Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Räknar dom med sol 12 timmar om dagen? Vågat...
Eller dom tänker kanske ställa upp vindmöllor också?
Det blir stora fundament i sanden då...
Nä, de ska producera vätgas för att ha på natten. Det är inte så bra verkningsgrad totalt, men de räknar med att ha solsken ofta.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är viktigt Sverige jobbar på. För vi är riktiga skurkar. Finns kanske ett skäl (bland många) att extermistpartiet MP är på väg ut ur riksdagen. Folk har inte råd att ha dem i riksdagen.

Det här inlägget och inlägget precis före (det om flygskatten) pekar ju på en annan svensk egenskap som har gått helt över styr hos Miljöpartiets politiker - det så kallade Svenska Eurovisionsschlagersyndromet...

Alltså när blåögda politiskt korrekta svenskar med bästa Bror Duktig mentalitet anser sig vara föregångare och tror att alla människor i alla andra länder blir imponerade av Sverige...när de i själva verket inte bryr sig överhuvudtaget.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Räknar dom med sol 12 timmar om dagen? Vågat...
Eller dom tänker kanske ställa upp vindmöllor också?
Det blir stora fundament i sanden då...
Tänk om det kunde gå att på något sätt styra förbrukarna så de bara används under soliga timmar?

• Haha
Reaktioner: GuW

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och helt otippat så är ett av de just nu största hindrena för svensk industri och svenskt skogsbruk - Naturvårdsverket - emot:

6bc38bfbc4609562ebcb61ee09b1858e.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag skulle väl snarare säga att det där är ytterligare en MP’are som är så fast i sin övertygelse att självrannsakan blir ett stort skämt…? En del av dem tror ju på allvar att alla svenskar verkligen vill finansiera cykelvägar och tunnelbanor i Hufvudstaden. Det är bara på grund av dålig kommunikation det inte resulterar i högre opinionssiffror…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle väl snarare säga att det där är ytterligare en MP’are som är så fast i sin övertygelse att självrannsakan blir ett stort skämt…? En del av dem tror ju på allvar att alla svenskar verkligen vill finansiera cykelvägar och tunnelbanor i Hufvudstaden. Det är bara på grund av dålig kommunikation det inte resulterar i högre opinionssiffror…

Det finns väl inget som är så viktigt som Hufvudstaden och dess kollektivtrafik/cykelbanor för alla svenskar på landsbygden som har 11 mil till ett postkontor och 45 mil om dom skulle vilja föda barn...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns väl inget som är så viktigt som Hufvudstaden och dess kollektivtrafik/cykelbanor för alla svenskar på landsbygden som har 11 mil till ett postkontor och 45 mil om dom skulle vilja föda barn...
Och ska man vara riktigt ärlig så är dom inte så förbannat bra på att bygga cykelbanor heller, och dom som finns underhålls inte alls. I den mån dom bygger nytt så är det för att använda cykelbanan som en grafisk upplevelse, eller så bygger dom en bred och fin cykelbana, mitt i ingenstans, där marken är billig och det inte finns några anslutningar till den.

Kollektivtrafiken har jag sämre koll på, inte mer än att det i år har varit störningar 60% av dagarna jag har åkt med skiten :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kollektivtrafiken har jag sämre koll på, inte mer än att det i år har varit störningar 60% av dagarna jag har åkt med skiten :huvet
Häromdagen när ryssarna sköt kryssningsmissiler mot järnvägen i Ukraina blev dom 1½ timme försenade, eller en normal dags pendling med svensk järnväg :hihi

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag tolkar det som att en majoritet av MP’s toppar faktiskt tycker så, för det är ju allt som oftast ur det perspektivet deras diskussioner startar.

Att detta inte genererar fler röster på landsbygden beror bara på dålig kommunikation, inte på att det är något fel i själva politiken…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tolkar det som att en majoritet av MP’s toppar faktiskt tycker så, för det är ju allt som oftast ur det perspektivet deras diskussioner startar.

MP är och har alltid varit ett landsbygdsfientligt innerstadsparti.
Dom offrar glatt all miljö i Sverige för att bygga värdelösa vindmöllor, utom Stockholms skärgård som är för värdefull, och kanske Gotland dit dom brukar åka på medeltidsveckan och växtfärga garn....

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kan någon vänlig/kunnig själ här förklara hur det kommer att gå inom bara några få år framöver med våra hojar och det på bilden. Undrar också om alla fritidsbåtar som redan har problem om dom kort i framtiden lär försvinna helt. Kanske står i det här kilometerlånga inlägget men orkar inte leta...
received_536267178175818.jpeg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan någon vänlig/kunnig själ här förklara hur det kommer att gå inom bara några få år framöver med våra hojar och det på bilden. Undrar också om alla fritidsbåtar som redan har problem om dom kort i framtiden lär försvinna helt. Kanske står i det här kilometerlånga inlägget men orkar inte leta...

Det beror ju helt på vad dom reducerar med.
Diesel går ju att reducera med HVO utan problem.

Bensin går ju att reducera med sprit, ungefär till 10% inblandning utan andra problem än höjd förbrukning (för dom flesta).

15-20% sprit i bensinen då börjar många fordon gå dåligt och få problem.

Farsan körde en Toyota på 50/50 etanol och bensin på prov, och den tjuvstannade när den var kall, men fungerade i övrigt.

Han körde dessutom en diesel bil på varierande inblandning av RME och sommartid var det inga problem.

Men vi har vinter i Sverige ockå.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man kan ju också fråga sig hur många, ens i Stockholm, som tar kollektivtrafik till förlossningen? Det kan väl inte ens miljöpartister göra? Kräver dom en eldriven ambulans istället tro?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
View attachment 471782
Det kommer att ta stopp nästa år, åtminstone för handelsbensin. Om det inte längre finns E10 eller bensin med lägre etanolinnehåll kommer det att bli problematiskt ganska fort. Väldigt många moderna bilar och motorcyklar är just byggda för max E10, min hoj är ett typexempel (2017 BMW).

Många bensinmotorer klarar förmodligen ännu högre etanolinblandning utan större problem - men, alla garantier gällande bränslesystem kommer att bli noll värda skulle jag gissa på - för vilken tillverkare vill stå för fel som uppkommer av att kunden tankar fel bränsle?

En del fordon kommer att gå dåligt och/eller få högre förbrukning. Vintertid kan det bli lite sämre.

Så nä - en högre etanolinblandning än 10,1% - det tror jag inte på - fullständigt politiskt självmord när en väldigt stor del av svenska privatägda bilar inte längre går att tanka med avsedd bränslekvalitet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår