Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Lägre skatt och moms är min gissning. Det här snacket från S om att EU hindrar att vi kan sänka priset på drivmedel har jag inte sett någon trovärdig källa på. Beviset på att det inte är helt sant ligger just i att Polen kan ha det pris de har. För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod
Tror det var 2007 när klimathotsdebatten började ta fart ordentligt som eu-kommisionens ordförande stod i Sveriges television och sa att svenskar gillar ta på sig bördor i miljöfrågor och bredvid stod en alldeles överlycklig miljöminister Carlgren och flinade instämmande. Så Sverige havererade bränslepolitik kan inte bara skyllas på stollarna i Miljöpartiet utan samtliga partier som haft någon form av makt under 2000-talet är ett gäng hycklare i denna fråga. Nedan i bilden fortsätter ju till exempel Moderaternas eu-parlamentariker i samma fina fotspår och moderaterna har ju varit som vanligt helt väck och glatt drivit på till exempel reduktionsplikten som Sverige lagt mer än dubbelt så hög som EU kräver.

Moderaterna har varit naiva…igen

Bifogat

• 83D29426-FFFC-42EF-B0ED-BA65541E61C4.jpeg
    83D29426-FFFC-42EF-B0ED-BA65541E61C4.jpeg
    248 KB · Visningar: 19

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Så Sverige havererade bränslepolitik kan inte bara skyllas på stollarna i Miljöpartiet utan samtliga partier som haft någon form av makt under 2000-talet är ett gäng hycklare i denna fråga.

Visst är det så. Bara under det sista decenniet så har ju vårt lands makt legat både till höger och till vänster och både höger och vänster har haft kommissionärer, politiker och andra lobbyister på plats i Bryssel.

Av det jag själv har sett så kan jag definitivt inte påstå att de - oavsett färg - alltid handlat utifrån Sveriges bästa. Men det har ju i alla fall varit kul för dem att få lite kontinentalkänsla, dricka pilsner vid Manneken Pis och spela lite viktiga i SAS-loungen på Arlanda. Att man i vissa fall blivit grundlurade av andra medlemsländer spelar väl ingen större roll. När media frågar så är det är ju bara att koppla på den sedvanliga dumsvenska Bror Duktig attityden och förklara för alla att man är minsann förebilder som räddar miljön i heeela vääärlden...

Sedan skulle jag väl fortfarande hålla MP som ett steg värre än alla andra. Mycket skit har startat hos MP, men inte alltid blivit stoppat av de andra.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det enda jag försökte få fram är att jag inte sett något som gör gällande att Sverige inte kan sänka bränslepriser till liknande priser som tex Polen, pga ”EU-regler”. I call bullshit helt enkelt. Men jag blir gärna motbevisad!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det enda jag försökte få fram är att jag inte sett något som gör gällande att Sverige inte kan sänka bränslepriser till liknande priser som tex Polen, pga ”EU-regler”. I call bullshit helt enkelt. Men jag blir gärna motbevisad!

Jag är av samma åsikt. Detta var okänt för mig, fram tills Damberg blev hårt ansatt under förra veckan och helt plötsligt började försvara sig med att "allt bestäms av EU".

Den känsla man haft tidigare är ju definitivt att höjningar av bränsleskatten kan införas av svenska politiker, i princip över en natt om de så vill. Men när vi talar om att sänka bränsleskatten så heter det helt plötsligt att "man inte får göra så på grund av EU-regler...".

Jag skulle gärna se en grundligare förklaring till detta och framförallt en förklaring till hur vi har lyckats hamnat i detta läge. Har svenska politiker gått med på scenariot att vi som bor i Sverige gärna betalar högre skatt än de som bor i Polen...? Vad får vi i utbyte för detta...? Går denna skatt ens tillbaka till Sverige, eller försvinner den ner i ett odefinierbart svart hål i Bryssel...? Får vi något mer än äran och berömmelsen för att vi återigen är präktigt dumsvenska Bror Duktig karikatyrer...?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Lokaltidningen fortsätter att producera material för denna tråd…

Denna gång chefspolitruken själv som ger MP en känga. Naturligtvis inga nyheter alls i det han skriver, men intressant att se hur fort en tvättäkta gråsosse svänger med opinionssiffrorna…

För ett år sedan höll han MP om ryggen och vet hut den som vågade kritisera deras ärliga och idoga miljöarbete. Ett år senare klarar sig Maggan och Co utan MP och då är det ett helt annat ljud i skällan…

824950ffaf251dbaed64eb30b7ccbfd5.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmmm.... Ni vet det där lilla spektaklet där flera partier ville sänka skatten på fossila bränslen?
Den som man drev på ganska hårt i medierna.... Den som man visste inte skulle kunna genomföras för att den kräver att 27 EU länder gemensamt röstar för att Sverige sänker skatten under EUs miniminivå.
Den gick visst inte igenom :rolleyes:
Det var visst bara lite valfläsk som alla som var insatta kände till mycket väl. Men det lät ju bra och snart är det val samt folk glömmer snabbt vad som egentligen hände.

DN_sk.jpg

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Nu har jag bara ögnat igenom den senare halvan av denna tråd ytterst sporadiskt (hästen lär vara både död och begraven vid detta laget), men det är ju alldeles uppenbart något som inte stämmer med hela "vi-kan-inte-sänka-skatten-mer"-schabraket.

Vi kan omöjligen ha bland EUs högsta priser på drivmedel och inte få tillåtelse att sänka mer än någon futtig krona. Här ligger någon teknikalitet begraven.

Någon som faktiskt vet exakt hur det hela förhåller sig?

Raderad medlem 51742

Guest
Hhhmmm.... Ni vet det där lilla spektaklet där flera partier ville sänka skatten på fossila bränslen?
Den som man drev på ganska hårt i medierna.... Den som man visste inte skulle kunna genomföras för att den kräver att 27 EU länder gemensamt röstar för att Sverige sänker skatten under EUs miniminivå.
Det var visst bara lite valfläsk som alla som var insatta kände till mycket väl. Men det lät ju bra och snart är det val samt folk glömmer snabbt vad som egentligen hände.

View attachment 470199
Så… hur funkar detta egentligen? Har Sverige gjort motsvarigheten till den nyktre alkoholisten som går till Systembolaget och ber dem att aldrig sälja alkohol till sig själv, hur mycket han än bönar och ber?

Typ att Sverige spelar bror duktig och driver på hårt för en hög lägstanivå för energiskatt i EU och ser till att vi ligger över den, men där flera andra länder protesterar och får undantag så de kan ligga kvar på lägre nivå om de dyrt och heligt lovar att höja skatten inom ett tiotal år och när omständigheterna tillåter det. Sedan åker Magdalena Andersson ner till Bryssel och frågar: ”Ni vet den där höga energiskatten som ni skall införa senast 2030, men vi redan infört, inte är det väl så att ni skulle kunna tänka er att vi sänkte skatten till er nivå så att ni då skulle behöva höja den betydligt snabbare hos er som kompensation för att EU skall nå utsläppsmålen till 2030?”

Vad förklarar annars att vissa EU-länder kan ha betydligt lägre bränslepriser än Sverige, även om man räknar bort reduktionsplikten?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

View attachment 470199
Vill man ha det svaret från EU så är det bara att ställa frågan på ett sätt. Maggan vill inte ha sänkta skatter och är därmed fel person att ta den frågan.

Samtidigt finns det inga hinder för riksdagen att sänka skatten och ta fighten med EU senare. De har noll rösträtt i vår riksdag.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Antar att MP korkar upp champagnen och tar fram tårtan snart då...?

"Kriget i Ukraina har lett till brist på ämnet urea, ett ämne som används vid tillverkning av tillsatsen AdBlue, som bidrar till att rena avgaserna från dieselbilar. Utan AdBlue går inte moderna fordon att köra som vanligt.
Lagret vi har nu kanske räcker tre, fyra veckor,"

"När det gäller de flesta moderna dieselbilar med en så kallad Euro 6-motor blir det flera konsekvenser om tillsatsen AdBlue inte fylls på. Först kommer den att få en prestandabegränsning, efter ett tag inträder nästa steg, hastighetsbegränsning. Slutligen kommer bilen inte starta om tillsatsen inte fylls på.
Detta scenario sägs också gälla drygt 50 000 tunga transportfordon som är utrustade med liknande teknik."

"Konsekvenserna för samhället om ca 50 000 lastbilar inte går att starta och om samtliga personbilar med Euro 6-diesel inte heller går att köra är svåra att överblicka. Men någon beredskap för om bristen på AdBlue blir akut finns inte enligt MSB"

Nu tror jag förvisso vi löser det hela. Inte som att vi har ett alternativ om lastbilarna slutar rulla. Eller jo, det har vi och det är att Polska och andra öststatsbilar tar över all trafik och kör på öststatsdiesel.

Edit: Som nödlösning skulle man kunna chippa om fordonsflottan så att den fungerar med sämre avgasrening.

Raderad medlem 51742

Guest
Antar att MP korkar upp champagnen och tar fram tårtan snart då...?

"Kriget i Ukraina har lett till brist på ämnet urea, ett ämne som används vid tillverkning av tillsatsen AdBlue, som bidrar till att rena avgaserna från dieselbilar. Utan AdBlue går inte moderna fordon att köra som vanligt.
Lagret vi har nu kanske räcker tre, fyra veckor,"

"När det gäller de flesta moderna dieselbilar med en så kallad Euro 6-motor blir det flera konsekvenser om tillsatsen AdBlue inte fylls på. Först kommer den att få en prestandabegränsning, efter ett tag inträder nästa steg, hastighetsbegränsning. Slutligen kommer bilen inte starta om tillsatsen inte fylls på.
Detta scenario sägs också gälla drygt 50 000 tunga transportfordon som är utrustade med liknande teknik."

