Som diskuterat den perfekta stormen.
Tysklands närings- och klimatminister Robert Habeck utesluter inte en förlängd drift av kärnkraften mitt under brinnande Ukrainakrig. Samtidigt närmar sig landet en energikollaps som gör att den tyska regeringen inte kan tacka nej till rysk gas, varnar energiexperten Staffan Reveman till TN.
www.tn.se
Sker detta plus skogen och att ukraina/Ryssland inte längre kan leverera vete. Dom står för 40% av världens vete.
Ja när det aktivt diskuteras vem/vilka som kommer att få ström i sommar i framför allt Tyskland, vilka företag som kommer att få stänga med garanterad konkurs och arbetslöshet som följd.
Vi har ju levt med mantrat "just in time" det är för dyrt med ett lager i företaget för att gämna ut priser flukterande.
Som jag skrev bered er på 30 spänn litern om Ukraina krisen inte löser sig.
Bröd pris på 40/50 spänn limpan. Vete har gått upp med 40% på 3 månader+ energi o diesel att transportera.
Kyckling kommer kosta 70 spänn st
Skit hus papper 50-60 spänn för ett fyrpack.
Motor olja kommer gå upp med 30-40%
Reservdelar till allt med samma minst
O när detta händer kommer rixbanken att vara tvungen att höja räntan till säg 3-5% minst.
Den perfekta stormen kan ju komma av sig om Ryssland backar ur Ukraina o bara bli en bra storm, men storm blir det garanterat.
Närmare världskrig har vi inte varit sedan Kuba krisen. Får Kina blodig tand av Ryssland o går in i Taiwan. Ja det är väll då det är klart..
Miljöpartiet kan känna att nu har vi lyckats minska bilismen när dom som Nordkorea er kryper på knä o betar av sin gräsmatta med kurrande mage.
Vi hade stått enormt mycket starkare utan alla utland el kablar som matar energi till utlandet och vi hade stått ännu starkare om vi inte skrotat kärnkraften samt byggt om/ut vattenkraft.
View attachment 469488
Se vad mysigt min ofgrid anläggning lyser i mörkret.