Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilka menar du betalar för kabeln och vilka belägg har du?

Om Sverige är en tillräckligt attraktiv plats att förlägga verksamheter på så kommer man göra det och stå för sina kostnader. Gör man inte det hamnar businessen någon annanstans och vi får noll.

För att få loss pengar till elproduktion så måste vi ha hit fler betalande förbrukare. Det leder på kort sikt till ökade priser men på lång sikt till ökad elproduktion och lägre priser.
Nja, med tanke på att dom betalar 1/60 del av skatten jämfört med oss vanliga förbrukare så ger det ju inte direkt några inkomster för att bygga ut vare sig produktion eller distribution. Inte ger serverhallarna några nya jobb i någon större omfattning heller, och definitivt inte om man jämför med stålindustrin. Tittar man dessutom på hur det påverkar närområdet kring hallarna, både under bygget och under driften så är det inte direkt någon större vinning heller. Det mesta i hallarna är importerat, arbetskraften kommer från låglöneländer och vinsten går ut ur landet, och funktionen är för Europa, kanske tom världen, inte dedikerad för oss. Däremot suger dom upp all strömming som finns, så att andra verksamheter inte kan etablera sig, såna som ger jobb och lokala vinster.

Att Sverige får anläggningarna beror på att vi har ett gynnsamt klimat vilket gör driften billigare och det är svårt för andra att konkurrera med, och vi har otroligt naiva politiker som går på varenda fint. En orsak till att vi verkligen MÅSTE ha dom var tex för att kunna betala räkningar på internetbanken. Lustigt, det har jag gjort i över 2 decennier ändå...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nja, med tanke på att dom betalar 1/60 del av skatten jämfört med oss vanliga förbrukare så ger det ju inte direkt några inkomster för att bygga ut vare sig produktion eller distribution. Inte ger serverhallarna några nya jobb i någon större omfattning heller, och definitivt inte om man jämför med stålindustrin. Tittar man dessutom på hur det påverkar närområdet kring hallarna, både under bygget och under driften så är det inte direkt någon större vinning heller. Det mesta i hallarna är importerat, arbetskraften kommer från låglöneländer och vinsten går ut ur landet, och funktionen är för Europa, kanske tom världen, inte dedikerad för oss. Däremot suger dom upp all strömming som finns, så att andra verksamheter inte kan etablera sig, såna som ger jobb och lokala vinster.

Att Sverige får anläggningarna beror på att vi har ett gynnsamt klimat vilket gör driften billigare och det är svårt för andra att konkurrera med, och vi har otroligt naiva politiker som går på varenda fint. En orsak till att vi verkligen MÅSTE ha dom var tex för att kunna betala räkningar på internetbanken. Lustigt, det har jag gjort i över 2 decennier ändå...
Vi får businessen eftersom vi har bra klimat och billig el.

De betalar för elen till de som producerar elen som då kan utöka sin produktion. Gör de inte det ökar elpriset och då kan någon annan aktör starta elproduktion. Det är så en marknad fungerar.

De betalar lägre skatt men skatten de betalar är bättre än noll. Om du tror att all skatt på el går till elproduktion så tror du galet fel. Den går till invandring, bidrag och kultur.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Däremot suger dom upp all strömming som finns, så att andra verksamheter inte kan etablera sig, såna som ger jobb och lokala vinster.
Det löser sig med vindkraftparker i Stockholms skärgård, det ställe i Sverige där det blåser mest. På så sätt slipper man förpesta det svenske medborgarens vardag med wooosch wooosch. Vore jag bestämmare skulle jag kräva ett nettotillskott till Sveriges ekonomi för att öht få verka inom landets gränser med verksamhet som har en direkt/indirekt verkan på natur, miljö och ekonomi. Pyramid-krypto-brytning bannlyses. Stater ska ha kontroll över valutor och dess flöde, inte privatpersoner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Historiskt sett har det varit till stort gagn för Sverige att kommunikationstrafik går genom svenska kablar... Jag tror att det inte är så dumt framöver heller. :hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har inte SH någon vi skulle vilja utse till Nordiska rådets miljöpris 2022?


Lundin Oil eller kanske Putin, ??
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Har inte SH någon vi skulle vilja utse till Nordiska rådets miljöpris 2022?


Lundin Oil eller kanske Putin, ??
Årets tema: "Naturbaserade lösningar". Ja, olja är ju naturbaserat, hur ska vi lägga upp det?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På tal om miljöproblem som försvinner när vi förbjuder bensinen.... eller plastpåsarna...

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dieselproblem? Jag har inget dieselproblem, jag har ett politikerproblem!



Det som saknas är en helhetssyn.
Politiker har lekt hela havet stormar i decennier med drivmedel, skattesatser och subventioner.

Dieseln var hatad av staten under 70 och 80-talen eftersom den högre flampunkten gjorde att bränslet kunde dunkhanteras och de olika skattesatserna på samma bränsle bäddade för fusk.

Enter kilometerskatt - som inte fungerade och därför avskaffades eftersom det var så lätt att fuska.
Med det också.

Motorutvecklingen gjorde dieselmaskinerna ändå effektivare, och gavs en mycket behaglig effektkurva.
Efterfrågan skapades.

Plötsligt satte politikerna dieselbilarna i finrummet och gav allt fler av dem miljöstämpel som belöning för deras låga koldioxidutsläpp.
Hurra! Alla skall ha en diesel.

...men vi skall också ha ett dieselbränsle som ingen annan har. Vi skall lagstifta om ett specialbränsle som inte finns någon annanstans på jorden. Bara några få mikrogram renare än den renaste miljödieseln som andra använder sig av.
Sådant andra klassar som miljödiesel, det skall vi beskatta som det smutsigaste som finns. Minsann!

Bara för att vi är svenskar och därför mycket bättre än andra.
Vill svenska marknaden ha dieselbilar skall det också krackas fram en speciell fraktion bara för oss.
Kosta vad det kosta vill...

Sedan, när dieselboomen verkligen rullat ut över landet - och in i städerna så började man fundera lite yrvaket:

"Undrar vad som kommer ur bilarna när den där koldioxidhalten sjunker...?"

Enter debatten om Pf10 och debaklet kring NOx.

...och under tiden dieselröken överskuggat allt som hänt så har andra bilister lurats in i Etanolfållan - som blev en fälla, och LNG har både hissats till skyarna och faktiskt också sprängt en hel del bilar till samma skyar när tankarna inte hållit ens hälften av de beräknade cyklerna.
Ja, och sedan var det ju det där pinsamma med varifrån gasen köptes också...

Politiker har hattat fram och tillbaks - rännt runt som nackade höns och bestämt sig i tunga infrastrukturfrågor som borde haft bäring decennier framåt på en höft, bara för att sedan - i efterhand gett dem ett bästföre-datum som varit mindre än hälften av längden på ett normalt leasingkontrakt.

Politikers oförmåga att förstå nutiden, förutse framtiden och sedan styra dessa två storheter dit man vill hamna har givit oss en "stop and go-tillvaro" redan innan systemet dök upp i våra bilar - men på helt fel sätt.

Ett jävla hattande, helt enkelt.

AdBlue-systemen är en sorglig patchover för att möta miljökraven, och ett megafusk som gått politikerna förbi.

SJÄLVKLART skulle energiförbrukningen och miljöbelastningen när AdBlue produceras, förpackas och distribueras belastas miljödeklarationen för bilen som använder systemet!
Att inte göra så snedvrider all jämförelse mellan olika drivmedel och enstaka fordon.

Om fordonsägaren fick betala en korrekt miljöavgift för både bränsle och det "renande" AdBlue som förbrukas skulle mångas bilval sett annorlunda ut.

Hemma på gården står fö två dieselbilar, båda i miljöklass 6 som dom båda når utan någon tillsats av AdBlue.

Den ena är turkisk, den andra är thailändsk.
Teknologin finns att skapa dieselmotorer som möter miljökrav utan kiss i tanken - det är bara att se till att informera sig och handla därefter.


Nu väntar jag bara på miljölarmet som säger att man hittat hittils okända ammoniakföreningar i avgaserna hos bilar med AdBlue, emissioner som främst verkar skada ögonen på valpar, kattungar och småbarn och att AdBlue omgående måste förbjudas.

Stop and Go. Stop and Go.
Skitbra inlägg!
Politiker som saknar kompetens och som INTE fattar det superviktiga med långsiktigt stabil politik när det gäller energi och företagande.
Men allt för många svenskar fattar inte heller detta, så de röstar på dom!
Har förklarat för grannar/kollegor och FÅ har koll
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Skitbra inlägg!
Politiker som saknar kompetens och som INTE fattar det superviktiga med långsiktigt stabil politik när det gäller energi och företagande.
Men allt för många svenskar fattar inte heller detta, så de röstar på dom!
Har förklarat för grannar/kollegor och FÅ har koll
Det konstiga är att samma naivitet, oförstånd, ointresse…och ärligt talat inkompetens att förstå logiska tankebanor existerar inom topparna i landet med.
Man kan kanske vilja beskriva det som oerhörd cynism, eller hänsynslös kapitalism i stället.
Problemet är att totalsumman måste gå ihop, ekvationen måste fungera.
Men det gör den inte, och det är där cynismen i topparna brister.
Man missar att totalen måste fungera.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tur att vi har så pass många kärnkraftverk kvar så vi kan lastbalansera upp det där framöver...
Hur mycket el ville Hybritprojektet ha nu igen?


Hybrit ska väl drivas av vindkraft?
Dom ska bara jobba när det blåser i Markbygden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade de inte ett enda eget vindkraftverk som står vid gropen i Kiruna som täcker hela driften?

Det lär få vara en stor snurra då :hihi

"Hybrit beskriver hur man avser använda vätgas i produktionsprocessen, vilket enligt en artikel i Ny Teknik 2019 skulle kräva ca 15 TWh el per år, motsvarande mer än 10 procent av Sveriges elförbrukning år 2020"
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top