Dieselproblem? Jag har inget dieselproblem, jag har ett politikerproblem!
Det som saknas är en helhetssyn.
Politiker har lekt hela havet stormar i decennier med drivmedel, skattesatser och subventioner.
Dieseln var hatad av staten under 70 och 80-talen eftersom den högre flampunkten gjorde att bränslet kunde dunkhanteras och de olika skattesatserna på samma bränsle bäddade för fusk.
Enter kilometerskatt - som inte fungerade och därför avskaffades eftersom det var så lätt att fuska.
Med det också.
Motorutvecklingen gjorde dieselmaskinerna ändå effektivare, och gavs en mycket behaglig effektkurva.
Efterfrågan skapades.
Plötsligt satte politikerna dieselbilarna i finrummet och gav allt fler av dem miljöstämpel som belöning för deras låga koldioxidutsläpp.
Hurra! Alla skall ha en diesel.
...men vi skall också ha ett dieselbränsle som ingen annan har. Vi skall lagstifta om ett specialbränsle som inte finns någon annanstans på jorden. Bara några få mikrogram renare än den renaste miljödieseln som andra använder sig av.
Sådant andra klassar som miljödiesel, det skall vi beskatta som det smutsigaste som finns. Minsann!
Bara för att vi är svenskar och därför mycket bättre än andra.
Vill svenska marknaden ha dieselbilar skall det också krackas fram en speciell fraktion bara för oss.
Kosta vad det kosta vill...
Sedan, när dieselboomen verkligen rullat ut över landet - och in i städerna så började man fundera lite yrvaket:
"Undrar vad som kommer ur bilarna när den där koldioxidhalten sjunker...?"
Enter debatten om Pf10 och debaklet kring NOx.
...och under tiden dieselröken överskuggat allt som hänt så har andra bilister lurats in i Etanolfållan - som blev en fälla, och LNG har både hissats till skyarna och faktiskt också sprängt en hel del bilar till samma skyar när tankarna inte hållit ens hälften av de beräknade cyklerna.
Ja, och sedan var det ju det där pinsamma med varifrån gasen köptes också...
Politiker har hattat fram och tillbaks - rännt runt som nackade höns och bestämt sig i tunga infrastrukturfrågor som borde haft bäring decennier framåt på en höft, bara för att sedan - i efterhand gett dem ett bästföre-datum som varit mindre än hälften av längden på ett normalt leasingkontrakt.
Politikers oförmåga att förstå nutiden, förutse framtiden och sedan styra dessa två storheter dit man vill hamna har givit oss en "stop and go-tillvaro" redan innan systemet dök upp i våra bilar - men på helt fel sätt.
Ett jävla hattande, helt enkelt.
AdBlue-systemen är en sorglig patchover för att möta miljökraven, och ett megafusk som gått politikerna förbi.
SJÄLVKLART skulle energiförbrukningen och miljöbelastningen när AdBlue produceras, förpackas och distribueras belastas miljödeklarationen för bilen som använder systemet!
Att inte göra så snedvrider all jämförelse mellan olika drivmedel och enstaka fordon.
Om fordonsägaren fick betala en korrekt miljöavgift för både bränsle och det "renande" AdBlue som förbrukas skulle mångas bilval sett annorlunda ut.
Hemma på gården står fö två dieselbilar, båda i miljöklass 6 som dom båda når utan någon tillsats av AdBlue.
Den ena är turkisk, den andra är thailändsk.
Teknologin finns att skapa dieselmotorer som möter miljökrav utan kiss i tanken - det är bara att se till att informera sig och handla därefter.
Nu väntar jag bara på miljölarmet som säger att man hittat hittils okända ammoniakföreningar i avgaserna hos bilar med AdBlue, emissioner som främst verkar skada ögonen på valpar, kattungar och småbarn och att AdBlue omgående måste förbjudas.
Stop and Go. Stop and Go.