Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/

Ekonomifakta är vilseledande eftersom produktionspriset ser väldigt högt ut när man jämför mot vad brentoljan faktiskt kostar per fat. Den tvingande reduktionsplikten med inblandning av "biobränsle" som svenska regeringen(och i en stort sett enig riksdag som glömt göra en konsekvensanalys) har beslutat skall vara mycket högre inblandning än vad EU kräver. Svenska bilister får därmed stå för riskkapitalet till en saudisk oljemiljardär...

Priset idag för ett fat brentolja den 9:e mars 2022 var i morse 130 dollar och ned till 122 dollar fatet medan Magdapriset vid pumpen av fuldiesel är 430 dollar fatet...sedan kan svenska politker försöka slå dunster i huvet på möjligtvis Stockholmare att soppan är dyr på grund av Putin.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har du tänkt på att materialkostnaden för ett elbilsbatteri har uppskattningsvis ökat med 100% sedan 24 februari? I den mån det ens går att få tag på material.

Mätt i USD, för oss svenskar tillkommer ju att kronan fallit ca 10% mot dollarn sedan 24 februari.

Såg du verkligen inte det komma?

Jodå, det såg jag komma. Detta drabbar hela råvarumarknaden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, så då har du väl investerat i råvaror på att du visste det och tjänat en väldans massa pengar de senaste två veckorna?

Tyvärr inte, men ökningen av nickelpriset kommer knappast att fördubbla priset på elbilarna framgent.

On topic: Det vore väl gentilt om staten slopade momsen på energi under en begränsad period, tex 4 mån? Punktskatt drar in ändå.

Det borde också gälla både el och diesel/bensin.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag räknade lite på att köra hem till morsan alternativt frugans föräldrar, fortfarande är tåg dubbelt så dyrt jämfört med att ta bilen, det tar några timmar längre tid åt varje håll och vi har ändå en halvmil vi måste transportera oss på slutet. Barnvagn kan man ta med i mån av plats, och en tvillingvagn med liggdelar är bara den rejält stor, och det är rätt mycket annat som ska med när en barnfamilj är ute och reser. Jag vägrar acceptera såna villkor, att man får ta med sin packning på en resa, i mån av plats. Vad ska man göra om man står på perrongen och inser att man inte får ta med allt? Lämna det? Kasta biljetten och gå hem igen?

Dessutom är det 0 byten med bilen, med kollektivtrafik är det minst 2 åt varje håll, plus att ingen av oss kan göra resan själva.

Men antagligen kommer väl tågen bli betydligt billigare bara Eneskrot får bygga sina höghastighetsjärnvägar.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
dunster i huvet på möjligtvis Stockholmare att soppan är dyr på grund av Putin.
Normalt sett skulle jag argumentera mot ditt påhopp på Stockholmare eftersom jag anser att vi är Guds gåva :tungan MEN tyvärr är idiotin som störst här när det kommer till partitillhörighet. 7.7% (!) i länet röstade på MP i valet 2018, det var procentuellt sett mest i hela Sverige. Så det är inte orimligt att folk tror att det bar är Putins fel att soppan kostar norr om 20-lappen. (Eller kanske snart norr om 30-lappen, skriver det som en disclaimer för det går fort nu.)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr inte, men ökningen av nickelpriset kommer knappast att fördubbla priset på elbilarna framgent.

Nej elbilspriserna kommer inte dubblas, men för 200000 kr får man diesel som räcker till i storleksordningen 15000 mil.
Du kan nog räkna med att elbilarna kommer fä mindre batterier och kortare räckvidd inom en väldig snar framtid.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej elbilspriserna kommer inte dubblas, men för 200000 kr får man diesel som räcker till i storleksordningen 15000 mil.
Du kan nog räkna med att elbilarna kommer fä mindre batterier och kortare räckvidd inom en väldig snar framtid.
Tveksamt och nickelpriserna håller i sig. Det var ju trots allt en short squeeze som drev upp priset, inte på grund av extrem minskning av produktionen, en extrem ökning av efterfrågan eller en kombination av dessa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tveksamt och nickelpriserna håller i sig. Det var ju trots allt en short squeeze som drev upp priset, inte på grund av extrem minskning av produktionen, en extrem ökning av efterfrågan eller en kombination av dessa.

Short squeeze, Ryssland står väl för ganska stor del av världsproduktionen av div råvaror och nu ska ingen handla med Ryssland. Samtidigt som världen efterfrågar allt mer elbilar.
Jag är inte så säker på att det bara är en short sqeeze.
Jag har ingen aning om hur lätt övriga producenter kommer ha att täcka upp för det produktionsbortfallet. Men jag har fått för mig att gruvorna redan grävde så snabbt dom bara kunde.
Fast med höjda priser blir minskar väl behovet snabbt så ett nytt jämnviktsläge infinner sig säkert någonstans.

Jag gissar att uppgången även handlar om att marknaden börjar räkna med inflation rent generellt nu. Räntorna verkar också ha börjat hämta sig från det initiala fallet och börjat röra sig uppåt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Short squeeze, Ryssland står väl för ganska stor del av världsproduktionen av div råvaror och nu ska ingen handla med Ryssland. Samtidigt som världen efterfrågar allt mer elbilar.
Jag är inte så säker på att det bara är en short sqeeze.
Jag har ingen aning om hur lätt övriga producenter kommer ha att täcka upp för det produktionsbortfallet. Men jag har fått för mig att gruvorna redan grävde så snabbt dom bara kunde.
Fast med höjda priser blir minskar väl behovet snabbt så ett nytt jämnviktsläge infinner sig säkert någonstans.

Jag gissar att uppgången även handlar om att marknaden börjar räkna med inflation rent generellt nu. Räntorna verkar också ha börjat hämta sig från det initiala fallet och börjat röra sig uppåt.
Nej naturligtvis är inte short squeeze enda anledningen. Mycket pengar låg kort på nickel och när priset går ovanför deras likvideringspunkt, sannolikt orsakat av Ryssland, så måste folk täcka upp för sina korta positioner.

Råvaror tenderar att följa inflationen samt stock-to-flow bra. Om priserna skenar så lyckas man gräva upp mer förutsatt att marknaden inte är korrupt, typ som olja. I kombination med minskat efterfrågan på dyr råvara så kommer det gå ner till en lägre nivå snart. Dock finns det såklart en tröghet i processen och lokala toppar och dalar.

Energi- och oljepriser ser jag som ett många gånger större bekymmer än dyrare nickel.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur mycket nickel är det i ett traktionsbatteri på 80 kWh? Mina fördomar säger att det är ganska lite i bilar jämfört med användningen i stål till allt möjligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket nickel är det i ett traktionsbatteri på 80 kWh? Mina fördomar säger att det är ganska lite i bilar jämfört med användningen i stål till allt möjligt.

Det är inte bara nickel som ökat i pris, i princip alla råvaror har ökat i pris.

Nickel hade dock inte rört sig så mycket för att igår komma med en märkligt stor uppgång och det har fortsatt lite idag.

Det märks ganska allmänt på marknaden nu att folk verkar titta mer på trenden nu än fundamenta. Dom verkar ligga med nerverna på helspänn och klickar på köp eller säljknappen i ren panik.

+ 3.5% på OMX30 idag det är ju inte helt normalt heller men samtidigt kanske normala rörelser i tider som dessa.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Det skulle vara en mycket spännande utveckling helt i strid mot såväl efterfrågan som teknisk utveckling.

Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Aftonblaskan, så ta det inte som sanning att ta gift på.

"Oljepriset dyker – hopp om ökad produktion
Oljepriset sjönk kraftigt under onsdagen efter att ha närmat sig rekordnivåer tidigare i veckan. Priset har rusat sedan Rysslands invasion av Ukraina och nådde sin topp efter att den amerikanske utrikesministern Antony Blinken i helgen meddelade att USA överväger ett embargo mot rysk olja.
Från flera håll kommer nu emellertid signaler om att oljeproduktionen i världen kan komma att öka – och därmed få ned priset. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Irak sagt att landet ökar produktionen om oljekartellen Opec så vill. Också USA vill ha upp produktionen. På onsdagen sade Förenade arabemiratens ambassadör i USA, Yousef Al Otaiba, till CNN att även hans land vill påverka Opec att skruva upp kranarna.
Efter uttalandet sjönk priset på så kallad Brentolja, den råolja som utvinns i Nordsjön, kraftigt. Vid 20-tiden var priset 111 dollar fatet, en nedgång under dagen på cirka 13 procent"

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Som vanligt är vi kalixbor lite efter resten av världen…På nyheterna dillar dom om 24-25 kr per liter, jag betalade precis 21.56 för riktiga varan till lössnöarn, på macken en kilometer hemifrån…

555cd901d116e5cc83b4e575a550f0ea.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som vanligt är vi kalixbor lite efter resten av världen…På nyheterna dillar dom om 24-25 kr per liter, jag betalade precis 21.56 för riktiga varan till lössnöarn, på macken en kilometer hemifrån…

555cd901d116e5cc83b4e575a550f0ea.jpg
Stöttar du inte den svenska omställningen till eldrift.... Svikare.... ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
98 till snöskotern är det dispens på för alla som bor i de fyra nordligaste länen!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA