Fast vilket pris tror du då blir rimligt vid försäljning, i procent av svenskt marknadsvärde?Så är det nog, men inte vid 40-60%, jag tror fossilfordonen måste bli avsevärt färre än så innan de börjar bli svårsålda på begagnatmarknaden.
Och de sista fossilbilarna som inte har rent samlarvärde kommer väl köpas upp för att skeppas till Ryssland och Afrika så jag tror inte vi behöver oroa oss.
Det är en fundamental skillnad på några max tio tusental bilar till 1-2 miljoner bilar.Sverige är inte isolerat, exporten till bättre betalande länder lär börja tidigare än så, på samma sätt som tex många Toyota köpts upp och exporterats under många år redan. Bakhjulsdrivna Peugeot dammsögs det rent på i Sverige redan för femton-tjugo år sedan...
Fast vilket pris tror du då blir rimligt vid försäljning, i procent av svenskt marknadsvärde?
Kommer verkligen fru Svensson att börja annonsera till ryska och afrikanska spekulanter, eller hur kommer detta att gå till?
Kommer Blocket.se att köra samarbete med utländska privatkunder?
Eller kommer mer realistiskt alla dessa bilar att prisdumpas till utländska aktörer för att överhuvudtaget bli av med dem?
Det är en fundamental skillnad på några max tio tusental bilar till 1-2 miljoner bilar.
De första söktes och fick köpas på vanliga marknadsvillkor på den tiden, medan framtida gigantiska fordonsflotta står helt utan svenska spekulanter.
Jag kan förresten bekräfta att jag hade en MB 280E -93:a slutet på 2000-talet som såldes till en uppköpare som såg den stå utanför en verkstad (rostig och behov någon reparation i någon enkel grad).
Marknadsvärde 15-20tkr om det yttre var fixat och inte behövde verkstadsjobbet.
Jag fick 5tkr för bilen.
Men då var den typen av bilar specifikt eftersökta.
Mht diskussionen ovan så lär man knappt få någonting alls för motsvarande objekt om 1-2 miljoner bilar skall säljas samtidigt.
Elbilarna blir billigare men någonstans finns det en brytpunkt när staten tar bort subventionerna och lägger "batteriskatt" på elbilarna med motivet att produktionen smutsar ner miljön. Jag tror att elbilarna kommer att kosta lika mycket att köra som dagens ICE-bilar inom en hyfsat när framtid. Det räcker med att det bara blir tillräckligt många elbilar för att statens skatter börjar minska märkbart, både fordonskatt, bränsleskatt och allt färre branchföretag (bensinmackar, tillbehörsföretag...m fl.) som betalar skatt.Nu finns det väldigt lite som tyder på att (moderna) batteribilar skulle ha kortare livslängd än fossilbilar. Men helt klart kommer det att finnas fossildrivna bilar kvar under rätt många år, frågan är bara vem som skall köpa dem när en ny elbil kostar mindre än bara bränslet till den gamla bensin/dieselbilen... Elbilar blir billigare hela tiden, fossilbilar blir dyrare.
Tillgång och efterfrågan. I samma ögonblick som vi har en infrastruktur som fungerar för elbilar och när priset på bensin och diesel blir för högt så faller ju intresset för ICE bilar på en gång... Vi kan rita ett VEM-diagram över dettaDet är väl redan idag så att den exporten håller uppe värdet på bilarna när de är så gamla att svenska folket anser bilarna vara utslitna. Jag tror inte det blir någon större skillnad så. Det är nog så pass långt i framtiden och så pass gamla bilar att det inte gör någon större skillnad för andrahandsvärdet mot hur det ser ut redan idag.
Det har ju i många år pratats varmt om elbilarnas goda andrahandsvärde men det senaste årets statistik hade ju de begagnade elbilarna tappat i värde medans fossilbilarna nästan ökat i värde.
Vilket stöd har du för påståendet att exporten håller uppe andrahandsvärdet på gamla utslitna bilar?Det är väl redan idag så att den exporten håller uppe värdet på bilarna när de är så gamla att svenska folket anser bilarna vara utslitna. Jag tror inte det blir någon större skillnad så. Det är nog så pass långt i framtiden och så pass gamla bilar att det inte gör någon större skillnad för andrahandsvärdet mot hur det ser ut redan idag.
Det har ju i många år pratats varmt om elbilarnas goda andrahandsvärde men det senaste årets statistik hade ju de begagnade elbilarna tappat i värde medans fossilbilarna nästan ökat i värde.
Min argumentation har aldrig nämnts handla om enbart 15-20 år gamla bilar, om det var riktat till mig.Den stora effekten på andrahandsvärden tror jag inte nödvändigtvis kommer handla om 15-20 år gamla bilar som blir värdelösa över en natt, utan snarare om en stor mängd rätt så nya bilar som i närtid kommer ha en värdeminskning på låt säga 10-15 procentenheter mer per år än de skulle haft om det inte fanns ett inplanerat slut för förbränningsmotorer, men där denna snabbare värdeminskning samtidigt inte funnits med i kalkylen vid köpet. Inte tillräckligt för att människor skall reagera i någon större utsträckning, men sammantaget ändå rejält stora värdeförluster på samhällsnivå och några tusenlappar mindre i plånboken på individnivå.
Precis så ?Tillgång och efterfrågan. I samma ögonblick som vi har en infrastruktur som fungerar för elbilar och när priset på bensin och diesel blir för högt så faller ju intresset för ICE bilar på en gång... Vi kan rita ett VEM-diagram över detta
Blir 2022 året då det till slut blir billigare att köpa bensinen på apoteket?För att slänga lite fossilbränsle på tråden.
Idag höjs bensin- och diesel-priset igen.
OK/Q8 höjer till 19:29 resp 20:92.
Bra poänger.Debattartikel om kärnkraft:
”Kostsamt misstag att avveckla kärnkraften”
DEBATT. Ett ersätta kärnkraft med vindkraft energimässigt kostar stora summor och medför betydande negativa miljökonsekvenser. Det skriver flera ledamöter i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien.www.svd.se
Blir 2022 året då det till slut blir billigare att köpa bensinen på apoteket?
Köp Gripen Bensin Kemiskt Ren 125 ml | Apohem
Köp Gripen Bensin Kemiskt Ren 125 ml online. Snabbt & smärtfritt. Apohem – apotek, hälsa och hudvård onlinewww.apohem.se
Ja, snart blir det väl värt att stjäla en bil enbart för att komma åt bränslet.Jag är förvånad att vi inte ser mer desperata bränslestölder typ stämjärn rätt upp i tanken.
Dessutom: kul för somliga när bränslekortsfakturans förfallodag sammanfaller med elräkningens...
Blir 2022 året då det till slut blir billigare att köpa bensinen på apoteket?
Köp Gripen Bensin Kemiskt Ren 125 ml | Apohem
Köp Gripen Bensin Kemiskt Ren 125 ml online. Snabbt & smärtfritt. Apohem – apotek, hälsa och hudvård onlinewww.apohem.se
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |