Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, lokalmiljön gynnas, afrikaner får större inkomster osv. Utvecklingen sker ju ändå liksom. Sveriges del i den globala omställningen är knappt märkbar i det avseendet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det viktiga är inte att motverka att jorden går under utan när det väl sker så kan man utåt sett uppvisa ett "rent" samvete. Är väl någon slags sammanfattning av MP-politik, iaf sett till dess effekt.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Så är det nog, men inte vid 40-60%, jag tror fossilfordonen måste bli avsevärt färre än så innan de börjar bli svårsålda på begagnatmarknaden.

Och de sista fossilbilarna som inte har rent samlarvärde kommer väl köpas upp för att skeppas till Ryssland och Afrika så jag tror inte vi behöver oroa oss.
Fast vilket pris tror du då blir rimligt vid försäljning, i procent av svenskt marknadsvärde?
Kommer verkligen fru Svensson att börja annonsera till ryska och afrikanska spekulanter, eller hur kommer detta att gå till?
Kommer Blocket.se att köra samarbete med utländska privatkunder?
Eller kommer mer realistiskt alla dessa bilar att prisdumpas till utländska aktörer för att överhuvudtaget bli av med dem?


Sverige är inte isolerat, exporten till bättre betalande länder lär börja tidigare än så, på samma sätt som tex många Toyota köpts upp och exporterats under många år redan. Bakhjulsdrivna Peugeot dammsögs det rent på i Sverige redan för femton-tjugo år sedan...
Det är en fundamental skillnad på några max tio tusental bilar till 1-2 miljoner bilar.
De första söktes och fick köpas på vanliga marknadsvillkor på den tiden, medan framtida gigantiska fordonsflotta står helt utan svenska spekulanter.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag kan förresten bekräfta att jag hade en MB 280E -93:a slutet på 2000-talet som såldes till en uppköpare som såg den stå utanför en verkstad (rostig och behov någon reparation i någon enkel grad).
Marknadsvärde 15-20tkr om det yttre var fixat och inte behövde verkstadsjobbet.
Jag fick 5tkr för bilen.
Men då var den typen av bilar specifikt eftersökta.
Mht diskussionen ovan så lär man knappt få någonting alls för motsvarande objekt om 1-2 miljoner bilar skall säljas samtidigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast vilket pris tror du då blir rimligt vid försäljning, i procent av svenskt marknadsvärde?
Kommer verkligen fru Svensson att börja annonsera till ryska och afrikanska spekulanter, eller hur kommer detta att gå till?
Kommer Blocket.se att köra samarbete med utländska privatkunder?
Eller kommer mer realistiskt alla dessa bilar att prisdumpas till utländska aktörer för att överhuvudtaget bli av med dem?



Det är en fundamental skillnad på några max tio tusental bilar till 1-2 miljoner bilar.
De första söktes och fick köpas på vanliga marknadsvillkor på den tiden, medan framtida gigantiska fordonsflotta står helt utan svenska spekulanter.

Det är väl redan idag så att den exporten håller uppe värdet på bilarna när de är så gamla att svenska folket anser bilarna vara utslitna. Jag tror inte det blir någon större skillnad så. Det är nog så pass långt i framtiden och så pass gamla bilar att det inte gör någon större skillnad för andrahandsvärdet mot hur det ser ut redan idag.

Det har ju i många år pratats varmt om elbilarnas goda andrahandsvärde men det senaste årets statistik hade ju de begagnade elbilarna tappat i värde medans fossilbilarna nästan ökat i värde.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan förresten bekräfta att jag hade en MB 280E -93:a slutet på 2000-talet som såldes till en uppköpare som såg den stå utanför en verkstad (rostig och behov någon reparation i någon enkel grad).
Marknadsvärde 15-20tkr om det yttre var fixat och inte behövde verkstadsjobbet.
Jag fick 5tkr för bilen.
Men då var den typen av bilar specifikt eftersökta.
Mht diskussionen ovan så lär man knappt få någonting alls för motsvarande objekt om 1-2 miljoner bilar skall säljas samtidigt.

Ja, den enkla svaret på andrahandsvärdet är nog att oavsett vad bilen kostar ny och oavsett drivmedel så kommer den vara värd i det närmaste 0 kr om 20 år.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu finns det väldigt lite som tyder på att (moderna) batteribilar skulle ha kortare livslängd än fossilbilar. Men helt klart kommer det att finnas fossildrivna bilar kvar under rätt många år, frågan är bara vem som skall köpa dem när en ny elbil kostar mindre än bara bränslet till den gamla bensin/dieselbilen... Elbilar blir billigare hela tiden, fossilbilar blir dyrare.
Elbilarna blir billigare men någonstans finns det en brytpunkt när staten tar bort subventionerna och lägger "batteriskatt" på elbilarna med motivet att produktionen smutsar ner miljön. Jag tror att elbilarna kommer att kosta lika mycket att köra som dagens ICE-bilar inom en hyfsat när framtid. Det räcker med att det bara blir tillräckligt många elbilar för att statens skatter börjar minska märkbart, både fordonskatt, bränsleskatt och allt färre branchföretag (bensinmackar, tillbehörsföretag...m fl.) som betalar skatt.
...och blir det bråttom vid regeringens bord.

Vi behöver göra en förändring för miljöns skull, det kan vi vara överens om, problemet är att det är försent. Det kommer i praktiken att ta 50-100 år innan det märks någon reell skillnad tills fossildrivna fordon inte längre används.
Visst, i Sverige kommer det förmodligen att går fortare eftersom ICE blir utrangerad med höga skatter...men vi är en "blindtarm" i världen mage så oavsett vad vi gör kommer det inte att märkas, men bilarna med ICE kommer ändå att fortsätta att finnas i alla dessa länder som antingen skiter i miljön, eller inte har råd att vara miljövänliga.

Det bästa för miljön hade varit om man redan för många år sen börjat konstruera bra och billiga alternativ, då hade vi så småningom bytt bil självmant, över hela världen, utan att styras av skatter och avgifter... Det hade tagit längre tid, varit en lugnare övergång, folk hade anpassat sig och alla bensinmackarna hade långsamt bytt ut pumparna mot laddningsstationer... :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den stora effekten på andrahandsvärden tror jag inte nödvändigtvis kommer handla om 15-20 år gamla bilar som blir värdelösa över en natt, utan snarare om en stor mängd rätt så nya bilar som i närtid kommer ha en värdeminskning på låt säga 10-15 procentenheter mer per år än de skulle haft om det inte fanns ett inplanerat slut för förbränningsmotorer, men där denna snabbare värdeminskning samtidigt inte funnits med i kalkylen vid köpet. Inte tillräckligt för att människor skall reagera i någon större utsträckning, men sammantaget ändå rejält stora värdeförluster på samhällsnivå och några tusenlappar mindre i plånboken på individnivå.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl redan idag så att den exporten håller uppe värdet på bilarna när de är så gamla att svenska folket anser bilarna vara utslitna. Jag tror inte det blir någon större skillnad så. Det är nog så pass långt i framtiden och så pass gamla bilar att det inte gör någon större skillnad för andrahandsvärdet mot hur det ser ut redan idag.

Det har ju i många år pratats varmt om elbilarnas goda andrahandsvärde men det senaste årets statistik hade ju de begagnade elbilarna tappat i värde medans fossilbilarna nästan ökat i värde.
Tillgång och efterfrågan. I samma ögonblick som vi har en infrastruktur som fungerar för elbilar och när priset på bensin och diesel blir för högt så faller ju intresset för ICE bilar på en gång... Vi kan rita ett VEM-diagram över detta :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det är väl redan idag så att den exporten håller uppe värdet på bilarna när de är så gamla att svenska folket anser bilarna vara utslitna. Jag tror inte det blir någon större skillnad så. Det är nog så pass långt i framtiden och så pass gamla bilar att det inte gör någon större skillnad för andrahandsvärdet mot hur det ser ut redan idag.

Det har ju i många år pratats varmt om elbilarnas goda andrahandsvärde men det senaste årets statistik hade ju de begagnade elbilarna tappat i värde medans fossilbilarna nästan ökat i värde.
Vilket stöd har du för påståendet att exporten håller uppe andrahandsvärdet på gamla utslitna bilar?
Låter ologiskt.

Det är dyrt att frakta bilar, inte bara själva containerfrakten utan även lokal transport inom landet, plus exporthanteringen i sig.
Bilar med visst värde och attraktionskraft kvar bör lättare söka sig över gränser dock.

Och min gamla MB var bara 15 år gammal, och tjänade bara som exempel för vilka bilar vissa utlandsintressenter mestadels sökte på den tiden (Toyota och MB).
Men majoriteten av bilar är av andra fabrikat.
Så lämpligare svar på ämnet önskas.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den stora effekten på andrahandsvärden tror jag inte nödvändigtvis kommer handla om 15-20 år gamla bilar som blir värdelösa över en natt, utan snarare om en stor mängd rätt så nya bilar som i närtid kommer ha en värdeminskning på låt säga 10-15 procentenheter mer per år än de skulle haft om det inte fanns ett inplanerat slut för förbränningsmotorer, men där denna snabbare värdeminskning samtidigt inte funnits med i kalkylen vid köpet. Inte tillräckligt för att människor skall reagera i någon större utsträckning, men sammantaget ändå rejält stora värdeförluster på samhällsnivå och några tusenlappar mindre i plånboken på individnivå.
Min argumentation har aldrig nämnts handla om enbart 15-20 år gamla bilar, om det var riktat till mig.
Men lägg till faktorerna andel EV respektive ICE vi har idag med naturlig utfasningstakt (skrotning/17år), samt ökade bränslepriser/skatter.
Och se hur det kan matcha politikernas önskade stopp av ICE till år 2030.

Och det är sant, värdeminskningen börjar successivt redan tidigare, emedan det inte finns ersättningar tillhanda till mer än en begränsad del.
Så folk får köra vidare med sina gamla prisfallande ICE eftersom det bara finns begränsad mängd EV att byta till.
Dessutom måste folk köpa nya ICE ett flertal år framåt då tillverkarna inte kan förse svenska marknaden med tillräckligt många EV, trots att man vet att de tappar orimligt mycket i värde.
Och det kan låta motsägelsefullt mot utfasningen av ICE, men blir bara kostnaderna ännu högre för låg och medelinkomsttagarna så blir det för smärtsamt att hålla liv i deras ICE.
Och ju fler som sätter stopp för användandet av ekonomiska skäl, desto snabbare kommer bensinmackarna att stänga nationellt ?


Tillgång och efterfrågan. I samma ögonblick som vi har en infrastruktur som fungerar för elbilar och när priset på bensin och diesel blir för högt så faller ju intresset för ICE bilar på en gång... Vi kan rita ett VEM-diagram över detta :)
Precis så ?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det går väl att fylla bilarna med kylskåp och liknande för att motivera frakten till Afrika. Svenskarna är galna i kombibilar så någon kyl i varje åtminstone.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
För att slänga lite fossilbränsle på tråden. :)
Idag höjs bensin- och diesel-priset igen.
OK/Q8 höjer till 19:29 resp 20:92.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Wendover brukar inte snacka i nattmössan, mycket intressant apropå batterier:

 

Raderad medlem 51742

Guest
Debattartikel om kärnkraft:
Bra poänger.

En sak som jag tycker präglar argumentationen från både de som är för och emot kärnkraft respektive vindkraft är att premisserna för debatten ofta tycks vara att det är antingen eller - 100% kärnkraft eller 100% vindkraft typ - snarare än att diskutera hur vi på ett realistiskt sätt skapar ett bra system.

Det lyfts ofta fram att vindkraft ger låga elpriser, medan kärnkraft ger höga, men det är ju som att jämföra äpplen och päron när det som behövs är en kombination. Jag tror inte någon seriös debattör exempelvis förespråkar en svensk energimix med 100% kärnkraft. Kärnkraften skall kostnadsmässigt inte jämföras med vindkraft utan med kostnaden för de andra alternativ som står till buds för att kunna skapa balansera vindkraften. Kärnkraften skall istället jämföras med kostnaden för att lagra vätgas, bygga gigantiska batterier eller andra liknande åtgärder - knappast gratis. Kärnkraften bör snarare ses som det som gör det möjligt att nyttja de låga elpriser som vindkraften skall ge och man behöver se på vilka förutsättningar dessa och vattenkraften tillsammans ger för att skapa ett bra elsystem med stabilitet och låga elpriser som helhet.

Att inte vilja se eller diskutera detta utan, som man så ofta gör, enbart ensidigt lyfta fram vindkraftens fördelar kan jag då inte tolka på annat sätt än att man har en outtalad strategi att vindkraftens nackdelar istället skall balanseras genom att i betydligt högre grad anpassa förbrukningen. Att det egentligen inte är några problem med extremt varierande elpriser eftersom detta då skapar incitament för elkonsumenterna att själv vidta åtgärder för att lagra energi och anpassa sin förbrukning. Enda problemet är att en sådan strategi i såna fall verkar ha antagits utan att ha gjort någon tillräcklig konsekvensanalys över vad kostnaden för dessa investeringar blir i konsumentledet eller om denna typ av anpassningar ens är möjlig.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blir 2022 året då det till slut blir billigare att köpa bensinen på apoteket?



Jag är förvånad att vi inte ser mer desperata bränslestölder typ stämjärn rätt upp i tanken.


Dessutom: kul för somliga när bränslekortsfakturans förfallodag sammanfaller med elräkningens...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är förvånad att vi inte ser mer desperata bränslestölder typ stämjärn rätt upp i tanken.


Dessutom: kul för somliga när bränslekortsfakturans förfallodag sammanfaller med elräkningens...
Ja, snart blir det väl värt att stjäla en bil enbart för att komma åt bränslet.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top