Blir ett fint samhälle.Ja, de tog upp det på ekonyheterna i förrgår. Dieselstölderna har tydligen ökat rejält, framför allt från bussar och andra fordon med stora tankar.
Blir ett fint samhälle.Ja, de tog upp det på ekonyheterna i förrgår. Dieselstölderna har tydligen ökat rejält, framför allt från bussar och andra fordon med stora tankar.
De rustar väl för det om det inte kan undvikas, vilket jag tror är målet.Känns som om det skulle kunna bli riksdagsval längre fram i år, eller...?
Jag tycker vi tar hela kompensationen och lottar ut till en person.
Då gör det skillnad för någon iaf.
Fin skatt på det.Jag hade faktiskt det som förslag till min arbetsgivare en gång i tiden...
Alla cirka 250 anställda skulle få några tusen extra på nästa månadslön, för att några tramsiga målsättningar som satts upp av HR-avdelningen tydligen hade uppfyllts. Mitt förslag var att lotta ut allt till en person, för jag har i alla fall aldrig deltagit i ett miljonlotteri med bättre odds...
HR höll (som vanligt) inte med mig.
Var är de alla bedömare som hyllar förslaget? Har inte hört talas om en enda.
Jag och andra SMC:are tycker att det är märkligt att bara ska gälla personbilar. Ett mail till Maria på kansliet och några timmar senare kom detta:
Drivmedelskompensation till ett fordon per person - Sveriges MotorCyklister
Häromdagen presenterade regeringen ett åtgärdspaket för att möta prisökningar på drivmedel och el till följd av invasionen av Ukraina. En av åtgärderna var en drivmedelskompensation med 1000 kronor till alla privatpersoner som äger en personbil. Många medlemmar har hört av sig angående detta och...www.svmc.se
Jag tycker inte vi ska ha massa bidrag öht, sänk eller ta bort skatten istället, det är dessutom mest rättvist.
Men att bara ge bidrag godtyckligt till en typ av fordonsägare från allas våra skattepengar, det tycker jag var för kass, även om godtyckliga bidrag är en svensk nationalsport.
Dom kan stryka elbilar istället, för det är ju ändå gratis att ladda dom. Plus att dom redan har en jäkla massa bidrag.
Precis...!
Det är ju bara att läsa lite här och där i denna tråd så förstår man att elbil är helt gratis. Och att den går att ladda precis överallt bara man lasst-ballangserar...
Det är ibland inte helt lätt att uppfatta ironi i det skrivna ordet. Men en liten uppenbar hint var iaf att en annars välskrivande medlem helt plötslig skriver som en SFI-skolkare. Man behöver inte heller hugga på allt som rör sig.Helt gratis har ingen påstått.
Det är ibland inte helt lätt att uppfatta ironi i det skrivna ordet. Men en liten uppenbar hint var iaf att en annars välskrivande medlem helt plötslig skriver som en SFI-skolkare. Man behöver inte heller hugga på allt som rör sig.
Lite oroande när V framstår som ett av dom vettigare riksdagspartierna. Först om elexporten till Europa och nu detta.Verkar att kunna gå igenom ?
V och M överens om förslag för sänkt drivmedel
Vänsterpartiet och Moderaterna har kommit överens om ett förslag för sänkt pris på bensin och diesel, enligt uppgifter till Aftonbladet. Förslaget väntas få mwww.aftonbladet.se
Härlig vinkling....dyrare för staten...
Vete fan hur dom räknar att 5 kronor milen efter 1,5-3 mil i max 8 mil är bättre än 18,5 kronor från första milen o i oändligheten.Härlig vinkling.
Det svider att ge tillbaka lite av rånbytet till rånoffren.
Skall bli intressant att se hur detta påverkar beloppen och principer för (skattefri) milersättning för tjänsteresor som en arbetsgivare betalar ut. Jag förhåller mig skeptisk tills motsatsen är bevisad.Vete fan hur dom räknar att 5 kronor milen efter 1,5-3 mil i max 8 mil är bättre än 18,5 kronor från första milen o i oändligheten.
Saxat ur aftonblaskan.
Regeringen föreslår ett nytt reseavdrag som är lika oavsett om man tar bilen till jobbet eller använder kollektivtrafik.
Omkring 260 000 fler än i dag beräknas få del av det.
– Det är den största reformen på decennier, säger finansminister Mikael Damberg (S) på en pressträff.
Dagens reseavdrag baseras på att tidsvinsten att ta bilen framför kollektivtrafik måste överstiga två timmar och avdrag för göras på högst 11 000 kronor.
I dag är nästan en tredjedel av reseavdragen som görs på deklarationen fel, enligt Damberg.
– Dagens system är för svårt och krångligt.
Enligt honom är reformen bra för landsbygden, klimatet och för att alla ska ha råd att ta sig till jobbet.
Det nya ”reseavdraget” är egentligen en skattereduktion som baseras helt på avståndet mellan bostad och arbetsplats. Inte på kostnaderna för resan.
– Till skillnad från dagens reseavdrag ger det nya lika stora avdrag oavsett den resandes inkomst till skillnad från dagens system som kan ge mer för höginkomsttagare, vilket inte är rimligt, säger Damberg.
Oavsett färdmedel
Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet. Därför gynnas de som använder billiga transporter, till exempel samåker.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet. Finansministern vill dock inte säga att det finns några förlorare på systemet.
Förslaget finns i en lagrådsremiss som regeringen beslutade om på torsdagen. Den utgår från en skattereduktion på fem kronor milen och att man får reduktionen för resor upp till åtta mil enkel resa.
Regeringen kommer dock att senare i år att lägga fram ett förslag om att höja skattereduktionen till åtta kronor milen och avståndsgränsen till 12 mil. Det innebär att det nya reseavdraget beräknas bli 4,1 miljarder kronor dyrare för staten än dagens system.
– Det är en betydande förstärkning för de med långa avstånd, säger Mikael Damberg.
Fler får avdrag
Regeringen räknar med att 260 000 fler personer kommer ta del av det nya reseavdraget jämfört med i dag. Den nya reduktionen motsvarar 25 kronor milen till skillnad från dagens 18,50 kronor per mil.
Förslagen är tänkta att träda i kraft 1 januari 2023.
När Skatteverket yttrade sig om förslaget ansåg man att en skattereduktion skulle göra skattesystemet än mer komplicerat och svåröverskådligt. Det skulle också göra det svårare att förutse vilken kompensation man kan få.
Dagens system innebär att man får göra skatteavdrag på sina inkomster för de utgifter för resan som överstiger 11 000 kronor per år. Avståndet mellan arbetsplats och bostad måste vara minst fem kilometer.
Kör man bil måste tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik vara minst två timmar. Avdragsbeloppet är 18,50 kronor per mil.
Finansministern hoppas på att det finns en majoritet i riksdagen för förslaget, som han tror att de allra flesta vinner på.
– Det är valår så det är svårförutsägbart vad partierna tycker och tänker i olika frågor. Hade partierna agerat som man resonerade i landsbygdskommittén så skulle det här bara rinna rakt igenom.
Hmm, om jag tolkar detta rätt så betyder det att man skalar bort pendlare som har mellan 2-3 mil till arbetet.Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet.
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |