Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tittade på en elbil som enligt räckvidds specen gott och väl skulle räcka för mig, och nämnde också det för försäljaren.
"Den här klarar ju lätt mina behov, till och med på vintern med dubbdäck och rejäl kyla"
Varpå försäljaren sa "Jag skulle inte räkna med att den gör det, sommar javisst, men inte på vintern, jag har kört den själv en liknande sträcka på vintern"

Jag upskattar ärliga försäljare.

Det låter ungefär som de svar jag fick från lokala Volvo och VW-försäljare…”Ska du dra släp på vintern - glöm elbilarna direkt, annars blir du besviken…”. Båda sysslar med ungefär samma sorts skoteråkning som jag och båda har provat sina respektive produkter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis som att blanda ut avgaserna med luftpump... ;)

Kanske om du ersätter bensin med billig vodka med där 70% är vatten men annars har du fel.

Etanol innehåller 21 MJ/liter och bensin 31 MJ/liter, det krävs vid stökiometrisk förbränning alltså 48% mer etanol för att ersätta varje andel bensin.
E10 innehåller alltså 0.9*31 + 0.1*21 = 27.9 + 2.1 = 30 MJ/liter
Således kommer förbrukningen öka med 31/30-1 = 3.3% vilket är jäkligt svårt att mäta vi praktiska experiment med ständigt varierande körförhållanden.

Detta gäller alltså fordom men closed loop lambdareglering som justerar upp bränslenivån till lambda = 1 när man byter bränsle. Har man en äldre bil eller en MC utan lambdareglering så kommer motorn gå magert och det i sin tur kan mycket väl förbättra verkningsgraden på en SI-motor med ovanstående 3% och därmed kanske bränsleförbrukningen är oförändrad på många motorer.

Ja, dina teoretiska siffror är säkert korrekta, men ingen har upplevt dom siffrorna i verkligheten vad jag har hört.

Sedan vad det beror på kan inte jag svara på, men motorstyrningarna kanske inte klarar av att hålla dina 100% optimala förhållanden
Jag märker skillnad på förbrukning på E10.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, dina teoretiska siffror är säkert korrekta, men ingen har upplevt dom siffrorna i verkligheten vad jag har hört.

Sedan vad det beror på kan inte jag svara på, men motorstyrningarna kanske inte klarar av att hålla dina 100% optimala förhållanden
Jag märker skillnad på förbrukning på E10.

Ingen har upplevt... Jag besvarade det påståendet med detta:
vilket är jäkligt svårt att mäta vi praktiska experiment med ständigt varierande körförhållanden.
De som tror sig kunna mäta 3% skillnad med körprov där körförhållanden ständigt varierar och du inte ens vet hur bra bensinmackens pump är kalibrerad är kort sagt ute och cyklar i fantasins värld.

Kan säga att även i en bromsbänk i labmiljö och bättre mätmöjligheter än de motortrimmare du kan lista upp så är det nästan omöjligt att säkerställa förändringar mindre än 1%, dvs att någon skulle se skillnad med E5 i sin bil är rena skämtet.

Vad som händer när du saturerar motorstyrningen la jag till i mitt citat men du citerade snabbare än jag uppdaterade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Whatcar testade bilar och fick som minst 5.9% högre förbrukning och som mest 11.3% förbrukning med E10 istället för ren bensin:

Bilarna i Whatcars? test
Siffrorna nedan visar skillnaden mellan nya E10 och hur bilen presterar med bensin helt utan etanolinblandning.

Mini Paceman – 1,6-liters fyrcylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,63 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med en procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 5,9 procent

Toyota Prius+ – 1,8-liters bensinelektrisk hybrid
Förbrukningen ökade från 0,41 till 0,45 liter/mil'
Koldioxidutsläppet ökade med 1,7 procent.
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 6,4 procent

Hyundai i30 – 1,4-liters fyrcylindrig motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,65 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 5,7 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 9,8 procent

Dacia Sandero – 0,9-liters trecylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,43 till 0,5 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 7,3 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 11,3 procent
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Whatcar testade bilar och fick som minst 5.9% högre förbrukning och som mest 11.3% förbrukning med E10 istället för ren bensin:

Bilarna i Whatcars? test
Siffrorna nedan visar skillnaden mellan nya E10 och hur bilen presterar med bensin helt utan etanolinblandning.

Mini Paceman – 1,6-liters fyrcylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,63 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med en procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 5,9 procent

Toyota Prius+ – 1,8-liters bensinelektrisk hybrid
Förbrukningen ökade från 0,41 till 0,45 liter/mil'
Koldioxidutsläppet ökade med 1,7 procent.
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 6,4 procent

Hyundai i30 – 1,4-liters fyrcylindrig motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,65 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 5,7 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 9,8 procent

Dacia Sandero – 0,9-liters trecylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,43 till 0,5 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 7,3 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 11,3 procent


Vad är "Whatcars" för ett slags mätinstitut?
Och vad hade dom för mätutrustning?

Eller är det bara tyckande journalister?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är "Whatcars" för ett slags mätinstitut?
Och vad hade dom för mätutrustning?

Eller är det bara tyckande journalister?
Vad är du för slags mätinstitut och vad har du för mätutrustning?

Jag säger inte att dom har världens bästa labb, men deras tester sammanfaller väl med vad folk rapporterar från verkliga livet.

Och det är i verkliga livet och inte i laboratorier jag kör mina fordon.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad är du för slags mätinstitut och vad har du för mätutrustning?

Jag säger inte att dom har världens bästa labb, men deras tester sammanfaller väl med vad folk rapporterar från verkliga livet.

Och det är i verkliga livet och inte i laboratorier jag kör mina fordon.
All data som framkommit från 2takt är vedertagna siffror som det gjort tusentals mätningar på i labb. Du debatterar mot naturlagar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
All data som framkommit från 2takt är vedertagna siffror som det gjort tusentals mätningar på i labb. Du debatterar mot naturlagar.

Då kanske det är så att tusentals mätningar i labb inte stämmer med miljontals tankningar i verkliga livet där folk med olika mätnogrannhet har uppmätt betydligt högre siffror.

Det kanske är så att en motor drar väldigt mycket när den kallstartas och upp till den driftstemperatur motorn har i labbet?
Det kanske är så att en motor drar mycket mera ute på vägen när den tvingas göra omkörningar med fullgas istället för att följa en körprofil i labbet.
Det kanske....

Det finns en miljontal variabler som dom aldrig simulerar i labbet, och därför aldrig får samma resultat som i verkligheten.
Men i verkligheten finns precis alla variabler som finns i verkligheten.

Om kartan inte stämmer med verkligheten så följer ni kartan ändå?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då kanske det är så att tusentals mätningar i labb inte stämmer med miljontals tankningar i verkliga livet där folk med olika mätnogrannhet har uppmätt betydligt högre siffror.

Det kanske är så att en motor drar väldigt mycket när den kallstartas och upp till den driftstemperatur motorn har i labbet?
Det kanske är så att en motor drar mycket mera ute på vägen när den tvingas göra omkörningar med fullgas istället för att följa en körprofil i labbet.
Det kanske....

Det finns en miljontal variabler som dom aldrig simulerar i labbet, och därför aldrig får samma resultat som i verkligheten.
Men i verkligheten finns precis alla variabler som finns i verkligheten.

Om kartan inte stämmer med verkligheten så följer ni kartan ändå?
Jag har ju min egna data och gå efter. För mig är förbrukningen ofärndrad mellan e5 och e10. Det är såklart inget facit.

Du har såklart en poäng men jag tror att det i de flesta fall beror på motoroptimeringen. Energiinnehållet i bensin och e5 diffar bara en procent. Du hänvisade till någon mätning som visar att e10 drar 11% mer än bensin. Det faller på sin egen orimlighet och kan endast förklaras med extremt dålig motoroptimering eller felaktig mätning. Då är det inte ens tal om ett nollsummespel utan inblandningen av etanol ökar mängden petrolium som behövs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ju min egna data och gå efter. För mig är förbrukningen ofärndrad mellan e5 och e10. Det är såklart inget facit.

Du har såklart en poäng men jag tror att det i de flesta fall beror på motoroptimeringen. Energiinnehållet i bensin och e5 diffar bara en procent. Du hänvisade till någon mätning som visar att e10 drar 11% mer än bensin. Det faller på sin egen orimlighet och kan endast förklaras med extremt dålig motoroptimering eller felaktig mätning. Då är det inte ens tal om ett nollsummespel utan inblandningen av etanol ökar mängden petrolium som behövs.

Då har verkliga bilar i verkligheten kanske verkligt dåliga motoroptimeringar jämfört med testlabbens testmotorer i testmiljö då?

Jag har inte kollar energiinnehållet i en burk ärtsoppa, men jag är 100% säker på att min bil skulle gå 100% sämre på den än på bensin, trots att det borde finnas något energiinnehåll
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då har verkliga bilar i verkligheten kanske verkligt dåliga motoroptimeringar jämfört med testlabbens testmotorer i testmiljö då?

Jag har inte kollar energiinnehållet i en burk ärtsoppa, men jag är 100% säker på att min bil skulle gå 100% sämre på den än på bensin, trots att det borde finnas något energiinnehåll
Om du vill tro att e10 ger 11% högre förbrukning så får du tro det. Då kan jag inte hjälpa dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är du för slags mätinstitut och vad har du för mätutrustning?

Jag säger inte att dom har världens bästa labb, men deras tester sammanfaller väl med vad folk rapporterar från verkliga livet.

Och det är i verkliga livet och inte i laboratorier jag kör mina fordon.

Man måste inte äga ett eget mätinstitut för att bedriva forskning inom ämnet sprit och motorer. Vilken mätutrustning jag använt står tydligt beskrivet i samtliga avhandlingar med mitt namn på.

Nu har jag slösat tillräckligt med tid på dilettanter och drömmande sagofarbröder, god natt!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om de låter bensinen fortsatt vara 95 oktan skulle etanolen kunna höja oktantalet och därmed kan motorn jobba med lite tidigare tändning utan att spika. I alla fall är det teorin när man kollar på etanol.nu och därmed kan man få likvärdig förbrukning även med ett antal procent etanol i. Gäller mätningar där man blandtankat med BF95 och E85.

Men troligtvis har de sämre bensin i så att oktantalet fortfarande är 95 oktan och då stiger nog förbrukningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt att komma runt det faktum att etanol har ett lägre energiinnehåll. Men som sagt så är det förnybart och kan göras av restprodukter.

Lite som vätgas, rätt använt fyller det bra funktion trots rätt bedrövlig energiekvation totalt sett.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Svårt att komma runt det faktum att etanol har ett lägre energiinnehåll. Men som sagt så är det förnybart och kan göras av restprodukter.

Lite som vätgas, rätt använt fyller det bra funktion trots rätt bedrövlig energiekvation totalt sett.
Vätgas är en bra energibärare i vissa fall, till exempel är det en av få lovande lösningar för flygplan i närtid.

Svaret är Kärnkraft.
Med kärnkraft kan man tillverka biodrivmedel och vätgas som en liten bisyssla när man har tillgång till superhettad ånga och el.
Man kan tillverka el, förse städer med fjärrvärme, fånga koldioxid ur luften och tillverka biodrivmedel samtidigt, dessutom kan man avsalta havsvatten där det behövs.

Svaret på alla energifrågor är kärnkraft!
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top