Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra sammanfattat - om förhållanden som mänskligheten vetat om i ett par tusen år.

Tyvärr i ett format SVT gjort ett tag, att utforma sitt meddelande på "enkel svenska" och praaataaar saaaktaaa och ööövertyyydligt så att man ens egna hjärna får svårt att hålla fokus och sammanhang. Jag vet inte hur det är meda andra, men min hjärna verkar vilja ha information i lite snabbare (normal) samtalshastighet och tonfall och inte någon typ av förnumstig förskolefrökens sömnpiller.
Ja, oberoende men inte opartisk. Lite förnuftig dagisnivå där det gäller veeerkligen att man förstååår vad som är räääätt. Och hela kroppen måste övertyga. Kolla ögonbrynen. :crash
Men många bra poänger! (y)
Ideologiska mantran är inte bra. Oavsett om det gäller vinster i välfärden, skatter eller miljön.
Och att avslutet om att hålla god ton även mot sina meningsmotståndare, att det måste sägas är tyvärr tråkigt.

När det gäller miljön har de flesta förstått att vi inte kan fortsätta som vi gjort fram till nu.
Frågan hur vi ska lösa det bara, med så många olika viljor och syn på verkligheten.
Att MP är fel ute kan de flesta vara eniga om men hur ska vi gå vidare?
Att gynna svenska bönder gör inte flertalet när importerat är billigare. Vinst kan bara mätas i pengar med nuvarande synsätt

Att vara beroende av Ryssland visade sig inte vara bra men hur beroende är vi av Kina? Det är inte bara Putler som har åsikter om vår politik. Svenska åsikter om en förläggare med dubbla medborgarskap har retat kineserna. Hur stor del av landet ägs av kinesiska bolag? Vad händer om vi tycker det är fel när Taiwan "frivilligt" ansluter sig till Kina? Kommer kinesägda vindkraftverk sluta snurra? Kommer MTR sluta köra tåg? Vad gör miljöpartisterna när tunnelbana och pendeltåg inte rullar?
Kan tyckas bra att kineserna går med förlust men allting har ett pris.

MTR förlorade en halv miljard på två år

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.


Nu är det inte bara kineser som "investerar" i Sverige

Vy Tåg blöder. 2021 blev förlusten 445 miljoner kronor. Nu förhandlar Vy Tåg om nya avtal med Norrtåg och Region Värmland och företaget har vänt sig till Trafikverket för att minska förlusterna.


Det enda positiva är att vi alla måste fundera på hur vi ska göra med miljön. Och det utan ett parti med miljö i namnet!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, oberoende men inte opartisk. Lite förnuftig dagisnivå där det gäller veeerkligen att man förstååår vad som är räääätt. Och hela kroppen måste övertyga. Kolla ögonbrynen. :crash
Men många bra poänger! (y)
Ideologiska mantran är inte bra. Oavsett om det gäller vinster i välfärden, skatter eller miljön.
Och att avslutet om att hålla god ton även mot sina meningsmotståndare, att det måste sägas är tyvärr tråkigt.

När det gäller miljön har de flesta förstått att vi inte kan fortsätta som vi gjort fram till nu.
Frågan hur vi ska lösa det bara, med så många olika viljor och syn på verkligheten.
Att MP är fel ute kan de flesta vara eniga om men hur ska vi gå vidare?
Att gynna svenska bönder gör inte flertalet när importerat är billigare. Vinst kan bara mätas i pengar med nuvarande synsätt

Att vara beroende av Ryssland visade sig inte vara bra men hur beroende är vi av Kina? Det är inte bara Putler som har åsikter om vår politik. Svenska åsikter om en förläggare med dubbla medborgarskap har retat kineserna. Hur stor del av landet ägs av kinesiska bolag? Vad händer om vi tycker det är fel när Taiwan "frivilligt" ansluter sig till Kina? Kommer kinesägda vindkraftverk sluta snurra? Kommer MTR sluta köra tåg? Vad gör miljöpartisterna när tunnelbana och pendeltåg inte rullar?
Kan tyckas bra att kineserna går med förlust men allting har ett pris.

MTR förlorade en halv miljard på två år

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.


Nu är det inte bara kineser som "investerar" i Sverige

Vy Tåg blöder. 2021 blev förlusten 445 miljoner kronor. Nu förhandlar Vy Tåg om nya avtal med Norrtåg och Region Värmland och företaget har vänt sig till Trafikverket för att minska förlusterna.


Det enda positiva är att vi alla måste fundera på hur vi ska göra med miljön. Och det utan ett parti med miljö i namnet!
Så vad tycker du man ska göra åt saken?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej inte i närheten…9% av passagerarbilar globalt var under 2021 eldrivna och stora delen av dessa såldes i Kina där kolkraften dominerar. Låga tal i USA på totalen men visst flera amerikanska tillverkare satsar nästan lika mycket på utveckling av elbilar som reklam av truckar som RAM och F150(om man får raljera lite). Europas bilindustri satsar dock stora belopp på elbilar vilket Kina tackar och tar emot, vi får väl se hur länge Europa med lite draghjälp i klimatfrågan från USA när det passar kan få elbilarna att blomstra.
Eventuellt att 9% av nyförsäljning 2021 var elbilar. Att den globala bilflottan består av 9% elbilar är uteslutet. Eller räknar du in hybrider också?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla har vi olika behov men många fördomar verkar hänga sig kvar kring elbilar. Kan vara bra att kika utanför bubblan ibland.

Det enda vi vet är att fossila bränslen kommer att bli allt dyrare, då kan man välja mellan att skrika eller att anpassa sig. Jag menar att anpassning är klokare. Kräver det förändrade vanor/mönster osv? Ja det gör ju tyvärr det.
Men samhällsutvecklingen kommer inte att stanna upp och det är inget som svenska politiker kan förändra, möjligen lindra en aning men det gällde bara fram till den 24/2…


EDIT: Tänk att ordet ”elbil” skall framkalla sådana reaktioner som i kommentarsfälten på Facebook… och här. Måste vara något med hjärtat…
Vi vet att elpriserna kommer gå upp också. Elpriserna skenar iväg i betydligt högre takt än soppapriset just nu.

Tänkte skriva mer men det känns meningslöst eftersom du redan fått mothugg av flera. Du brukar försvinna vid de tillfällena och dyka upp som gubben i lådan med samma argument några veckor senare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag betvivlar inte för en sekund att både fordonen i sig och bränslet, oavsett om det flyter, svävar eller kommer i sladd, kommer att bli dyrare. Frågan är ju bara hur man löser ekvationen ekonomi, tillgänglighet och behov för individen, här och nu.

Du duckar ju konsekvent på frågan om hur mycket din småbil egentligen rymmer, och varför du inte har bytt ut din R1250GSA mot en elhoj, så jag tar mig friheten att tolka det som att till och med du inser att alla behov inte går att lösa med elfordon, här och nu, men du vågar inte ta orden i din mun, än mindre säga det högt på ett forum.

Men du får en sista chans. Du verkar driven, så jag gissar att du har någon form av chefsposition. Har du sett till att byta ut din organisations fordonsflotta till fossilfria, helst eldrivna, fordon rakt över? Enligt dig så tjänar man ju i princip pengar för varje mil man kör en elbil, så det vore ju rena guldgruvan för kommuner, företag och andra organisationer som måste följa en budget och vill minska sina utgifter, maximera inkomsterna och få ut mest bang for the buck.

Jag ”får en chans”? :) Haha det är inte du som äger den frågan men jag gör ett inlägg till då du uppenbarligen missförstår, måhända aktivt som man brukar säga.

Min ”småbil” rymmer 5 pers plus packning, är ungefär lika rymlig som en Passat/BMW 5-serie inuti. Men det hör inte hit, mina behov är inte barnvagnar, hundar osv. Det är väl klart jag inser att det finns olika behov men jag inser också att många tror att deras behov helt exkluderar vettiga lösningar. Det gör de sällan.

Jag hade nog tänkt att skaffa en R1250GSA iom att jag kör så mycket men det är en grej som jag fått prioritera om och kör därför min 8000-Mila 1200 GSA tills det är dags för elhoj.

Och ja, jag skulle tro att samtliga företag (och kommuner osv) redan har sett över sin strategi för transporter och fordon. Skogsindustrin har gjort det, gruvindustrin har gjort det och såklart även transportindustrin inklusive flygindustrin. Inget man ställer om på tre månader men på tre år kommer mycket att hända då ingen kan fortsätta leva med att vara totalt beroende av diktaturer.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ”får en chans”? :) Haha det är inte du som äger den frågan men jag gör ett inlägg till då du uppenbarligen missförstår, måhända aktivt som man brukar säga.

