Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag läste också på. Skattesänkningen i juni verkar tack och lov vara UTÖVER den femtioöring som kommer med den blåbruna budgeten redan i maj. Annars hade man ju kunnat ge sig fan på att DDR-partiet roffat åt sig hela äran själv...

S räknar med din röst nu!

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vet inte om det redan besvarats i tråden men kan någon förklara vad Damberg menar med att man nu lägger förslag för att sänka bränsleskatten till EU minimum nivå.
Trodde vi hade runt 60% av bränslepriset som är skatt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vet inte om det redan besvarats i tråden men kan någon förklara vad Damberg menar med att man nu lägger förslag för att sänka bränsleskatten till EU minimum nivå.
Trodde vi hade runt 60% av bränslepriset som är skatt.
SVT förklarar det hela pedagogiskt. Låt vara att "produktionskostnaden" är väl i överkant och förmodligen bräserad/friserad/skarvad à la statstelevision. Principen beskrivs iaf.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
SVT förklarar det hela pedagogiskt. Låt vara att "produktionskostnaden" är väl i överkant och förmodligen bräserad/friserad/skarvad à la statstelevision. Principen beskrivs iaf.
Intressant.
Kan man ju tycka att Damberg kan prata ur skägget och förklara detsamma, alltså att staten tjänar 1 miljard per månad i extra momsintäkter och därför har man råd att kompensera folket. Borde vara bättre med den tydligheten så att folk, eller i alla fall jag, får grepp om helhetsbilden. Damberg sa " det fins ingen gratis lunch" och menade att det här kommer vi att få betala på något sätt i framtiden. Kan jag tycka är motsägelsefullt om nu staten håvar in så mycket extra.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
"Produktionskostnaden" i SVT's video är nog väldigt överdriven, för beloppet är 50% högre jämfört med den snudd på identiska presentation som TV4 gjorde i går kväll...

Men man kanske får acceptera lite skillnad beroende på om censuren utförs av Stasi eller Mossad...?

Man kan dock snabbt konstatera att Sverige i "normalfallet" ligger väldigt långt över EU's lägsta bränsleskatter. Svenne Banan är alltså återigen blåst jämfört med andra EU-länders befolkningar. Svenska staten och i förlängningen EU tjänar storkovan på honom och smetar över det hela med att man ju bara räddar klimat och miljö...och Damberg spelar naturligtvis förnärmad och menar att "det här kommer någon att få betala i framtiden"...

Gratis lunch...inom den socialdemokratiska regimen finns nog ett antal gratis luncher att hämta, för sådana som Damberg som håller sig framme...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Uppdatera i tråden om du får reda på det!
Svar idag från Regeringskansliet:

Hej,

Tack för ditt brev till Regeringskansliet.

Mot bakgrund av den kraftiga prisökningen på drivmedel avser regeringen införa en drivmedelskompensation.

Grundregeln, som regeringen föreslår, är att alla som äger eller leasar en personbil ska omfattas av kompensationen. Stödet föreslås inte gälla motorcyklar. Stödet är 1000 kronor (engångsbelopp) per personbil. Personer som bor i stödområde 1, 2 och 3 och som äger en personbil får ytterligare 500 kronor i kompensation.

Kompensationen utgår för maximalt en bil per person.

Regeringens utgångspunkt är att drivmedelskompensationen ska betalas ut med automatik, dvs utan att man behöver ansöka om den, senast från augusti.

Här finns all information som regeringen har att ge, för närvarande. Sidan kommer att uppdateras när information tillkommer:

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/fragor-och-svar-sarskild-drivmedelskompensation/

Regeringen och Regeringskansliet arbetar nu intensivt med de närmare villkoren och kommer att återkomma med fler detaljer, när sådana finns.

Vi har tyvärr inte mer information om detaljerna att ge för närvarande. Så håll ut en tid tills regeringen återkommer med mer information eller åtgärder!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Harry Metcalfe har ju varit inne på detta med hur mycket CO2 det faktiskt blir från just hans fordon, dessutom är han en av få som faktiskt kört och levt med batteribil, laddhybrid, hybrid och förstås bensin/diesel. Tyckte hans senaste video som kom ut häromdagen var bra:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man har leasad förmånsbil, vem får pengen då?
Leasingbolaget, arbetsgivaren som leasat bilen eller jag? :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 2st Honda)
Är inte hela förslaget lite patetiskt, går vi på en sån enkel fint och tycker att det är bra?
Tittar man på helheten så...vem fan behöver 1000kr som ska anlända till sommaren?
Jag bor ju faktiskt i glesbygd känns det som, och pendlar en del i jobbet, men den dagen 1000kr på årsbasis skulle göra stor skillnad i mitt liv....då har jag andra problem som bör åtgärdas.
Lägg dessa pengar på vettig politik istället, vård, skola bidrag till bevarandet av porfyrmuseumet, bättre modell av pansarbrytande vapen till Ukraina...ja. listan kan göras hur lång som helst.
Kanske se över reseavdragen, det var väl ett tag sedan?

IMG_1331.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lättnaderna som presenteras ska ju finansieras, eller?

Är det bara jag som konspiratoriskt tror att fastighetsskatt kommer tillbaka i minst samma form som förr. Drabbar alla som bor. Det var 1% av taxeringsvärdet för villaägare och 0,5% för ägare av flerbostadshus.

I mitt fall skulle skattetrycket öka med ca 30000 kronor per år (avräknat nuvarande fastighetsavgift som i praktiken är en skatt), för de som bor i lägenhet läggs ju summan på avgift/hyra. Jag tycker synd om de som bor på tomträtt då de inte bara ska betala tiotusentals kronor per år i avgäld utan också åker på skatten.

Nåväl, kanske jag som äger mitt egna hem får ett bidrag för att kunna betala fastighetsskatt då?

I höst är det val, som bekant, och för första gången på många år är jag vacklande i frågan var mina sympatier är starkast.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ska man alltså skriva över en bil på dottern nu?

Jag går i samma tankar, med den skillnaden att min gamla mor i så fall kommer att bli ägare till en 1970 Pontiac GTO…

Jag har inte googlat överdrivet mycket på ämnet, men finns det några hållhakar typ att bilen måste vara påställd, besiktad och möjligtvis ägd sedan en tid tillbaka…? Och framförallt - går detta bidrag även till icke fossilbilsägare…?

Annars håller jag med om att detta ”bidrag” på en tusenlapp ter sig som aningen löjligt. Hade det inte räckt med en rejäl sänkning av bränsleskatten som man dessutom inför betydligt tidigare än första juni…? Då får ju åtgärden verkligen effekt för de som inte kan undvika långa transporter…?

Ingen seriös människa kan ju påstå att de överlever eller faller på grund av tusen kronor i engångskostnad…? Det är ju en fis i rymden för vem som helst i glesbygden. Det är ju vad varje snorunge kör upp i sin lössnöare varje helg, eller spenderar på krogen en normal lördag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lättnaderna som presenteras ska ju finansieras, eller?

Är det bara jag som konspiratoriskt tror att fastighetsskatt kommer tillbaka i minst samma form som förr. Drabbar alla som bor. Det var 1% av taxeringsvärdet för villaägare och 0,5% för ägare av flerbostadshus.

I mitt fall skulle skattetrycket öka med ca 30000 kronor per år (avräknat nuvarande fastighetsavgift som i praktiken är en skatt), för de som bor i lägenhet läggs ju summan på avgift/hyra. Jag tycker synd om de som bor på tomträtt då de inte bara ska betala tiotusentals kronor per år i avgäld utan också åker på skatten.

Nåväl, kanske jag som äger mitt egna hem får ett bidrag för att kunna betala fastighetsskatt då?

I höst är det val, som bekant, och för första gången på många år är jag vacklande i frågan var mina sympatier är starkast.

Och sen när räntorna anpassats för rådande inflation måste vi få bidrag för att betala även fastighetsskatten.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA