Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag går i samma tankar, med den skillnaden att min gamla mor i så fall kommer att bli ägare till en 1970 Pontiac GTO…

Jag har inte googlat överdrivet mycket på ämnet, men finns det några hållhakar typ att bilen måste vara påställd, besiktad och möjligtvis ägd sedan en tid tillbaka…? Och framförallt - går detta bidrag även till icke fossilbilsägare…?

Annars håller jag med om att detta ”bidrag” på en tusenlapp ter sig som aningen löjligt. Hade det inte räckt med en rejäl sänkning av bränsleskatten som man dessutom inför betydligt tidigare än första juni…? Då får ju åtgärden verkligen effekt för de som inte kan undvika långa transporter…?

Ingen seriös människa kan ju påstå att de överlever eller faller på grund av tusen kronor i engångskostnad…? Det är ju en fis i rymden för vem som helst i glesbygden. Det är ju vad varje snorunge kör upp i sin lössnöare varje helg, eller spenderar på krogen en normal lördag.
Sant. Och de som redan blivit tvungna till att sälja bilen och åker moped, kollektivtrafik eller något annat förnedrande får noll.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och sen när räntorna anpassats för rådande inflation måste vi få bidrag för att betala även fastighetsskatten.
Nästa steg blir väl då medborgarlön?

Ett fogligt folk är ett lyckligt folk. Vi är jämställda men styret bara litet mer jämställt, så att säga.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stödet är 1000 kronor (engångsbelopp) per personbil. Personer som bor i stödområde 1, 2 och 3 och som äger en personbil får ytterligare 500 kronor i kompensation.

Denna rad intresserar mig då jag har fyra bilar i trafik. Våra två bruksbilar vintertid och sen Cadillacen och PV:n som körs sommartid är skrivna på mig. Dessa fyra är i trafik men sen har jag ju två bilar till som är avställda och frugan har en som är avställd.

Skulle det vara enligt formuleringen så skulle vi få ut 10500 kr, gäller det bilar i trafik är det 6000 kr. Låter ut lite för bra för att vara sant även om jag väl gärna tar emot drygt 10 papp, har på känn att det blir 1500 kr och inget mer.

För övrigt tycker jag att dom kunde skita i detta bidrag och även ta bort det rena hånet i form av glesbygdsrabatt på bilskatten.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Denna rad intresserar mig då jag har fyra bilar i trafik. Våra två bruksbilar vintertid och sen Cadillacen och PV:n som körs sommartid. Dessa fyra är i trafik men sen har jag ju två bilar till som är avställda och frugan har en som är avställd.

Skulle det vara enligt formuleringen så skulle vi få ut 10500 kr, gäller det bilar i trafik är det 6000 kr. Låter ut lite för bra för att vara sant?

För övrigt tycker jag att dom kunde skit i detta bidrag och även ta bort hånet glesbygdsrabatt på bilskatten.
Max en bil per person/två bilar per hushåll är det jag sett.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle tro att 2022-2023 blir en period då vi får se våra levnadskostnader öka i en takt som saknar motstycke senaste decennierna.
  • Skenande energi- och drivmedelspriser
  • Räntehöjningar
  • Mycket hög inflation med kostnadsökningar på i princip allt
Det bör också betonas att en rätt stor del av människors ökade levnadskostnader framöver kommer bestå av skatt, både i form av bl.a. moms på energi- och drivmedel när dessa priser skenar, men också på de direkta skattehöjningar som lär komma framöver.

Naturligtvis utlöst av händelserna i vår omvärld, men där effekternas storlek, "fallhöjden", blir resultatet av medvetna politiska vägval som gjorts under de senaste decennierna:
  • Hur betydelsen av stabil och billig el försummats
  • Hanteringen av hela migrations- och integrationsområdet med alla dess följdproblem
  • En miljö- och klimatpolitik vars nyttoeffekter är tveksamma, samtidigt som dess kostnader för vanliga människor nu inte längre kommer kunna maskeras utan blir smärtsamt tydliga.
  • En bostads- och penningpolitik som bidragit till skenande huspriser och överbelånade hushåll
  • Försummelsen av vikten av en god beredskap på alla plan, militärt, civilt, samhällsmässigt och individuellt, men också bl.a. matförsörjning.
  • En uppblåst stat med stor kostym, men som inte klarar av kärnuppdraget, utan ägnar sig åt precis allt annat än vad de borde syssla med. Eftersom väldigt många människor, såväl bidragstagare som välutbildade i offentlig sektor, nu för sin försörjning gjort sig beroende av en stor stat som ägnar sig åt oväsentligheter kommer det nu vara mycket svårt/smärtsamt att minska denna kostym, men det kommer samtidigt bli nödvändigt för att klara av förstärkningarna som behövs för att klara av kärnuppdraget. Alternativet är rejäla skattehöjningar.

Egentligen borde valet innebära att konfliktlinjen mellan medelklassens ekonomi och storleken på statens kostym och prioriteringar blir större än på mycket länge om man väger in konsekvenserna av punkterna ovan. Jag misstänker dock att allvaret inte kommer hinna sjunka in så snabbt utan att människor än en gång kommer låta sig missledas av alla de rökridåer som kommer skapas inför valet. Det är först efter valet människor kommer inse hur mycket de kommer behöva göra avkall på.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tyckte hans senaste video som kom ut häromdagen var bra:
Varför ska alla sporthojare spendera 17 minuter och glo på en film? Du SKULLE kunna sammanfatta vad DU tyckte var bra så kan vi andra kanske reagera på att det "braiga", eller inte, och skriver förhoppningsvis en intelligent kommentar på det.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag skulle tro att 2022-2023 blir en period då vi får se våra levnadskostnader öka i en takt som saknar motstycke senaste decennierna.
  • Skenande energi- och drivmedelspriser
  • Räntehöjningar
  • Mycket hög inflation med kostnadsökningar på i princip allt
Det bör också betonas att en rätt stor del av människors ökade levnadskostnader framöver kommer bestå av skatt, både i form av bl.a. moms på energi- och drivmedel när dessa priser skenar, men också på de direkta skattehöjningar som lär komma framöver.

Naturligtvis utlöst av händelserna i vår omvärld, men där effekternas storlek, "fallhöjden", blir resultatet av medvetna politiska vägval som gjorts under de senaste decennierna:
  • Hur betydelsen av stabil och billig el försummats
  • Hanteringen av hela migrations- och integrationsområdet med alla dess följdproblem
  • En miljö- och klimatpolitik vars nyttoeffekter är tveksamma, samtidigt som dess kostnader för vanliga människor nu inte längre kommer kunna maskeras utan blir smärtsamt tydliga.
  • En bostads- och penningpolitik som bidragit till skenande huspriser och överbelånade hushåll
  • Försummelsen av vikten av en god beredskap på alla plan, militärt, civilt, samhällsmässigt och individuellt, men också bl.a. matförsörjning.
  • En uppblåst stat med stor kostym, men som inte klarar av kärnuppdraget, utan ägnar sig åt precis allt annat än vad de borde syssla med. Eftersom väldigt många människor, såväl bidragstagare som välutbildade i offentlig sektor, nu för sin försörjning gjort sig beroende av en stor stat som ägnar sig åt oväsentligheter kommer det nu vara mycket svårt/smärtsamt att minska denna kostym, men det kommer samtidigt bli nödvändigt för att klara av förstärkningarna som behövs för att klara av kärnuppdraget. Alternativet är rejäla skattehöjningar.

Egentligen borde valet innebära att konfliktlinjen mellan medelklassens ekonomi och storleken på statens kostym och prioriteringar blir större än på mycket länge om man väger in konsekvenserna av punkterna ovan. Jag misstänker dock att allvaret inte kommer hinna sjunka in så snabbt utan att människor än en gång kommer låta sig missledas av alla de rökridåer som kommer skapas inför valet. Det är först efter valet människor kommer inse hur mycket de kommer behöva göra avkall på.

Delar din analys, och det kommande valet är något som endast en masochist eller möjligen en totalt självuppoffrande idealist skulle vilja vinna.

Det kommer krävas djupa och genomgripande förändringar i det liv vi lever, och ytterst få är redo att pruta en enda cent på det liv dom inbillar sig att dom vart lovade.

Fy fan att stå som politiker och lägga om kursen 120 grader, tvinga folk till årorna som aldrig rott förr och pressa skutan motströms när den tidigare alltid kunnat driva ned med strömmen - samtidigt som man drar ner på ransonerna och ställer in Melodifestivalen.

Tvi vale.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Varför ska alla sporthojare spendera 17 minuter och glo på en film? Du SKULLE kunna sammanfatta vad DU tyckte var bra så kan vi andra kanske reagera på att det "braiga", eller inte, och skriver förhoppningsvis en intelligent kommentar på det.
OMG jag är väl inte här för att skedmata dig? Det är inte ofta jag hugger på något på SH, men detta var det gnälligaste jag någonsin hört.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
OMG jag är väl inte här för att skedmata dig? Det är inte ofta jag hugger på något på SH, men detta var det gnälligaste jag någonsin hört.
Dududu Andersskall gå i pension snart o e på hugget nu för att hitta på något att syssla med när kodknackeriet snart e slut.. Du får ha lite översende?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
det gnälligaste jag någonsin hört.
Vänta bara, om 10 veckor går jag i ÄKTA pension och har hur mycket tid över som helst att gnälla på allt och inget. Du har förmodligen inte sett min lilla korståg här på SH för att slippa att forumet bli någon form av Facebook, Twitter, Instagram, Tiktok, whatever annat. 17 minuter gånger antalet trådföljare för att få veta vad DU tycker är "bra" och det kanske visar sig vara en sketen kaja överkörd av buss med soppatorsk. Det enda bra med det är en död kaja, iaf för de kajor som huserar i träden nattetid där jag bor och kraxar natten lång. Detta tog 3 minuter att skriva - som är mindre än 17 minuter.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vänta bara, om 10 veckor går jag i ÄKTA pension och har hur mycket tid över som helst att gnälla på allt och inget. Du har förmodligen inte sett min lilla korståg här på SH för att slippa att forumet bli någon form av Facebook, Twitter, Instagram, Tiktok, whatever annat. 17 minuter gånger antalet trådföljare för att få veta vad DU tycker är "bra" och det kanske visar sig vara en sketen kaja överkörd av buss med soppatorsk. Det enda bra med det är en död kaja, iaf för de kajor som huserar i träden nattetid där jag bor och kraxar natten lång. Detta tog 3 minuter att skriva - som är mindre än 17 minuter.
Haha ok. Bevare mig väl. ?

Oavsett - du får helt enkelt lita på att jag inte postar skit. Om du inte vill eller orkar bry dig så är det helt fine.

Men att ondgöra sig över något någon tipsar om utan att sett det först, det om något påminner om sociala medier, något jag har lämnat för länge sedan.

Jag ser fram emot att få käbbla mer om 10 veckor då. :rofl

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag tycker att de där 1000:- känns som en spark i arslet för att kompensera för en pungspark.
Satans symbolpolitik var min första tanke när det presenterades. Sen den unkna sänkningen, den hade kunnat rullats ut redan i morgon om viljan funnits. Jag vill ha polskt pris på svenskt bränsle, what the häck t.o.m. Slovakiskt pris hade funkat.

Bensinpriser 2022-03-07 per liter i SEK:
Polen: 12.792
Slovakien: 17.483
Checkien: 18.326
Österrike: 18.363
Tyskland: 21.837
Sverige: 22.953

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tycker att de där 1000:- känns som en spark i arslet för att kompensera för en pungspark.
Sen får du en omgång till när merparten av lusentappen går tillbaka till den som står för sparkandet vid ditt nästa tappbesök.

Vet någon om "slangning" ökat? Bara hört rykten. Det är vad åtminstone jag förväntar en radikal ökning av.
(Inte den i klassisk SH-bemärkelse.)

Raderad medlem 51742

Guest
Sen får du en omgång till när merparten av lusentappen går tillbaka till den som står för sparkandet vid ditt nästa tappbesök.

Vet någon om "slangning" ökat? Bara hört rykten. Det är vad åtminstone jag förväntar en radikal ökning av.
(Inte den i klassisk SH-bemärkelse.)
Ja, de tog upp det på ekonyheterna i förrgår. Dieselstölderna har tydligen ökat rejält, framför allt från bussar och andra fordon med stora tankar.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!