Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Det där adblue svammlet åker man ju till nån motoroptimerare och stänger av.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Misstänkte det.
Men det kanske finns OBD-donglar för någon hundring stycket som berättar för motorn att allt är frid och fröjd i avgaseriet?






Lika gammalt som Ad Blue i sig.



Numera har Tyska polisen fått "sniffers" i sina bilar som i Autobahnhastighet känner av förhöjda halter av kväveoxid i realtid och kan plocka in exakt rätt lastbil och bötfälla.
Grymma straff.
I Tyskland. Här i Sverige är det ingen som bryr sig.
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är verkligen lösningen på dieselproblemet att göra den ännu smutsigare?


Dieselproblem? Jag har inget dieselproblem, jag har ett politikerproblem!



Det som saknas är en helhetssyn.
Politiker har lekt hela havet stormar i decennier med drivmedel, skattesatser och subventioner.

Dieseln var hatad av staten under 70 och 80-talen eftersom den högre flampunkten gjorde att bränslet kunde dunkhanteras och de olika skattesatserna på samma bränsle bäddade för fusk.

Enter kilometerskatt - som inte fungerade och därför avskaffades eftersom det var så lätt att fuska.
Med det också.

Motorutvecklingen gjorde dieselmaskinerna ändå effektivare, och gavs en mycket behaglig effektkurva.
Efterfrågan skapades.

Plötsligt satte politikerna dieselbilarna i finrummet och gav allt fler av dem miljöstämpel som belöning för deras låga koldioxidutsläpp.
Hurra! Alla skall ha en diesel.

...men vi skall också ha ett dieselbränsle som ingen annan har. Vi skall lagstifta om ett specialbränsle som inte finns någon annanstans på jorden. Bara några få mikrogram renare än den renaste miljödieseln som andra använder sig av.
Sådant andra klassar som miljödiesel, det skall vi beskatta som det smutsigaste som finns. Minsann!

Bara för att vi är svenskar och därför mycket bättre än andra.
Vill svenska marknaden ha dieselbilar skall det också krackas fram en speciell fraktion bara för oss.
Kosta vad det kosta vill...

Sedan, när dieselboomen verkligen rullat ut över landet - och in i städerna så började man fundera lite yrvaket:

"Undrar vad som kommer ur bilarna när den där koldioxidhalten sjunker...?"

Enter debatten om Pf10 och debaklet kring NOx.

...och under tiden dieselröken överskuggat allt som hänt så har andra bilister lurats in i Etanolfållan - som blev en fälla, och LNG har både hissats till skyarna och faktiskt också sprängt en hel del bilar till samma skyar när tankarna inte hållit ens hälften av de beräknade cyklerna.
Ja, och sedan var det ju det där pinsamma med varifrån gasen köptes också...

Politiker har hattat fram och tillbaks - rännt runt som nackade höns och bestämt sig i tunga infrastrukturfrågor som borde haft bäring decennier framåt på en höft, bara för att sedan - i efterhand gett dem ett bästföre-datum som varit mindre än hälften av längden på ett normalt leasingkontrakt.

Politikers oförmåga att förstå nutiden, förutse framtiden och sedan styra dessa två storheter dit man vill hamna har givit oss en "stop and go-tillvaro" redan innan systemet dök upp i våra bilar - men på helt fel sätt.

Ett jävla hattande, helt enkelt.

AdBlue-systemen är en sorglig patchover för att möta miljökraven, och ett megafusk som gått politikerna förbi.

SJÄLVKLART skulle energiförbrukningen och miljöbelastningen när AdBlue produceras, förpackas och distribueras belastas miljödeklarationen för bilen som använder systemet!
Att inte göra så snedvrider all jämförelse mellan olika drivmedel och enstaka fordon.

Om fordonsägaren fick betala en korrekt miljöavgift för både bränsle och det "renande" AdBlue som förbrukas skulle mångas bilval sett annorlunda ut.

Hemma på gården står fö två dieselbilar, båda i miljöklass 6 som dom båda når utan någon tillsats av AdBlue.

Den ena är turkisk, den andra är thailändsk.
Teknologin finns att skapa dieselmotorer som möter miljökrav utan kiss i tanken - det är bara att se till att informera sig och handla därefter.


Nu väntar jag bara på miljölarmet som säger att man hittat hittils okända ammoniakföreningar i avgaserna hos bilar med AdBlue, emissioner som främst verkar skada ögonen på valpar, kattungar och småbarn och att AdBlue omgående måste förbjudas.

Stop and Go. Stop and Go.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du bättre förslag?
MP lösningen är väl att alla köper elbilar och installerar solpaneler.

På tal om det funderar jag på att köra en GoFundMe för att bli miljövänlig själv. Helt enkelt uppgradera hela fordonsparken till el.
Räknar så här ungefär: 2 st elskåpbilar (2x500 000), 1 st elpersonbil (500 000), 1 st el offroad hoj (150 000), 1 st el Sporthoj (300 000), solpaneler för att ladda dessa (200 000).

Så totalt 2 150 000 SEK.
Det borde väl gå att skrapa ihop på en snabb GoFundMe bland innerstadmiljöpartister....? ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
MP lösningen är väl att alla köper elbilar och installerar solpaneler.

På tal om det funderar jag på att köra en GoFundMe för att bli miljövänlig själv. Helt enkelt uppgradera hela fordonsparken till el.
Räknar så här ungefär: 2 st elskåpbilar (2x500 000), 1 st elpersonbil (500 000), 1 st el offroad hoj (150 000), 1 st el Sporthoj (300 000), solpaneler för att ladda dessa (200 000).

Så totalt 2 150 000 SEK.
Det borde väl gå att skrapa ihop på en snabb GoFundMe bland innerstadmiljöpartister....? ?

Det går nog ändå snabbare att få tag på urea än att få en elbil levererad idag.

Så man kan väl säga att vi även har ett elbilsproblem att lösa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Studien visar att papperskassen otvivelaktigt har blivit konsumenternas nya favorit – papperskassar har gått från att utgöra ungefär 20 procent till nästan 70 procent av alla sålda bärkassar."

Så papperpåsar har ökat med 50%.
Eftersom en papperspåse orsakar 3 gånger så mycket utsläpp i sin livscykel jämfört med en plastpåse har vi alltså åstadkommit vad....?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Microsoft och andra datorjättar lockas till Sverige med fossilfri energi för att bygga sin gröna image.

Serverhallsbolagen har fått investeringsstöd och hittills över en miljard kronor i elskatterabatter – men tycks inte ge de tusentals jobb som utlovats.

Nu granskar Riksrevisionen regeringens stöd.
Microsoft, som etablerat hallar i Gävle, Sandviken och Staffanstorp uppger att de vid full drift inom några år kommer att använda runt en terawattimme per år – ungefär motsvarande uppvärmningen av 50 000 villor under ett år. Enligt en rapport 2020 från it-analysföretaget Radar konsumerar Sveriges datorhallar totalt runt 2,4 TWh, terawattimmar. Det motsvarar runt 100 000 normalstora eluppvärmda villor.

Rapporten spår en snabb utveckling: en fördubbling till år 2025, vilket kräver el motsvarande en halv kärnreaktor. Fram till år 2050 spår Energimyndigheten en ökning i elkonsumtion från serverhallar på mellan 500 och 600 procent. Trenden drivs främst av de amerikanska datorjättarnas serverhallar.
En annan morot har varit en 98-procentig rabatt på elskatten. Nätjättarna betalar 0,6 öre per kilowattimme – ett vanligt hushåll betalar 36 öre. Från 2017 till och med januari i år har serverhallarna fått drygt 1,3 miljarder i skattelättnader, visar siffror DN fått från Skatteverket.
Enligt ytterligare en BCG-rapport från 2016, beställd av Business Sweden, skulle nya serverhallar ge 20 000 nya jobb fram till 2025. Av dessa skulle 6 000 jobb handla om driften av hallarna.

Det finns ingen samlad statistik över anställda inom branschen. Enligt rapporter från de stora Facebook, Google, Amazon och Microsoft, och bedömningar av Sweco, jobbar totalt 527 från dessa bolag direkt med driften av serverhallar.

Facebook, Google, Amazon och Microsoft har det säkert tufft, så det känns ju bra att mina skattepengar kan komma till nytta. Gissningsvis så flyttas också alla former av vinster ut ur Sverige så att skatten blir minimal.

Ibland undrar jag om inte politiker vill demonstrera hur dumma och ansvarslösa dom kan vara.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Serverhalls-industrin" är väl sannerligen en luftbubbla som alla förutom lokala politiker och lågutbildade journalister har genomskådat för ganska länge sedan...?

"Det skapar ju lokala arbetstillfällen"...Jomenvisst. De byggs till allra största del av öststatare på minimilön och när de står färdiga så sysselsätter de tre-fyra personer. Kanske en kille till för snöskottningen, om de byggs i norra Sverige.

Tur att i alla fall en fattig kille som Sucker-berg får lite skattelättnader...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)






Facebook, Google, Amazon och Microsoft har det säkert tufft, så det känns ju bra att mina skattepengar kan komma till nytta. Gissningsvis så flyttas också alla former av vinster ut ur Sverige så att skatten blir minimal.

Ibland undrar jag om inte politiker vill demonstrera hur dumma och ansvarslösa dom kan vara.
Jag tycker att journalistiken borde vara mer kvalitativ i det här fallet.
Visst, man vill vinkla den till det negativa, och jag tycker också att det är tokigt att statligt stöd ska utgå till denna meningslösa verksamhet.
Däremot har dom inte någon skatterabatt, dom är bara klassade som vilken industri som helst, vilket inte var fallet för några år sedan.
Dom fossolfria stålsatsningarna kommer att betala lika lite i skatt på energin, men å andra sidan ger det jobb, och förhoppningsvis en bra produkt.
Många av serverhallarna är ju bara till för kryptovaluta, och det känns inte som en satsning i rätt riktning när det gäller energikonsumtion.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ett antal amerikanska serverhallar är ett ganska smart sätt att få 'Natostöd' från USA med omedelbar verkan utan att vara medlen om det skulle hetta till.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag tycker att journalistiken borde vara mer kvalitativ i det här fallet.
Visst, man vill vinkla den till det negativa, och jag tycker också att det är tokigt att statligt stöd ska utgå till denna meningslösa verksamhet.
Däremot har dom inte någon skatterabatt, dom är bara klassade som vilken industri som helst, vilket inte var fallet för några år sedan.
Dom fossolfria stålsatsningarna kommer att betala lika lite i skatt på energin, men å andra sidan ger det jobb, och förhoppningsvis en bra produkt.
Många av serverhallarna är ju bara till för kryptovaluta, och det känns inte som en satsning i rätt riktning när det gäller energikonsumtion.
Två saker:

1) Må så vara att dataserver hallar inte har en speciell egen skatterabatt.
Men det missar poängen, det skulle i så fall betyda att det är den stora tunga elindustrin också har blivit nästan skattebefriade för elen.
Vanliga människor bryr sig inte om din definitionsförklaring, Google etc datahallar har nästan blivit skattebefriade för elförbrukningen, punkt.
Sak samma för folk och innebörd.
Denna brist på beskattning skall kompenseras på annat håll, vilket är konsumenterna i landet (i huvudsak elområde 3 & 4, södra landet).

2) Vi har fyra stålindustrier i landet som alla proklamerar att de skall satsa stort på ”grönt stål”, och öka sin omsättning flera gånger mot dagens produktion.
Det innebär att som t.ex. LKAB vill fram till år 2030 (bara åtta år framåt) omsätta fem till tio gånger mer el.
Detta motsvarar lika mycket el som hela Danmark förbrukar om året!
Vi har alltså fyra stålindustrier som vill samma sak.
Det betyder att de skall förbruka 4 gånger mer el än Danmark!!!

Ovanpå det så har vi datahallarna som förbrukar kopiöst med el.

Och så skall vi dessutom ha batterifabriker som skall förbruka el i kanske storleksklass mellan datahallar och stålindustrier!

Det finns gott om duktiga människor inom storföretagen och politiken som uppenbarligen inte är förmögna att göra enklaste analyser….
Tänk bara kablarna till ett stålverk, i kapacitet med Danmarks förbrukning. Bara för ett enda stålverk…
Vem betalar för installationen?

Sedan kommer vi till faktorn att elproducenter skall leverera tillräckligt med el.
Men det är ingen fara, det är bara sisådär i runda slängar 5 gånger mer el än vad som används i Sverige idag.
Nemas problemas.
Piece of cake!
Och den elen kommer att köpas till lägsta möjliga pris.
Och då minskar vinstmarginalerna enormt för producenterna, speciellt som dessa industrier använder minst 75% av all el.
Då får elproducenterna ta igen vinsten på annat håll.
På svenska konsumenterna (i södra Sverige?).

Det ser i sanning ut som ett huvudlöst dravel för elpolitiken i landet, och avsaknad av analyser.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Två saker:

1) Må så vara att dataserver hallar inte har en speciell egen skatterabatt.
Men det missar poängen, det skulle i så fall betyda att det är den stora tunga elindustrin också har blivit nästan skattebefriade för elen.
Vanliga människor bryr sig inte om din definitionsförklaring, Google etc datahallar har nästan blivit skattebefriade för elförbrukningen, punkt.
Sak samma för folk och innebörd.
Denna brist på beskattning skall kompenseras på annat håll, vilket är konsumenterna i landet (i huvudsak elområde 3 & 4, södra landet).

2) Vi har fyra stålindustrier i landet som alla proklamerar att de skall satsa stort på ”grönt stål”, och öka sin omsättning flera gånger mot dagens produktion.
Det innebär att som t.ex. LKAB vill fram till år 2030 (bara åtta år framåt) omsätta fem till tio gånger mer el.
Detta motsvarar lika mycket el som hela Danmark förbrukar om året!
Vi har alltså fyra stålindustrier som vill samma sak.
Det betyder att de skall förbruka 4 gånger mer el än Danmark!!!

Ovanpå det så har vi datahallarna som förbrukar kopiöst med el.

Och så skall vi dessutom ha batterifabriker som skall förbruka el i kanske storleksklass mellan datahallar och stålindustrier!

Det finns gott om duktiga människor inom storföretagen och politiken som uppenbarligen inte är förmögna att göra enklaste analyser….
Tänk bara kablarna till ett stålverk, i kapacitet med Danmarks förbrukning. Bara för ett enda stålverk…
Vem betalar för installationen?

Sedan kommer vi till faktorn att elproducenter skall leverera tillräckligt med el.
Men det är ingen fara, det är bara sisådär i runda slängar 5 gånger mer el än vad som används i Sverige idag.
Nemas problemas.
Piece of cake!
Och den elen kommer att köpas till lägsta möjliga pris.
Och då minskar vinstmarginalerna enormt för producenterna, speciellt som dessa industrier använder minst 75% av all el.
Då får elproducenterna ta igen vinsten på annat håll.
På svenska konsumenterna (i södra Sverige?).

Det ser i sanning ut som ett huvudlöst dravel för elpolitiken i landet, och avsaknad av analyser.
Ja, helt klart en utmaning för elnätet, det kan vi vara överens om.
Men jag tycker fortfarande att det är felaktigt att använda ordet "rabatt", eftersom IT-verksamheten är industriklassad, och det är alltså definierat att denna verksamhetstyp har den lägre skattesatsen.
På frågan om vem som betalar infrastrukturen för anslutningen så är det industrin som vill ansluta (kunden), i form av en anslutningsavgift, samt en löpande tariff.
Men anslutning kan inte ske om det inte går att lösa på ett rimligt sätt, så finns det inte effekt, så blir det ingen anslutning.
Så jag håller med om att det är tråkigt om kryptovaluta ska stå ivägen för industrins utveckling.
Vad gäller producenternas minskade vinstmarginal så tror jag personligen inte på att det är ett problem.
Energi i form av el kommer att vara en bristvara, och det har fått en extra krydda av Putins framfart i och med att Europa även vill göra sig oberoende av Ryssland energimässigt.
Så producenterna kommer att få betalt, det är jag övertygad om, och det ser vi nu med den ökade investeringsvilja som finns i elproduktion i Europa.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
1. Att vi har för lite energiproduktion just nu för att täcka framtidens behov är inte konstigt. Den byggs ju ut eftersom behovet kommer.
2. Att saker drar mycket ström är inget problem. Att saker drivs av fossilt bränsle är ett problem.
3. Nettoeffekten av serverhallarna är positiv för Sverige. Om de inte får rabatt drar de bara till ett annat land. Att vi ger dem rabatt på skatten gör det inget dyrare för någon. Tvärtom. Jag hoppas vi kan locka fler utländska företag att etablera sig i Sverige. Medelklassavundsjuka skrämmer bort de som bidrar.
4. Att säga att kryptomining eller serverhallar är onödigt så förstår man inte funktionen. Om jag inte fattar hur en bil funkar så skulle jag tycka det var onödigt med biltillverkning. De som förstod sig på bilar hade tyckt att jag var en idiot. Förstår man sig inte på nyttan med serverhallar eller kryptomining så ska man inte uttala sig om man vill ha hedern i behåll.
5. Serverhallar och kryptomining har en stabiliserande funktion av elnätet som är nödvändig om man har mycket intermittent energitillverkning.
6. Med fler utländska storförbrukare i Sverige har vi ekonomiska incitament att skala upp energitillverkningen rejält, med sjunkande elpriser som följd.

De senaste inläggen läser jag endast som ett par som är avundsjuka för att andra får rabatt och inte de.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
På frågan om vem som betalar infrastrukturen för anslutningen så är det industrin som vill ansluta (kunden), i form av en anslutningsavgift, samt en löpande tariff.
Men anslutning kan inte ske om det inte går att lösa på ett rimligt sätt, så finns det inte effekt, så blir det ingen anslutning.
Så jag håller med om att det är tråkigt om kryptovaluta ska stå ivägen för industrins utveckling.
Vad gäller producenternas minskade vinstmarginal så tror jag personligen inte på att det är ett problem.
Energi i form av el kommer att vara en bristvara, och det har fått en extra krydda av Putins framfart i och med att Europa även vill göra sig oberoende av Ryssland energimässigt.
Så producenterna kommer att få betalt, det är jag övertygad om, och det ser vi nu med den ökade investeringsvilja som finns i elproduktion i Europa.
Vänta nu lite, vi pratar inte om att ansluta större kabel från andra sidan kvarteret precis, utan om kablar som skall gå genom hela landet i den dimensionen.
Till samtliga stålverk etc.
Tror du att den kostnaden tas fullt ut av stålverken?

Kryptovaluta ej nämnt, vi pratar om Facebook, Google, Microsoft, etc med sina egna servrar.

Så företag är inte intresserade av vinster längre?
Det är en unik tanke.

En utbyggnad av kraftverk respektive elnät som tagit många decennier att få fram skall alltså trollas fram fram på bara åtta år.
Dessutom med en fem gånger större kapacitet?
Hur får du ihop den ekvationen har du tänkt?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vänta nu lite, vi pratar inte om att ansluta större kabel från andra sidan kvarteret precis, utan om kablar som skall gå genom hela landet i den dimensionen.
Till samtliga stålverk etc.
Tror du att den kostnaden tas fullt ut av stålverken?

Kryptovaluta ej nämnt, vi pratar om Facebook, Google, Microsoft, etc med sina egna servrar.

Så företag är inte intresserade av vinster längre?
Det är en unik tanke.

En utbyggnad av kraftverk respektive elnät som tagit många decennier att få fram skall alltså trollas fram fram på bara åtta år.
Dessutom med en fem gånger större kapacitet?
Hur får du ihop den ekvationen har du tänkt?
Vilka menar du betalar för kabeln och vilka belägg har du?

Om Sverige är en tillräckligt attraktiv plats att förlägga verksamheter på så kommer man göra det och stå för sina kostnader. Gör man inte det hamnar businessen någon annanstans och vi får noll.

För att få loss pengar till elproduktion så måste vi ha hit fler betalande förbrukare. Det leder på kort sikt till ökade priser men på lång sikt till ökad elproduktion och lägre priser.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top