Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Då är det ju precis det jag menade. Soppan kostar 15kr/mil, du får 9,50kr/mil. Alltså betalar du din arbetsgivares resekostnader med 5,5kr/mil.

Även om du intalar dig att de flesta med förmånsbil inte får soppan betald av företaget vid tjänsteresor så får det stå för dig. Det är verkligen inte legio. Igen, du borde ta upp det med din chef, det ska inte vara meningen att du pröjsar privat för din arbetsgivares resekostnader. På en firma jag jobbade på så fick jag inget soppakort utan fick göra ett privat utlägg som jag fick 100% betalt för i slutet av månaden. Det borde en bra arbetsgivare inte neka en. För ett företag är det en liten utgift att betala för då det är avdragsgillt från moms och rörelseresultat. För dig som privatperson är det mer än dubbelt så dyrt.
Jag får helt vända 180 grader och skämmas, glöm mitt svammel :huvet
Jag var mest förbannad på allt och alla efter att jag hade tankat full tank igår kväll och såg vad det kostade.

Gick tillbaka i tiden och tidigare utbetalningar och ser att jag faktiskt har en skattepliktig del ovanpå den skattefria. Har tidigare gått pluss utan att jag funderat så mycket på det men nu när bensinpriset gått upp har det ätits upp och jag går 75 öre minus per mil med dagens ersättning om det kostar mig exakt 15 kr / mil. Det kan jag justera lätt åt rätt håll med några extra mil om inte arbetsgivaren justerar upp. Gissar dom kommer göra det, allt med bensinpriserna har ju hänt så pass snabbt. Dessutom vände bensinpriset ner med 80 öre idag.

Vad har vi lärt oss av detta, jo att jag ska hålla käft.
Men, det va skönt att få vara en gringubbe en stund :2cool

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Numera har jag det så att ska jag köra bil i tjänsten, då ska företaget tillhandahålla en bil som inte belastar min ekonomi öht.

För mig är förmånsbil ingen förmån då jag inte behöver en bil till privat.

Däremot kör jag hoj i tjänsten då och då, och tar milersättning. Men det är ju för att jag vill köra hoj och slippa sitta i plåtasken, särskilt när det vankas jobb med fina vägar runt omkring!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Bränslepriser 8 mars Europa, E10 och diesel:
Poland€ 1.09€ 0.94
Spain€ 1.69€ 1.56
Portugal€ 1.72€ 1.59
Luxembourg€ 1.66€ 1.73
Germany€ 1.79€ 1.75
Austria€ 1.75€ 1.78
Italy€ 1.79€ 1.89
France€ 1.89€ 1.91
UK€ 1.87€ 1.92
Belgium€ 1.79€ 1.92
Netherlands€ 1.82€ 1.95
Finland€ 2.10€ 2.05
Switzerland€ 1.99€ 2.10
Sweden€ 1.96€ 2.15
Denmark€ 2.28€ 2.23
Norway€ 2.48€ 2.49
Märkligast i veckan var ju svammlet från regeringen om Sverige inte kan sänka skatterna på bränsle och energi på grund av EU...man kan ju dock notera flera EU-länder i denna uppställning med lägre priser.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det Riksdagen som beslutar om skatter (till staten). Det är inte helt enkelt och gjort på en höft baserat på någon veckas prisbild. Gissningsvis blir det därför andra ”lösningar” i form av lättnader för konsument men lika där så blir det snåriga konstruktioner pga lagstiftning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Världsmarknadspriset har gått ned två dagar i rad och just nu sänks bensinpriset med drygt kronan per liter och dieselpriset med närmare två kronor per liter. Skönt att se att bensinbolagen har gjort sig av med gamla tiders inköpare som alltid lyckades handla när det var som dyrast och alltid hade överfulla lager när det var billigt...

Elpriset däremot...Sanna mina ord, vi kommer närmare elbilsboomens fejsplant...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Elbilsboomen” är knappst så enormt beroende av elpriset med tanke på att de allra flesta elbilar i världen faktiskt säljs där elen är dyrare än dieseln…

Den stora fördelen ligger i att man kan ladda hemma vid tider då elpriset är lågt. Solceller ger ännu billigare mil, liksom frånvaron av dyr service mm.

Så spara eventuell faceplantprognos till verkligheten. :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vänta du tills Putin stänger kranen, Svenska Kraftnät bygger ut söderut och LK och de här nya lycksökarna i Boden vill ha ännu mer kräm...Då kommer "ladda hemma vid tider då elpriset är lågt" kännas lika nostalgiskt som ungdomens bensin för en femma litern...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vänta du tills Putin stänger kranen, Svenska Kraftnät bygger ut söderut och LK och de här nya lycksökarna i Boden vill ha ännu mer kräm...Då kommer "ladda hemma vid tider då elpriset är lågt" kännas lika nostalgiskt som ungdomens bensin för en femma litern...
Och då är bensin/dieselpriset...?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
App, app, app...när jag tankade min första motorcykel (CB125T -79) så kostade soppan 3.60... Hade den kostat fem spänn hade jag tyckt att det varit lika dyrt som det vi upplever nu... :D

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vill minnas att det var mycket olja (killgissar på 5%) av inte bästa kvalité och det jag minns säkert är att de kompisar som körde otrimmat fick loppa på stiften ständigt och jämnt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tänkvärd krönika i morgonens lokalblaska:

c15505e9e10e4f93a1f702e2bda3fd1b.jpg

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Undrar vad 1kg potatis egentligen borde kosta i slutkonsumentens gryta, om alla längs värdekedjan skulle kunna ha en platt och solidarisk marginal på säg 20%.
Undrar vilka i värdekedjan som ligger över 20% och vilka som ligger under.

Snabbt uträknat så kostar 1timmes lastbilstransport 600:- timmen, bara i drivmedel. Det blir pengar det...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA