Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ord och inga visor. Det är allvar nu, på riktigt. Slutlekt!
Bra sammanfattat - om förhållanden som mänskligheten vetat om i ett par tusen år.

Tyvärr i ett format SVT gjort ett tag, att utforma sitt meddelande på "enkel svenska" och praaataaar saaaktaaa och ööövertyyydligt så att man ens egna hjärna får svårt att hålla fokus och sammanhang. Jag vet inte hur det är meda andra, men min hjärna verkar vilja ha information i lite snabbare (normal) samtalshastighet och tonfall och inte någon typ av förnumstig förskolefrökens sömnpiller.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ord och inga visor. Det är allvar nu, på riktigt. Slutlekt!
Så är det. Jag har tjatat om stagflation i två år nu. Höga skatter och framförallt höga statliga utgifter gör att vi är på ett sluttande plan. Dessvärre tror jag inte vi i Sverige kan göra så mycket. Det är i grunden Obamaregimen som satt bollen i rullning med Bidenregimen som har accelererat förloppet galet mycket och de är de enda som kan stoppa den, med en massiv börskrasch som följd. Det kommer inte ske då Biden och alla andra puttar problemet framför sig. Ingen vet hur långt bort vi är men det kan gott dröja 10 år eller tills på måndag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänkvärd krönika i morgonens lokalblaska:

c15505e9e10e4f93a1f702e2bda3fd1b.jpg
Och ändå finns det folk som anser att bönderna måste ställa om, NU, och är fullt övertygade om att det går att ersätta samtliga fossila fordon med ett elektriskt, rakt av. Har det ratt och hjul så är det likvärdigt. Men en Tesla Modell 3 drar säkert en 16-skärig plog precis lika bra som en Massey Ferguson MF 8700S, det kommer vi snart få höra. Det är bara bönderna som är dumma och inte fattar det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Och ändå finns det folk som anser att bönderna måste ställa om, NU, och är fullt övertygade om att det går att ersätta samtliga fossila fordon med ett elektriskt, rakt av. Har det ratt och hjul så är det likvärdigt. Men en Tesla Modell 3 drar säkert en 16-skärig plog precis lika bra som en Massey Ferguson MF 8700S, det kommer vi snart få höra. Det är bara bönderna som är dumma och inte fattar det.
Eltraktor funkar perfekt om man lastbalanserar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tur att pengarna går till bra saker iaf. Koldioxidskatt och energiskatt tillkommer.
Moms - per månad:
Diesel

Enligt SCB säljs varje månad i snitt 555 miljoner liter diesel.

Hos OKQ8 kostade dieseln 19,02 kr den 10 december. Uppskattat försäljningsvärde 10.6 miljarder varav moms (25 %) 2,1 miljarder.

Den 10 mars var priset 26,57 kr. Försäljningsvärdet 14.7 miljarder varav moms 2.9 miljarder.

Bensin

Det säljs 236 miljoner liter bensin per månad.

Bensinen kostade 17,59 kr den 10 december och försäljningsvärdet var 4,1 miljarder, varav moms 0.8 miljarder.

Nu kostar bensinen 22,54. Försäljningsvärdet är 5,3 miljarder varav moms 1,05 miljarder.

Extra momsintäkt för diesel blir cirka 0.8 miljarder och för bensin cirka 0,25 miljarder.

Totalt cirka 1 miljard.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Det är väl ungefär som med elbilar och elbilsfanatiker - det finns ju de som repeterar sitt mantra in i aftonsången, utan att lyssna på vilka behov andra människor har. Alla andra ska tänka som dem, bete sig som dem, anpassa sig och kompromissa (och kanske lastbalansera…?).

I bondens fall finns det säkert lika många besserwissers som talar om för honom hur han egentligen borde göra. I bondens fall får det tyvärr utkomsten att fläskfilen då blir tre gånger så dyr och knappast ett prisvärt alternativ till fläskfilen från Danmark, Irland eller Brasilien.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - den som vill vara miljövänlig på riktigt bör börja i denna ände, för snart har vi inga bönder kvar. Annars får vi en framtid där vi alla åker omkring i våra elbilar och käkar mat som flugits in från andra sidan jordklotet. Miljövänligt…? Ja, det kan vi ju försöka lura oss själva, så mår vi bra en liten stund i alla fall…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu får vi nog ta och kamma oss lite grann i alla fall. Att svenska bönder varit på utdöende i 50 år har precis ingenting med ”elbilar” att göra.

