Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker att det blir fel signal med ytterligare ett bidrag.

De som har bundet elpris har ju gjort det för att vara trygga, de vet vad det kostar och är villiga att betala lite mer. De som har valt rörligt, för att det var billigare än bundet, har ju tagit en chansning på att man sparar pengar över tid. Med en sådan här utdelning så får man ju ersättning oavsett fastän man chansat OCH sparat pengar över tid.
Precis samma sak som de som valt att inte vara med i A-kassan för att spara pengar. När coronan då körde igång och de blev arbetslösa så gällde plötsligt inte reglerna som vi andra varit tvungna att följa och de fick iallafall vara med i A-kassan OCH få ersättning. Det lönade sig alltså att skita i A-kassan och det skyddsnät som A-kassans regler gav och bara utnyttja de pengar som alla vi andra som betalat till A-kassan i flera år.
Jag skulle vilja se den bank som säger "Oj, stackars dig som valde rörlig ränta och den drog iväg så du får sälja kåken, vi ändrar här till fast ränta istället så löser det sig..."

Signalen från regeringen blir ju då att man kan strunta i reglerna, köra sitt eget race och när skiten träffar fläkten så får man rida gratis på ryggen på alla andra som följt reglerna. En riktigt bra uppfostran för speciellt de unga som valt en livsstil utan A-kassa... ;)
Ja, när systemet subventionerar/uppmuntrar ett risktagande blir det fel och problemet med denna lösning blir att man går in och justerar på enskilda månader, vilket ger just denna suboptimering, om än med populistiska pluspoäng. Problemet är dock systemiskt och effekterna av den misslyckade energipolitiken kommer drabba människor mycket mer än dessa enskilda månader. Sannolikt blir de med bundna elavtal de ännu större förlorarna sett över tid. Bortsett från att priserna blir betydligt högre när det är dags att binda om får de också betala en riskpremie. Dessa högre priser kommer sedan ligga och ticka månad efter månad. Det gör sannolikt hushåll med sämre marginaler extra utsatta eftersom de inte har råd att parera de kraftiga svängningarna månad för månad, även om rörligt skulle bli billigare totalt sett.

Betydligt rimligare hade därför varit att lägga pengarna på en generell sänkning av energiskatt och/eller moms på el. Det hade inte gett de märkliga effekterna ang. fast/rörligt och skapat fortsatta incitament till energieffektiviseringar. Exakta beloppen man sänker skatten med kan man diskutera. I nuvarande förslag ligger 6 miljarder. Mitt eget förslag till hur man kunnat börja hade varit att titta på de genomsnittliga skatteintäkterna för el för föregående 5 åren och sedan lägga skattenivån framåt så att intäkterna inte blir högre än så, även med nuvarande elprisökning. Sen vill jag egentligen ta bort elskatten helt, men i den mån man alls skall ha någon skatt på el tror jag till att börja med att man enbart bör lägga den som ett belopp per kWh och inte procentuellt på priset som momsen eftersom det senare bidrar till extrema kostnadsökningar för konsumenten när marknadspriset stiger.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De som har bundet elpris har ju gjort det för att vara trygga, de vet vad det kostar och är villiga att betala lite mer. De som har valt rörligt, för att det var billigare än bundet, har ju tagit en chansning på att man sparar pengar över tid.
Bryter ut det där från ditt inlägg och kommenterar en sak, inte till dig utan företelsen.
Ser många som differentierar folk som har rörligt och fast avtal och att ena får skylla sig själv medans de andra är smarta.
Men flertal missar att folk som har fasta avtal tvingas teckna nya när de gamla löper ut och gör det du just nu suger det.
Mitt gick ut 31 december. Tecknade nytt i oktober förvisso så jag slapp den stora chocken. Dubblade mitt pris mot föregående förvisso, men hade jag gjort samma val nu hade gråtit hårt.
Så alla som har fasta avtal är inte vinnare och de kan inte själv påverka att de åker på en redig smäll kostnadsmässigt när det gäller just själva elavtalet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, när systemet subventionerar/uppmuntrar ett risktagande blir det fel och problemet med denna lösning blir att man går in och justerar på enskilda månader, vilket ger just denna suboptimering, om än med populistiska pluspoäng. Problemet är dock systemiskt och effekterna av den misslyckade energipolitiken kommer drabba människor mycket mer än dessa enskilda månader. Sannolikt blir de med bundna elavtal de ännu större förlorarna sett över tid. Bortsett från att priserna blir betydligt högre när det är dags att binda om får de också betala en riskpremie. Dessa högre priser kommer sedan ligga och ticka månad efter månad. Det gör sannolikt hushåll med sämre marginaler extra utsatta eftersom de inte har råd att parera de kraftiga svängningarna månad för månad, även om rörligt skulle bli billigare totalt sett.

Betydligt rimligare hade därför varit att lägga pengarna på en generell sänkning av energiskatt och/eller moms på el. Det hade inte gett de märkliga effekterna ang. fast/rörligt och skapat fortsatta incitament till energieffektiviseringar. Exakta beloppen man sänker skatten med kan man diskutera. I nuvarande förslag ligger 6 miljarder. Mitt eget förslag till hur man kunnat börja hade varit att titta på de genomsnittliga skatteintäkterna för el för föregående 5 åren och sedan lägga skattenivån framåt så att intäkterna inte blir högre än så, även med nuvarande elprisökning. Sen vill jag egentligen ta bort elskatten helt, men i den mån man alls skall ha någon skatt på el tror jag till att börja med att man enbart bör lägga den som ett belopp per kWh och inte procentuellt på priset som momsen eftersom det senare bidrar till extrema kostnadsökningar för konsumenten när marknadspriset stiger.
Jag kan hålla med er båda, "CFr" och "Niklasinorr", i mycket.
Elmarknaden är ju nästan lika krånglig att förstå som hur Bitcoin eller någon annan valuta fungerar.
Jag jobbar ju inte med elhandel, men med elnät och dess utrustning på region och stamnätsnivå, men tycker att det är svårt att hålla sig uppdaterad, och följa tankarna som finns på elhandelssidan (man borde ju kanske vara ännu mer påläst, men orkar helt enkelt inte sätta mig in i alla detaljer).
Tittar man på elpriset så känns det otroligt krångligt uppbyggt, nästan så att man tänker att det inte ska gå att begripa det.
Först har du ett elpris från elhandlaren, där certifikatavgift ingår, och moms på allt det.
Därefter kommer energiskatten, som elnätsbolaget ska administrera (och som varierar) och moms på allt det.
Sedan kanske du även har en fast avgift, som kan variera lite, och en del har säkringstariff, andra har överföringsavgift, och nu blir det snart vanligare med effektabonnemang även till privatkunder.
Det kan lätt bli lite rörigt att jämföra, och svårt för kunderna att veta hur den slutliga bilden blir.
Och jag tror personligen att effektabonnemangen kommer att triumfas igenom inom några år, vilket ställer ännu större krav på konsumenten.
Och utformningen på dessa kommer att skapa en väldigt tumultartad debatt.
Men det kanske kan få en egen tråd, när bensinen är förbjuden :)

Raderad medlem 51742

Guest
Bryter ut det där från ditt inlägg och kommenterar en sak, inte till dig utan företelsen.
Ser många som differentierar folk som har rörligt och fast avtal och att ena får skylla sig själv medans de andra är smarta.
Men flertal missar att folk som har fasta avtal tvingas teckna nya när de gamla löper ut och gör det du just nu suger det.
Mitt gick ut 31 december. Tecknade nytt i oktober förvisso så jag slapp den stora chocken. Dubblade mitt pris mot föregående förvisso, men hade jag gjort samma val nu hade gråtit hårt.
Så alla som har fasta avtal är inte vinnare och de kan inte själv påverka att de åker på en redig smäll kostnadsmässigt när det gäller just själva elavtalet.
Precis, för att fastprisavtal skulle vara billigare över tid skulle det innebära att man generellt över tid skulle behöva vara bättre på att prognostisera elpriserna än elbolagens prognosmakare. Visst går det ibland att ha flyt genom att binda vid rätt tillfälle, men det skulle helt enkelt inte finnas en lönsamhet i att erbjuda fasta elavtal om inte konsumenten i slutändan fick betala mer för dessa än för rörliga avtal.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Precis, för att fastprisavtal skulle vara billigare över tid skulle det innebära att man generellt över tid skulle behöva vara bättre på att prognostisera elpriserna än elbolagens prognosmakare. Visst går det ibland att ha flyt genom att binda vid rätt tillfälle, men det skulle helt enkelt inte finnas en lönsamhet i att erbjuda fasta elavtal om inte konsumenten i slutändan fick betala mer för dessa än för rörliga avtal.
Ja, det är helt korrekt.
När du tecknar ett fastprisavtal så har ju elhandlaren några olika valmöjligheter.
Det ena är att säkra upp en viss energimgängd från sin sida, och gå den mer "säkra" vägen.
Det andra är att utifrån de prognoser och erfarenheter som dom har, köra ett "spel", med möjligheten att tjäna mer pengar baserat på elprisernas variationer.
Det som dock är lite konstigt idag är att allt detta baseras på din beräknade årsförbrukning, så som kund har man inget ansvar för den mängd man förbrukar, den risken sitter elhandlaren med.
Om du förbrukar mer eller mindra än den prognostiserade förbrukningen, så får elhandlaren parera det.
Men det kanske är små pengar i sammanhanget, jag har inte koll på det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har fastprisavtal som gäller ett år till, nästan.
Jag gillar att veta vilka kostnader jag har så att jag vet hur mycket leksaker jag har råd med.
Jag ser det helt enkelt som en komfortgrej.
Huslånen är fördelade på några stycken och dessa har olika bindningsår så att en enskild händelse inte slår på hela lånebilden.
Jag har ett så bra mobilavtal så bolagen försöker inte ens få mig att byta så där slipper jag också fundera.
Skulle det vara så att villkoren för ett bundet avtal är dåliga så kan man alltid gå på ett löpande och invänt en bättre prisbild.
Sammantaget i slutet av livet har jag antagligen betalat för mycket jämfört med någon som optimerar sina avtal på daglig, vecko eller månadsbasis, men det är det värt.
Blodpudding är gott.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Beror till viss del vad man köper. Mina ger även när det är mulet inte mycket men så jag klarar mej.
Jo, men här det inte mulet.
Eller det kanske är det, men man ser det inte, för det är mörkt.
Men på årsbasis tror jag att produktionen är i princip lika, vi har sol dygnet runt i princip.
Så ca 6MWh/år ur en 7,4kW anläggning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Beror till viss del vad man köper. Mina ger även när det är mulet inte mycket men så jag klarar mej.
Vad tycker dom om snö och frost? Vårt hus ligger inte helt idealiskt för solceller, nocken ligger i fel vinkel, och på soligaste sidan har vi en stenkulle som skymmer när solen står lågt. När vi räknade för ett år sen skulle återbetalningen vara längre än livslängden, men saker kan ju ändras. Men ska man hålla på att hålla dom rena från snö och frost dessuom så blir det ju ett jävla jobb, och ännu mindre värt :gnissla

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har fastprisavtal som gäller ett år till, nästan.
Jag gillar att veta vilka kostnader jag har så att jag vet hur mycket leksaker jag har råd med.
Jag ser det helt enkelt som en komfortgrej.
Huslånen är fördelade på några stycken och dessa har olika bindningsår så att en enskild händelse inte slår på hela lånebilden.
Jag har ett så bra mobilavtal så bolagen försöker inte ens få mig att byta så där slipper jag också fundera.
Skulle det vara så att villkoren för ett bundet avtal är dåliga så kan man alltid gå på ett löpande och invänt en bättre prisbild.
Sammantaget i slutet av livet har jag antagligen betalat för mycket jämfört med någon som optimerar sina avtal på daglig, vecko eller månadsbasis, men det är det värt.
Blodpudding är gott.
Ja ett bundet avtal har definitivt ett värde som kan vara värt att betala för i det avseendet.
Tänker på ungefär samma sätt när det gäller lånen.

Har ju testat timprisdebitering av elen en tid nu, men kan väl konstatera att den eventuella vinst jag gör på detta får jag betala med fluktuerande ångestnivå när elpriset varierar. Men egentligen valde jag mest timdebitering som en nördgrej, då jag tycker det är kul att försöka automatisera och optimera mitt smarta hem så mycket som möjligt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad tycker dom om snö och frost? Vårt hus ligger inte helt idealiskt för solceller, nocken ligger i fel vinkel, och på soligaste sidan har vi en stenkulle som skymmer när solen står lågt. När vi räknade för ett år sen skulle återbetalningen vara längre än livslängden, men saker kan ju ändras. Men ska man hålla på att hålla dom rena från snö och frost dessuom så blir det ju ett jävla jobb, och ännu mindre värt :gnissla
Snö o frost är ju inte bra men iomed att dom e svarta så töar det grymt fort.

Mina sitter i västerläge så jag får ingen sol förens efter 10-11 men en 6 kW anläggning ger ändå mer än den skall kunna, en det beror på att invertrarna har minst förluster verkningsgrad 98,6% av sol in blir ström ut.

Raderad medlem 51742

Guest
Mailade dem igen för att fråga hur det ligger till. Kan ju knappast vara en slump att jag plötsligt fick en decimal i mätvärdena från och med igår kl. 15 när de svarade på mitt mail kl. 14.50. Om det bara är någon schablonmässig uträkning för att få fram decimalen och det inte är kopplat till den exakta faktiska förbrukningen kan det ju ha stor betydelse för mig att veta, då jag behöver lägga på någon timmes marginal i mina automatiseringar för att vara säker på att debiteringen inte hamnar på en timme med femdubbelt elpris pga. att det var först då som räkneverket slog över.

View attachment 467428
Svarar mig själv igen... fick svar från elbolaget nu. Visade sig mycket riktigt att de programmerat om min elmätare så att den nu klarar en upplösning på en decimal.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså i det långa loppet lär det ju vara billigast obundet. Bundet = försäkring. Försäkring kostar pengar.

Men visst, sitta på ett billigt bundet just känns såklart bra!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alltså i det långa loppet lär det ju vara billigast obundet. Bundet = försäkring. Försäkring kostar pengar.

Det handlar väl också mycket om när man binder. Just nu är det inget bra läge. Jag vet dom som band bolånet när räntan skenade för en massa år sedan, när den var som högst, veckan innan den föll igen...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det handlar väl också mycket om när man binder. Just nu är det inget bra läge. Jag vet dom som band bolånet när räntan skenade för en massa år sedan, när den var som högst, veckan innan den föll igen...
Jag kollade nyss, 74 öre bundet 3 år mot 2:33 rörligt, ungefär.
Det är 22 öre dyrare än mitt bundna avtal som jag haft i 2 år, 1 år kvar. Just nu är jag nöjd, i somras hade det fått vara rörligt, det är aldrig riktigt bra.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Är det verkligen billigare med rörligt elavtal? Hittar inget nu men minns att jag läste en artikel för ett antal år sen där man menade att rörligt elpris framförallt gynnade elbolagen, efter att ha gjort någon undersökning av marknaden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag tänker att om jag betalar spotpris så bör det under en livslängd bli billigare än att binda. Men det beror väl på osv. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte tagit reda på fakta utan bara funderat på det lite grand, som boende i lägenhet är inte elpris något jag funderar ofta på. Men absolut, affärsmodeller är i regel mer komplicerade än så.

I våran fyra på 97 kvm lyckades vi få den hittills högsta elräkningen i kronor räknat någonsin för december: 912 kr. Normal-december är ca 600 kr. Alltså inget som ruckar på ekonomin precis. :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I våran fyra på 97 kvm lyckades vi få den hittills högsta elräkningen i kronor räknat någonsin för december: 912 kr. Normal-december är ca 600 kr. Alltså inget som ruckar på ekonomin precis. :)
För hela kåken betalde jag i december 958 SEK i el..... Sen var det 2164 SEK i elöverföring, nätavgifter och allt det andra som Eon skall ha bara för att de äger ledningen. Själva elen kommer från ett annat bolag.
De där 2164 kan jag inte göra något åt. Jag kan inte minska den på något sätt.

Det hade varit bättre om Stamnätet och regionsnäten var statliga och de lokala näten var kommunala samt att man lagstadgade att näten skall vara till för att ge kunderna stabil och säker tillgång till el till ett självkostnadspris utan vinstkrav.
Sen själva elen kan säljas av vilket bolag som helst.
Priserna skulle halveras över en natt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...