning av energimängd och nätavgift i det där resonemangen, och dessutom stamnät blandat med lokalnät.
Nätavgifterna tillhör ju nätbolagen (på flera olika nivåer förutom stamnätet), och energiavgiften tillhör elhandelsbolagen/producenterna.
Det som egentligen kallas för anmälningsområden kom från EU om jag inte minns fel, och visst har det ju säkerligen pågått lobbyverksamhet (som med allt annat), men som jag uppfattade det så var det på grund av att marknaden kopplades ihop, och olikheter mellan export/import gjorde att marknaden indelades i områden, inte bara i Sverige.
Så vi får nog gå ur EU om vi ska komma ifrån de så kallade elområdena/anmälningsområdena.
Men...det är ju trist att det har blivit som det blev, att elproduktionen inte har förnyats och byggts där den behövs, men nedläggning av befintlig kärnkraft kan ju stimulera nybyggnation av elproduktion.
Helt ärligt så tror jag att energin har varit för billig här i Sverige/norden för att någon ska gå in och satsa på att bygga ny storskalig produktion, och det kanske förändras nu?
Allting styrs ju av pengar, och om någon ser en möjlighet att få långsiktig ekonomisk bäring så kommer det att finnas intressenter.
Vi får hålla ut, och kanske elda gamla bakdäck, eller misslyckade cafe/bobber/scrambler projekt så länge.

Raderad medlem 51742

Guest
Ok, jag hänger dock inte med riktigt, men det kanske inte gör så mycket i den här tråden. :)
Tycker att det verkar vara en blandning av energimängd och nätavgift i det där resonemangen, och dessutom stamnät blandat med lokalnät.
Nätavgifterna tillhör ju nätbolagen (på flera olika nivåer förutom stamnätet), och energiavgiften tillhör elhandelsbolagen/producenterna.
Det som egentligen kallas för anmälningsområden kom från EU om jag inte minns fel, och visst har det ju säkerligen pågått lobbyverksamhet (som med allt annat), men som jag uppfattade det så var det på grund av att marknaden kopplades ihop, och olikheter mellan export/import gjorde att marknaden indelades i områden, inte bara i Sverige.
Så vi får nog gå ur EU om vi ska komma ifrån de så kallade elområdena/anmälningsområdena.
Men...det är ju trist att det har blivit som det blev, att elproduktionen inte har förnyats och byggts där den behövs, men nedläggning av befintlig kärnkraft kan ju stimulera nybyggnation av elproduktion.
Helt ärligt så tror jag att energin har varit för billig här i Sverige/norden för att någon ska gå in och satsa på att bygga ny storskalig produktion, och det kanske förändras nu?
Allting styrs ju av pengar, och om någon ser en möjlighet att få långsiktig ekonomisk bäring så kommer det att finnas intressenter.
Vi får hålla ut, och kanske elda gamla bakdäck, eller misslyckade cafe/bobber/scrambler projekt så länge.
En märklig sak är ju att det bara är Sverige, Norge och Danmark som verkar vara indelade i elområden. Övriga länder i Europa har elområden som omfattar hela landet.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, nästan som man undrar... Men det är nåt skumt med detta. Vet inte om jag vågar lita på siffrorna. Antingen ljög de när de skrev att elmätaren bara hade stöd för att mäta hela kWh eller så har de nu börjat göra någon schablonbaserad fördelning mellan timmarna utifrån hur dygnets förbrukning brukar fördela sig när man mäter över längre tid.

Skulle nästan vara kul att göra ett experiment redan ikväll. Vid tolvslaget sjunker elpriset från 190 till 35 öre från ena timmen till den andra.

Mailade dem igen för att fråga hur det ligger till. Kan ju knappast vara en slump att jag plötsligt fick en decimal i mätvärdena från och med igår kl. 15 när de svarade på mitt mail kl. 14.50. Om det bara är någon schablonmässig uträkning för att få fram decimalen och det inte är kopplat till den exakta faktiska förbrukningen kan det ju ha stor betydelse för mig att veta, då jag behöver lägga på någon timmes marginal i mina automatiseringar för att vara säker på att debiteringen inte hamnar på en timme med femdubbelt elpris pga. att det var först då som räkneverket slog över.

Skärmavbild 2022-01-11 kl. 17.40.18.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
En märklig sak är ju att det bara är Sverige, Norge och Danmark som verkar vara indelade i elområden. Övriga länder i Europa har elområden som omfattar hela landet.
Ja, det har med stamnätets uppbyggnad internt inom landet, och elområden ska egentligen spegla svårigheter att överföra energi mellan olika delar i landet, alltså transmission genom landet.
Finland har till exempel inte haft dessa svårigheter, och där har myndigheten bedömt att en indelning/avdelning inte behövs.
Norge bygger mycket stamnät nu, eftersom dom har liknande sits som oss, med mycket och stabil produktion i norr, men för lite i söder.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Schysss…sådant får man väl inte tala högt om? ?

Nä, det är ju ganska uppenbart att etablissemanget vill hjärntvätta oss alla till att verkligen tro på den stora bluffen...så länge alla svenskar omedelbart skaffar en sprajtans ny elbil (eller väljer att betala dyrt för bensin och diesel) och inte heller använder plastpåsar (eller väljer att betala dyrt för dessa) så kommer vi att rädda miljön och klimatet i hela världen...

Alla andra länder kommer att med beundran se upp till svenskarna och barnen i Afrika kommer att tacka oss och även Sankte Pär den dag det är dags...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad man inte tänker på är att norra Stockholms Län börjar redan strax söder om Hargshamn. Det säger iaf skylten som sitter efter en av Sverige bästa asfalterade krokvägar. Det är samma breddgrad som Avesta.
Japp, 2,4 miljoner stockholmare. Vi är nästan självförsörjande. Saknas något så finns det ju i affärn. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Lagar du mat efter klockan 21??
Nja, inte mer än brödrost och vattenkokare i såna fall, men jag slutade elda i kaminen någon timme före, så det var nog luftvärmepumpen och ett par elradiatorer som lade i en extra växel efter det.

EDIT: Kollade nu även varmvattensberedaren som jag har enskild mätning på och den gjorde av med ett par extra kWh mellan 21.30 och 22.30, vilket sammanföll med att jag diskade upp några kastruller för hand. Visar väl tydligt hur mycket mer energieffektivt det istället är att använda diskmaskinen, då den drar ca 1,2 kWh per disk och då diskar betydligt mer än vad jag diskade för hand igår kväll.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...