Dieselpriserna slår extremt hårt mot transportsektorn och bönder med stora odlade arealer. Likaså priserna på konstgödsel som (som jag förstått det) i princip följer energipriserna. Någon SH-bonde kan säkert reda ut detta.

Frågan är bara vad lösningen är på kort och på lite längre sikt. Gratis diesel i evighet kommer inte att hända, snarare fasas fossila bränslen ut väldigt fort, och ännu fortare iom Putins ukrainska äventyr. Alternativa bränslen på kortare sikt och det är väl inte heller svårt att tänka sig att även traktorer osv kommer att vara eldrivna när batteritekniken utvecklats ytterligare. Man kan också ställa sig frågan om det är smartare att importera 10.000 ton diesel och 10.000 ton konstgödsel för att producera 10.000 ton spannmål. I så fall är det väl bättre att importera 10.000 ton spannmål direkt och spara transporterna och utgifterna…
Nu iom kriget i Ukraina kommer vete att stiga enormt i pris, det blir då troligen lönsamt att odla även i Sverige.

Men värnar man om svenska bönder så har det ju alltid funnits ett säkert sätt att stödja dem, nämligen att genomgående välja svenskproducerade livsmedel, helst lokalt.

Tyvärr gör vi ju inte det, utan vi väljer det som är billigast på Lidl osv.

Hade konsumenterna valt lokalt producerad mat hade bönderna klarat sig. Så börja där, innan det är för sent…

Vi i norr kan med fördel välja renkött och älg, lamm från lokala producenter. Potatis och rotfrukter likaså. Fisk som inte är odlad i kassar eller fraktas från andra sidan jordklotet. Osv.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ett alternativ är att man får betala för vad saker och ting kostar, utan pålagor från tredjepart.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nu får vi nog ta och kamma oss lite grann i alla fall. Att svenska bönder varit på utdöende i 50 år har precis ingenting med ”elbilar” att göra.

Dieselpriserna slår extremt hårt mot transportsektorn och bönder med stora odlade arealer. Likaså priserna på konstgödsel som (som jag förstått det) i princip följer energipriserna. Någon SH-bonde kan säkert reda ut detta.

Frågan är bara vad lösningen är på kort och på lite längre sikt. Gratis diesel i evighet kommer inte att hända, snarare fasas fossila bränslen ut väldigt fort, och ännu fortare iom Putins ukrainska äventyr. Alternativa bränslen på kortare sikt och det är väl inte heller svårt att tänka sig att även traktorer osv kommer att vara eldrivna när batteritekniken utvecklats ytterligare. Man kan också ställa sig frågan om det är smartare att importera 10.000 ton diesel och 10.000 ton konstgödsel för att producera 10.000 ton spannmål. I så fall är det väl bättre att importera 10.000 ton spannmål direkt och spara transporterna och utgifterna…
Nu iom kriget i Ukraina kommer vete att stiga enormt i pris, det blir då troligen lönsamt att odla även i Sverige.

Men värnar man om svenska bönder så har det ju alltid funnits ett säkert sätt att stödja dem, nämligen att genomgående välja svenskproducerade livsmedel, helst lokalt.

Tyvärr gör vi ju inte det, utan vi väljer det som är billigast på Lidl osv.

Hade konsumenterna valt lokalt producerad mat hade bönderna klarat sig. Så börja där, innan det är för sent…

Vi i norr kan med fördel välja renkött och älg, lamm från lokala producenter. Potatis och rotfrukter likaså. Fisk som inte är odlad i kassar eller fraktas från andra sidan jordklotet. Osv.
Jag skulle inte gå in i en Lidl butik ens under tvång.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Pelle Johanssons krönika handlar om vad svenska bönder behöver här och nu - inte om vad svenska bönder behöver om tio år.

Du säger det ju själv:

traktorer osv kommer att vara eldrivna när batteritekniken utvecklats ytterligare

Precis som Pelle Johansson säger - om det skulle finnas en enda eltraktor som är ekonomiskt försvarbar så skulle alla svenska bönder köpa en på stående fot. Men det finns inte någon sådan eltraktor här och nu. Så medans du sitter och drömmer om batteriteknik som utvecklas ytterligare - så att gemene bonde kanske har sin eltraktor om tio år - så får väl vi andra propagera för lika delar sänkta drivmedelspriser och lika delar "handla lokalproducerat" propaganda.

Så kanske några svenska bönderna finns kvar när eltraktorn väl kommer.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle inte gå in i en Lidl butik ens under tvång.

Jag kom ut med en metallbandsåg sist jag var inne i en sån butik, kan ju vara bra att ha två metallbandsågar uti fall en skulle få driftstopp ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min poäng är att omställningen redan sker och den accentueras ytterligare av de kraftigt höjda energipriserna till följd av Putins vidriga krig. Och det handlar inte bara om Sverige utan det är globala konsekvenser. Och det räcker inte att köpa Norrgott till smörgåsen utan det kommer att krävas rejäla uppoffringar av oss alla under en ganska lång tid. Men det är troligen värt det för att slippa vara beroende av diktatorer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min poäng är att omställningen redan sker och den accentueras ytterligare av de kraftigt höjda energipriserna till följd av Putins vidriga krig. Och det handlar inte bara om Sverige utan det är globala konsekvenser. Och det räcker inte att köpa Norrgott till smörgåsen utan det kommer att krävas rejäla uppoffringar av oss alla under en ganska lång tid. Men det är troligen värt det för att slippa vara beroende av diktatorer.

Råvarupriserna för batterier kan negligeras? Liksom förändrade elpriser?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Pelle Johanssons krönika handlar om vad svenska bönder behöver här och nu - inte om vad svenska bönder behöver om tio år.

Du säger det ju själv:

Precis som Pelle Johansson säger - om det skulle finnas en enda eltraktor som är ekonomiskt försvarbar så skulle alla svenska bönder köpa en på stående fot. Men det finns inte någon sådan eltraktor här och nu. Så medans du sitter och drömmer om batteriteknik som utvecklas ytterligare - så att gemene bonde kanske har sin eltraktor om tio år - så får väl vi andra propagera för lika delar sänkta drivmedelspriser och lika delar "handla lokalproducerat" propaganda.

Så kanske några svenska bönderna finns kvar när eltraktorn väl kommer.

Med tanke på hur världen ser ut just nu så tror jag vi ska vara rädd om den matproduktion vi har i landet, tänk om Putler skulle få för sig att ta och blåsa bort Göreborgshamn. Ganska fort är det nog många som kan få känna på hunger på riktigt.

Till våren ska jag i alla fall ta upp den ekonomiskt olönsamma potatisodlingen så vi har egen potatis, bygga röken som jag tänkt bygga under flera år och sen en jordkällare. Ska också försöka få tag på en gammal pippejl till Jämthunden så man inte är beroende av GPS: systemet. Känns som en lite jobb utifall att det värsta skulle inträffa och sånt som även kan vara till nytta i lugnare tider, rökt kött är gott, potatis går ju med hur som helst.

Ska vi göra nåt gör miljön är nog att var och en i detta land producerar största delen av sin egen mat en bra start.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Uppoffringarna hade ju varit betydligt mindre utan politiska idiotier. Politiska idiotier kan man ändra på.

Det är våra pengar, skattepengar som flödat ut till vimsiga projekt, klimatsatsningar, regleringar, lagar och fan och hans moster. Handlar det om klimatet(eller värdegrund) så får kosta skjorta - så länge det är andras pengar man spenderar.
Men det är väl kul att peta lite på folk så att de vet sin plats.

Plastpåseskatten gillar jag däremot, den gör stor nytta globalt sett map uppoffringen det är att få betala lite extra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Politruksnack.

Marknadspriset för olja har gått pga kriget, fine. Den största ökningen har dock varit svenska skatter. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt att skatterna inte står för minst 50% av ökningen eftersom skatten är över 50% av soppapriset.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Råvarupriserna för batterier kan negligeras? Liksom förändrade elpriser?

De kommer naturligtvis också att påverkas, men inte alls lika mycket. Elektricitet kan man dessutom framställa själv med tex solceller vilket minskar det totala effektuttaget på nätet, ffa i de södra delarna av Sverige där det är en flaskhals idag.

Vi har genomgått en liknande omställning vid energikrisen 1973 så det är inte något unikt.

Jag håller det inte heller för osannolikt att det kommer beslut på ny kärnkraft det närmaste året, inte minst för att Tyskland skall kunna stänga gaskranen från Ryssland.

Det vi ser är alltså inte isolerat till Sverige utan är en global omställning där de som redan har de tekniska lösningarna går före. Ungefär som de gjort hittills.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA