Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
V och framförallt VPK brukade ju vara klassiska arbetarpartier som verkligen attraherade "arbetare" med lite mer extrema ideal än de socialdemokratiska idealen. Sedan tappade man bort sig rejält under Gudrun och Lars Ohly och blev något slags flumparti för de som definierade sig som arbetare men absolut inte ville arbeta...Man blev snarare ett parti som jobbade emot arbetare med låg inkomst, men för dagdrivare som hellre spenderade sin tid sittande på ett cafe...

Jag vet inte, men någon inom partiet kanske börjar göra upp med den inriktning man haft under de sista åren...? Lite mer verklighetsförankring i arbetarklassen och lite mindre stå på barrikaderna och gapa, sida vid sida med klimatanarkister och professionella dagdrivare...?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
V och framförallt VPK brukade ju vara klassiska arbetarpartier som verkligen attraherade "arbetare" med lite mer extrema ideal än de socialdemokratiska idealen. Sedan tappade man bort sig rejält under Gudrun och Lars Ohly och blev något slags flumparti för de som definierade sig som arbetare men absolut inte ville arbeta...Man blev snarare ett parti som jobbade emot arbetare med låg inkomst, men för dagdrivare som hellre spenderade sin tid sittande på ett cafe...

Jag vet inte, men någon inom partiet kanske börjar göra upp med den inriktning man haft under de sista åren...? Lite mer verklighetsförankring i arbetarklassen och lite mindre stå på barrikaderna och gapa, sida vid sida med klimatanarkister och professionella dagdrivare...?
Hade S gjort det för 10 år sen hade SD inte funnits.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Varför är det oroande? Är väl bra att ett parti har vettiga åsikter som dom du nämnde. ?
Historiskt sett har V varit dom mest verklighetsfrånvända av alla partier. Funderar på om det är V som blivit vettigare under ND eller om det är dom andra som flummat iväg.
Antagligen bara en tillfällighet som snart kommer att rättas till.

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Inte säkert vi har plockat ut många pannor med diesel tankar o det är iprincip alltid 100/200 liter diesel kvar i botten som vi sållt på detta viset.
Även om det är "riktig" diesel får du väl fortfarande inte köra med det i bilen? Blir ju böter...om man nu ska vara laglydig. Inte för någon någonsin kommer kolla.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Historiskt sett har V varit dom mest verklighetsfrånvända av alla partier. Funderar på om det är V som blivit vettigare under ND eller om det är dom andra som flummat iväg.
Antagligen bara en tillfällighet som snart kommer att rättas till.
Tänkte väl det. Dom rättroende vill riva upp förslaget om sänkt bränsleskatt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Mycket rätt, men glöm inte identitetspolitikens genomslag i hela västvärldens vänsterpolitik.
Sparkandet av Amineh Kakabaveh är ett av många tecken på att identitetspolitiken utan tvekan är den starkaste falangen inom V och det kommer krävas en lång process innan partiet byter riktning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Flera intressanta saker i morgonens lokaltidning…Först tvåtaktsmannens favorit Mathias med ännu fler artiklar som besvärar S-regimen…

04428e078a33e606674c7405cfa2231e.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Att MP vill fortsätta att köra Sverige och svenskarnas ekonomi i botten förvånar väl ingen…?

f08daf4c05e623a45e00b2349bac2147.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Båda är ju med i klubben EU som tydligen dikterar vilken skattesats respektive land måste krama ur sina invånare. Så om inte de polska förhandlarna varit en faktor tio gånger bättre än de svenska...ja, då handlar ju allt om att svenska politiker inte ser något större problem med att svenska invånare betalar lite extra skatt...vi räddar ju miljön i hela världen...

Att döma av debatten under den sista tiden så ligger nog sanningen inte så långt ifrån det senare. Uttrycket "Sverige ligger ganska långt över minsta tillåtna skattesats" har ju hörts några gånger om, utan att specificera något i procent, kronor eller ören. Jag tolkar det som att vissa svenska politiker tycker att det är helt OK att vi betalar mer skatt än andra länder.

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Någon som vet, angående bränslepriser - som jag inte hittar någon bra förklaring på någonstans - hur är det möjligt att bensin i Polen kostar runt 12 kronor per liter? Billigast i Europa.
Lägre skatt och moms är min gissning. Det här snacket från S om att EU hindrar att vi kan sänka priset på drivmedel har jag inte sett någon trovärdig källa på. Beviset på att det inte är helt sant ligger just i att Polen kan ha det pris de har. För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod

Jag letar efter den där gubben som ligger på rygg och asgarvar...innan jag ringer min vän bonden för att fråga vad han tycker...Jag vet att han tidigare klassat EU som en organisation enbart till för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lägg ned nu med din usla läsförståelse. De flesta bedömare var eniga om att en sänkning av bränslepriset var önskvärd. Ingenting annat avsågs heller.

Det skulle också förvåna stort om en opposition tycker att regeringens förslag är bra.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Lägre skatt och moms är min gissning. Det här snacket från S om att EU hindrar att vi kan sänka priset på drivmedel har jag inte sett någon trovärdig källa på. Beviset på att det inte är helt sant ligger just i att Polen kan ha det pris de har. För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod
14,53kr/l kostar bensinen i Polen idag och 20,70kr/l här.

I år sänkte de momsen från 23% till 8% på bensin. 17,90kr/l skulle bensinen kosta här om momsen vore 8% så det är inte hela förklaringen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
14,53kr/l kostar bensinen i Polen idag och 20,70kr/l här.

I år sänkte de momsen från 23% till 8% på bensin. 17,90kr/l skulle bensinen kosta här om momsen vore 8% så det är inte hela förklaringen.
Det var därför jag skrev moms OCH skatt. Har svårt att tro att inköpspriset utan skatter och moms skiljer sig åt mellan EU-länderna i någon större utsträckning.

Vet inte om Polen har reduktionsplikt, men jag tvivlar. :)

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2