Min ”småbil” rymmer 5 pers plus packning, är ungefär lika rymlig som en Passat/BMW 5-serie inuti. Men det hör inte hit, mina behov är inte barnvagnar, hundar osv. Det är väl klart jag inser att det finns olika behov men jag inser också att många tror att deras behov helt exkluderar vettiga lösningar. Det gör de sällan.

Jag hade nog tänkt att skaffa en R1250GSA iom att jag kör så mycket men det är en grej som jag fått prioritera om och kör därför min 8000-Mila 1200 GSA tills det är dags för elhoj.

Och ja, jag skulle tro att samtliga företag (och kommuner osv) redan har sett över sin strategi för transporter och fordon. Skogsindustrin har gjort det, gruvindustrin har gjort det och såklart även transportindustrin inklusive flygindustrin. Inget man ställer om på tre månader men på tre år kommer mycket att hända då ingen kan fortsätta leva med att vara totalt beroende av diktaturer.
Vilken elhoj tänkte du ersätta din GS med?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men varför bli bränslet dyrare?
Något som man också bör man fråga sig.

Elen kommer att öka ännu mer i framtiden kan man förutspå.
Med tre stora stålverk som vill både miljösatsa och starkt expandera så kommer vi att behöva flera gånger mer el än vad som förbrukas idag.
Om jag inte misstar mig så är dessa bolag Green Steel, LKAB, och SSAB.
Rätta mig om jag har fel, men nyligen så gick det ut på nyheterna att LKAB kommer att behöva el inom 10 år som är lika mycket som hela Danmark förbrukar, och dessutom med option på att behöva ännu mer el i framtiden vid expansion.
Om alla stålverken har samma behov så skall det alltså förbrukas flera gånger mer el i Sverige inom ett decennium än vad vi producerar idag.
Då får nog gudarna trolla.
Och då dessa typ av bolag inte har samma elpriser som vi vanliga medborgare så blir det upp till oss att sponsra elen till dessa stålverk med våra egna elpriser.
Så herr och fru Svensson får kanske gilla att betala 30000kr i elräkning varje månad?

Ja priserna på energi ökar absolut och så även på el. Men el är en mer komplicerad fråga som också har med överföring att göra. Helt korrekt att de företag du nämner kommer att behöva mer elektrisk energi inom 5-10 år, men det betyder inte lika självklart att man blir utan i Skåne osv.

Den stora frågan just nu är ändå Tyskland, vars energibehov utan rysk gas kommer att behöva fyllas på annat sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi vet att elpriserna kommer gå upp också. Elpriserna skenar iväg i betydligt högre takt än soppapriset just nu.

Tänkte skriva mer men det känns meningslöst eftersom du redan fått mothugg av flera. Du brukar försvinna vid de tillfällena och dyka upp som gubben i lådan med samma argument några veckor senare.

Mothugg är helt ok, bara de är i sak. Anledningen till att jag sällan bemöter dig är ju att du så sällan använder sakargument.

Slipa lite mer på dem så skall du se att diskussionen blir bättre.

Och stå för dina åsikter själv, och underbygg dem med fakta.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ja priserna på energi ökar absolut och så även på el. Men el är en mer komplicerad fråga som också har med överföring att göra. Helt korrekt att de företag du nämner kommer att behöva mer elektrisk energi inom 5-10 år, men det betyder inte lika självklart att man blir utan i Skåne osv.

Den stora frågan just nu är ändå Tyskland, vars energibehov utan rysk gas kommer att behöva fyllas på annat sätt.
Överföring?
I vilket endaste perspektiv är det ens relevant när det behövs flera gånger mer elenergi än nuvarande förbrukning för hela Sverige…?
Så ponera att om vi lyckas leda om el vid olika tillfällen så att vi i genomsnitt kan ha kontinuerligt 30% mer total produktion av el i landet, skulle kompensera för 300% mer elbehov?

Är din idé att vi skall importera el från andra länder?
Newsflash:
Andra länder gör likadant, alltså drar ner på bas-elen och förlitar sig på att de kan importera från andra länder.
Man kalkylerar därmed för liten del baskraft av el och hoppas att andra skall hjälpa när det kniper.
Fast om alla gör så så leder det till katastrof när det blir underskott mot efterfrågan i alla länder…
Men bortsett från det så finns det inget grannland i världen som kan skjuta till 300% mer el än vad Sverige behöver idag.
Och all den el som eventuellt importeras kommer att hissa elpriserna till nya rekordnivåer.

Eller det räcker kanske om vi lastbalanserar? ?

En annan detalj angående elpriser är att man delat in landet i elzoner med hänsyn till ”överföringskapacitet”.
Denna offentliga förklaringen är humbug (men är ett separat ämne som jag redovisat flera gånger tidigare), men om man tittar på just överföringskapaciteten, vad betyder det?
10% elförluster norr till söder?
Eller hela 30%?
Varför skall då elområde 4 betala närmare 50 gånger mer per kWh än elområde 1, och inte bara 10%-30% mer?
Men ponera att man sväljer överföringskapacitet som förklaring, hur skulle det då kunna levereras el till nya stålverk som kräver 300% mer el än vad som landet förbrukar idag?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Överföring?
I vilket endaste perspektiv är det ens relevant när det behövs flera gånger mer elenergi än nuvarande förbrukning för hela Sverige…?
Så ponera att om vi lyckas leda om el vid olika tillfällen så att vi i genomsnitt kan ha kontinuerligt 30% mer total produktion av el i landet, skulle kompensera för 300% mer elbehov?

Är din idé att vi skall importera el från andra länder?
Newsflash:
Andra länder gör likadant, alltså drar ner på bas-elen och förlitar sig på att de kan importera från andra länder.
Man kalkylerar därmed för liten del baskraft av el och hoppas att andra skall hjälpa när det kniper.
Fast om alla gör så så leder det till katastrof när det blir underskott mot efterfrågan i alla länder…
Men bortsett från det så finns det inget grannland i världen som kan skjuta till 300% mer el än vad Sverige behöver idag.
Och all den el som eventuellt importeras kommer att hissa elpriserna till nya rekordnivåer.

Eller det räcker kanske om vi lastbalanserar? ?

En annan detalj angående elpriser är att man delat in landet i elzoner med hänsyn till ”överföringskapacitet”.
Denna offentliga förklaringen är humbug (men är ett separat ämne som jag redovisat flera gånger tidigare), men om man tittar på just överföringskapaciteten, vad betyder det?
10% elförluster norr till söder?
Eller hela 30%?
Varför skall då elområde 4 betala närmare 50 gånger mer per kWh än elområde 1, och inte bara 10%-30% mer?
Men ponera att man sväljer överföringskapacitet som förklaring, hur skulle det då kunna levereras el till nya stålverk som kräver 300% mer el än vad som landet förbrukar idag?
Vindkraft?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ironi?
Som du säkert vet så är vindkraft ingen baskraft…
Som exempel: ?
Ja, som fan: https://www.gd.se/2022-03-09/regionens-superflopp--vill-bli-av-med-sina-vindkraftverk


Men dom låter sig inte stoppas av såna motgångar: https://www.gd.se/2022-03-10/efter-vindkraftsfiaskot--nu-satsar-regionen-pa-solenergi

:rofl Det måste vara skönt att vara politiker, i synnerhet regionpolitiker som är maximalt i skymundan, och kunna hälla ur sig vilka floskler som helst, leka bort pengar hur som helst, och komma undan med det.
Och det räcker inte med lite extra vindkraft för att erbjuda minst 300% mer el än vad landet förbrukar idag, ens om man skulle ha konstant kapacitet dygnet runt ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
59BC5E9E-E792-43C9-B71D-D23FF660AAF7.jpeg
Här är grundorsaken till höga energipriser, både el och soppa. Istället för att kalla det för Putinpriser borde det kallas för Biden-Maggan-priser.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Överföring?
I vilket endaste perspektiv är det ens relevant när det behövs flera gånger mer elenergi än nuvarande förbrukning för hela Sverige…?
Så ponera att om vi lyckas leda om el vid olika tillfällen så att vi i genomsnitt kan ha kontinuerligt 30% mer total produktion av el i landet, skulle kompensera för 300% mer elbehov?

Är din idé att vi skall importera el från andra länder?
Newsflash:
Andra länder gör likadant, alltså drar ner på bas-elen och förlitar sig på att de kan importera från andra länder.
Man kalkylerar därmed för liten del baskraft av el och hoppas att andra skall hjälpa när det kniper.
Fast om alla gör så så leder det till katastrof när det blir underskott mot efterfrågan i alla länder…
Men bortsett från det så finns det inget grannland i världen som kan skjuta till 300% mer el än vad Sverige behöver idag.
Och all den el som eventuellt importeras kommer att hissa elpriserna till nya rekordnivåer.

Eller det räcker kanske om vi lastbalanserar?

En annan detalj angående elpriser är att man delat in landet i elzoner med hänsyn till ”överföringskapacitet”.
Denna offentliga förklaringen är humbug (men är ett separat ämne som jag redovisat flera gånger tidigare), men om man tittar på just överföringskapaciteten, vad betyder det?
10% elförluster norr till söder?
Eller hela 30%?
Varför skall då elområde 4 betala närmare 50 gånger mer per kWh än elområde 1, och inte bara 10%-30% mer?
Men ponera att man sväljer överföringskapacitet som förklaring, hur skulle det då kunna levereras el till nya stålverk som kräver 300% mer el än vad som landet förbrukar idag?

”Min idé” är inte relevant. Jag konstaterar bara att det kommer att krävas ökad produktion och då alldeles särskilt i de södra delarna av landet.
Jag, liksom många andra, har svårt att se att det skall gå med endast vindkraft och därför tror åtminstone jag själv att kärnkraft kommer att diskuteras igen. Det ger nödvändig baskraft men det är nog decennier innan den är på plats.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Eventuellt att 9% av nyförsäljning 2021 var elbilar. Att den globala bilflottan består av 9% elbilar är uteslutet. Eller räknar du in hybrider också?
Ja 9% av nyförsäljningen under 2021… detta var bara elbilar men många är för den kinesiska marknaden och rätt mediokra bilar skulle jag tippa på.

Lägger man till hybrider av olika slag så några procent till men fortfarande låga tal. Tror siffror för USA var 2% elbilar och 3% hybrider av total försäljning 2021.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag konstaterar bara att det kommer att krävas ökad produktion och då alldeles särskilt i de södra delarna av landet.
Intressant tankegång.
Varför skulle inte elen delas solidariskt med Skåne, oavsett brist?
Varför skulle nyetablerade kommersiella mega-stålverk egentligen prioriteras mot landets befolkning?
Jämför med matproduktionen där Skåne står för en mycket stor del.
Med samma tankegång skall man först sälja lokalproducerat till konsumenterna i Skåne, och blir det något över så säljer man vidare till norra delarna av landet.
Med första prioritet geografiskt upp till ungefär Bohuslän.

Notera att vi idag importerar i runda slängar hälften av all mat.
Vid världskris (effekter av krig och andra faktorer) så drar ju varje land in eventuell export, för att rädda sin egen befolkning.
Detta har förresten redan börjat i vissa länder (palmolja, matolja, och Både Ungern och Serbien har infört exportförbud nu).
Så tappar vi 50% av all mat så är det kris på allvar!!!

Med dagens bränslepriser så spikar man snart igen kistan på stor del av matproduktionen i Sverige.
Vi har redan politiskt gjort vårt jordbruk olönsamt mot konkurrensen utomlands så att vi bara har halva kapaciteten kvar.
Det vänder vi inte på varken ett år eller tre år.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Intressant tankegång.
Varför skulle inte elen delas solidariskt med Skåne, oavsett brist?
Varför skulle nyetablerade kommersiella mega-stålverk egentligen prioriteras mot landets befolkning?
Jämför med matproduktionen där Skåne står för en mycket stor del.
Med samma tankegång skall man först sälja lokalproducerat till konsumenterna i Skåne, och blir det något över så säljer man vidare till norra delarna av landet.
Med första prioritet geografiskt upp till ungefär Bohuslän.

Notera att vi idag importerar i runda slängar hälften av all mat.
Vid världskris (effekter av krig och andra faktorer) så drar ju varje land in eventuell export, för att rädda sin egen befolkning.
Detta har förresten redan börjat i vissa länder (palmolja, matolja, och Både Ungern och Serbien har infört exportförbud nu).
Så tappar vi 50% av all mat så är det kris på allvar!!!

Med dagens bränslepriser så spikar man snart igen kistan på stor del av matproduktionen i Sverige.
Vi har redan politiskt gjort vårt jordbruk olönsamt mot konkurrensen utomlands så att vi bara har halva kapaciteten kvar.
Det vänder vi inte på varken ett år eller tre år.
Bara vi får rätt ersättning o rätt diesel pris för lantbruk typ fiske näringen så kan jag sätta plogen i backen redan i kväll o om 5-6 dagar har jag plöjt såpas areal att vi kan bistå med 200-250 ton vete i höst till Sveas försörjning. Men just nu ligger allt i träda pga o lönsamhet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant tankegång.
Varför skulle inte elen delas solidariskt med Skåne, oavsett brist?
Varför skulle nyetablerade kommersiella mega-stålverk egentligen prioriteras mot landets befolkning?
Jämför med matproduktionen där Skåne står för en mycket stor del.
Med samma tankegång skall man först sälja lokalproducerat till konsumenterna i Skåne, och blir det något över så säljer man vidare till norra delarna av landet.
Med första prioritet geografiskt upp till ungefär Bohuslän.

Notera att vi idag importerar i runda slängar hälften av all mat.
Vid världskris (effekter av krig och andra faktorer) så drar ju varje land in eventuell export, för att rädda sin egen befolkning.
Detta har förresten redan börjat i vissa länder (palmolja, matolja, och Både Ungern och Serbien har infört exportförbud nu).
Så tappar vi 50% av all mat så är det kris på allvar!!!

Med dagens bränslepriser så spikar man snart igen kistan på stor del av matproduktionen i Sverige.
Vi har redan politiskt gjort vårt jordbruk olönsamt mot konkurrensen utomlands så att vi bara har halva kapaciteten kvar.
Det vänder vi inte på varken ett år eller tre år.

Jag vet inte vad du svarar på men det handlar inte om någon ”intressant tankegång” utan om att överföringskapaciteten mellan eo 1/2 till eo 3/4 är för dålig. Ett sätt att hantera detta är exempelvis genom en gemensam elmarknad för norra Europa, där marginaleffektbehovet regleras genom pris.

Det som ställt till det är egentligen att man avvecklat ett antal kärnkraftsreaktorer i södra Sverige; vattenkraften kan leverera men inte hur mycket som helst pga för dåliga ledningar. Hur systemet fungerar och vad som är styrkor och svagheter är väl länkat till tresiffrigt antal gånger snart i tråden.

Men skall man ha ökad produktion i det korta perspektivet så är det vindkraft man kan bygga fort, kärnkraft tar längre tid men kan troligen bli lönsamt när energipriserna nu stiger i hela Europa. Sedan finns det såklart andra aspekter som motiverar kärnkraft, det är stabil effektproduktion som behövs i grunden. Sedan kan man fylla på med vindkraft och göra vätgas när det finns överskott osv.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag vet inte vad du svarar på men det handlar inte om någon ”intressant tankegång” utan om att överföringskapaciteten mellan eo 1/2 till eo 3/4 är för dålig. Ett sätt att hantera detta är exempelvis genom en gemensam elmarknad för norra Europa, där marginaleffektbehovet regleras genom pris.

Det som ställt till det är egentligen att man avvecklat ett antal kärnkraftsreaktorer i södra Sverige; vattenkraften kan leverera men inte hur mycket som helst pga för dåliga ledningar. Hur systemet fungerar och vad som är styrkor och svagheter är väl länkat till tresiffrigt antal gånger snart i tråden.

Men skall man ha ökad produktion i det korta perspektivet så är det vindkraft man kan bygga fort, kärnkraft tar längre tid men kan troligen bli lönsamt när energipriserna nu stiger i hela Europa. Sedan finns det såklart andra aspekter som motiverar kärnkraft, det är stabil effektproduktion som behövs i grunden. Sedan kan man fylla på med vindkraft och göra vätgas när det finns överskott osv.
Rätt, och inom kort kommer etableringarna i norr göra att överföringskapaciteten inte längre är en fråga, eftersom det inte finns energi att transportera.
Stamnätet ska nu förstärkasi norr, men längs Luleälven, ner mot kusten, för att kunna leverera till dom nya etableringarna, och det gör att ännu mindre energimängd kan transporteras söderut.
Jag tror att lösningen för helheten är att producera energin närmare konsumenten, och titta på vilka alternativ som finns, samt även hur import/export kan se ut i dessa lösningar.
Man får inte heller glömma att produktionen är konkurensutsatt och drivs affärsmässigt.
Någon ska investera och bygga, och ta den risken, och det gör att det måste finnas ett bra underlag att planera efter, med långsiktiga politiska beslut.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top