"Konsekvenserna för samhället om ca 50 000 lastbilar inte går att starta och om samtliga personbilar med Euro 6-diesel inte heller går att köra är svåra att överblicka. Men någon beredskap för om bristen på AdBlue blir akut finns inte enligt MSB"

Nu tror jag förvisso vi löser det hela. Inte som att vi har ett alternativ om lastbilarna slutar rulla. Eller jo, det har vi och det är att Polska och andra öststatsbilar tar över all trafik och kör på öststatsdiesel.

Edit: Som nödlösning skulle man kunna chippa om fordonsflottan så att den fungerar med sämre avgasrening.
Bolund har redan skissat på en lösning. Den bygger på att bil- och lastbilsägarna får åka in på verkstaden och göra en mjukvaruupdatering som tar bort det sista steget så att bilen fortfarande går att köra, men med prestanda- och hastighetsbegränsning. Denna begränsning blir permanent och uppgraderingen (s.k. Stenevi Performance Pack, Stage 1) sker på statens bekostnad. När AdBlue återigen finns tillgängligt kan bilägaren välja att åka in på verkstaden för att ta bort begränsningen. Detta sker dock på bilägarens bekostnad och fordon med denna begränsning borttagen kommer få en särskild extra årlig skatt som kompenserar för de extra utsläpp som blir följden.

Om någon klagar kommer de bara slå ut med armarna och säga att de förhandlade hårt om detta i EU och detta var den bästa dealen som gick att få. Vi skall vara glada för att de räddat situationen (och världen) och att fordonen fortfarande går att köra.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ska faktiskt köpa på mig lite piss till firmabilarna i morgon. Jag hamstrar aldrig i onödan, men våra VW T6 går inte att köra utan Adblue.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bolund har redan skissat på en lösning. Den bygger på att bil- och lastbilsägarna får åka in på verkstaden och göra en mjukvaruupdatering som tar bort det sista steget så att bilen fortfarande går att köra, men med prestanda- och hastighetsbegränsning. Denna begränsning blir permanent och uppgraderingen (s.k. Stenevi Performance Pack, Stage 1) sker på statens bekostnad. När AdBlue återigen finns tillgängligt kan bilägaren välja att åka in på verkstaden för att ta bort begränsningen. Detta sker dock på bilägarens bekostnad och fordon med denna begränsning borttagen kommer få en särskild extra årlig skatt som kompenserar för de extra utsläpp som blir följden.

Om någon klagar kommer de bara slå ut med armarna och säga att de förhandlade hårt om detta i EU och detta var den bästa dealen som gick att få. Vi skall vara glada för att de räddat situationen (och världen) och att fordonen fortfarande går att köra.
Lastbilarna har redan en hastighetsbegränsning (80 km/h på vanlig väg och 90 km/h på motorväg). Att sänka denna skulle fucka upp kör och vilotiderna/chaufförsbytena så pass mycket att allt skulle haverera i dagens just-in-time värld.

Raderad medlem 51742

Guest
Lastbilarna har redan en hastighetsbegränsning (80 km/h på vanlig väg och 90 km/h på motorväg). Att sänka denna skulle fucka upp kör och vilotiderna/chaufförsbytena så pass mycket att allt skulle haverera i dagens just-in-time värld.
Så är det. Dessutom finns det ju en hel del personbilar som behöver AdBlue.

Raderad medlem 51742

Guest
Ska faktiskt köpa på mig lite piss till firmabilarna i morgon. Jag hamstrar aldrig i onödan, men våra VW T6 går inte att köra utan Adblue.
Du får skynda dig. Det där lagret som skulle räcka 3-4 veckor lär gå åt betydligt fortare när människor nu inser att de riskerar att få ställa bilen om några veckor.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du får skynda dig. Det där lagret som skulle räcka 3-4 veckor lär gå åt betydligt fortare när människor nu inser att de riskerar att få ställa bilen om några veckor.
Antar att de är de sex stora kärnkraftverken som gör/gjorde det möjligt för Ukraina att producera billig urea. Koldioxid + ammoniak upphettas 180-200 grader under 100 kg tryck. Teknisk urea (används till allt möjligt inom industrin) 32.5% + avjoniserat vatten är "adblue".

Raderad medlem 51742

Guest
Antar att de är de sex stora kärnkraftverken som gör/gjorde det möjligt för Ukraina att producera billig urea. Koldioxid + ammoniak upphettas 180-200 grader under 100 kg tryck. Teknisk urea (används till allt möjligt inom industrin) 32.5% + avjoniserat vatten är "adblue".
Fattade det som att naturgas var inblandat på något sätt, även här.

I värsta fall får man väl ta fram någon sorts process så man kan framkalla förnybar urea genom urin.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fast...
Känner fordonet verkligen av om det är "äkta" AdBlue från macken man fyller på?
Nån som provat att använda vatten istället?

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2