z1000sx
Gudomlig sporthojare
Jag får helt vända 180 grader och skämmas, glöm mitt svammelDå är det ju precis det jag menade. Soppan kostar 15kr/mil, du får 9,50kr/mil. Alltså betalar du din arbetsgivares resekostnader med 5,5kr/mil.
Även om du intalar dig att de flesta med förmånsbil inte får soppan betald av företaget vid tjänsteresor så får det stå för dig. Det är verkligen inte legio. Igen, du borde ta upp det med din chef, det ska inte vara meningen att du pröjsar privat för din arbetsgivares resekostnader. På en firma jag jobbade på så fick jag inget soppakort utan fick göra ett privat utlägg som jag fick 100% betalt för i slutet av månaden. Det borde en bra arbetsgivare inte neka en. För ett företag är det en liten utgift att betala för då det är avdragsgillt från moms och rörelseresultat. För dig som privatperson är det mer än dubbelt så dyrt.
Jag var mest förbannad på allt och alla efter att jag hade tankat full tank igår kväll och såg vad det kostade.
Gick tillbaka i tiden och tidigare utbetalningar och ser att jag faktiskt har en skattepliktig del ovanpå den skattefria. Har tidigare gått pluss utan att jag funderat så mycket på det men nu när bensinpriset gått upp har det ätits upp och jag går 75 öre minus per mil med dagens ersättning om det kostar mig exakt 15 kr / mil. Det kan jag justera lätt åt rätt håll med några extra mil om inte arbetsgivaren justerar upp. Gissar dom kommer göra det, allt med bensinpriserna har ju hänt så pass snabbt. Dessutom vände bensinpriset ner med 80 öre idag.
Vad har vi lärt oss av detta, jo att jag ska hålla käft.
Men, det va skönt att få vara en gringubbe en stund